NZXT Rogue Review

MiBe 26 juli 2010, laatste update op 20 december 2010, 1.362 views

NZXT Rogue

Pluspunten

• Vormgeving is prima
  • De kast is erg stevig en degelijk
  • Meegeleverde LAN-bag (weliswaar ietwat basaal)
  • Inbouwmogelijkheden, er kan echt veel in
  • Airflow, tot 5x 120mm fan

Minpunten

• Assemblage
  • Gele HDD activity LED
  • Behuizing is erg zwaar

Airflow
Standaard wordt de behuizing geleverd met 2 zwarte 120mm fans aan de zijkant (intake en outtake) en een 120mm led fan aan de achterkant (outtake). Verder is er aan beide zijkanten nog een plaats om een 120mm fan naar keuze bij te plaatsen. Gezien de standaardfans enkel molex en geen 3-pins aansluitingen hadden heb ik deze direct vervangen i.v.m. mijn fancontroller.

Eenvoud van assemblage
Hier kan ik heel duidelijk over zijn: Het is een hel.
Ik heb nog nooit zo lang gedaan over een computer in elkaar zetten. Om überhaupt al de standaardfrontjes uit de voorkant te kunnen halen moet je het het frontpaneel eraf schroeven. Toen mijn harddisk er eenmaal in zat kwam ik tot de conclusie dat de schroefgaten van de DVD brander er recht achter zaten dus die moest er ook weer uit, en opnieuw in natuurlijk. Verder zijn veel schroefgaten moeilijk bereikbaar met een normale schroevendraaier, het handvat is al snel te lang.

Wat voor mij nog het grootste probleem veroorzaakte waren de videokaarten. Er zit een uitschuifbaar moederbordtray in zodat je je moederbord, geheugen, videokaarten, CPU, CPU-koeler etc buiten de behuizing kunt monteren. Zo gezegd zo gedaan. Vervolgens wil ik het geheel de behuizing inschuiven, kom ik tot de conclusie dat de opening voor de videokaarten niet groot genoeg gemaakt is, de videokaarten waren een paar mm te hoog zodat ze tegen de behuizing kwamen. Ik het geheel er dus weer uitgehaald en de videokaarten eraf gehaald. Opnieuw de moederbordtray in de behuizing geschoven. Toen wilde ik dus de videokaarten er weer in doen, kom ik tot de conclusie dat recht boven desbetreffende schroefgaten een uitsteeksel ter ondersteuning van de voeding zit, daar kon ik dus natuurlijk niet bij met de schroevendraaier. Vervolgens heb ik de moederbordtray er een paar cm uitgeschoven (verder kon niet want dan kwamen de videokaarten weer tegen de behuizing aan) waardoor ik net met een hele kleine schroevendraaier de videokaarten vast kon zetten.

Hier is zichtbaar dat de videokaarten net boven de rand van het moederbordtray uitsteken en er daardoor niet ingeschoven kunnen worden:

Inbouwmogelijkheden
Daar ben ik wel zeer tevreden over. Als je zou willen zou je bijvoorbeeld nog HD5970 crossfire in deze behuizing kunnen draaien. Ook is er plaats voor 4 harddisks, 2 DVD-branders en een floppydrive/fancontroller/cardreader of wat dan ook. Zoals eerder besproken kunnen er veel fans in waardoor ook over de airflow niets te klagen valt. Wanneer je voeding te lang is wordt er een speciaal bracket meegeleverd dat je de voeding iets achteruit de kast kunt laten steken, ik denk echter niet dat je dit snel nodig zou hebben want zelfs met het standaardbracket past er nog een flinke PSU in.

Vormgeving
Dat is natuurlijk een van de hoofdredenen dat iemand deze behuizing koopt, hij ziet er zeer gelikt uit. De voorkant is strak afgewerkt met 2 lichtbalken verticaal langs het deurtje. Er zitten geen rare uitsteeksels aan de kast en hij past (afhankelijk van de kleur) in vrijwel ieder interieur. Het enige kritiekpuntje wat ik erop heb is het HDD-ledje welke geel is, die hadden ze naar mijn mening beter blauw kunnen maken.

Een mooie, degelijke behuizing die echter ook flink aan de prijs is. Even snel hardware wisselen is er bij deze behuizing niet bij, het is een hele klus om hem in elkaar te krijgen maar als het dan eenmaal in elkaar zit valt er ook weinig meer op aan te merken. Hij is aardig zwaar, je zal er niet zomaar een deuk in krijgen. Voor Lanparty's is het handig dat er een (weliswaar ietwat basale) tas voor de behuizing mee wordt geleverd. Ik zou er echter niet te lang mee gaan zeulen om een hernia te voorkomen.

Bedankt voor het lezen van mijn review, dit was mijn eerste dus wees een beetje mild. Opbouwende kritiek is altijd welkom.

