Apple iPad Wi-Fi + 3G 16GB Zwart Review

martyblock 24 juli 2010, laatste update op 17 november 2015, 7.719 views

Apple iPad Wi-Fi + 3G 16GB Zwart

Pluspunten

• te veel om op te noemen:
  • accuduur
  • gemak
  • form factor
  • snelheid
  • zie mijn vorige review

Minpunten

• schermtint tov de ipad 32gb wifi
  • Komt nog niet met OS 3.2.1, dat schijnbaar een aantal wifi problemen verhelpt. eerst updaten dus!
  • Nog geen traffic app gevonden die bijhoudt hoveel data ik verbruikt heb. Best lastig.

Algemeen
Ik heb al een ipad 32gb WIFI, besteld in Amerika in mei. Mijn review steekt niet onder stoelen of banken dat het een geweldig apparaat is. Wie weet wat de toekomst brengt. Kijk bij mijn reviews om die review te lezen. Veel daarvan is natuurlijk ook van toepassing op de ipad 3g, waar het hier om gaat. Ik zal proberen de verschillen te melden in deze review. http://tweakers.net/productreview/25042/apple-ipad-32gb.html

Ter info:
Ik heb deze ipad 29 juni besteld in Amerika en was na 3 weken, inclusief alle kosten ( de ipad, de tax in Amerika, de transportkosten, de BTW in Nederland) 750 euro kwijt. Het loont dus nog nauwelijks om hem te bestellen in Amerika, tenzij je hem zo mee kunt nemen.

Scherm
Zoals je kunt zien, en mij viel dit meteen op, is het scherm van de 3G ipad een ander scherm. Bij de iphone is dit ook gebeurd. Ik denk dat door de grote aantallen productie, er meerdere producenten zijn. Dit scherm is wat matter van tint, een wat grijzere weergave. Of dit nu komt door 16gb vs 32gb, of niet 3G vs 3G, is mij onduidelijk. Persoonlijk vind ik het scherm van de WIFI beter dan van de 3G, maar het is geen ramp om hier naar te moeten kijken, het tegenovergestelde. Maar het is wel een punt van verschil dat het noemen waard is.

De linker is de ipad 3g, de rechter is de ipad WIFI

Antenne
Het enige echt herkenbare aan de ipad 3G is dat er een zwarte rand aan de bovenkant zit, dit is volgens mij de 3G antenne. stoort niet maar was wel even wennen als je een zilveren casing gewend bent. en verder is er aan de zijkant een klein plekje voor de microsim natuurlijk.

Connectiviteit
Daar gaat het om bij deze 3G. Na het op maat maken van mijn Vodafone sim, die ik voor een dongel abonnement heb, pakte de ipad zonder problemen het netwerk.

Je stopt hem erin, zet je ipad aan, moet de sim ontgrendelen en binnen enkele seconden heeft hij een netwerk te pakken.

Echter moest ik wel een instelling aanpassen om online te kunnen. Deze instellingen zullen per provider anders zijn. De APN instellingen voor mobiele data, zie hieronder. Ik zet hem alleen aan als ik echt 3Gnodig heb, maar ik heb getest dat als er wifi is dat hij wifi pakt en niet 3G, Je zou hem dus gewoon aan kunnen laten staan. Maar mijn abbo heeft een limiet qua MB's. Daarboven ga ik betalen, en dat wil ik dus voorkomen.

3G snelheid
De snelheid is niet om over naar huis te schrijven, maar toch echt wel voldoende voor online mail en browsen of een remote desktop. Zie hieronder de speedtest resultaten. Het is natuurlijk goed mogelijk, en dat denk ik zelf, dat dit komt door mijn beperkte abbo bij vodafone. Als je meer betaalt, krijg je ook meer snelheid, ongetwijfeld. Kijk naar de cijfers, ik heb de test 8 keer gedaan, iedere keer kwam het rond deze waarden uit.

Lijstje leuke apps
Voor de ipad komen veel apps uit en deze lijst is lang niet compleet, maar wat ik leuk vind om te gebruiken:
Kijk in de appstore wel naar de +jes die er staan, zodat je echt de ipad versie hebt, en niet de iphone versie.

