BenQ Mobiuz EX2710 Zwart

Specificaties 27" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

BenQ Mobiuz EX2710 Zwart Review

BenQ Mobiuz EX2710 Zwart

Op papier een monitor met leuke specs. In de praktijk waardeloos door een trillende backlight waardoor langdurig gebruik zorgt voor hoofdpijn. Een monitor die je mooi in het schap moet laten staan.

Pluspunten

• Snel paneel
  • Degelijk gebouwd
  • Goede kleurweergave

Minpunten

• Knipperende backlight
  • Geen USBhub
  • Geen DPkabel
  • Lage resolutie voor schermformaat

https://tweakers.net/i/Yii9JUZuymeI1FMMoHqD2IfXa1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cMTs4WiXHtksSY3wnpnYPF5e.jpg?f=user_largeVia het Tweakers Testpanel kreeg ik de mogelijkheid om deze monitor een keer te testen. Een monitor die ik zelf niet zo snel zou kopen, maar wel erg leuk om een keer te testen.
Deze BenQ is gericht op gamers, die niet per se een groot scherm met hoge resolutie willen hebben, maar vooral iets willen hebben dat erg snel is. Daar staat tegenover dat het scherm inlevert op de resolutie, 1920x1080 is wat je krijgt op dit scherm. Voor mijn allround gebruik is dat erg laag, 12 jaar geleden werkte ik op een monitor met 2560x1600 als resolutie, en dat is eigenlijk nooit minder geworden, dus de volgende stap was een 4K monitor. FullHD voor desktopgebruik is mij te beperkt.
Maar voor gamen maakt het een stuk minder uit. Deze monitor stelt je in staat om op een lekker hoge framerate te werken, zonder dat je er een hele dikke gamePC voor nodig hebt. En in deze review kijk ik hoe me dat bevalt.

Eerste indruk

De Mobiuz EX2710 is een 27” scherm, met een opvallende driehoekige voet. De voet schroef je met 1 schroefje in elkaar en het scherm klikt gemakkelijk vast op de poot.
En zodra je het ding aan wilt zetten, gebeurt er niets. Het knopje reageert nergens op. Mijn volgende stap was controleren of de stekker er wel goed inzat, om er vervolgens achter te komen dat de powerbutton op de achterkant zit. Toen ik die per ongeluk indrukte ging het scherm wel aan. Het knopje op de voorkant is enkel om de HDRmodus te switchen. Mijn insziens echt een compleet stupide oplossing. Je monitor aan/uitzetten is iets dat je vrij regelmatig doet, de HDRmodus zou ik zelf niet continu gaan switchen. Het voelt heel erg als een fancy feature die BenQ wil pushen op deze monitoren, terwijl het bij normaal gebruik weinig relevant is. En ja, ik weet dat het erboven staat dat het een HDRknopje is en niet de powerbutton, maar het is verwarrend

Dit is de HDRknop

Dit is de aan/uitknop.

Maar als het scherm eenmaal aanstaat wordt je getrakteerd op een niet al te fraai beeld. De backlight brand niet heel stabiel, maar knippert. Niet heel duidelijk, maar er is wel zeker een knipper aanwezig waardoor het scherm heel erg onrustig kijkt. Het maakt niet uit welke refreshrate dat het ding gebruikt, op 60Hz of 144Hz is het allebei even erg. In het stukje beeldkwaliteit ga ik nog iets verder in op dit issue.

Specificaties en foto's

De volledige specificaties kun je hier vinden; BenQ website, de belangrijkste specs heb ik hieronder neer gezet.
Resolutie1920x1080 @144Hz
Helderheid400 cd/m²
Responsetijd2m grey to grey
Opgegeven verbruik58W
Meegeleverde kabelsStroom[br]1x HDMI

Zoals in het tabelletje te zien wordt er geen displayport kabel meegeleverd. Wat mij betreft een minpunt, als je zo'n scherm koopt, mag je verwachten dat je die ook gelijk kan aansluiten op je high-end gamesysteem. Dat kan met HDMI, maar voor dit geld mag je een DPkabel toch minimaal in de doos erbij verwachten.

