Parrot MiniKit Slim Review

TheFes 23 juli 2010, laatste update op 23 juli 2010, 7.839 views

Parrot MiniKit Slim

Pluspunten

• makkelijke werking
  • goedkoop

Minpunten

• geen display
  • voice herkenning werkt niet goed met bijgeluid
  • aan en uitzetten
  • opladen kan niet (makkelijk) tijdens de rit

Waarom deze?
Ik zit niet bijzonder vaak in de auto, maar soms wil ik toch wel even een telefoontje plegen. Ik wil daar echter geen dure carkit voor aanschaffen. Toen een collega deze op de bedrijfsmarktplaats gezet had, vroeg ik haar of ik 'm uit mocht proberen. Na een paar testritjes heb ik hem gekocht. Bij haar werkte de synchronisatie met haar telefoon niet goed, zij had hem dan ook slechts 1 keer uit de doos gehad om te testen. Ik mocht hem voor 35 euro hebben.

Specificaties

Interface
3 buttons, including 1 rotary button
2 LEDs: green LED and red LED

Telephony
Green button: answer, call a contact from the phonebook, start voice recognition, confirm, dual call, private mode
Red button: hang up, switch on/off, exit the menus, cancel
Rotary button: access the menus, adjust the volume, send DTMF signals

Audio
Full duplex
Built-in omnidirectional microphone
Audio output via the vibrating panel
Advanced Parrot NR3 noise reduction
AEC-2 echo cancellation
Voice menus for all menus
Multi-speaker voice recognition
Text To Speech: speech synthesis of the names in the phonebook

Bluetooth
Bluetooth v2.0 + EDR
Profiles supported:
HFP (Hands Free Profile)
OPP (Object Push Profile)
PBAP (Phone Book Access Profile)
Other profiles:
SyncML, Synchro AT, Synchro Nokia
Range: 10 metres
Pairing: by PIN code (1 2 3 4)
Updates via USB port

General
Number of contacts:
- 1 000 per phone
- total of 2 500
Language: one language per version
Pairing: up to five devices
Battery: lithium-ion, maximum charging time of 4 hours
Battery life:
- over 15 hours' talk time
- over 20 days on standby
Automatic connection by pairing order

Bron

Wat zit er in de doos
Natuurlijk het apparaat zelf, met daarbij ook een usb kabel en een boekje. Er zou volgens het internet ook een kabel met 12 volt plug voor in de auto bij moeten zitten, maar die zat niet in mijn doosje. Ik denk dat mijn collega die nog heeft. Het boekje is overigens wat summier (een quick start guide) en er zit verder geen cd ofzo bij met een uitgebreide handleiding.

Hoe werkt ie?
Je kunt de parrot opladen met de meegeleverde USB kabel (of autolader) op en dan hang je hem aan je zonnescherm. Op de foto bij deze review zit het zonnescherm naar beneden, maar ik heb hem met het zonnescherm omhoog gebruikt. Je moet bij het omklappen van het scherm natuurlijk wel de parrot opnieuw ophangen, want anders zit hij tussen het scherm en de ruit (of scherm en dak). Daar heb je wel twee handen bij nodig, dus het veiligste is om dat te doen als je stil staat ;)

Als de parrot hangt, zet je hem aan met de rode knop en pair je hem met je telefoon (dat kan natuurlijk ook al eerder). Dan is het een kwestie van de groene knop induwen en vervolgens vraagt de parrot wie je wil bellen. Je spreekt de naam in, en na bevestiging (en eventueel nog een extra vraag of het mobiele of vaste nummer gebeld moet worden) wordt het contactpersoon gebeld. Dit alles moet je wel doen met de radio op een laag volume, en zonder open raam. Anders is de stemherkenning niet goed genoeg. Je kunt eventueel ook door het telefoonboek bladeren, maar dat gaat erg langzaam zonder display. Je moet telkens wachten tot het apparaat bevestigd heeft waar je in het menu zit.

