Xiaomi Mi Smart Speaker

€ 34,95
Specificaties Stereo met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Smart Speaker Review

Techrvw 3 december 2020, 35.229 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Techrvw schreef afgelopen jaar 2 reviews, waarvan 100% gesponsord.

Xiaomi Mi Smart Speaker

Een smart speaker van Xiaomi met Google Assistant! Zou dit een concurrent van de Google Nest Audio kunnen worden? De prijs is goed, rond de 60 euro bij XiaomiProducts.nl. De bass is te heftig aanwezig, maar over het algemeen is de geluidskwaliteit zeer goed. Google luistert en reageert zoals gebruikelijk.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding is zeer goed
  • Audio kwaliteit is goed, als je van Bass houdt
  • De microfoons pakken je stem goed op
  • De mogelijkheid om Google te gebruiken

Minpunten

• Bass is te overduidelijk aanwezig waardoor de zang zachter wordt

Muziekweergave Score: 4
Basweergave Score: 5
Mid- en hoogweergave Score: 4

Een goede smart speaker maakt je leven makkelijker. Zelf gebruik ik de Google Nest Audio nu in mijn woonkamer en heb ik de Google Nest Mini in mijn slaapkamer. De lichten aanzetten, mijn ochtendroutine, of iets anders is nu maar een spraakcommando van mij vandaan. Nu heeft Xiaomi ook een speaker gemaakt, de Xiaomi Mi Smart Speaker. Inplaats van de Chinese Xiaoai Voice Assistant, zit hier Google Assistant op. Hoe goed is deze speaker? Is deze speaker zijn geld waard? Kan de Xiaomi Mi Smart Speaker de strijd met de Google Nest Audio aan?

Bedankt GadgetFabriek.nl voor het uitlenen van de Xiaomi Mi Smart Speaker!

Introductie & Specificaties

Zelf gebruik ik de eigen speaker van Google en daar ben ik zeer tevreden over. Als we naar de specificaties kijken, heb ik mijn twijfels of de Xiaomi Mi Smart Speaker de strijd aan kan gaan met de Google Nest Audio. De specificaties zijn niet slecht, maar ik ben er ook niet helemaal weg van. Hij is kleiner van formaat, maar wel wat dikker, en weegt "slechts" 853 gram, waar de Google Nest Audio 1.2kg weegt. Ik ben benieuwd naar de performance van deze speaker!

Specificaties
  • Size: 131mm x 104mm x 151mm
  • Weight: 853g
  • Package Content: 1x Smart Speaker, 1x Charger, 1x Manual

Unboxing

De doos is groot, heel groot! Waar Apple de doosjes kleiner maakt, doet Xiaomi het tegenovergestelde. Het formaat van de speaker is, gelukkig, kleiner dan de doos doet denken. De speaker zit goed ingepakt, waardoor de doos wat groter is.

Op de voorkant zien we de speaker (niet het werkelijke formaat gelukkig). De speaker is kleiner dan de afbeelding aan de voorkant. Aan de zijkanten hebben we wat features en Google commando's staan. Op de achteraktn vinden we nog wat specificaties en features.

In de doos vinden we de Xiaomi Mi Smart Speaker, de handleiding, en de voeding. Meer zit er niet in. Geen overmatig plastic verbruik, alleen het broodnodige. Top ontwikkeling die we ook veel bij BlitzWolf zien.

Hardware & Design

Gelukkig valt het formaat van de speaker mee, in vergelijking met de doos. Hij is ongeveer hetzelfde formaat als de Google Nest Audio, alleen wat dikker. De Xiaomi Mi Smart Speaker is wat meer vierkant, waar de Google Nest Audio is echt een rechthoek.

Persoonlijk vind ik de fysieke knoppen aan de bovenkant minder mooi. Een uiterlijk zoals de Google Nest Audio vind ik mooier, maar dat is persoonlijk. Je kunt wel makkelijker zien waar je moet drukken op de Xiaomi Mi Smart Speaker, wat ook een voordeel is.

De voetjes zijn zo gemaakt dat ze niet kunnen glijden. Dat is maar goed, de bass is zo heftig dat je anders je speaker van de grond kan rapen na een nummertje. Aan de voorkant zien we het logo van Xiaomi. Google heeft het logo aan de achterkant van de speaker zitten, maar ik vind het bij de Xiaomi Mi Smart Speaker niet verkeerd staan. Het oplaad gaatje zit aan de achterkant (logisch). De adapter gaat er soepel in, en blijft ook goed zitten.