De opvallende driehoekige voet met rood detail zorgt voor een stevige basis voor de monitor

De achterkant van de monitor. Eenvoudig zwart, met het Mobiuz logo bovenin.

De voet zet je met 1 schroef vast, ook zie je hier het gat in de voet waar kabels doorgevoerd kunnen worden

Aansluitingen

De monitor beschikt over 2 HDMI 2.0 aansluitingen, en een DisplayPort 1.2 aansluiting voor het beeld. Daarnaast zit er nog een 3.5mm jack, die gebruikt kan worden voor een koptelefoon of speakerset. Op een gamesysteem verwacht je een headset die ofwel via USB aangesloten is, ofwel 2 audiojacks heeft, 1 voor speakers, 1 voor de microfoon. En daar voorziet de monitor helaas niet in.

De voeding gebruikt een standaard C13 eurostekker.
Niet heel bijzonder, maar alles wat je nodig hebt zit erop. Een USBhub ontbreekt helaas op dit scherm. Niet iets dat heel noodzakelijk is, maar vaak toch wel handig is op een scherm.

De aansluitingen worden afgedekt door een plastic afdekklepje, dat gelukkig niet heel erg vast zit. Een kabeltje bijprikken is dus niet heel lastig.

Bouwkwaliteit en afmetingen

De monitor voelt stevig aan. De voet is solide, en met 1 schroef zet je deze in elkaar. De monitor klikt hier op vast. Je kunt de steun weglaten, en het via een VESA100 mount vastzetten.
De voet stelt de monitor in staat om 20 graden horizontaal te draaien beide kanten op. Voor normaal gebruik is dat meer dan genoeg. Net als het kantelen. Je kunt de monitor 5 graden naar voren laten kantelelen of 20 graden naar achteren, zodat je deze ergnomisch kan instellen. Ook dit is voor normaal gebruik meer dan genoeg.
Wat er niet in de specificaties staat, maar wel handig is, is dat je de monitor ook een klein stukje kunt pivotten. Je kunt 'm niet 90 graden op z'n kant zetten, maar de voet is niet helemaal vast. Dus als die ietwat scheef op tafel staat kun je 'm wel netjes waterpas zetten.

Vesamount

Het scherm heeft een beelddiagonaal van 27” met vrij smalle bezels van zo'n 5mm. De monitor is in hoogte vertelbaar, waarmee je de monitor van 41cm tot 54cm in hoogte kunt instellen. Gemeten vanaf de bovenkant van het scherm.

Resolutie en schermgrootte

De monitor is voorzien van een 27” IPSpaneel, een formaat dat tegenwoordig redelijk standaard is. Waar de meeste 27” monitoren tegenwoordig een resolutie van 2560x1440 of 3840x2160 of hebben, is dit scherm beperkt tot 1920x1080 pixels. Dat is prima voor gamen, maar een stuk minder als je er iets anders mee gaat doen, omdat je heel snel ruimte tekort komt, en je pixels gewoon erg groot zijn.
Dit kan een voordeel of een nadeel zijn, afhankelijk van je persoonlijke voorkeur. Maar zelf zou ik kiezen voor een hogere resolutie als je er meer mee gaat doen dan voornamelijk gamen.

Beeldkwaliteit en Kleurweergave

Zoals gezegd valt de beeldkwaliteit me zwaar tegen. BenQ heeft het eerste exemplaar van mijn scherm vervangen, omdat ik er vanuit ging dat het een defect is, maar de tweede monitor doet precies hetzelfde.
Wat het probleem is is dat je een subtiele trilling hebt in de backlight, een beetje hetzelfde als een LEDlamp met een goedkope chinese driver eraan. Het geeft licht, en het valt niet heel erg op, maar als je wat langer kijkt, zeker naar een stilstaand beeld, dan merk je op dat er een subtiele knipper in het scherm zit.
Dit maakt dat het erg vermoeiend is aan je ogen, en tijdens het snelle gamen zal het niet eens zo heel erg opvallen, maar als je stilstaand beeld hebt, en met name wat grotere egalere vlakken weergeeft is het duidelijk aanwezig. En dat geknipper maakt de monitor onbruikbaar.

