AOC C24G2U/BK Rood, Zwart

€ 187,44
Specificaties 23,6" • 1920x1080 (Full HD) • 165Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC C24G2U/BK Rood, Zwart Review

evdTestpanel 28 november 2020, laatste update op 28 november 2020, 580 views Testpanel

AOC C24G2U/BK Rood, Zwart

Ben je voor sub 200 euro op zoek naar een gaming monitor pur sang. De AOC C24G2U/BK is door zijn 165hz refresh rate snel en voelt goed aan in games. Helaas is het scherm wat donker, tekst is niet heel scherp en kleuren zijn niet spetterend.

Pluspunten

• Hoge refresh rate
  • Prima bouwkwaliteit voor de prijs
  • Curve

Minpunten

• Helderheid
  • Scherpte
  • HDMI-aansluiting
  • Mis een usb kabel

De afgelopen twee weken heb het privilege gehad om de AOC C24G2U/BK te mogen testen. Dit beeldscherm is aan mij verstrekt door AOC voor het Tweakers Test Festival. Daarom de disclaimer: dit product heb ik niet gekocht maar is gratis aan mij verstrekt. Ik heb echter de volledige vrijheid om te zeggen wat ik wil en AOC zal deze review pas zien zodra ik op upload klik :) .

Specificaties

Voor de volledige featureset verwijs ik je graag naar het tabblad specificaties van Tweakers of naar de website van AOC. Echter een aantal ‘belangrijke’ specificaties zal ik hieronder opsommen:

Type paneel:VA paneel
Schermafmeting (inch):23.7 inch met een 1500R Curve
Resolutie:1920x1080, 8bit
Verversfrequentie:165hz (alleen via displayport)
Maximale helderheid:250cd/m²
Responstijd (MPRT):1 ms
Prijs op moment van schrijven:€ 179

Bouwkwaliteit, vormgeving en afwerking

Het beeldscherm bestaat volledig uit plastic wat goedkoop aanvoelt. Gelukkig raak ik mijn beeldscherm bijna nooit aan, dus dat maakt mij niet zo uit. De voet die erbij geleverd wordt is eveneens van plastic. Hij is gelukkig niet al te groot, grof gemeten komt deze op 23 centimeter van voor naar achter. Hij houdt netjes op aan de voorkant van het display en heeft een goede spreiding waardoor de voet het beeldscherm stabiel genoeg houdt.

Ook fijn is dat er geen gereedschap nodig is bij het in elkaar zetten: Door de plastic behuizing weegt het beeldscherm praktisch niets en is hij makkelijk met één hand rond te zeulen. Het beeldscherm haakt vernuftig in de mount en heeft een quick release om deze er weer af te halen. Ook de voet heeft een schroef met een draai hendel, zodat deze makkelijk en snel in elkaar zit.

Je kan het beeldscherm horizontaal een stukje naar links en rechts draaien (volgens de site 35 graden). Ook kan je hem een klein stukje naar boven kantelen en een heel stuk naar beneden. Hij kan echter niet met de lange zijde verticaal draaien. Doordat er een lichte curve in het display zit, zou ik dit ook niet snel willen doen. Verder is het beeldscherm relatief makkelijk in hoogte te verstellen. Op zijn laagste stand is hij 7 centimeter van mijn bureau verwijderd, op de hoogste stand 20. Indien je hem op de hoogste stand zet zie je de kabelgleuf wel duidelijk, deze zit dan onder het display. Maar als je hem lager hebt staan, houdt deze kabels netjes achter de standaard.

Zoals ik net al even aangaf heeft het display een curve: deze merk je niet direct en is zeer subtiel. Maar het maakt het lezen van teksten aan de zijkant net ietsje makkelijker. Het verschil is niet direct merkbaar, maar als je er op let en switcht met een niet gebogen scherm geeft het toch iets meer rust.

