BenQ Mobiuz EX2710 Zwart

€ 292,01
Specificaties 27" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

BenQ Mobiuz EX2710 Zwart Review

HxsScorchTestpanel 29 november 2020, 171 views Testpanel

BenQ Mobiuz EX2710 Zwart

Aardige monitor voor een goede prijs. Voor iemand die graag op 144Hz in HDR wilt gamen een interessante full HD monitor. Voor iemand die voor hogere resoluties of ultra wides houdt is dit niet de upgrade die je verwacht.

Pluspunten

• HDR en 144Hz voor een zachte prijs
  • Moderne looks
  • Goed bestuurbare instellingen door middel van de OSD met joystick op de achterkant

Minpunten

• Full HD resolutie is niet de gamingstandaard voor de toekomst
  • Grote bezels
  • Lelijke voet

Algemene beoordeling

De BenQ EX2710 mogen reviewen voor het Tweakers testfest. Deze monitor heeft een relatief lage resolutie met wat ik gewend ben, wat het reviewen van deze monitor wat ongemakkelijk maakt. Assemblage is zo gepiept en er zit een HDMI kabel bij.
Allereerst een korte overview.
De EX2710 heeft een full HD paneel, met HDR. Door 144Hz ververssnelheid en 1 ms reactietijd is deze monitor uiterst geschikt voor gaming. De monitor heeft ingebouwde speakers en heeft ondanks dat deze vesa compatible is, ook een voetsteun.

Featureset

Als ik naar een monitor kijk wil ik deze altijd beoordelen voor de features die deze heeft, en de prijs die hiervoor gevraagd wordt. De EX2710 biedt rijke features die gezien zijn prijs behoorlijk boven de marktstandaard zit. Het enige wat ontbreekt (en dat is niet gek voor die prijs) is een 4k resolutie.

Daarnaast zouden uiteraard USB C als input of minidisplayport leuk geweest zijn, net als een powered USB hub.

kleurweergave

Om de kleurweergave te kunnen beoordelen heb je normaal vrij professioneel apparatuur nodig. Deze heb ik niet in mijn bezit maar ik kan wel degelijk dit scherm vergelijken met mijn laptopscherm of mijn desktop scherm.
Beiden zijn luxe paardjes, een XPS15 en een U3415W van Dell. Als dit scherm dus redelijkerwijs in de buurt komt is het een groot compliment.

De kleuren op de EX2710 zijn redelijk vergelijkbaar met de kleuren zoals weergegeven op mijn XPS15. Het scherm is wat aan de donkere kant (dat is natuurlijk door middel van instellingen ook weer lichter te maken) maar dit is niet storend.
Games laten al snel zien dat kleuren iets minder heftig weergegeven worden dan op andere schermen maar niet dat dit een storende factor is. Het scherm komt dus goed mee, ondanks dat deze slechts een jaartje of 2 nieuwer is en dat zal komen door het IPS paneel.

contrast & helderheid

Door gemakkelijk instelbare profielen, is het scherm binnen een handomdraai in te stellen voor een film modus, of een first person shooter. Door middel van geemuleerde HDR is het zelfs mogelijk bepaalde kleuren mooier te krijgen dan deze normaal geweest waren. Een feature die niet gelijk staat aan HDR, maar wel blijft toevoegen aan de ervaring van de gebruiker.

Het scherm kan behoorlijk helder en biedt ook een profiel voor e-paper, een modus die lezen comfortabeler maakt.

pixeldefecten

Er waren geen pixeldefecten aan het display.

bouwkwaliteit en afwerking

Het scherm zit degelijk in elkaar, heeft aan alle kanten behoorlijke bezels en heeft een "gamer style" voet. Door gebruik te maken van een hoekig profiel, met een oranje kleur staat dit niet mooi op mijn bureau. Daarnaast is het scherm voorzien van een vesa compatible mount, dus mocht je het anders op willen lossen is dit zeker een oplossing.

vormgeving

Het scherm staat behoorlijk stevig in zijn schoenen, door de grote en kleurrijke voet. De rest van het scherm is zwart en heeft een onverklaarbaar uitsteeksel aan de onderkant zitten.

prijs

Hier komt het mooiste van deze monitor, de prijs. Met een normale prijs van ongeveer 310 euro, is deze met de black friday aanbieding voor slechts 250 euro te krijgen en voor dat bedrag is het een mooie deal!

Heb jij ook een BenQ Mobiuz EX2710 Zwart?

Vraagje waarschijnlijk weet je het antwoord hier niet op.

Ik zit tussen deze en de benq el2870u(e) te twijfelen. De el 2870 heeft 4k maar deze 1080p.
Ik zal hem meerder deels voor fifa en cod gebruiken, maar de ex2710 heeft een ips paneel waardoor kleuren mooier zouden zijn dan als bij een tn paneel
Hier ligt het natuurlijk puur aan wat je wilt; Ik zou in dezen liever voor 4k gaan, want ik vind de kwaliteit van de graphics belangrijker, maar een ander heeft weer veel liever mooiere kleuren en ziet wellicht het verschil niet tussen 4k en 1080p.