1 review

DeepCool Gamer Storm Castle 240RGB V2

Specificaties CPU (closed loop), 120mm (2 fans) - Bekijk alle specificaties

DeepCool Gamer Storm Castle 240RGB V2 Review

pclinde 9 december 2020, 343 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.pclinde schreef afgelopen jaar 65 reviews, waarvan 84% gesponsord.

DeepCool Gamer Storm Castle 240RGB V2

De DeepCool Gamer Storm Castle 240RGB V2 scoort op veel fronten goed. Op het eerste oog is de AIO-set redelijk recht-toe-recht-aan; eenmaal ingebouwde licht het RGB-feest op. Prestaties zijn goed evenals de acceptabele geluidsproductie. Voor het geld mag je een zeer complete AIO-set verwachten met functionele accessoires.

Pluspunten

• Goede prestaties voor zijn prijs.
  • RGB-feest op de pompbehuizing en fans.
  • Slangen afgewerkt met gevlochten textiel.
  • Meegeleverde fan- en RGB-hub.
  • RGB-controller.
  • Montage is relatief eenvoudig.
  • Zeer mooie prijs-prestatieverhouding.

Minpunten

• Toolless montagebeugels voor op de pompbehuizing?

Review: Deepcool Gamer Storm Castle 240RGB V2

- Testomgeving
- Resultaten
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Deepcool Gamer Storm Castle 240RGB V2 productpagina

Met de Gamer Storm Castle 240RGB V2 is de eerste Deepcool-review een feit. Langzamerhand is het merk in opmars op de Europese markt. De Castle 240RGB V2 is de tweede uitwerking van de Castle AIO’s (all-in-ones); V2 is bewust.

De Castle RGB V2 komt in twee smaken: een 240 en 360mm-variant, wat ons meer vertelt over het formaat van de radiator. Belangrijke kenmerken bestaan uit (A/D)RGB-verlichting op de pompbehuizing/meegeleverde fans en ondersteuning voor Intel én AMD-platformen – zelfs TR4 mag eraan geloven. Deepcool spreekt zelf over een anti-lek-techniek die tot stand is gekomen na drie jaar R&D (research & development). Deze anti-lek-techniek omschrijft zich als geautomatiseerde drukbalans, wat bedrijfsveiligheid van het koelvloeistofsysteem aanzienlijk moet verbeteren. Een techniek waarvan ik mag hopen dat deze niet al te veel ter bespreking komt, want anders gaat er toch iets goeds fout. De Deepcool Gamer Storm Castle 240RGB V2 kost op het moment van schrijven circa € 98,99.

Een overzicht van de specificaties:

Normaliter ben ik gewend dat fabrikanten losgaan op een productpagina met features en talloze mogelijkheden; Deepcool is redelijk bescheiden. Nadruk ligt vooral op een stukje esthetica, de anti-lek-techniek en de mogelijkheden met de aanwezige RGB-verlichting. Er is ondersteuning voor diverse fabrikanten, waaronder MSI, ASRock, Gigabyte, Asus en Razer. Handmatige besturing van de aanwezige RGB-verlichting is afzonderlijk ook mogelijk. Deepcool levert een RGB-controller mee met vijf ingebouwde effecten en 36 verschillende verlichtingsmodi.

De radiator en bijhorende radiatorlamellen zijn vervaardigd van aluminium. De aangesloten slangen hebben een lengte van 380 mm en de pompbehuizing is met 71 mm relatief hoog; het is een flink blok. Groter zelfs dan de NZXT Kraken-AIO’s. De basis maakt gebruik van koper voor warmteafvoer afkomstig van de processor. Intern maakt de pomp gebruik van keramische aslagers die een langere levensduur dienen te bieden. De fans hebben een minimale snelheid van 500 RPM oplopend tot 1800 RPM.

De verpakking oogt degelijk en doet een beetje denken aan NZXT’s verpakking, maar dan met een groen/grijze vormgeving. Voor de prijs is het zeker niet slecht. Bedenkende wat deze AIO te bieden heeft voor € 98,99, nog los van de prestaties, ziet en voelt het geheel er redelijk compleet uit.

Accessoires bestaan uit montageonderdelen voor het Intel en AMD platform, een handleiding, een fan- en RGB-hub, een Daisy naar 3-pin (A/D)RGB aansluiting voor op het moederbord en de RGB-controller. Opvallend zijn de meegeleverde fan-hub en RGB-hub. Daarmee kan je eenvoudig uitbreiden zonder een tekort aan poorten – indrukwekkend compleet voor de prijs.