Tot slot zijn er de knopjes. Deze vind ik helaas verschrikkelijk. Ze zitten aan de onderkant van het display en zijn lastig in te drukken. Ook zijn ze moeilijk van elkaar te onderscheiden en is de functie van de knopjes in het menu niet altijd even duidelijk. Er is een ‘G-Menu’ (software) welke op de site geadverteerd staat. Maar deze is alleen voor Windows en op mijn PC kreeg ik hem niet draaiend. Ook wordt er nergens op de doos of in de quick start guide iets over de software gezegd en staat nergens op de site een link. Je moet dus specifiek op google naar de software gaan zoeken. Misschien dat het op de bijgeleverde cd staat, maar mijn pc heeft geen cd-lade meer. Van mede Tweakers vernam ik als de software erop staat, deze wel prima te gebruiken is.

Ik vind niet dat er iets mis is met de looks en bouwkwaliteit van de monitor. Hij heeft door de rode accenten een gamer look, maar is ook niet misplaatst in een home-office. De bouwkwaliteit is voor de prijs meer dan acceptabel en de verstelmogelijkheden zijn ook goed. De knopjes zijn jammer maar deze hoef je niet vaak te gebruiken. Ook ben ik zelf niet zo’n fan van het witte lampje aan de voorkant, welke in standby oranje wordt en continu blijft branden.

Aansluitingen en dergelijken

De monitor komt met een displayport kabel, een HDMI kabel en een stroomkabel. Hij heeft 2 HDMI 1.4 poorten. De keuze hiervoor is wat vreemd, gezien deze niet de maximale refresh rate ondersteund (maximaal 144hz). Ik moest hierdoor ook een nieuwe kabel voor mijn Macbook aanschaffen om gebruik te kunnen maken van de maximale resolutie (dongle is namelijk HDMI) en moet telkens de kabel die in de monitor gaat switchen om dit ook met de PC te kunnen doen. Omdat ik uiteindelijk niet het verschil merkte tussen 165hz en 144hz kan je prima af met de HDMI kabel, maar dan kan je ook beter een 144hz beeldscherm aanschaffen: hier later meer over. Verder zit er een VGA-sub aansluiting in voor de mensen die nog zo’n kabel in huis hebben, deze ondersteund maar 60hz, dus de optie om deze toe te voegen vind ik zelf geldverspilling op een monitor die gemaakt is om te gamen. Handige feature om nog te vermelden is dat de monitor automatisch van input switcht. Zo hoef je niet de (vervelende) knopjes te gebruiken om van HDMI naar DP te switchen.

Wel handig is de USB-hub die in het beeldscherm zit. Mijn oude display had deze aan de zijkant, wat ontzettend handig is om even snel iets in te steken. Maar bij het gebruik een dongle stak deze permanent uit. Hier zijn ze weggewerkt aan de achterkant: je komt er lastig bij om even snel iets in te steken, maar voor het permanent plaatsen van een dongle is het wel erg handig. Dat is als … je een USB-B naar USB-A kabel aanschaft, want deze wordt niet in de doos geleverd. Ook staat in het menu de optie USB-hub standaard uit. Ze maken het dus niet erg gebruiksvriendelijk. Omdat ik overgestapt ben op USB-C en draadloos, heb ik niet de moeite genomen om deze kabel aan te schaffen. Maar de optie is dus aanwezig.

Tot slot zitten er blijkbaar twee speakers in, ik zelf dacht dat dit aardappelen waren. Ze hadden beter het geld kunnen besparen want niemand zal deze ooit gebruiken. Het geluid klinkt er zo lelijk door, dat het pijn aan je oren.

Kleurweergave, contrast en helderheid

Laat ik eerst maar zeggen: ik ben op dit gebied geen expert. Op de site staat dat er 120% sRGB dekking is. Een helderheid van 250cd/m² en een contrast van 3000:1. Ik heb geen apparatuur om dit te meten, dus ik kan deze specs niet beoordelen. Wel kan ik vertellen hoe ik het er uit vindt zien:

De kleuren zien niet geweldig en geven mij geen wauw effect. De nieuwe kleurrijke macos BigSur achtergrond springt er op mijn macbook echt uit, maar op de AOC monitor valt deze erg tegen. Het ziet er allemaal wat dof uit. Zodra je switcht naar de donkere variant geld voor de kleuren hetzelfde, waar het paars op de macbook er prachtig uit springt, is deze op de monitor toch wat matig. Wil je betere kleuren, dan is een IPS panel toch echt the way to go.

