Specificaties 23" @ 1920x1080 (PVA, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster F2380M Zwart Review

MenN 15 maart 2011, 3.054 views

Samsung Syncmaster F2380M Zwart

Pluspunten

• zeer grote kijkhoek
  • aparte knop voor wisselen van bron
  • hoogte verstelbaar
  • veel video ingangen,

Minpunten

• niet optimaal als game monitor
  • geen kabelmanagement
  • knoppen labels niet leesbaar

Na jaren gewerkt te hebben op een laptop scherm was het nu eens tijd voor een serieuze upgrade.
Het moest een allround monitor worden voor kantoorwerk, films, games, foto bewerking en grafisch design.
Voordat ik ging zoeken had ik een aantal eisen opgesteld:
- de monitor moest in hoogte verstelbaar zijn.
- een strak design hebben.
- meerdere video ingangen hebben.
- een grote kijkhoek en goede kleur weergave hebben.

Na wat research online en in de pricewatch kwam ik uit bij deze samsung. En ik moet zeggen hij stel zeker niet teleur.

feature set
Deze monitor is flink uitgebreid met 1 hdmi, 1 dvi en 1 vga poort. Genoeg mogelijkheden dus. Het wisselen van source is uitstekend verzorgd bij deze monitor. Samsung heeft er een aparte knop voor gemaakt om snel en zonder menu van bron te kunnen wisselen. +1 !

Verder zitten er speakers in de monitor, en is er een koptelefoon uitgang en kan de monitor draaien zodat deze ook rechtop te gebruiken is. Met speciale software op de cd kun je vervolgens Windows automatisch mee laten gaan.

De speakers zijn niet beter dan een laptop geluid, niet iets waar je de monitor voor zou aanschaffen. Leuk dat het erbij zit, maar dan houdt het ook snel op. De koptelefoon ingang zit nogal op een vreemde plek. Deze zit ergens achter het scherm geplaatst, waardoor je niet even snel je koptelefoon kan aansluiten.

beeldkwaliteit
Een van de punten waardoor ik deze monitor gekocht heb is het c-pva paneel wat erin zit. Het zorgt voor een goede beeldkwaliteit. De inkijkhoek is zeer indrukwekkend, je kunt makkelijk met veel mensen om de monitor zitten en nog fatsoenlijk beeld hebben.

Kleurweergave is ook van een hoog niveau, er is geen kleurverloop te zien als je aan het werken bent op de monitor. Alles blijft nettjes een egale kleur. Iets dat zeker bij fotobewerking een groot pluspunt is. Helaas heb ik geen sypder dus helemaal goed afgesteld is de monitor niet.

Contrast en helderheid zijn ook goed. Zwart is echt zwart, en er is geen overduidelijke backlight bleed zoals op zoveel laptop monitoren te zien is.
Wat betreft de helderheid scoort de monitor wat mij betreft ook prima.
Helaas is het bij werken in het donker de mogelijk om de backlight te dimmen te beperkt. Er komt op 0% brightness nog steeds een bak light uit de monitor. Jammer, maar heeft niet met de kwaliteit van het beeld te maken.

Bouwkwaliteit en afwerking/vormgeving
Met de bouw kwaliteit zit het wel snor bij deze monitor, het kraakt nergens en het voelt als een stevig en doordacht geheel.

De dunne rand rondom maakt dat je echt alleen beeld ziet, geen "design" elementen die willen opvallen. De monitor is gewoon mat zwart, zonder toeters en bellen. De voet is stevig, en het verstellen in hoogte gaat zonder moeite en erg soepel.
Een klein nadeel is dat de uitleg voor de knoppen op de monitor bijna niet zichtbaar zijn als je gewoon achter je bureau zit. Waardoor je nog wel eens de verkeerde knop indrukt bij de bediening van het OSD.

Nog een klein minpuntje is dat er geen aandacht is voor kabel management. Je kunt ze nergens vastmaken, dus als je kabels hangen er los bij, wat gewoon een slordige indruk maakt. Het zou beter geweest zijn als samsung daar iets op had verzonnen. Natuurlijk is dit zelf op te lossen, maar het zou niet mijn taak moeten zijn.

Gebruik
Het scherm is prima voor bijna alle gebruiks doelen. Films zien er echt fantastisch uit, mede dankzij de full HD resolutie. Internet en office werkzaamheden zijn uiteraard geen probleem, maar voor games is deze monitor niet ideaal.
Zeker bij spellen zoals Call of Duty waar je echt snel geageerd zie je gewoon dat dit scherm het niet haalt bij een TN paneel. En als je op native resolutie wil spelen moet je wel een goede pc hebben want 1920x1080 vraag nogal wat. kortom, als je een die hard gamer bent die veel en lang spellen als COD speelt kun je deze monitor beter laten liggen, en beter een TN paneel met een iets lagere resolutie halen.

Upadate 15-3-11
Na een dik half jaar gebruik moet ik toch mijn initiŽle mening bijstellen. Waar de monitor toch minder in scoort dan ik eerst vond is het geval van ghosting. Het is echt een jammer minpunt van de verder goede monitor. Je merkt het soms al in de desktop. Menu's slepen over bepaalde kleuren, en je ziet al een "staart". Films hebben er ook last van, bijvoorbeeld neusgaten. daar zie je de ghosting wel.
Ik moet erbij zeggen dat dit observaties zijn vanuit een werkpositie. In "filmmodus" in een luie stoel of op bed valt het allemaal niet zo op, en dan stoor ik me er ook niet aan. Maar ik vond het toch waard om dit te vermelden. De voordelen van deze monitor zijn nog steeds de zeer goede kleur weergave, kijkhoek, en verstelbaarheid van de poot iets dat voor mij de doorslag maakte, en zorgt dat ik nog steeds tevreden ben over de monitor. Maar hecht je meer waarde aan de minpunten die ik net maakte, dan is misschien een andere monitor beter geschikt voor je.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster F2380M Zwart?

Ik heb deze monitor ook gehad, maar was er niet tevreden mee. Ik heb een heel stille pc. Bij het instellen van de helderheid van deze monitor onder de 97% begon de monitor een vervelende zoemtoon te produceren. Ik moest wel, want 100% was veel te fel voor mij. De zoemtoon hield op <60%, maar dat was weer te donker. Dimmen van de backlight waar dit dus over gaat.

Daarnaast is zwart inderdaad echt zwart, maar donkergrijs is ook zwart. En lightgrijs is donkergrijs, etc. Dit zelfs bij hoge helderheid. Heel veel details in donkere delen gaan dus verloren. Monitor helaas dus weer terug moeten brengen.

[Reactie gewijzigd door DeadMetal op 23 juli 2010 22:07]

Dat is vervelend voor je DeadMetal, de monitor is idd prima, maar die zoemtoon waar jij het over had heb ik niet kunnen produceren. Denk dat de jouwe gewoon kapot was.
Nog even een update hierover: sinds enkele maanden heb ik de Dell U2311H met IPS-scherm die deze Samsung op ongeveer alle punten met gemak verslaat! De enige beperking is het niet hebben van een HDMI-aansluiting, maar dat neem ik graag voor lief.
Als de brightness savonds/in het donker te hoog voor je is, en je geen kleurintensieve dingen aan het doen bent kan ik je f.lux aanraden - die stelt de kleurtemparatuur automatisch in als het donker wordt op een waarde die aangenamer voor je ogen is savonds. Daar ben ik op gekomen omdat voor mij de monitor savonds ook veel te helder was. Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar ik zweer er inmiddels heilig bij.

Verder hartelijk dank voor de review, ik wil deze monitor ook al heel lang hebben...