Onderdeel van de accessoires zijn ook de twee meegeleverde 120 mm (A/D)RGB fans. Het design, los van de pompbehuizing, is redelijk standaard. De radiator heeft geen zichtbare branding, al zijn de slangen netjes verzorgd met gevlochten textiel. Met de fans op de radiator oogt het setje redelijk “gaming” – iets waar Deepcool met haar Gamer Storm-productlijn duidelijk op inzet.

De fans zijn met een reden transparant, om zo de RGB-verlichting beter tot zijn recht te laten komen. Persoonlijk vind ik de recent geteste NZXT Kraken Z53 er wat deftiger uitzien met de fans op de radiator, al heb je dan wel een gemis aan RGB-verlichting op de fans.

De pompbehuizing is fors met een hoogte van 71 mm. De behuizing is vervaardigd uit kunststof. Ten opzichte van de NZXT Kraken Z53 zien we op de pompbehuizing gebruik van aluminium. Of dit de prijs rechtvaardigt is twee, maar goed; de pompbehuizing is groot. Afwerking is gewoon prima. In het glaasje, noem het de top cover van de Castle 240RGB V2, is het Gamer Storm-logo zichtbaar. Deze zie je verderop in de review nog even in actie met de bijhorende RGB-fans. Onderop vinden we koper dat direct in contact staat met de processor wanneer gemonteerd.

Montage zal wederom geschieden op de nieuwe test bench met een AMD Ryzen 7 3800XT, ofwel het AM4 platform. Om heel precies te zijn, maak ik gebruik van een Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi-moederbord. Montage is wat mij betreft redelijk eenvoudig, maar wel minder chique dan de eerder genoemde NZXT Kraken Z53. Waarom betrek ik deze AIO-set herhaaldelijk? Om het simpele feit dat ik deze recent getest heb. De Castle 240RGB V2 neemt het ook op tegen de NZXT Kraken Z53; snel zullen er meer koelers volgen om de testresultaten op de nieuwe test bench verder uit te breiden.

Met de Castle 240RGB V2 kan je gebruik maken van de standaard AM4-backplate van het moederbord. Voor het Intel-platform levert Deepcool een backplate mee, evenals montagebeugels. Voor AMD levert Deepcool ook montagebeugels mee, zichtbaar op de onderstaande foto. De zichtbare backplate-links is voor het Intel platform.

Hoe zit het dan met montage? Het is enkel een proces van het plaatsen van afstandshouders op de AM4-backplate, de montagebeugels vastschroeven, een dotje koelpasta en aandraaien met duimschroeven. Een slagje extra met een schroevendraaier kan geen kwaad. Ter vergelijking met de NZXT Kraken Z53; de montagebeugel draai je er letterlijk op zonder gereedschap. In het geval van de Castle 240RGB V2 heb je wel een schroevendraaier nodig, hieronder zichtbaar naast het koperen gedeelte.

In relatief korte tijd is de Castle 240RGB V2 aangesloten, niet te vergeten: de verlengde kruiskopschroeven zijn voor de fans op de radiator – overigens is dit ook kinderspel. Het eindresultaat mag er wat mij betreft wel zijn. Uiteraard mag het RGB-spektakel niet ontbreken. De RGB-controller zonder een directe verbinding met het moederbord oogt out-of-the-box al fenomenaal. Het is voor de RGB-liefhebber een zeer mooie set.

Hieronder een overzicht van de test bench met de aanwezige hardware.

Belangrijk is om te vermelden dat de prestaties kunnen verschillen in de praktijk. Denk hierbij aan variabelen als de kamertemperatuur, luchtverplaatsing (airflow) in je systeem, de gebruikte chip/processor en de instellingen als het om voltages gaat. Het resultaat kan ook per moederbord verschillen als je gebruik maakt van het automatisch overklokken van je systeem. Ieder moederbord pakt zijn pre-set voltages vanuit de BIOS, wat een groot verschil kan maken. De testen zijn zo zorgvuldig mogelijk afgenomen in een ruimte van 17 – 18 graden Celsius. De testen zijn zo praktisch als mogelijk ingericht met de beschikbare middelen. Er is geen sprake van extra luchtverplaatsing door andere fans, het systeem bevindt zich in een open ruimte op de test bench.