De kleurweergave van de monitor is prima, ook bij extreme kijkhoeken. Om een idee te geven van hoe goed deze zijn en hoeveel verkleuring er plaatsvindt heb ik de monitor vanuit verschillende hoeken gefotografeerd. Geen 100% accurate methode, maar het geeft een goed beeld van hoe het er in het echt uitziet.
Ik heb geen kleurcalibratietool gebruikt, hoewel dat natuurlijk wel leuk zou zijn. Maar ik heb er geen apparaat voor, en gezien de doelgroep van deze monitor denk ik dat >99% van de gebruikers zo'n ding ook niet tot z'n beschikking heeft. Om een idee te geven hoe de kleuren vertekenen heb ik wat foto's gemaakt van het scherm. 1 met een foto met felle kleuren, de andere met wat subtielere pasteltinten erin. Vanuit verschillende hoeken heb ik foto's gemaakt en die aan elkaar geplakt. Het enige dat ik verder bewerkt heb aan de foto's is de lijnen wat rechter gemaakt, om de vignetering van de lens wat tegen te gaan. Maar aan de kleur is verder niets aangepast.

Beide afbeeldingen zijn klikbaar voor de fullres versie. 56K warning, ze zijn aan de maat.

Zoals je bij beide ziet is dat er bij de kijkhoeken vooral wat contrast minder lijkt te zijn. Logisch, want het straalt minder licht uit in die hoek. Maar de kleuren vervormen niet ten opzichte van elkaar. En natuurlijk zijn dit de extremere hoeken die ik op de foto heb gezet, maar daarbinnen is het nog steeds heel netjes. En alles met een kleinere hoek ziet er alleen nog maar beter uit. Wat dat betreft is het scherm dik in orde.

Gebruikservaring

Een van de belangrijkste tedenen waarom je een snelle monitor zoals deze koopt is dat je gameervaring soepeler aanvoelt. Om dat te ervaren heb ik wat oudere games van stal gehaald, die op mijn PC prima te draaien zijn op 100+ fps en gekeken of er een verschil te zien is op 60Hz en 144Hz. Dit is natuurlijk lastig om echt meetbaar te maken, dus het volgende stukje is vooral mijn persoonlijke ervaring.

De games die ik heb getest zijn Rise of the Tomb Raider, GTA V en Desperados III. Van Rise of the Tomb Raider en GTA V verwacht ik dat een hogere refreshrate een zichtbaar verschil gaat hebben. Het zijn snelle games waarbij je soepele beweging wilt hebben. Een verhoging van de framerate laat het spel een stuk soepeler aanvoelen, maar ik ben benieuwd wat het verschil is als je boven de 60Hz / fps uit gaat komen.
Maar om eens te testen of dat ook met een ander soort games is heb ik Anno 1800 gepakt, Een game waarvan ik verwacht dat de framerate en refreshrate niet bijzonder veel uit gaan maken.

Als eerste GTA V. Daarin merk je wel dat het spel net effe wat soepeler aanvoelt dan op 60Hz, maar het verschil is niet dermate gigantisch groot dat ik gelijk een 144Hz paneel zou halen op basis van alleen deze game.

In Rise of the Tomb Raider had ik het idee wat meer dat het echt soepeler liep. Het is moeilijk te omschrijven, maar alles op je scherm lijkt vloeiender te bewegen (dat idee had ik al met de muiscursor in Windows). Je moet het echter wel met elkaar vergelijken. Als je 60Hz gewend bent, dan is dat best prima, alleen een hogere refreshrate is gewoon net even beter. En ik denk dat als je er erg gewend aan raakt, dat je dan ook echt niet meer terugwilt.

Desperados III is een spel met wat minder snelle bewegingen, en daarbij merk je echt dat je heel goed op moet letten of je echt verschil zit, zeker bij normaal spelen. Hierbij stoorde ik me meer aan de beperkte resolutie van het spel, dan dat ik het idee had voordeel te hebben van de hogere refreshrates.