Controls
Ik denk dat het vrij duidelijk is wat welke knop/touchpad doet op de Xiaomi Mi Smart Speaker. Doordat het fysieke knoppen/touchpads zijn, is het makkelijker te zien dan bij de Google Nest Audio.

Het "+" knopje wordt gebruikt om het volume hoger te zetten. Het "-" knopje wordt gebruikt om het volume lager te zetten.
Het pauze/play knopje wordt gebruikt om je muziek te pauzeren of weer te hervatten. Het microfoon knopje wordt gebruikt om de microfoon in of uit te schakelen. Hier krijg je dan een verbale confirmatie van en verandert het LED licht naar rood/oranje.

Als je de "+" en de "-" ingedrukt houdt voor 10 seconden, zal de Xiaomi Mi Smart Speaker worden terug gezet naar de fabrieksinstellingen.

LED Light
Aan de bovenkant van de Xiaomi Mi Smart Speaker zit een LED ring. Deze gaat aan als je "Hey Google" zegt, maar deze LED ring heeft ook nog meer functies. Hier zijn de mogelijke kleuren en wat dat betekent:
  • Oranje: Microfoon staat uit
  • Wit (pulserend): Configuratie mode
  • Geel (knipperend): Fabrieksinstellingen reset
Voor de speaker zich per ongeluk reset, krijg je nog een waarschuwing:
"You are about to completely reset this device. Release the buttons to stop this".

Als je toch vast blijft houden, krijg je na 10 seconden een chime te horen en gaat de Xiaomi Mi Smart Speaker zich resetten. Dit duurt ongeveer 15 seconden. Daarna krijg je de witte/blauwe pulserende ring te zien en kan je de speaker weer toevoegen aan je Google Home applicatie.

Instellen

Het instellen van de Xiaomi Mi Smart Speaker is eigenlijk hetzelfde als bij de Google Nest Audio.

Als eerst moet je de Google Home applicatie downloaden en instellen. Als je dat gedaan hebt, zet je de Xiaomi Mi Smart Speaker aan door de voeding aan te sluiten. De Google Home applicatie zou de speaker automatisch moeten vinden, maar mocht dat niet het geval zijn, kan de applicatie handmatig laten zoeken. Daarna is het eigenlijk de instructies en simpele stappen volgen die op de Google Home applicatie komen te staan en je bent klaar! Zodra de WiFi verbinding is gemaakt, kun je nog optionele zaken regelen zoals het herkennen van je stem en welke gegevens Google mag gebruiken om het product te verbeteren (alsof wij een keuze hebben...) . Daarna kun je alles vragen aan je speaker en wordt alles netjes door Google beantwoord.

Features

Er zijn veel smart speakers beschikbaar. Sommige zijn heel goedkoop, andere zijn heel duur. De Xiaomi Mi Smart Speaker zit in het goedkopere segment, maar wat zijn de features van deze speaker? Wat maakt deze speaker anders? Hier zijn de features van deze betaalbare smart speaker.
Audio Kwailiteit
Eigenlijk ben ik verrast over de geluidskwaliteit van de Xiaomi Mi Smart Speaker. Voor deze prijs, rond de 60 euro bij XiaomiProducts.nl, is de geluidskwaliteit goed. Er wordt wel heel veel focus gelegt op de Bass, waardoor de zang wat naar de achtergrond verdwijnt, maar over het algemeen is het een prima kwaliteit. Mocht je van klassieke muziek houden, of andere genres waar de Bass niet belangrijk is, is de kwaliteit wat minder.

Als je van Hip-Hop, R&B, Rap, of Hardcore of iets dergelijks houdt, dan is dit een Bass Boomer voor je. Toch verdwijnt de stem van rap nummers of zang nummers naar de achtergrond door de Bass. Dat is jammer. Als de Bass wat terug wordt gedraaid, zal dit de algemene kwaliteit van het geluid zeker ten goede komen.

Via Google Home kun je wel de Bass en Treble aanpassen, maar ik zou het liever aangepast zien in de standaard instellingen.

