Antec Performance One P150 Review

Werner 8 mei 2006, laatste update op 17 november 2015, 4.620 views

Antec Performance One P150

Pluspunten

• Stilte!
  • Elastiek ophangsysteem voor HDD's
  • Bouwkwaliteit
  • Geluids-isolerend materiaal op zijpanelen en bovenkant
  • Siliconen rubberen voetjes onder de kast
  • Vormgeving (Hoewel dit persoonlijk is)
  • Afwerking
  • 2x Stealth HDD covers
  • Goed presterende modulaire voeding

Minpunten

• Geen extra 5.25" covers (bij verlies, of als je maar 1 CD-ROM speler hebt)
  • Handleiding stelt niet veel voor

Algemene beoordeling
Ik heb deze kast gekocht omdat ik op zoek was naar een stille kast die toch voldoende koel mogelijkheden had. Toen ben ik uitgekomen op de Antec P150. En één ding is voor dat je hem koopt al zeker. Er is aan stilte gedacht!

* Rubber-ophangsysteem voor 3 HDD's (Vrijwel geluidsloos) of Rubber trillingsvrij montage systeem voor 4 HDD's (Redelijk Stil).
* Geluidsabsorberende bovenkant + zijpanelen.
* Kast heeft voetjes van zacht siliconen rubber waardoor de kast superstabiel en trillingsvrij staat. Zodat er zo weinig mogelijk trillingen doorgegeven worden aan bijvoorbeeld je bureau.
* Kast is gemaakt uit 1mm dik staal waardoor resonantie bijna niet mogelijk is. Nadeel hiervan is dat de kast minder geschikt is om te verplaatsen omdat de lege kast alleen al bijna 15 kilo weegt.
* De bijgeleverde voeding schijnt erg stil te zijn. Ik had zelf een Tagan liggen dus heb de meegeleverde voeding vervangen. De volgende voeding wordt meegeleverd: Antec Neo HE430. Welke volledig modulair is en de airflow ten goede komt. Maar uit verschillende reviews is gebleken dat deze voeding uitstekend presteerd.

Eerste indruk en bouwkwaliteit
Na het thuiskomen van mijn werk zag ik de grote doos staan. En zoals ik had verwacht was deze vrij zwaar. Na het openen van de doos zag ik mooie stevinge kartonboard opvulling. Na de doos voorzichting op de kop te hebben gedraaid kon ik de doos omhoog tillen. Snel het karton verwijderen en de plastic beschermingszak van de kast afhalen. WOW!
Ik wist dat de kast er wel redelijk uit zou zien, maar niet zo bijzonder als mij vorige kast (Lian-Li PC V1000). Dit bevestigden alle fotos in de verschillende reviews ook. Maar als je dan dit juweeltje in het echt ziet neem je alles terug. Wat een mooi kastje.

Van top tot teen volledig mooi afgewerkt. De frontbezel is van plastic die wit is gepoten net als de rest van de kast. Hij is niet zo goedkoop gespoten als ik van veel andere kasten ben gewend, maar echt supermooi. Je kunt de kwaliteit vergelijken met witte hoogglans autolak. (Nieuwe auto wel te verstaan :P)

In contrast op de witte frontbezel zit een mooi aluminium front die van boven naar beneden over de voorkant loopt. Onderin het aluminium is het logo van Antec gedrukt. Mooi egaal en clean zonder poespas...
Om de strakke look van de voorkant te behouden heeft Antec 2 Stealth CD-ROM covers meegestuurd waardoor je kast één geheel blijft welke kleur CD-ROM speler je ook hebt.

Bij het aanzetten van de computer word de mooie strakke look afgemaakt door een Blauw HDD ledje en een mooie blauwe ring rond de Power knop.
Uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak, maar voor mij is dit een juweeltje.

Inbouw- mogelijkheden
In totaal kun je 3x 5.25" bays gebruiken. + 1x 3.5" floppy bay. Je kunt eventueel als je geen floppydrive of card reader hebt ook heel gemakkelijk het verloop van 5.25" naar 3.5" verwijderen en dan heb je ineens ruimte voor 4x 5.25" bays.

