Apple Cinema Display 23" Zilver Review

breinonline 17 september 2007, 3.926 views

Apple Cinema Display 23" Zilver

Pluspunten

• Vormgeving
  • Kleurweergave
  • Bedieningsgemak (OS X)

Minpunten

Verpakking
De verpakking van het scherm is groot en behoorlijk zwaar. Zoals ik gewent ben van Apple zit het scherm goed ingepakt in een veilige hoeveelheid piepschuim. In de verpakking vind je verder nog een netsnoer, adapter en instructieboekje terug. Bij het instructieboekje hoort ook een schoonmaakdoekje, Apple denkt aan de details.

Vormgeving
Het eerste wat opvalt aan dit scherm zal voor iedereen de vormgeving zijn. Het scherm heeft uit een aluminium omlijsting waarbij de naad onzichtbaar aan de onderkant verwerkt zit. De zijkanten zijn Apple-wit gevuld, aan de rechter zijkant zitten 3 aanraakgevoelige bedieningsknoppen (la iPod). De voet bestaat uit n stuk aluminium. Aan de voorzijde is midden onder het scherm een klein zilver Apple logo te zien, aan de rechter onderkant een statuslampje. Deze is wit en brand zacht als het scherm inactief is, staat het aan is dit lampje gewoon uit.

Aan de achterzijde van het scherm steekt n snoer naar buiten uit wat zich verderop opsplitst in een DVI-aansluiting, FireWire-aansluiting en USB-aansluiting. Achterop het scherm zijn verder twee FireWire-poorten en twee USB-Poorten terug te vinden.

De voeding is in een apart blokje uitgevoerd, ook weer in Apple-wit. Het netsnoer is soepel en lang genoeg. Bovendien zit ze stevig vast in het voedingsblokje doordat ze er geheel in verzinkt.

Aansluiten in OS X
Wanneer je het scherm in OS X aansluit kent het OS zelf het juiste kleurenprofiel toe. Binnen het voorkeurspaneel beeld kan je verder de helderheid veranderen en de functionaliteit van de knoppen van het scherm aanpassen (uitzetten alle knoppen, aan/uit knop als sleepknop voor de computer). Deze instellingen verschijnen alleen wanneer je de USB- en FireWire kabels aansluit. Zonder deze werkt het scherm wel, maar heb je niet de extra functionaliteit. Zo kan je dan ook met de F14 en F15 knoppen de helderheid van het scherm eenvoudig aanpassen.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is erg goed, maar (behalve een eerdere serie met te gele schermen) daar staat het scherm ook om bekend. Met het juiste kleurenprofiel is het scherm perfect voor weergave van foto’s. Natuurlijk zijn er nog betere TFT schermen hiervoor verkrijgbaar, maar die zijn nog duurder.

De helderheid en contrast van het scherm zijn prima. Ghosting heb ik geen last van, maar ik speel ook geen spellen. Voor normaal kantoorgebruik en film kijken is het scherm snel genoeg. De resolutie van 1920*1200 geeft veel ruimte. Apple heeft bewust gekozen voor een scherm met 100 pixels per inch omdat dit minder vermoeiend zou zijn voor de ogen. In vergelijking met mijn oude Eizo 18,1” scherm (1280*1024) zijn er dan ook geen pixels zichtbaar en wordt alles net wat kleiner en scherper weergegeven.

Het grote nadeel van dit scherm is de prijs. Een 24” Dell scherm is een stuk goedkoper maar heeft een veel mindere vormgeving naar mijn mening. Bovendien is de beeldkwaliteit ook iets minder (minder neutraal). Of dat je zoveel geld je waard is, moet je zelf maar beoordelen.

Heb jij ook een Apple Cinema Display 23" Zilver?

Je minpunt is de prijs, wat is de prijs?

Edit: Zag de prijs al in de pricewatch......zeker aan de prijs, maar wel een mooie display...
Zeker weten, was laatst nog in de Apple store in Rotterdam, waar ze heel mooi tentoongesteld staan. Die 30" gaat echt tever, zo groot dat hij is!

Ik vind de vormgeving ook super, minimalistisch en erg stylisch!

Veel plezier ermee ;)
Hier ben ik toch niet helemaal mee akkoord. Ik heb op het werk een 23" Cinema HD - waar ik overigens uiterst tevreden over ben. Begin dit jaar kreeg ik een tweede scherm, maar omdat er geen budget was voor een tweede Apple heb ik een 2405FPW van Dell gekregen. En ik moet in alle eerlijkheid zeggen dat dit scherm de Apple flink het nakijken geeft. Het zwartniveau ligt beduidend beter bij de Dell, het scherm heeft een veel hogere helderheid en een veel hoger contrast. Standaard zien de kleuren op de Dell er wel wat flets uit, maar na instellen met een calibratiespider weet de Dell mooie en volle kleuren weer te geven die volgens de "TFT-is-evil" DTP-mensen bij ons kleurechter zijn dan die van de Apple. Nu is het de Apple die wat flets achterblijft door het gebrek aan contrast. Ook de egaliteit van de backlight schijnt bij de Dell iets beter te zijn.

Op een week tijd is de Dell mijn primaire scherm geworden terwijl de Apple nu het secundaire scherm is... En dat terwijl ik voor ik de Dell kreeg aan het polsen was in de firma of iemand zijn Cinema HD wou ruilen met mijn toekomstige Dell (omdat ik ervan overtuigd was dat zo'n "goedkoop" scherm wel slechter moest zijn). Na wat rondlezen op Google blijkt dat heel wat Dell & Apple bezitters eveneens de Dell boven hun Apple verkiezen.

Qua design is de Dell natuurlijk wel een pak minder. Het is een simpel maar functioneel design. Ik vind het niet mooi, maar het is ook niet lelijk. Langs de andere kant ken ik ook mensen die de Cinema HD een afzichtelijk gedrocht vinden. Dat is gewoon een kwestie van smaak.

Ik overweeg nu een 2405 voor thuis (thuis gebruik ik wel enkel pc, geen mac). Ik hoop dat hij binnenkort nog verkrijgbaar is want z'n opvolger, de 2407 krijgt helemaal niet zo'n goede reviews.
Het gaat mij, in verband met fotobewerking, om een zo neutraal mogelijk beeld. Dat is, wat ik altijd heb begrepen, bij de ACD's beter dan bij de Dell displays. Wellicht is dat nu alweer achterhaald...
Op de overige punten kan je best gelijk hebben, zo goed ken ik de Dell ook weer niet :)
Ook ik heb een ACD 23" en ben daar zeer content mee. ik heb tevens gewerkt op een Dell 24" scherm die veel goedkoper is. Maar de beeldkwaliteit is volgens mij gelijk aan die van Apple. Ik heb hem dan ook puur om het design gekocht.