Sonos Move Zwart

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth/WiFi (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

Sonos Move Zwart Review

Qlimaxxx 28 november 2020, laatste update op 28 november 2020, 455 views Product gekocht

Sonos Move Zwart

De Sonos Move is niet bepaald goedkoop, maar een betere deal dan je vooraf misschien zou denken. Er zijn weinig minpunten te bedenken

Pluspunten

• Kwaliteit afwerking
  • Geluidskwaliteit
  • Veelzijdigheid
  • Kan meerdere kamers voorzien
  • Redelijk makkelijk mee te nemen
  • Accu verwisselbaar
  • 5Ghz wi-fi!

Minpunten

• Google Assistant hoort je niet altijd
  • Geen trueplay in Bluetooth modus
  • Relatief fors voor een draagbare speaker

Muziekweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 5
Wat ooit begon met een Sonos Play 5 (gen2) is in middels geëscalleerd tot bijna in elke hoek van het huis een Sonos. In de woonkamer een Playbase met 2 Play 5's als rear. In de keuken en de badkamer een Play:1 en in de slaapkamer een set Ikea Symfonysk (boekenplank versie).

Eigenlijk is er dus helemaal geen plek voor een Sonos Move in mijn appartement van 50 vierkante meter. Ik heb ook geen tuin of balkon. Toch spookte de gedachte al een poosje door mijn hoofd, mede ingegeven door problemen die ik ervaren heb. Die problemen spelen vooral bij de Ikea speakers. Voor die speakers heb ik ook een uitgebreide review geschreven, die ik overigens na het schrijven van deze review zal updaten. Aan het eind van deze review zal ik nog wat dieper ingaan op deze problemen en hoe de Sonos Move hierbij een paar interessante dingen aan het licht brengt.

Eerste impressies van de Sonos Move
Mijn idee was om de Sonos Move dus in de slaapkamer te plaatsen. Ook zie ik het wel gebeuren dat ik hem bij een BBQ in het park of een feestje van vrienden meeneem om te gebruiken als Bluetooth speaker. Het eerste dat me opgevallen is, is eigenlijk hoe universeel en veelzijdig deze speaker is.

Gedurende de eerste paar dagen sleep ik hem eigenlijk van hot naar her. Hij staat slechts af en toe op de base in de slaapkamer. Dit komt natuurlijk vooral omdat het nog allemaal nieuw en interessant is, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat deze speaker veel meer "gewone" Sonos speakers zou kunnen vervangen. Zo heb ik overwogen om de Play:1's weer als stereo set in de slaapkamer te plaatsen en de Move in de keuken te zetten. Als ik dan in de badkamer ben, kan ik hem immers gewoon meenemen. Door de Move zo toe te passen kun je zelfs met minder speakers uit dan voorheen gedacht.

Ik blijf echter toch bij mijn originele plan om de Move in de slaapkamer te zetten. Ik vind het namelijk best leuk dat muziek overal in huis klinkt. Daarnaast is de Sonos Move echt een stuk krachtiger dan de Play:1 en One speakers. Niet alleen klinkt de muziek wat voller. Hij kan ook een stuk harder en blijft langer vol klinken (alle Sonos speakers zullen zonder Sub de bas wat terugschroeven, naarmate je tegen de limieten van de speaker aanloopt om zichzelf niet op te blazen). Ook is het geluidsbeeld van de Sonos Move een stuk breder. Daardoor ben ik veel minder geneigd om een stereoset te nemen en kan de Sonos Move veel beter dan verwacht een stereoset van One's of Play1/3's vervangen.

De Sonos Move als Bluetooth speaker
Een van de features van deze speaker is natuurlijk dat je hem via Bluetooth kunt gebruiken. De Move maakt dan geen deel meer uit van je normale Sonos netwerk. Ook werken de functies die afhankelijk zijn van de microfoons niet meer (Google Assistant/Alexa en auto Trueplay). Het schakelen tussen Wifi en Bluetooth gaat bijzonder rap en wordt bevestigd met een prettig audio-effect.