Binnenin heb je keuze uit 4x 3.5" HDD rack bays (Redelijk stil door rubberen pootjes) of 3x 3.5" HDD elastiek bays (Vrijwel geluidsloos). Bij de laatste mogelijk maak je gebruik van gedraaide elastieken waar je je HDD tussen hangt.
Antec heeft deze oplossing als één van de eersten in een kast gedaan die uit de fabriek komt. De oplossing van HDD in elastiek werd al een hele tijd gebruikt in de Tweaker wereld. Dus voor velen van jullie is het niets nieuws. Maar één ding is zeker: Het werkt perfect! Mijn HDD heeft nu evenveel of zelfs minder geluid dan een notebook HDD.

Het inbouwen van de 5.25" drives is zomaar gebeurt. Je pakt 2 bay slides van de bodem van de kast (Deze zitten vast met een klemsysteem) en schroeft deze aan bijvoorbeeld je CD-ROM speler. Daarna is het een kwestie van: Front-bezel open draaien > CD-ROM speler in een gewenst slot drukken tot je klik hoort. Klaar, en muurvast.

Dan gaan we naar het moederbord. De ruimte is voldoende, maar niet meer dan dat. Mijn moederbord (Asus A8N-SLI Premium) paste er precies in. Er was aan de zijkanten misschien nog een halve centimeter ruimte over. Dus als je moederbord net even iets groter is als de bovenstaande zou het kunnen zijn dat het een probleem word. Maar eenmaal in plaats ziet het er super uit.

TIP: Als je je voeding wilt vervangen met je eigen voeding doe dit dan voor het inbouwen van je moederbord. Dit ivm een horizontale verstevigingsbalk die vlak onder je voeding zit. Je moet dan de voeding naar achteren halen en onderdoor naar buiten halen. Als je moederbord is geinstalleerd met CPU koeler kun je dit vergeten.

Ook de kabels van de front aansluitingen zijn goed. De USB/Audio/Firewire stekkers hebben elk 1 losse stekker. In plaats van zoals je in veel goedkopere kasten ziet: elk draadje een los stekkertje. Dit scheelt een hele hoop gepruts.

Na alles ingebouwd te hebben rest ons nog 1 ding. Namelijk de kabels wegwerken. Normaal doe ik dit met ti-wraps, maar dat was bij deze kast niet nodig. Achter de HDD-bays zitten namelijk 6 haken waar je gemakkelijk overtollige kabels achter kunt klemmen. Ook weer zo'n handige uitvinding van Antec.

Zodra dat klaar is heb je een perfect strak kabel-loos systeem met perfecte airflow.

Koelings- mogelijkheden
Standaard word er 1 regelbare 12cm fan meegeleverd. Welke achter uit je kast (onder de voeding) de warme lucht blaast. Deze kun je zonder extra fancontroller op 3 standen instellen via het handige schakelaartje welke aan de fan zin. Voorin de kast voor de HDD's heb je nog de mogelijkheid om 2x 9cm fans te plaatsen. (Helaas niet meegeleverd)
Voor deze 2 fans zit een verwijderbaar/wasbaar stof-filter. Kortom: Mogelijkheden genoeg. Voor aan de zijkanten van het frontbezel zitten openingen waardoor koele lucht aangezogen wordt. En omdat de kast verder geen openingen/gaatjes heeft blijft de kast stil en is de airflow perfect.

Vormgeving
Heb je al gelezen bij "Eerste indruk en bouwkwaliteit". Maar hier even een plaatje van het geheel.

Installatie-gemak
Zoals eerder vermeld is aan vrijwel alles gedacht qua gemak. CD-ROM drives vast met slide rails. Verwijderbaar front bezel waardoor installeren van HDD's ook zeer gemakkelijk wordt. Het meest gebruikte zijpaneel heeft vaste thumbscrews. Dat houdt in dat ze niet uit je handen vallen en onder de bank rollen, maar mooi aan het zijpaneel vast blijven zitten. Het andere paneel zit met gewone schroeven vast. Klein nadeeltje, maar verwaarloosbaar omdat je die niet vaak hoeft te verwijderen.

TIP: Als je de zijpanelen wilt verwijderen moet je dit op de volgende manier doen. Schroeven los > Paneel aan de schroef-kant klein beetje optillen en dan pas naar achteren trekken. Ik zat in het begin maar te proberen maar er kwam geen beweging in. Ook stond hier niks over in de handleiding.

Modbaarheid
Ik ben zelf niet meer zo'n modder. Heb het een tijdje gedaan, maar houd het nu bij mooie strakke simpele kasten. Maar ik kan je vertellen, deze kast heeft mogelijkheden genoeg.