Nu.nl HD (must have de krant kan weg!)
iSPY
Real Racing HD
XPlane
Wikipanion
Uitzending gemist
Flipboard (geweldig!)
RDP Lite, voor de IPAD, remote desktoppen op je ipad.

Jammer dat er geen app is die traffic bijhoudt, ik heb nu geen inzicht in het verbruik.

Zeer de moeite waard, deze Ipad 3G, overal online met de vertrouwde ipad, de accu is ongeëvenaard, mogelijk iets korter van levensduur als de ipad wifi, maar nog prima in orde. Als je al een wifi hebt, en nog geen 3G abbo, denk dan eens aan de MIFI oplossingen die er zijn. Een Hotspot in je broekzak, en aansluiting voor meerdere wifi devices is dan mogelijk. Ik vind het 'alles in een' concept echter helemaal goed. Ik hoef geen laptop meer mee te nemen, geen kabels, gewoon mijn ipad en ik ben overal online met een betrouwbaar lange accu.

• ipad 32gb wifi

Heb jij ook een Apple iPad Wi-Fi + 3G 16GB Zwart?

Weet je? toch is het ook maar net hoeveel je voor bepaalde functionaliteit wil betalen ... ja, het kreng is takkeduur, of eigenlijk beter gezegd: het is heel veel geld.

Maar het feit dat ik de hele dag (en soms zelfs twee hele dagen) intensief gebruik kan maken van de iPad zonder op te laden is voor mij al een enorme uitkomst. Het feit dat het hele ding 700gram of zoiets weegt is belangrijk bij reizen maar eigenlijk ook al bij het dagelijkse heen en weer gesleep naar m'n werk.

Tijdens vergaderingen kan ik aantekeningen maken zonder een zoemend apparaat op tafel te hebben en zonder dat iemand zich stoort aan mijn toetsenbordgeluiden en zonder dat ik hoef te muizen. Of dat iemand tegen m'n scherm aan zit te kijken vanaf de overkant van de tafel, want dat wordt niet gewaardeerd en komt niet ten goede aan je participatie in de vergadering.

Er zijn ook best wel wat beperkingen aan de iPad trouwens:

- ik vind de apps over het algemeen buitensporig duur en je krijgt van tevoren te weinig informatie of het precies is wat je zoekt. Foute aankopen doe je dan ook snel.

- Apple zou (net als Android) een vinkje moeten hebben dat je applicaties van externe bronnen kan installeren ipv alleen uit de app store (nu ben ik genoodzaakt om te jailbraiken --> fluitje van een cent overigens)

- het ontbreken van flash wordt vaak genoemd, maar ik heb er tot nu toe nog maar weinig last van. Voor de dingen waar ik eigenlijk flash voor nodig zou hebben, zijn meestal wel applicaties te vinden (Youtube, Uitzending gemist e.d.). Desalnietteplus kan ik mij voorstellen dat dit als vervelend ervaren wordt.

- de default browser (Safari) heeft geen tabs en daardoor ben je onnodig veel aan het switchen tussen vensters. Maar daar zijn alweer apps voor om daar ook verbetering in te brengen.

- Apple had echt meer moeten doen om het zwakste punt (invoer van teksten) beter aan te pakken. Zaken zoals een password manager, auto forms, predictive typing en dergelijke zitten er niet in helaas en ook heer weer zal je je heil moeten zoeken in extra apps.

- het ontbreken van iets als een sd slot is vanuit technisch en support oogpunt te begrijpen maar als consument eigenlijk niet te verkroppen. Belachelijk dat het apparaat mede hierdoor zo duur moet worden (ik heb de 64GB-3G)

- als je een 3G apparaat uitbrengt en je levert geen traphic metering mee is het handig om in ieder geval in de SDK de juiste API's op te nemen zodat externe partijen hiervoor apps kunnen schrijven. Helaas ... slechte gedachte: misschien een bewuste beperkingen i.o.m. telecom leveranciers???

- waarom geen camera? Al was het alleen maar om documenten in te scannen, OCR te doen en ze dan op de iPad later terug te kunnen vinden en te lezen. En eentje aan de voorkant voor videoconferencing/skyping.

- Apple doet vrijwel niets aan security. Ja, een pincode op het ding en evt. wipe bij 10 foute pogingen (als je dat instelt). Waarom geen mutli-user mogelijkheden? Waarom geen losse applicatie beveiliging? Echt gemiste kansen ...