De geluidskwaliteit tijdens het bellen is prima, je kunt elkaar goed verstaan. En na het gesprek hang je op met de rode knop.

Je kunt de parrot niet echt makkelijk tijdens het rijden opladen, vanwege de paatsing aan het windscherm heb je dan immers een kabel voor je hoofd langs lopen. Verder denk ik dat het appraat dan ook door de kabel van het windscherm afgetrokken wordt. Hierdoor moet je er dus wel telkens aan denken om het apparaat aan, en na de rit weer uit, te zetten.

Er zijn veel gemakkelijker en gebruiksvriendelijkere carkits op de markt. Maar wil je gewoon af en toe kunnen bellen in de auto, en bereikbaar zijn, dan is dit een prima, en goedkope oplossing.

• Nokia N97

Heb jij ook een Parrot MiniKit Slim?

Ik ben benieuwd waarom je het aan en uitzetten als negatief iets ziet? Bedoel je hiermee dat het niet 'instant on" is, dat je in de gaten moet houden dat je bluetooth aan staat of heb je er andere problemen mee?

Ik heb dit apparaat ook en vind het een heerlijk no-nonsens ding.
Hoe kan "geen display" een negatieve eigenschap zijn? Je wist dit toch voor dat je de set kocht? Je kan gewoon nummers kiezen van af de telefoon.

Voice dialing werkt nooit met goed met open raam.

De set schakeld uit als de telefoon niet meer inbereik is. e moet hem dus alleen aan zetten. Het blijft een portable set.

Koop een langer kabeltje en leg deze over de zonne klep naar links weg, geen probleem meer.

Met alle respect, ik vind dit een review die helemaal niks zegt. Alles wordt vergeleken met sets die vast ingebouwd moeten worden of met display.
Ik bedoel hiermee dat hij niet standaard aan de stroom gekoppeld zit, zoals een vaste parrot (of ander hands free systeem). Wanneer je hem dus niet uit zet, is hij de volgende keer als je in je auto stapt leeg.
Ik heb dit dingetje ook en mijn ervaringen zijn er erg wisselend mee. Over het algemeen werkt het best goed, maar bij een enkel persoon is de verbinding gewoon ronduit slecht.

Ik pair dit apparaat met een Sony Ericsson Xperia X1 en dat gaat de eerste keer goed. Als ik dan uit de auto ben geweest (bijvoorbeeld afrekenen bij een tankstation) dan verbindt hij niet opnieuw. Ik moet de Parrot dan echt uit en aan zetten voordat alles weer werkt.

Bij mijn Samsung Omnia 7 gaat het echter wel weer goed, dus het is blijkbaar telefoon afhankelijk. De optie van voicedailing heb ik eigenlijk nog niet gebruikt. Door die menu's heen bladeren is maar irritant omdat het zonder beeldscherm te langzaam gaat.

Overigens sluit de Minikit Slim na een bepaalde tijd geen bluetooth verbinding te kunnen maken gewoon af. Voor een lege batterij hoef je dus niet bang te zijn.

Voor zijn geld is het een prima ding, maar je moet er ook weer geen wonderen van verwachten. Over een maandje kan ik het vergelijken met een ingebouwd (af fabriek) systeem. Ben benieuwd of dit dure (heel erg dure) systeem ook een aanzienlijk stuk beter is.
Ik heb dit ook en ik snap de opmerking over aan- en uitzetten niet. Ik laat die van mij altijd aanstaan en hij gaat gemakkelijk een week mee en ik bel gemiddeld een kwartier per dag en af en toe leest hij ook sms'en voor.

Het opladen kan je ook heel gemakkelijk doen door hem even aan de zonneklep van de passagier te hangen, op die manier hangt de draad niet in de weg en bovendien is de kwaliteit nog steeds uitstekend. Dus 1 keer per week hang ik hem daar en laad ik hem op en de andere dagen hangt hij boven mijn eigen hoofd.