Standaard maak ik gebruik van de MasterGel Pro-koelpasta van Cooler Master. De load-testen zijn anno 2020 – 2021 aangepast. Voorheen maakte ik gebruik van Prime95 met small fft’s. Prime95 geeft een goede indicatie van de “maximale warmteproductie” van een processor, maar dit is niet altijd realistisch in de praktijk. Met zwaardere applicaties en/of tijdens het gamen bereikt de processor zelden de temperatuur die je ziet tijdens een Prime95-stresstest. Voor nu gaat Prime95 met pensioen en maakt deze plaats voor Blender met de Classroom-benchmark. Deze benchmark is wat mij betreft een realistischer uitgangspunt om de praktijk te kunnen nabootsen.

De oude lijst van eerder geteste CPU-koelers samen met de AMD Ryzen 7 1700X test bench vind je hieronder. Ik zet het avontuur voort met een AMD Ryzen 7 3800XT op basis van de Zen 2-architectuur. De XT-uitingen persen nog nét wat meer prestaties eruit dan de X-serie van AMD. Wel is het zo dat de XT-serie bekend staat om hogere temperaturen. Vooraf aan de benchmark resultaten vind je hieronder ook nog de AMD Ryzen 7 3800XT-test bench anno 2020/2021.

AMD Ryzen 7 1700X test bench resultaten (2017 – 2020)

De Castle 240RGB V2 is de tweede koeler die ik mag verwelkomen op de nieuwe test bench. Het lijkt wel alsof er een competitiestrijd is losgebarsten tussen de Castle 240RGB V2 en NZXT Kraken Z53 – dit is niet mijn bedoeling. Op de langere termijn groeit deze lijst, dus mocht je willen teruggrijpen naar de oude test bench: in het vorige hoofdstuk vind je een deftig lijstje aan 36 CPU-koelers getest op mijn oude test bench. Voor nu de idle-resultaten van de Castle 240RGB V2. Ik kan het met deze resultaten niet spannender maken dan dat het is; beide AIO’s gaan nek-aan-nek. Prijstechnisch gezien is dit een prestatie voor de Castle 240RGB V2, al mag je niet vergeten dat de Kraken Z53 ook een groot deel inzet op het aanwezige OLED-scherm. Desalniettemin vind ik het netjes van de Castle 240RGB V2, het pakket van deze AIO met RGB-verlichting, een controller en hub en de geleverde prestaties spreekt mij wel aan.

Belangrijk zijn de resultaten onder load. De AMD Ryzen 7 3800XT test ik zowel stock als met een overklok van 4.5GHz; een redelijk forse all-core overklok. Hier verliezen de Castle 240RGB V2 en NZXT Kraken Z53 weinig grondgebied. Op de langduurtest wist de Castle 240RGB V2 een graad in het voordeel te zijn. Prestaties tussen de twee ontlopen elkaar vrijwel niet; noem het nipt.

Voor de Castle 240RGB V2 onder de prestatie-eindstreep een goed resultaat. De AIO-set is de helft goedkoper dan de NZXT Kraken Z53 en weet vergelijkbare prestaties te leveren. Wel zit hem een stuk onderscheid in de afwerking van de pompbehuizing en het OLED-scherm, iets waar je bij het NZXT-kamp duidelijk voor betaalt. Geluidsproductie is vergelijkbaar aan de NZXT Kraken Z53 met 40 tot 41 dB(A). Opvallend is dat de fans van de NZXT Kraken Z53 tot 2,000 RPM oplopen, terwijl de Castle 240RGB V2 fans maximaal oplopen tot 1,800 RPM. Met een RPM/dB(A)-verhouding zijn de Castle 240RGB V2 fans dus wat luider, echter doet de extra 200 RPM weinig voor de NZXT Kraken Z53 als het om prestaties gaat, hierin zijn beide AIO’s gelijk. Kortom: lood om oud ijzer.

Het is weer de hoogste tijd om een conclusie te vormen. Ben ik blij verrast met de € 98,99 euro kostende Deepcool Gamer Storm Castle 240RGB V2? Of moet Deepcool toch nog beter haar huiswerk doen voor de Europese markt? Je leest het in deze eindconclusie.