Hopelijk gaat Apple iets doen met bovengenoemde punten, want alles worden op internet her en der breed uitgemeten.

Weer wat meer op de positieve toer:

- Het ding is ongelofelijk snel. Echt zo responsive ... en dat geldt ook voor het touchscreen. Ik het ook een Android HTC legend en ervaring met een Desire, maar die halen het niet bij de multitouch ervaring van de iPad.

- met de beschikbare applicaties in de App Store en de functionaliteit van het apparaat is het eindelijk reeel mogelijk geworden om, zonder je dagelijkse activiteiten heel veel aan te passen, paperless te werken in een normale kantooromgeving. Heerlijk zo'n opgeruimd bureau.

- het scherm is fantastisch. Kleuren spatten er vanaf en nergens het gevoel dat de resolutie onvoldoende zou zijn.

- nogmaals: de accu-duur is voor mij echt een verkoopargument, ik zou geen andere oplossing weten met deze mogelijkheden waar ik 1 tot 2 dagen mee kan werken zonder opladen.

- portabiliteit ivm een netbook (zoals Youngblow hierboven aanhaalt) is niet te vergelijken. De iPad is minimaal de helft dunner, in de meeste gevallen nog meer. Lengte en breedte zullen op z'n minst gelijk zijn, maar meestal (ik heb zelf een 11,1" netbook van Asus) ook in het voordeel van de iPad. Bovendien kan ik een iPad opladen met een compact kabeltje en een usb port. Bij een Netbook mag ik altijd nog een adapter meesjouwen die ook nog eens zomaar 0,4kilo weegt en de nodig ruimte in m'n tas pakt.

Mijn persoonlijke conclusie:
Als je zo nodig de iPad wilt vergelijken met alternatieven zoals een netbook, vergelijk dan niet wat je krijgt, maar wat je NODIG hebt. En weeg vervolgens de voor- en nadelen af. Voor ongeveer 8 miljoen mensen wereldwijd viel die vergelijking al uit in het voordeel van de iPad :)

(en nee, ik ben geen Apple fanboy, maar inmiddels wel iPad fan :) )
Dat verschil in tint is toch onacceptabel!!
als je geen vergelijkingsmateriaal hebt, dan is die tint de tint waar jij aan went, ik heb dat wel en dan zie je dus weldegelijk verschil.
of het scherm is wat fletser(ik hoop dat je dat zo schrijft) om het verlies van accu door 3g te compenseren. wie zal het zeggen.
Ik heb een superscherm in mijn iPad 3g en ben erg tevreden en ondanks dat is er een punt van behoorlijke irritatie.

Ik heb hier een Sony ebook reader en gekochte ebooks, epub formaat. Die boeken kan ik niet op mijn iPad zetten/lezen ondanks dat de iPad epub ondersteuning heeft omdat Apple weigert DRM beveiligde ebooks te supporten. Dat weigert Apple omdat de meest gebruikte app van Adobe is en er een flash component in schijnt te zitten.

Ik baal als een stekker want ik had gehoopt mijn ebook reader nou ook permanent stof te laten happen en ook voor die ebooks mijn iPad te gebruiken. Ga ff lekker met Apple bellen om te melden dat ik het vreemd vind:)
Fijn he, DRM.

Daarom wacht ik gewoon lekker totdat ze zo slim zijn om DRM achterwege te laten. Is met muziek ook uiteindelijk gelukt, dus dat zal hier ook wel gaan gebeuren.
Je kan de drm van je sony-ebooks strippen (effe googlen) en dan kan je lekker lezen op je ipad.

Ik heb mijn sony ebooks daarom al overgezet op de ipad.
Iets dat data verkeer bij houdt? Niet gewoon Instellingen > Algemeen > Gebruik ? Als op de iPhone.
Ja, die is er, maar het zou mooi zijn als je dat per maand kon zien, dit is alles of niets.
Laat eens een spellingcontrole over je review lopen is mijn advies. Verder is het een beetje een fanboy review in mijn ogen, maar dat dit soort gebruikersreviews al gauw...
ja, ik ben een fan, maar dag mag ik zijn. spellingscontrole is uitgevoerd, mijn dank voor je advies.
Ook als fan kun/moet je een objectieve review schrijven want niemand behalve andere fans nemen deze review nu serieus. Een review moet ook een niet-fan kunnen overtuigen van het praktisch nut van dit apparaat en daar slaag je totaal niet in.

