Specificaties 37" • Full HD • 3D LCD • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 37PFL8605H Review

Jorrit Arntzen 1 augustus 2010, laatste update op 9 augustus 2010, 4.865 views

Philips 37PFL8605H

Pluspunten

• Design van zowel tv, voet als Afstandsbediening
  • HD beelden zijn prachtig
  • glazen voorkant geeft een natuurlijk beeld
  • Connectivity

Minpunten

• Glazen voorkant spiegelt
  • Afstandsbediening is wennen
  • Iets te rode default instelling en zwarte vlakken verliezen detail
  • New: backlightbleeding (37" model) Misschien dat de modellen met een UV2A panel beter zijn...

Belangrijk voor de lezer.
Voordat ik deze tv kocht had ik een oude Philips CRT op zolder staan waar de Gamecube op aangesloten was. Wij keken nooit tv. Uitzending Gemist en films keken we via de Macbook Pro. Het aanschaffen van een nieuwe tv was dan ook een uitdaging. Inmiddels waren er zoveel nieuwe technieken en termen die ik niet kende, dat ik heel veel bij moest lezen voordat ik alle reclame kreten/tecnische specifiecaties begreep. Na veel zoekwerk kwam ik uit op de Philips 32pfl9705h. Met twee jonge kinderen thuis bleek de 37pfl8605h een keus die voor minder zorgen zou zorgen. De glazen plaat die voor de tv zit is beter tegen kleurtjes en rondvliegende speeltjes bestand dan de onbeschermde LCD panel van de 9705h en de specs zijn, op local diming en geluid na, bijna gelijk.

Afstandbediening:
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Ik was meteen verkocht toen ik de afstandbediening zag. Eindelijk een mooie AB. De bediening is echter enorm wennen. Het wordt beter als je de AB een tijdje gebruikt, maar wie plaatst de HOME knop onder de ‘aan en uit’ knop… Voordat je het weet ben je niet terug in het hoofdmenu, maar staat je tv uit.

Design:
De tv ziet er prachtig uit. Als Apple fan vind ik deze tv mooier dan het 9000 model. Het lijkt wel een erg grote Imac. De glazen plaat steekt iets over de zwarte rand. Dit zorgt voor een versterkend effect voor Ambilight.
De standaard heeft ook een glazen plaat. Een prachtig geheel. Helaas heeft het glas ook een duidelijk nadeel. Het spiegelt enorm. Dit zie je niet zo duidelijk in de winkel, maar in een lichte huiskamer heb je er zeker last van. ’s Avonds zie ik het appeltje van de laptop nog steeds spiegelen in de tv tijdens een donker stuk in een film…
De standaard kan gebruikt worden om de tv aan de muur te bevestigen. Persoonlijk vond ik het eng om deze zware tv met 2 schroeven aan de muur te bevestigen. Toen hij eenmaal hing bleek het een stevige constructie.

Gebruik:
De tv is erg makkelijk in gebruik. De setup wizard helpt zeker. Behalve bij de beeldinstellingen. Je moet telkens tussen twee afbeeldingen kiezen welke je het mooiste beeld vindt. Bij mij leverde dit aan het eind van de wizard een heel slechte instelling op. Handmatig kan je gelukkig zelf helemaal los gaan. Elke keus zie je meteen op het beeld veranderen. Ik ben nog steeds bezig om het beeld te perfectioneren. Updaten via internet ging zonder probleem. DLNA (Twonky Mediaserver) werkt prima. MKVs en MP4s spelen zonder problemen af. Helaas kan je niet vooruit of terugspoelen. Dus een verkeerde druk op de mooie AB en je moet de film weer van vooraf aan starten. De tv herkende m’n blu ray speler meteen (logisch want het is een philips, maar toch fijn ☺). De computer aansluiten via HDMI is een eitje.
NetTV vind ik zelf erg handig. Ik wil het journaal graag zien wanneer het mij goed uit komt. Bij het inloggen op de MovieStore kreeg ik de melding dat als ik een account aanmaakte bij Club Philips, ik een SD kaart zou krijgen en een voucher voor een gratis film. Ik ben benieuwd…

Beeld:
Het beeld is prachtig. Blu ray films zijn echt adembenemend. Ik vond Avatar op deze tv mooier dan de 3D versie in de Bios. Earth ziet er echt fantastisch uit en ik heb geen opvallende artefacts of ghosting effecten kunnen zien.
De belangrijkste reden voor mij om een Philips te kopen was Ambilight. Ik geniet hier echt enorm van en vind dat het echt voor een rijkere kijkervaring zorgt.
De 2010 modellen van Philips hebben de nieuwe Sharp UV2A panels. Ik dacht dan ook dan de 37” 8605h dit panel zou hebben. Helaas is dit niet waar. Er zit een AUO panel in. De UV2A panels worden nl. Niet in 37” gemaakt. Zie je het? Geen idee. Ik was alleen helemaal in de materie gedoken en de filmpjes en specs van de UV2A panels zagen er prachtig uit. Ik kan bijna niks vinden over de AUO panels… (Edit 1: laatste gegevens zijn dat het ook geen AUO panel is. Ik blijf zoeken naar het merk panel dat er in zit. Misschien LG? Edit 2: het is een LGPH S-IPS (код 275); LGD EUH SCA Dv.1 32 panel )
Ik heb het idee dat rood wel wat overheersend is, maar dit is makkelijk zelf te corrigeren d.m.v. tint. Zwart mist wat detail (bijvoorbeeld in de plooien van een zwarte jas). Ik vond dat de setting Dynamische Achtergrond veel verschil maakt. Ik vind de instelling: standaard, het mooist.
Als je een filmpje op Youtube kijkt kicken alle beeldverbeteraars er in. Een filmpje van Nijntje ziet er daarom op m’n tv beter uit dan op m’n laptop ☺