De redelijke contrast-ratio is wel goed zichtbaar en zodra je Netflix opstart is het verschil tussen het logo en het zwarte erom heen goed, je ervaart dan ook niet zo'n erge glow rondom het logo. Ook gebruik ik veelal de darkmodes van MacOs en hierbij zijn alle donkere kleuren goed gescheiden van de lichtere.

De helderheid is echter de grootste tegenvaller. Op een zonnige dag is deze voor mij niet helder genoeg en ziet het scherm er dofjes uit. Het is prettig dat het licht er redelijk goed op wegvalt en nauwelijks weerspiegeld, maar ik schat in dat het scherm van mijn Macbook en iPad zo’n 30% helderder zijn dan de AOC monitor. Ook vervelend is dat hij niet heel donker kan, tijdens het gamen is een lapje ergens op de achtergrond wel prettig. Omdat de te hoge lage helderheid (wat een zin) in een pik donkere kamer bij mij voor oogklachten zorgt. Dit is voor mij dus echt een minpuntje.

De scherpte is gewoon. Pixels zijn vanaf een arm afstand niet te onderscheiden, maar als je dichterbij gaat zitten dan wordt het beeldscherm toch wat minder scherp. Lees je net als ik veel tekst voor je werk, dan zou je toch beter voor een wat hogere resolutie beeldscherm kunnen gaan. Inputlag is niet merkbaar slecht, maar ik heb niet het idee dat deze instant is. Verder heb ik tijdens het gamen geen ghosting waargenomen en valt backlight bleeding ook erg mee!

Al met al geeft de beeldkwaliteit geen mij geen wauw effect. Ik zou het omschrijven als gewoon, acceptabel en voor de prijs voldoende. Mocht je dit belangrijk vinden, dan zou ik toch eerder naar een IPS panel gaan kijken.

Gamen

Ik speel voornamelijk COD Modern Warfare en Warzone. Helaas trekt mijn pc in Warzone niet constant 165 fps. Dus het geven van real world ervaringen wordt daarbij lastig. Daarom CS-GO maar weer eens opgestart, maar ik merkte daar niet het voordeel van 165hz ten opzichte van 144hz. Daarentegen is bij beide games het verschil tussen 60hz en 144hz erg duidelijk. Omdat ik het moeilijk kan uitleggen en je het beter zelf kan ervaren, heb ik 240 fps slomo video’s toegevoegd van de welbekende ufo-test. Ook heb ik een video toegevoegd van het bewegen van de muis in macOS op 165hz, 144hz en 60hz. Het verschil tussen 60hz en 144hz is dan echt dag en nacht, maar tussen 144hz en 165hz valt dit niet direct op. Speel ze allemaal tegelijk af om een goed idee te krijgen. Waar het verschil dus duidelijk te merken is tussen 60 hz en 144 / 165 hz, is het verschil tussen 165hz en 144hz voor mij nihil. Concluderend zou ik, als ik nu een nieuwe gaming monitor zou kopen, zou ik eerder kijken naar een 144hz beeldscherm met een wat betere beeldkwaliteit en helderder scherm.

Conlusie

Rekening houdend met de prijs kom ik uit op 4 sterren. Waarom? De monitor is door zijn 165hz refresh rate snel en voelt goed aan in games. Maar de beeldkwaliteit laat toch wat wensen over. Zo is het scherm te donker overdag, maar te fel in de nacht. Wil je hem ook gebruiken voor je werk? Tekst is niet heel scherp en kleuren zijn niet spetterend, maar de lichte curve is wel wat rustgevender voor je ogen. Uiteindelijk zou ik, als ik maar 200 ish euro kon uitgeven, toch eerder op zoek gaan naar een 144hz scherm met mooiere kleuren, een hogere resolutie en voornamelijk met een helderder scherm. Maar gaat het bij jou voornamelijk om snel voor weinig, dan is deze monitor voor jou.

Heb jij ook een AOC C24G2U/BK Rood, Zwart?