Al met al draagt het wel wat bij aan de gameervaring, maar persoonlijk erger ik me dan weer aan de lagere resolutie. Ik denk dat ik liever een 2560x1440/1600 resolutie heb op 100Hz dan 1920x1080 op 144Hz. Maar ik merk wel dat mijn 1070Ti 1080P veel games prima kan draaien op zo'n 144fps, maar dat dat met een hogere resolutie snel minder wordt. Kies je een snel paneel, moet er ook een vlotte GPU bij, anders mis je toch weer een deel van de prestaties.

Geluid

De monitor beschikt over 2 2.5W speakers, mijn verwachtigingen hiervan waren niet al te hoog. Ik heb eerder speakers getest van monitoren en de meeste daarvan klikken heel erg blikkerig. Het is voor mij niet zo'n heel belangrijk punt voor een monitor, maar wilde toch eens kijken wat BenQ ervan gemaakt had.

De eerst test hiervan ging eigenlijk per ongeluk. Ik had de monitor aangesloten op mijn systeem als 4e scherm, en Windows vond het een goed idee om dit scherm gelijk als standaard geluidsapparaat in te stellen. Dus toen ik Youtube aanzette viel het me wel gelijk op dat het geluid niet klopte. Het geluid klonk een stuk 'platter' dan via m'n standaard speakerset, maar wat minder blikkerig dan ik in eerste instantie had verwacht.

Na wat meer testen ben ik niet heel overtuigd van de speakers. Ze doen het, maar je wilt ze niet gaan gebruiken om lekker bij te gamen of een filmpje te gaan kijken. Het kan slechter, maar echt vrolijk wordt je er niet van.

Stroomverbruik

Om een idee te krijgen van het stroomverbruik van de monitor heb ik deze gemeten op minimale en maximale helderheid. En op een stand daar tussenin. Voor ieder van die standen heb ik ook gekeken of het verschil maakt of ik de monitor op 144Hz en 60Hz laat werken.
Het opgegeven vermogen is 58W, dus dat is al niet heel spannend te noemen, zeker niet als je er vanuit kan gaan dat er een PC aanhangt met een flinke videokaart die aanzienlijk meer stroom lust. Maar ik was vooral benieuwd of verschil in refreshrate nog invloed heeft of niet.

Wat ik voor de uiteindelijke test heb gedaan is uitgegaan van een standaard desktop, met een brightness van 0%, 50% en 100%. Waarbij 50% de waarde is waar ik het scherm persoonlijk op in zou stellen, voor een normaal verlichte kamer. In onderstaande grafiek staat het verbruik dat gemeten is. Het maakt niet uit op welke refreshrate de scherm draait heb ik gemerkt bij het testen, de metingen kwamen precies hetzelfde uit.

Stroomverbruik
brightness 100% 27 W
brightness 50% 20 W
brightness 0% 13 W

Waar de 58W vermogen vandaan komt die BenQ meldt op de website weet ik niet, maar die waardes heb ik niet gemeten. Op het energielabel dat erbij geleverd wordt staat 28W, dat lijkt me beter te kloppen, maar zelfs daarbij wordt uitgegaan van de maximale brightness. Bij normaal gebruik zal het eerder rond de 20 liggen.

Ik heb ook nog getest wat de verschillende HDRmodi doen op het scherm wat stroomverbruik betreft, maar het geeft verder geen verschil in opgenomen vermogen. Dus bovenstaande grafiek is representatief voor alle modi.

Deze monitor kost je op het moment zo'n 300 euro. Tijdens Black Friday was hij nog iets goedkoper te vinden, maar ik ga even uit van de gemiddelde prijs over een wat langere periode. En dat is aan de hoge kant voor een scherm met deze specs. Als ik deze monitoren vergelijk met anderen in de pricewatch, met dezelfde refreshrate, grootte en paneel, dan is het een van de duurdere:
Pricewatch

Hoewel deze BenQ op papier een leuke monitor is, en mijn voornaamste bezwaar was voordat ik er mee aan de slag ging dat ik de prijs nog wat aan de hoge kant vond. Maar de dealbreaker is voor mij de trillende backlight. Daardoor is het ding voor mij compleet onbruikbaar, je krijgt er gewoon hoofdpijn van na er langere tijd mee te werken.