Volume
Waar de originele Google Home niet heel hard kon qua volume, doet de Google Nest Audio dat al beter. De Xiaomi Mi Smart Speaker doet het nog beter! Deze speaker kan gemakkelijk mijn woonkamer vullen. De kwaliteit van het geluid gaat wel wat naar beneden als je het volume op 100% zet, maar als je rond de 70%-80% luistert, is de kwaliteit goed en heb je je huiskamer gevuld (ik in ieder geval wel).
Stereo Mode
Helaas heb ik dit niet kunnen testen omdat ik maar een enkele speaker tot mijn beschikking heb. Op de website van Xiaomi staat dat de Xiaomi Mi Smart Speaker in stereo mode te gebruiken is. Hier kan je via de Google Home app twee speaker aan elkaar koppelen en spelen ze hetzelfde af. Hierdoor kan je nog beter je huiskamer vullen met kwaliteitsgeluid. Wie weet krijg ik ooit nog eens de kans om er twee tegelijk te testen. De functie zit er in ieder geval op, dus ik vond het wel het benoemen waard.
Spraakcommando's
Zoals bij elke smart speaker kun je bij de Xiaomi Mi Smart Speaker heel veel verschillende commando's versturen. Alle commando's die op de Google speakers beschikbaar zijn, zijn ook op deze speaker van toepassing. Je hoeft alleen te beginnen met "Hey Google", en daarna kun je van alles vragen, zoals:
  • Doe de lichten in de woonkamer uit (als je smart lampen hebt)
  • Zet een timer voor 15 minuten
  • Wat staat er op mijn agenda vandaag?
  • Vertel eens een grap
Chromecast
Als je een smart TV hebt, kun je je Xiaomi Mi Smart Speaker gebruiken om te streamen door de ingebouwde Chromecast. Vraag Googl om je favoriete Netflix show te streamen naar je TV en je hoeft je telefoon of afstandsbediening niet meer aan te raken. Dit is hoe het wordt omschreven op de website van Xiaomi zelf:
  • 1. Add your TV to the same wifi network as your Mi Smart Speaker and Google Home app
  • 2. The TV will show up in the Google Home app. Add the TV to your Google Home by following the onscreen simple instruction to add the TV
  • 3. Once added, you can directly cast your phone screen
  • 4. Now you can give any command to the speaker, eg “ play Bekhayali on my TV”
Light Effects
De LED ring zou een variatie van "shows" en "effecten" kunnen geven. Dat is echter nu nog niet mogelijk. Op de website claimt Xiaomi dat het via een OTA update naar de speakers wordt gebracht. Hopelijk wordt het wachten beloond en kun je in de toekomst deze feature bijscrhijven. Nu is er alleen een lichte blauwe LED licht als je "Hey Google" zegt, en de bovengenoemde lichten met de bij behorende functies.

Ik heb nu zelf de Google Home, de Google Nest Audio, en de Google Home Mini gehad. Nu heb ik even tijdelijk de Xiaomi Mi Smart Speaker geleend en deze speaker heeft over duidelijk de beste bass. Maakt dat het meteen de beste speaker? Nee, maar voor deze prijs is het zeker een goede optie.

De Xiaomi Mi Smart Speaker ziet eruit als de Sonos One, en dat is geen slechte keuze. Het design is strak en ziet er goed uit. Persoonlijk vind ik de Google Nest Audio er mooier uit zien, maar dat is een persoonlijke voorkeur. Als we naar de kwaliteit van het geluid kijken, ben ik verbaasd. Het is goed, zeker voor deze prijs. Helaas ligt er wel teveel focus op de bass. Hierdoor wordt zang of rap naar de achtergrond gebracht, wat eigenlijk zonde is. Als Xiaomi de bass iets terug schroeft, zal de algehele kwaliteit zeker verbeteren.

Dit is een betaalbare smart speaker van Xiaomi. Ik ben oprecht verbaasd over de kwaliteit van het geluid (op de bass na) voor deze prijs. Je krijgt er een zeer degelijke speaker voor. Mogelijk een leuk kerst kadotje voor iemand?

Heb jij ook een Xiaomi Mi Smart Speaker?

Kan deze speaker ook al groep gebruikt worden met de Nest Audio? Zodat je overal synchroon muziek hebt afgespeeld.
Yes, net even getest. Ik heb beide speakers in een groep gezet en als ik vervolgens de groep kies vanuit Spotify wordt de audio netjes over beide speaker gespeeld. Nog niet over nagedacht :) Werkt prima!
Ah nice, kan je de speakers mooi combineren. Danku
Is toch nog niet leverbaar? Of mis ik iets?
Hij is in preorder beschikbaar bij XiaomiProducts, maar deze heb ik geleend. Volgens mij is deze speaker wel beschikbaar via de AliExpress, BangGood, en GearBest achtige sites :)
Heb er 2 voor 79 gekocht bij powerplanetonline. Prima speakers voor deze prijs.
Bass is stevig maar kun je met de equalizer simpel lager zetten.
Zijn er ook nog bezorgkosten bij?
2 speakers voor 79 totaal of 2 speakers voor 158 (2x79/speaker) in totaal?
Is toch nog niet leverbaar? Of mis ik iets?

Toffe review!