Je steekt niet onder stoelen of banken dat het een geweldig apparaat is maar je geeft eigenlijk niet of nauwlijks voorbeelden van dagelijkse toepassingen waar de iPad echt nuttig kan zijn.

Ja ok je leest nu.nl erop dat kan ik ook wel op een PC of laptop. Heb ik daar persee een ipad voor nodig? En is een (gratis) krantje in de trein niet makkelijker dan heel de dag met een iPad rond moeten leuren? Wat is nou het echte nut van dit apparaat, welke lege plek vult dit ding op? Wanneer denk ik: ''Had ik nu maar een iPad dat zou wel makkelijk zijn geweest.'' Wat voor nut heeft dit apparaat voor niet-fanboys? Dat wil ik graag weten voor ik 750 euro aan iets uitgeef.

En nog iets, waarom zet je het ontbreken van flash niet bij de negatieve eigenschappen? Dat is toch wel één van DE dingen die genoemd moet worden. Dat je een apparaat koopt van 750 euro waar je niet eens Youtube op kunt kijken, zo'n beetje de meest populaire internetsite kan toch wel als negatief worden bestempeld?

Ook het feit dat je het niet zelf kunt installeren en zo zelf de keuze maakt voor een kortere accuduur lijkt mij ook vrij negatief?

Als niet-fan is het enige wat ik denk na het lezen van jou review: Ik hou die 750 euro in mijn zak en ga er lekker een week van feesten op Ibiza.
ik begin mijn review met een duidelijke verwijzing naar de 32gb review. Daar heb ik tal van negatieve eigenschappen genoemd, waaronder ook het ontbreken van flash, geen USB, geen cardreader etc. En je kunt er dus WEL Youtube op kijken, hier is een hele mooie interface voor gemaakt door apple.

Verder wens ik je natuurlijk een hele fijne vakantie op Ibiza, maar je zou eigenlijk gewoon eens ff 10 minuten met een IPAD moeten kunnen spelen, dan ben je wel overtuigd!

[Reactie gewijzigd door martyblock op 25 juli 2010 14:35]

is 991 kbps niet om naar huis van te schrijven?
Ik heb sinds kort pas 750-800 kbps eerst had ik 180 kbps..
Howdie Boys,

Prima ding die ipad, leuk speeltje, maar 1 ding vat ik niet. Ik heb een iphone 3g in mijn zak en die heeft wifi en 3g, waarom heeft die ipad dat niet? Hoe ik er ook naar kijk, ik vind het een schande van Apple tegen over haar klanten. Ze hebben de technologie, ze hebben de netwerk ondersteuning enzovoort en dan vertikken ze het gewoon.

Ik vat dat niet.
Geen 3G en WIFI? De goedkoopste versie heeft alleen WIFI en de duurdere versie heeft WIFI én 3G..

In de review wordt gesproken over de iPad WiFi en iPad 3G, maar de iPad 3G is eigenlijk iPad WiFi + 3G. Ik snap je verwarring. Het komt er eigenlijk op neer of je wel of geen 3G wil.
ik ben nog niet helemaal overtuigd over het nut van de ipad vooral omdat het zo duur is.
ook twijfel ik over welke ik dan zou nemen omdat ik internet niet altijd nodig heb
dus beter een wifi kan kopen dan een 3g die duurder is dan de wifi versie.
ook weet ik niet echt waarvoor ik um voor nodig zou hebben.
muziek? mp3 speler nog geen 50 euro
video? telefoon kan dat tegenwoordig ook laten zien.
internet? telefoon kan dat
buiten dat het een grotere scherm heeft dan een telefoon
is het geheugen best weinig als je em vergelijkt met een laptop.
dan zou ik toch liever een mini laptop meedragen dan een apple
die 2 keer zo duur is met MAAR 32 gb en een mini laptop
al gauw 160 gb heeft die nog geen 300 euro kost.
ben nog totaal niet overtuigd