Eigenlijk heb ik nog niet zo heel veel gebruik gemaakt van de Bluetooth functies. Zo heb ik nog maar 1 device gekoppeld gehad, dat ging vrij vlekkeloos. Enkel Airpods hebben een nog makkelijker pairingproces (van de apparaten die ik zelf gebruikt heb). Het volume en de geluidskwaliteit waren op het eerste gehoor gelijk. Ik ben echter verre van een audiofiel (dan zou ik waarschijnlijk ook geen Sonos hebben) maar ik ben vrij gevoelig op details.

De Sonos Move als slimme speaker
Momenteel heb ik alleen nog maar gebruik gemaakt van Google Assistant. Wat ik vrij irritant vond, was dat ik Pihole moest uitschakelen om überhaupt Google Assistant in te kunnen stellen op de speaker. Ik snap dat sommige functionaliteit niet werkt door de filters van Pihole, maar local discovery zou toch geen probleem moeten zijn? Dit is eigenlijk een van de redenen waarom ik misschien geen gebruik blijf maken van deze features. De opdringerigheid van Google zie ik niet echt als een pluspunt. (ik zet dan ook de microfoons uit als ik ga slapen, dit kan met een knop bovenop de speaker en je ziet aan het lampje of ze aan of uit staan). Alexa heb ik nog niet geprobeerd, volgens mij kan deze ook alleen nog in het Engels. Wellicht dat de microfoons iets beter zijn dan in de Arc, Beam en One (hoewel dit ook door de plaatsing komt, je hebt hem vaak dichter bij je staan). Ze doen vrijwel niet onder voor de Google Nest. Allemaal kunnen ze nog wel eens missen wat je zegt.

Portability
De Sonos Move is geen klein en licht speakertje. Hoewel hij niet zo lomp is als die grote lichtshow speakers van JBL die bij elke Mediamarkt op een rijtje staan, is hij wel degelijk wat forser en minder draagbaar dan de gemiddelde Bluetooth speaker. Wel heeft Sonos er alles aan gedaan om het tot een goede draagbare speaker te maken. Naast de oplaadbasis kun je hem ook met USB-C laden. Dit gaat via USB C power delivery en laadt dus aardig snel. Je kunt bijvoorbeeld de lader van sommige Android telefoons of die van je iPad of Macbook gebruiken. Ook is de accu vervangbaar.

Waarom de Sonos Move op technisch vlak de beste Sonos speaker is
Dan komen we nu op het onderwerp dat ik in het begin van deze review al aanstipte. De Move doet namelijk een aantal dingen anders dan andere Sonos speakers. Voor een leek merk je vooral dat je hem, zelfs als je van Sonosnet gebruik maakt met je andere speakers, met wi-fi moet verbinden. Sterker nog: je kunt zelfs kiezen voor een 5 gigahertz wi-fi netwerk! Achter de schermen doet de Move echter een paar dingen totaal anders dan andere Sonos speakers. Even terug naar de basis.

Vroegâh... toen kon je Sonos niet direct met Wi-fi verbinden en moest je een Sonos Bridge hebben of ten minste 1 van je speakers bekabeld aansluiten. Deze bridge, of bekabelde speaker, zette vervolgens een eigen wi-fi netwerk op. Dit netwerk kon je niet zien in het lijstje van je wi-fi apparatuur en gebruikte mesh-technologie. Hiermee verbinden meerdere speakers met elkaar. Als je dus tussen speaker A (bekabeld) en speaker B te veel afstand had, kon je hier een speaker of bridge tussen zetten, die als een soort repeater diende. Dit alles werkte nog uitsluitend op de 2.4 gigahertz frequentie. Goede wi-fi was bij veel huishoudens echt een uitzondering en 5 gigahertz stond nog in de kinderschoenen qua adaptatie.

Later kwamen enkele interessante ontwikkelingen. Zo kwam er de Playbar. Om geluid lipsync te houden was latency ineens erg belangrijk (bij normaal muziek afspelen zit er een kleine vertraging in, bufferen de nummers gewoon in de speakers en timen ze het zodat het synchroon afspeelt). Daarom communiceren de rears en sub via 5 gigahertz met de Playbar (en inmiddels ook de Playbase, Beam en Arc). Als de Playbar niet bekabeld is aangesloten communiceert deze wel met 2.4 gigahertz met je wi-fi of Sonosnet. De eerste Play 5 had bijvoorbeeld geen 5 gigahertz, dit is dan ook de reden dat deze niet als rear speakers gebruikt kunnen worden.