Op GadgetFabriek kun je zien waar je deze speaker kunt kopen en voor welke prijs:
Support deze speaker de Nederlandse taal of gaat alles in het Engels?
Dit kan ook in het Nederlands :) Zelf gebruik ik mijn speakers vooral in het Engels, maar ik heb beide talen ingesteld staan in de Google Home applicatie.
Fijne review.

Ik heb twee van deze speakers ontvangen. Pre order bij xiaomi. Geluid is prima. Wel de bass iets terug gezet. Google assistant werk probleemloos. Leuk dat de kinderen funny commando's kennen. Regelmatig gaat de zelf vernietiging aan.

Design is elegant en de bouw kwaliteit is prima.

Wel merk ik dat als de speakers in stereo paar of in een groep hangen en je een koppeling maakt met een tv via Bluetooth (Samsung) of mi tv box s (ook Bluetooth) er een vertraging is. Heel vervelend. Als ik de speakers los koppel en één speaker koppel via Bluetooth dan is er bijna geen vertraging. Hoop dat hier nog een oplossing voor komt.

Mocht iemand tips hebben, welkom!
Dat is gek!
Ik heb hem gekoppeld gehad aan mijn Google Nest Audio (in 2 verschillende kamers), maar ik kon geen vertraging horen.. Hoop dat er een oplossing voor komt inderdaad, een vertraging is echt heel vervelend.
Hi BobNoldus

Heb je al enig idee hoe je dit kan oplossen? Ik heb vandaag zelf 2 smart speakers ontvangen en als ik ze aan mijn samsung tv koppel is er een vertraging tussen geluid en beeld...
Heb ze nu beide redelijk goed gekregen. Je kunt de speakers los met de tv koppelen (ofja, dat lukt mij met de mi box s(als speaker paar was de vertraging nog meer) ) vervolgens kan je bij de speakers in de home app een correctie van groepsvertraging instellen. (tandwieltje in de app en dan redelijk onderaan) dit doe je per speaker. deze heb ik nu staan op 70ms. Denk dat 't even zoeken is hoeveel ms. Voor mijn setup helpt dit.
Sinds gisteren in huis. Merk bij zowel voice assistant als muziek afspelen dat het geluid overstuurt klinkt, alsof de speaker het net niet trekt. Ook op laag volume, overigens. Aangezien je tevreden bent over het geluid (op de bas na), heb jij daar naar ik aanneem niets van gemerkt? Of heb je inderdaad dezelfde ervaring?
Gek! Ik heb dat niet zo ervaren of gehoord. Het klonk allemaal netjes en rustig bij mij..
Weet iemand of je het licht geheel uit kunt zetten?

Ik wil een duo pair in de slaapkamer gebruiken, maar wil geen rare oplichtende dingen in het donker.

Thanks.
Goede vraag, ik zou het niet durven zeggen. Inmiddels heb ik de speaker niet meer in mijn bezit en kan ik het niet voor je uitzoeken. Ook online kan ik er zo snel niks over vinden :(
Ha. Ik heb er geen haast mee, wacht verdere reviews wel af. Wilde eigenlijk voor een Sonos One gaan, aangezien ik die beneden al heb, maar jouw review bracht mij aan het twijfelen :)
Er is in de instellingen een nachtmodus optie aanwezig waarbij je van - tot tijden de led-helderheid in kunt stellen.
Klinkt goed...maar is dat dan ook helemaal uit te zetten (0)?

Ik ben op zich niet vies van het geheel afplakken van apparaten, maar dat moet dan wel kunnen. Het is ongewenst om zelfs ook maar het kleinste lichtje te zien....

[Reactie gewijzigd door GustavSan op 3 februari 2021 19:50]

Gehaald voor vriendinnetje als 2e speaker in de woonkamer. Er is geen mogelijkheid de oranje led (mic uit) uit te zetten? Hij wordt puur gebruikt als ondersteunende speaker, dus geen mic. Betekent dus dat hij 24 uur die oranje led aan moet hebben staan? Dat is niet echt wenselijk...
Ik heb net de speaker gekocht en exact hetzelfde probleem. Heb je hier een oplossing voor weten te vinden? Ik wil de speaker eigenlijk gewoon als een normale speaker gebruiken, geen wifi geen google home.

[Reactie gewijzigd door Alexlis op 23 februari 2021 16:43]

Ik heb er twee en ben heel tevreden - met een paar kleine punten. Ten eerste is de vertraging soms storend als je video bekijkt op bv een laptop met deze speakers aangesloten via Home en Bluetooth. Daarbij zou ik graag een normale handleiding. Deze speaker ontbreekt van de lijst manuals bij Xaiomi.
Dat is altijd het geval via bluetooth

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.