Neem alleen al het grote vlakke front paneel. Daar kun je heel mooi een display o.i.d. inbouwen. Ook zijn de zijpanelen volledig egaal en dus ruimte voor raampjes/logos. Dit zelfde geld voor de bovenkant.

Kwaliteit van voeding
Hier kan ik zelf niet over oordelen omdat ik de voeding heb vervangen door een Tagan Easycon 480watt voeding. Maar volgens reviews op internet schijnt die een uitstekende voeding te zijn. Tevens is de voeding modulair. Je sluit de alleen de kabels aan die je gebruikt. Zou houdt je ruimte in de kast en heb je dus betere airflow.
Wel zijn er aan aantal reviews die melden dat een serie van die voedingen niet werkt met Asus moederborden. Hier is door Antec op gereageerd met het volgende: Indien je een verkeerde voeding hebt die niet werkt op Asus moederborden kun je ons mailen/bellen dan vervangen wij gratis de voeding voor een werkend exemplaar. Antec heeft een goed bereikbare vestiging in Rotterdam met een Nederlands (lokaal, dus niet duur) nummer. Dus dit mag geen reden zijn om de kast niet te kopen.

Goedkoop voor zo'n super afgewerkt kastje. Als je ziet dat de meegeleverde voeding los 81 EUR kost blijft voor de kast maar 45 EUR over. En als je het mij vraagt is 45 EUR een laggertje voor een kast als dit.

Ik ben super tevreden over deze kast. Ik heb hem zoals je gelezen hebt als vervanging voor een Lian-Li PC V1000 (200 EUR). En ik vind de Antec eerlijk gezegt in zijn geheel beter dan de Lian-Li. Dat is 200 EUR vs 45 EUR (Want de Lian-Li word zonder voeding geleverd).

Als cijfer geef ik een 9,5 van de 10. Omdat er een plaar kleine minpuntjes zijn.

Heb jij ook een Antec Performance One P150?

Mooie en uitgebreide review. Zo zouden er meer moeten zijn.
1 kleine opmerking, volgens mij bedoel je bij het onderdeel kwaliteit van voeding een Tagan Easycon i.p.v. een Antec Easycon :)
Bedankt :). En dat van de voeding klopt... Heb het inmiddels aangepast.
Enig idee hoe goed de koeling zal zijn van de 9mm fans die je voor de HD's kunt plaatsen? De voorkant is dicht namelijk op de gaten net aan de zijkant na. Veel koele lucht valt er op die manier niet aan te zuigen ben ik bang.

Is er verder ook nog aan een fan in het sidepanel gedacht?
Koeling zal goed zijn omdat er genoeg lucht aangezogen kan worden aan de voorkant.

Er is juist niet een ventilatie rooster aan de zijkant gedaan ivm het extra geluid wat je daar weer van krijgt.
Maar zoals ik al eerder zei is en blijft de kast lekker koel. Zelfs met dit weer.

En dat van die CD-ROM klepjes... Ze kunnen zo worder verwijderd met een klik systeempje. Dus dat kan geen minpunt zijn. Er zijn momenteel veel merken die zulk soort dingen meeleveren. (Coolermaster, Lian-Li etc...)
Goede review :) Je hebt het kleinere broertje van mijn kast de P180 :7
je noemt dit een mini-review? Nee man, dit is prima! Hulde!

Maakt me ook enthousiast voor deze kast trouwens.
Erg mooie review. Toch wel jammer om zo'n goede voeding niet te gebruiken. Misschien interessant om te weten dat er in juni/juli een zwarte versie uit schijnt te komen die zonder voeding geleverd gaat worden, de P150 solo.

Edit: is het ook mogelijk om een 5,25'' fan-controller te installeren, zoals de Zalman ZM-MFC1? Zou dat lukken met die bay slides?
Erg goede review. Daar mag je trots op zijn.

Jammer van de klepjes op de drivebays zoals nu bij de dvd brander / speler is te zien. BIj veel drives werkt dit niet goed (bv bij de sony met de dikkere voorkant) waardoor de slede blijft haken en schade redelijk snel zal optreden.
Nette review, mooie pics! (heb je ook een van je binnenkant?)

Een vraagje over de versie van je voeding : welke versie is het :)

Ik zit zelf ook aan dit kastje te denken, maar toen ik las op bepaalde fora dat die NeoHE voeding het niet lekker deed op Asus mobo's heb ik toch ff gewacht.

Antec zou met een nieuwe versie komen van de voeding om dit op te lossen.., aan jou review te lezen is dat gelukt :)