Op de kleurweergave en bouwkwaliteit is weinig aan te merken. De bediening is minder logisch, met een de powerbutton achterop, en een HDRbutton voorop. Die hadden prima omgedraaid kunnen zijn.

Verder is de resolutie echt te laag voor een scherm van dit formaat. In games is het te doen, maar zelfs daarbij erger ik me aan de lage resolutie. Dat is deels persoonlijk, maar wel iets om rekening mee te houden. Het snelle paneel maakt dan wel veel goed, voor snelle games.

Hoewel het scherm een paar goede punten heeft, is het een waardeloos scherm door z'n brakke hoofdpijnveroorzakende backlight, en verdient het ding echt niet meer dan 1 ster.

Heb jij ook een BenQ Mobiuz EX2710 Zwart?

Zo dat is lang geleden, dat ik een review van jouw voorbij zag komen.
Benqutastisch review. Leuk scherm
Ja, da's een tijdje geleden inderdaad. Ik vond het leuk om via het testpanel weer een keer wat te reviewen. Blijft leuk om te doen, maar het kost wel veel tijd, vandaar dat het een beetje is stil komen te liggen.
Wel jammer dat Benq zo krenterig is geworden met kabels, staat me bij dat bij mijn oude 19" 'game monitoren' elke kabel erbij zat, zo ook bij de XL2411 (hdmi/dl-dvi/vga/power).
Ik ben wel benieuwd naar een reactie van BenQ over het flikkerende scherm!
Is dat backlight niet gewoon stuk?
Ik zie vaker 1-ster reviews omdat de reviewer een defect apparaat lijkt te hebben ontvangen, en dat is eigenlijk niet eerlijk.
Kun je geen gebruik maken van de garantie?
"Best leverancier, het backlight flikkert, doe eens een nieuwe!"
Dat was mijn eerste gedachte ook, dus het scherm is al omgeruild voor een nieuw exemplaar, die exact hetzelfde issue heeft.
Damn, dat is zwaar waardeloos, dan.
Beroerd scherm. :'(
Jammer en raar. BenQ heeft een prima reputatie wat betreft prima beeldkwaliteit voor een schappelijke prijs. Die gooien ze met dit scherm te grabbel. 'Reputatie komt te voet en gaat ter paard...'
Goede review! Ik heb dit scherm recentelijk ook gekocht, hoe kan je het beste kijken of hij knippert (of op wat voor beeldmateriaal is dit duidelijk zichtbaar?)? Ik heb net even een tijdje naar een volledig wit scherm gekeken naar ik merk eigenlijk niks geks.

Ik ben zelf tot nu toe erg tevreden met het scherm alleen als deze issue ook op mijn paneel aanwezig is ben ik niet van plan hem te bewaren (gezien ik vaak 5/10 jaar met schermen doe).

[Reactie gewijzigd door ugattie1611 op 28 februari 2021 22:23]

Het viel mij vooral op bij egale achtergronden, of lichtere stukken, dat het vooral heel onrustig keek.
Als je er dan wat langer achterzat, dan veroorzaakte dat best wat hoofdpijn.
Als je er dan wat langer achterzat, dan veroorzaakte dat best wat hoofdpijn.
Nu ik er op let zie ik inderdaad precies wat je bedoelt. Ik heb nog even met mijn telefoon camera op het scherm gericht en dan zie je het echt ontzettend duidelijk, vooral vergeleken met andere schermen.

Bedankt voor de review in ieder geval! Deze gaat dus helaas terug.
Je kunt met een camera het inderdaad wat duidelijker maken. Het vervelende is dat het met het blote oog net niet opvalt, maar je daar wel vrij vermoeide ogen van krijgt. Ik weet dat ik er zelf wel gevoelig voor ben, maar dat maakt het scherm voor mij wel erg onbruikbaar.