Specificaties 11,6" (1366x768), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Medion Akoya E1315 Review

martyblock 25 juli 2010, laatste update op 17 november 2015, 2.825 views

Medion Akoya E1315

Pluspunten

• featureset
  • form factor
  • scherm

Minpunten

• een beetje: snelheid

De medion is gewoon een MSI met een ander naampje. Medion, het Aldi merk is al lang geen slecht spul meer. Ik moet zeggen dat het met deze laptop idem is. De laptop ziet er sjiek uit, zwart met nog net geen fullsize keyboard is het echt een leuke verschijning. Een mooi scherm, dat goed contrast toont, maar wel glimt, maakt het plaat je af.

Netbook of niet?
ik heb deze laptop gekocht omdat de resolutie van het scherm hoger is dan 1024x600 namelijk 1366 x 768. Dat maak het werken op de laptop een stuk fijner. wel worden de letters soms erg klein. je moet dus goed kijken en soms heb je het gevoel dat je aan het priegelen bent. Maar met de form factor is dat te verwachten.

Er zit geen atom processor in, en geen 1024x600, ik zou het dus geen netbook willen noemen. Als je het vergelijk aan gaat, kom je op een leuke uitkomst. De snelheid is zeker te vergelijken met een netbook, ik ervaar dat hij soms zelfs wat langzamer is, maar de specs overtreffen die van menig netbook. Ik zou net dus een netnietbook noemen ;-)

Specs
Zoals hiervoor genoemd, de specs zijn beter dan die van een standaard netbook.

Processor: AMD Sempron 210U Mobile, single-core, 1.5 Ghz
Modem: GRPS/EDGE/UTMS/HDSPA 3G modem
Scherm: Spiegelend, 11'6 inch met 1366 x 768 beeldpunten, led verlichting
Accu: 6 Cells
Extra's: HDMI, Express card slot, Card reader, Webcam

In mijn exemplaar heb ik meteen 2gb gestopt, hetgeen voor windows 7 zeer wenselijk is. Na opstart is al 500mb gealloceerd. Ook heb ik er een 80gb 7200 toeren schijf ingestopt. dus de 160 eruit. Als je kunt pimpen, met je dat echt doen bij deze machines, gewoon alles optimaal maken. en dan is de 160gb 5400 toeren snel vervangen voor een 80gb 7200 toeren. Ik denk dat voor dit type notebook 80gb voldoende is. je gaat er toch niet alles op doen, en voor foto's is 80gb genoeg. Als je dit doet, lijkt het of dat je de hele notebook moet openschroeven, de hele onderkant moet eraf, maar dat lijkt erger dan dat het is, je bent er eigenlijk zo mee klaar. LET OP, er is 1 bank voor het geheugen, dus je moet de 1x1 gb vervangen door 1x2gb. meer kan er ook niet in.

VGA out en HDMI out, leuke extra's die hem net wat meerwaarde geven. een express card slot is ook handig en de cardreader een must. alles werkt prima en zit op de goede plaats, aan de zijkanten en niet aan de voorkant. de gehele achterkant wordt gebruikt voor de accu.

Prestaties
ja, voor onderweg prima, maar opstarten duurt al snel 45 seconden, dus verwacht geen snelheidsmonster. voor het dagelijks gebruik van emailen, briefje tikken voldoet hij prima, maar gamen raad ik niet aan. Je merkt wel dat je geen dual core atom hebt, maar al te hinderlijk wordt het niet als je jezelf hierop instelt.

Accuduur
De accu loopt niet leeg bij een standbij of uit zetten. Vaak heb je netbooks die vanzelf leeglopen. deze kun je zo 2 weken laten liggen en is er aan de acculading niets veranderd. Ik merk tijdens gebruik amper iets van draaiende fans, die er wel zijn, veel herrie maakt hij dus niet. Je kunt op een volle accu iets van 3 uur werken.

Software
De standaard installatie is windows XP. Hiervoor heb je een licentie en ik kan dit wel aanbevelen. Andere software draait ook prima, en ik heb er windows 7 opgezet. En het leuke van dit notebook is dat als je hem koopt er een prepaid GSM kaart in zit, voor 3g internet. Er zit dus ook een 3g modem in. Geen dongel nodig, gewoon het simmetje achter de accu in het slot stoppen en je bent met een alles in een oplossing snel online. Windows XP draait leuk, maar Windows 7 draait ook heel goed. Gehele hardware ondersteuning, dus ook aero. Nogmaals, als je voor windows 7 gaat, stop er dan 2gb geheugen in.

Dit notebook is dik in orde. Hij voelt goed aan, wordt niet te warm, is lekker stil en heeft een goed scherm. Alle gangbare operating systems komen goed uit de verf op dit notebook maar verwacht geen raketsnelheden.

Heb jij ook een Medion Akoya E1315?

Heb je ook wat foto's van de netbook in zijn geheel, dus niet alleen detail foto's?
ik mag er maar 4 plaatsen, maar als je bij google zoekt, heb je ze zo gevonden denk ik.
300 euro, incl 10 euro beltegoed! ( op de prepaid sim kaart)
Mooi review, ik ken iemand die deze Medion heeft en hij is erg tevreden mee.

Qua snelheid is het net niet, een Atom is beter maar andere dingen zijn bij deze Medion weer beter, er draait bij hem windows 7 HP en hij heeft 2gb ram en een hd van 640gb(hij is een muziekfanaat en tijdens internetten en site bewerken luistert hij vaak naar)
Leuke review.
Wat heeft hij gekost?
Medion is geen Lidl merk, dit is het huismerk van de Aldi! Lidl heeft Targa als merk.
sorry, point taken, aangepast!
Hey,
Bedankt voor dit behulpzame review. Ik ben ook helemaal in mijn nopjes met dit ding, en heb er -na het lezen van je review- meteen extra geheugen bij laten prikken. Op zich kan ik nog even leven met XP (ik ben al helemaal gewend aan Windows7 op andere lap), maar Xp is wel heel erg jaar nul, euh.. ik bedoel jaar 1