Om direct met de deur in huis te vallen: met de Castle 240RGB V2 heeft Deepcool zijn zaken wel op orde. Geluidsproductie is met 40 tot 41 dB(A) onder load prima voor onze Europese markt. Prestaties heb ik als goed ondervonden op een overgeklokte AMD Ryzen 7 3800XT – hier evenaart de Castle 240RGB V2 de NZXT Kraken Z53. Voor de prijs is dat een prima resultaat voor deze AIO-set van Deepcool.

Ik benadruk nog even AIO-set op basis van de vorige alinea. De AIO-set is opvallend uitgebreid met een fan-hub en RGB-hub, RGB-controller en een RGB-extensiekabel voor synchronisatie met een moederbord. Tevens voorziet het in een gezonde dosis van RGB-verlichting, wat middels de RGB-controller of software van het moederbord aangestuurd kan worden. Hier zet ik mijn petje af; Deepcool heeft het uitgebreid voor elkaar.

Esthetisch kan de Castle 240RGB V2 de NZXT Kraken Z53 niet nastreven. Ik vind de kunststof pompbehuizing relatief groot, maar zie dit niet zozeer als minpunt. Bij de NZXT Kraken Z53 is dit allemaal wat subtieler en afgewerkt met aluminium. Het blijft dan ook een beetje appels met peren vergelijken, omdat beide AIO-sets in een volledige andere prijsklasse zitten. Toch is het bijna onvermijdelijk, gezien het feit dat beide AIO-sets gelijk presteren. De pompbehuizing is vrij fors; eenmaal gemonteerd valt dit wat mij betreft al minder op. De uitstraling van de fans is subjectief; dit is niet mijn ding. Echter kan ik hier ook mee leven, omdat de RGB-verlichting juist hetgeen is wat eenmaal ingebouwd is opvalt.

Onder de conclusie-eindstreep krijg je met de Deepcool Gamer Storm Castle 240RGB V2 een zeer dikke AIO-set. Mocht je RGB-liefhebber zijn, dan zit je met deze AIO-set gebakken. Prestaties zijn goed te noemen, vooral kijkende naar de prijsklasse. Deepcool heeft wat mij betreft zijn zaken goed op orde.

https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Deepcool-Castle-240RGB-V2/low1.JPEG https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Deepcool-Castle-240RGB-V2/low2.JPEGhttps://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Deepcool-Castle-240RGB-V2/low3.JPEG https://techgaming.nl/image_uploads/reviews/Deepcool-Castle-240RGB-V2/low4.JPEG

Heb jij ook een DeepCool Gamer Storm Castle 240RGB V2?

Mooie review! Dat je de brackets met een schroeven draaier op het koelblok moet schroeven, dat conflict toch met de duimschroeven voor het vastzetten van de koeler op het moederbord :+
Voor mij voelt het een beetje ouds aan. :p Nu heb ik aardig wat AIO’s in handen gehad.
Het blijven parels deze reviews.
Straks design, geen oledscherm
en mooie waardes
Super leuk om te horen! Daar doe ik het voor. Schappelijkere prijs voor de prestaties hé.
Het zijn deze parels, die een grote bijdrage leveren als men bepaalde hardware wil aanschaffen.
Ook hier op kantoor, heb ik 2 pc's mogen samen stellen. Eerst een "wenslijstje" gemaakt en daarna kijken of de bekende reviewers hierover hebben geschreven.

Hulde aan jullie.
Jullie die er zoveel tijd en moeite insteken, om ons, te verblijden, met deze reviews!
Mooi beestje met zeer degelijke prestaties. Wederom een puike review. :)
Mooi review bedankt!. Heb je toevallig ook de mogelijkheid om de Silverstone PF360-ARGB (of 240) te testen?
Ben erg aan het twijfelen tussen de Deepcool en en Silverstone.
Bedankt voor deze mooie review.
Ik heb de variant zonder rgb fans gekozen.
Als alles goed gaat is hij morgen in huis.
Heb hem nu een weekje in mijn pc zitten en ben er wel positief over maar irriteer me mateloos aan het geluid dat de pompmotor maakt in de "idle modus" van mijn pc. Ik heb ook nog geen manier gevonden om de motor zachter te laten draaien / minder herrie te laten maken in de "idle modus".

installtie was erg makkelijk en de rgb bediening met bijgeleverde besturing doet het goed.
(mijn huidige moederbord heeft geen rgb aansturing)