• Intel Core i7 860
  • Gigabyte P55M-UD4
  • 2x 2GB OCZ Reaper 1333mhz cl6
  • 2x Sapphire HD5770
  • Corsair H50
  • Antec NeoHE 550w
  • Silverstone 3,5" fancontroller

Heb jij ook een NZXT Rogue?

de ruimtes lijken me wat klein maar zou de scythe mugen 2 er ook in passen? het liefst in combinatie met 2 120mm fans.
zelf denk ik dat het net niet gaat passen, die mugen is ook net wat te vierkant denk ik.
Nette bespreking van de kast dat wat ik me afvroeg aan deze kast word ruimschoots besproken, leest lekker weg en er zouden meer reviews zo gemaakt mogen worden.
succes en bedankt.
Bedankt voor het compliment :)
bij koelings mogelijkheden is je beoordeling 'goed' maar wat is dan ongeveer het max formaat van een lucht cpu koeler. zou er een CM Hyper Z600 in passen??
Gezien ik heb alleen met waterkoeling heb gebruikt durf ik daar niets over te zeggen. Ik kon mijn radiator prima kwijt en dat i.c.m. het feit dat ik 5 120mm fans kon plaatsen heeft ervoor gezorgd dat ik dat met goed beoordeeld heb. De Z600 is nogal vierkant dus ik denk dat je dan in de problemen gaat komen met je voeding, ik denk wel dat een smallere koeler als bijvoorbeeld de Thermalright Ultra-120 Extreme zou moeten passen mits overdwars geplaatst.
Daar kan ik wel iets over zeggen aangezien ik die koeler (zelfs met 2 fans) in deze case heb gehad. Geen probleem, past prima. Enige waar je rekening mee moet houden is dat als je de brede kant van de koeler richting de voeding hebt geplaatst, krijg je er geen normale 120mm fan meer tussen omdat de ruimte tussen de voeding en koeler te klein is. Oplossing: 120mm fan kopen die maar 2mm dik is (van yate loon bijv.) en dan krijg je dit:

hmm t is me nu ook wel duidelijk dat ik daar nooit mn huidige koeler in kwijt kan. dat is opzich wel jammer. maar het valt me nog wel mee dat je er verder nog wel aardig hoge koelers in kwijt kan.
zou de Corsair HX1000w er ook in passen ??

ik draai nu namelijk zonder kast omdat er ook maar weinig kasten zijn die ruimte hebben voor een ATI 5970. Ik heb een Asus Rampage II Gene dus dat zou ook moeten passen :*)

mooie review en de onderwerpen heb je ook mooi toegelicht.
nvm

[Reactie gewijzigd door koudepinda op 26 juli 2010 14:26]

RIIG past zeker, heb ik ook gehad.

Corsair HX1000 moet je even op de site van NZXT kijken, de voeding steekt achter de kast een beetje uit waardoor grote PSU's ook kunnen passen. Check het even na.

Hier mijn HX750 in de Rogue:

Gezien de ruimte van de voeding tot aan de DVD-RW als je die installeert, moet dat nog wel passen als de HX1000 niet veel langer is dan de HX750.

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 26 juli 2010 14:18]

my bad dacht even dat het om de ATX rampage ging. niet op het "gene"gelet

ziet er trouwens erg mooi uit

[Reactie gewijzigd door koudepinda op 26 juli 2010 14:22]

bedank en de corsair HX100w is eigelijk best lang hoelang weet ik ff niet presies mijn pc staat nu ff voor een week bij een pc winkel als show model :P .
Assemblage is helemaal niet zo vreselijk zoals jij het doet laten blijken, maar voor een eerste keer denk ik dat het soms ergerlijk kan zijn ja (heb zelf deze behuizing ook een lange tijd gehad). Als je eenmaal weet hoe je iets moet doen en vooral in welke volgorde, dan is er niks aan de hand. Ik ben vergeten of dat in de manual wél in de juiste volorgde staat uitgelegd? De originele fans en stoffilters zou ik er meteen uitgooien en goede fans voor halen ;) Dat de kast zwaar is, wat imo wel meevalt, is waarschijnlijk te verklaren aan de brushed alluminium voorkant die je open kunt klappen en het 3mm dikke frame. Juist daardoor wordt de kast toch ook wel wat degelijker? Heb je tenminste het gevoel dat je iets stevigs in handen hebt ipv een gammele plastic case ;)

Verder prima review voor een eerste keer, goed ondersteund met plaatjes. 4 sterren!
Bedankt voor de feedback :)

Wat assemblage betreft is het wellicht inderdaad een kwestie van er handigheid in krijgen, dit was echter de eerste keer en ik moest wat deze case betreft alles nog uitvinden en dan vond ik het toch een vrij onhandig ding wat dat betreft. De manual heb ik hooguit 1 minuut doorgekeken maar gezien de manier waarop dat uitgelegd staat denk ik niet dat veel mensen hem daadwerkelijk in gebruik zullen of willen nemen.

De originele fans en stof filters heb ik er ook direct uitgehaald en er AC Ryan Blackfire4 fans voor in de plaats gezet welke ik aangesloten heb op mijn 3,5" Silverstone fancontroller. Dat de kast zwaar is vind ik toch een nadeel gezien hij toch gemaakt is als LAN-behuizing waarvan ik verwacht dat hij mobiel is, over de degelijkheid heb ik niets te klagen dus dat staat in zekere zin ook weer in mijn positieve punten.
Lolz koudepinda droge naam

OT hoe ziet je achterkant eruit Zweden en heb je nog wat tips voor het inbouwen van componenten? want ik heb ook een NZXT Rogue, Rampage Gene 2, 5770 HD, 4 gb geheugen en voeding liefst van OZS Fatal!ty 750 W en Corsair H70...BTW 4 fans van enermax appolish rood

[Reactie gewijzigd door Iconlast op 23 januari 2011 00:48]