Geluid:
Kan ik niet zoveel over zeggen omdat ik niet zoveel vergelijkingsmateriaal heb. Ik vind het prima. Ik heb de 8605h vergeleken met de 9705h en de 9705h heeft wel een veel beter geluid.

Binnenkort komt een monteur langs omdat er stof tussen het glas en het panel zit en omdat er een vreemde waas aan de binnenkant van het glas zit. Dit zie je goed als je onder een hoek >150 graden kijkt. Ik zag dat meer mensen op Kieskeurig hier last van hadden. Zodra ik meer weet zal ik het hieronder vermelden.
Conclusie: de 8605h is een prachtige tv die ook prachtig is om te zien als hij uit staat. Ik ben veel dvd’s opnieuw gaan bekijken omdat het apparaat zo’n prachtig beeld geef. Het glas heeft voor en nadelen.

• QNAP 109 II
  • Macbook pro
  • Blu Ray bdp7500 SL/12
  • macOS

Heb jij ook een Philips 37PFL8605H?

dubbelpost

[Reactie gewijzigd door Jorrit Arntzen op 1 augustus 2010 21:09]

Waas aan de binnenkant van het glas blijkt bij veel 8605's voor te komen. Is een productiefout. Gelukkig een die makkelijk te verhelpen is door een monteur. Vandaag is de binnenkant van het glas schoongemaakt en de waas is compleet weg. Ik vind het verschil erg groot.
Beste Jorrit,

Hartelijk dank voor deze review, ik heb van de week de 46 inch versie bij de MM bekeken ziet er inderdaad prachtig uit.
Dank voor uw review - heb er zo een besteld begin juni maar zit er nog steeds op te wachten..
Bedankt voor de reacties.
De 37" heeft dus een LGPH S-IPS (код 275); LGD EUH SCA Dv.1 32 panel
De kijkhoek is daarom veel beter dan de Sharp panels. Specs zijn wel minder.
Ik gebruik al een paar weken de 46pfl8685 (Dezelfde serie als de 8605, alleen uitgebracht voor een paar selectieve winkels).
Ik kan me alleen maar aansluiten bij deze review! Ik ben ook zeer tevreden met deze tv...Je hebt de bioscoop ervaring bijna thuis :)
Waas komt nu na een paar weken weer terug...
Wat is er met de 37" serie aan de hand?
Ik heb sinds gisteren de 32" 8605/H. Uitgepakt, geďnstalleerd en ná een korte tijd valt mij de waas midden op het scherm op. Contact opgenomen met de leverancier en die raadt aan om hem om te ruilen. Dat heb ik gedaan en wat schetst mijn verbazing? Het nieuwe exemplaar heeft hetzelfde maar dan over het hele scherm, weliswaar iets minder zichtbaar.

Je schrijft dat je het scherm hebt laten schoonmaken maar dat het ná een paar weken weer is teruggekomen ... Ik heb gelezen dat je je 37" hebt ingeruild voor een 40", met helaas hetzelfde probleem. Kun je me vertellen wat de status er nu van is? Is het een probleem dat echt opgelost kan worden?

Ik ben op zich tevreden met mijn 32", afgezien van de witte waas. Dat hoort gewoon niet en ik kan niet bepalen of het een symptoom van een veel groter probleem (en de leverancier trouwens ook niet). Ik heb nu nog mijn 4 weken omruilgarantie en ik zit er sterk aan te denken om daar gebruik van te maken.
Is de waas zoals op deze afbeelding?

Deze vlek kwam spontaan in beeld onder het tv kijken. het lijkt op een "vocht"plek tussen de 2 glasplaten.

Na een half uur was de vlek weer verdwenen nadat ik de tv heb uitgezet en de stroom eraf had gehaald. Tv was overigens ook best warm geworden.

Dit betreft trouwens de 40PFL8605 versie

Leuke review, ik heb de tv ook maar vraag mij af hoe ik de epg informatie krijg. Als ik op het boekje druk op de AB en naar tv gids ga krijg ik de webtv content. Heeft iemand enig idee?

Edit: Gevonden, ik had niet door dat onder de iconen van het configuratie scherm ook nog knoppen zaten.

[Reactie gewijzigd door trabbit op 18 april 2011 12:27]