Later werd het mogelijk om rechtstreeks met wi-fi te verbinden. Mijn ervaring is echter dat als je zoals ik in de binnenstad woont, en 2.4 gigahertz amper bruikbaar is, je betere ervaringen hebt met Sonosnet. Daarom is mijn Playbase dus bekabeld, ondanks dat ik UniFi (en daarmee dus goede) wifi heb.

De Sonos Move is echter bedoeld om continu verplaatst te worden. Tevens is deze niet altijd aanwezig. Het hercalibreren van het mesh netwerk duurt een paar minuten. Het zou niet praktisch zijn om dit bij elke verplaatsing te krijgen. Ook wil je niet in de situatie komen waarin de Sonos Move een belangrijke schakel is tussen een andere speaker en de bekabelde speaker. Deze speaker werkt dan immers niet meer als de Move van zijn plek is.

Daarom verbind je de Move altijd rechtstreeks met wi-fi. Omdat deze ook niet met andere speakers hoeft te verbinden kan deze ook 5 gigahertz gebruiken. Enkel de tv-speakers kunnen immers gelijktijdig 2.4 en 5 gigahertz gebruiken.

Nu ben ik zelf een netwerkengineer. Daarnaast woon ik zoals gezegd in de binnenstad en is de 2.4 gigahertz hier bijna onbruikbaar. Hoewel Sonosnet, ondanks mijn overkill UniFi setup, een betere performance heeft op de 2.4 gigahertz, ervaar ik toch problemen. Daarom heb ik ook de Ikea speakers bekabeld. Als je netwerkswitches allemaal goede ondersteuning hebben voor het spanning tree protocol, moet dit goed werken.

De Ikea speakers, waarop flink bezuinigd is om de prijs laag te houden, heeft mindere wi-fi ontvangst. In 5 gigahertz modus (als rear speakers) doen ze het redelijk. Maar zelfs bekabeld vallen ze soms uit. Ook heeft de speaker in de badkamer, die moet meshen, hier moeite mee. Voor mij zou het ideaal zijn Sonos speakers rechtstreeks met 5 gigahertz wi-fi te kunnen verbinden. Het zal immers steeds vaker voorkomen dat 2.4 gigahertz niet goed werkt. Ook wordt 5 gigahertz steeds beter ondersteund.

Mijn ervaring met de Sonos Move, die ik voor het gemak met een 5GHz only netwerk verbonden heb, is uitstekend. Sonos heeft hier voor mij HET bewijs geleverd dat het tijd is om de switch te maken. Daarom is op technisch vlak de Sonos Move een grote stap vooruit.

Eerste conclusies
Is de Sonos Move goedkoop? Absoluut niet. Wel durf ik te zeggen dat voor een groot deel van de mensen deze speaker niet zo duur is als hij lijkt. Je hoeft er namelijk geen JBL-speakertje voor onderweg naast te hebben. Ook kan hij meerdere speakers vervangen. Op het gebied van accu/opladen, verbindingstechnologie en features kun je alle hokjes afvinken. De speaker is wat dat betreft behoorlijk toekomstbestendig. Ik ben positief verrast door deze bevindingen en zou dan ook het volgende willen zeggen: Als je twijfelt: gewoon doen! Je gaat er naar alle waarschijnlijkheid geen spijt van krijgen.

Heb jij ook een Sonos Move Zwart?

#mand

Heldere review en nuttig. Heb zelf oa twee Move's die ik afwisselend in 5:1 setup gebruik, maar ook meeneem als ik langer in een andere ruimte verblijf en behoefte heb aan Stereo boven een enkele One.

Op een aantal plekken in huis hangen de nieuwe muurknoppen waaraan je de Move kunt ophangen (dus niet die lelijke haken). De witte knoppen vallen nauwelijks op en men verwart ze meestal met een kledinghaak. Top dus! En dankzij Trueplay is het geluid na een seconde of dertig perfect. Je hoort dan een hele korte overgang, maar die is nauwelijks hoorbaar.

In een winkel kun je vaak vergelijken, maar thuis niet en dat is prima want tot nu toe zijn de twee Move's de hoge aanschafprijs absoluut waard en ik kan het verschil in mijn eigen omgeving toch niet ervaren. :)

[Reactie gewijzigd door Mischa Niddelt op 6 januari 2021 14:20]