Norton 360 for Gamers

€ 29,90
Specificaties Geschikt voor Android, iOS, macOS / OS X, Win 7, Win 8, Win 10 • maximaal 3 users - Bekijk alle specificaties

Norton 360 for Gamers Review

zwammenTestpanel 26 november 2020, laatste update op 27 november 2020, 191 views Testpanel

Norton 360 for Gamers

Securitypakket met een kleine footprint. Minder pop-up meldingen om het gamen niet te verstoren. Jammer dat sommige functies niet beschikbaar zijn in de meeste landen (waaronder Benelux).

Pluspunten

• Omvat alle features van Norton 360 Deluxe
  • Belast het systeem quasi niet
  • Geoptimaliseerde meldingen voor gamers

Minpunten

• Lifelock & Darkweb monitoring niet beschikbaar
  • Minder apparaten in abonnement dan Norton 360 Deluxe
  • Soms te ver doorklikken om bepaalde functies te vinden

Stabiliteit Score: 5
Systeemeisen Score: 4
Gebruiksvriendelijkheid Score: 3

Voor het Tweakers Testfest 2020 mocht ik Norton 360 for Gamers testen. Ik gebruik al sinds jaar en dag de ingebouwde functies die in Windows 10 zitten. In deze review wil ik mijn mening geven over het gebruik van dit product de afgelopen weken.

Testsysteem

Desktop
Intel Core i7-9700K
32 GB RAM
Windows 10 20H2
Google Chrome (versie 87.0.4280.66)
Norton 360 for Gamers 22.20.5.39

Notebook
Intel Core i7-8665U
16 GB RAM
Windows 10 20H2
Google Chrome (versie 87.0.4280.66)
Norton 360 for Gamers 22.20.5.39

Specificaties volgens Norton

Secure VPN: Browse anoniem en veilig door het verbergen van uw IP adres om DDoBrowse anonymously and securely by hiding your IP address with a no-log VPN to help protect against DDoS attacks, doxxing and SWATing.

Notification Optimization: We'll only notify you if your PC is under attack, your protection is at risk, or you aren't using a feature you're entitled to use - and give you control over product reminders.

Real-time Threat Protection: Multi-layered, advanced security helps protect against existing and emerging malware threats to your devices, including phishing attacks via email and security flaws in games and websites.

Full-Screen Mode Detection: Device security for PCs that detects when you're using full-screen mode, and silences all but critical security alerts.

PC SafeCam: Helps protect against potential stream bans and embarrassment with alerts on attempts to access your webcam so you can block them.

50GB Cloud Backup: Automatic, secure Cloud Backup for PCs - store your game clips online, freeing up space on your drives.

Smart Firewall: Helps protect your device and its data - even during Game Mode, against malicious attacks and intrusive eyes.

Parental Control: Help your kids; manage their online activity, and identify potential dangers before they become a problem.

Password Manager: A strong password is important helps protect your game accounts. Let us help you store complex passwords, credit card information and other credentials online - safely and securely.

Anti-Phishing & Exploit Protection: Anti-phishing analyzes the security level of websites you visit and blocks websites that are known to be fraudulent. Proactive Exploit Protection (PEP) helps protect Windows™ PCs against 'zero-day' attacks that exploit vulnerabilities in applications or the operating system.

Cryptojacking and Tech Support Scam Protection analyzes incoming data and helps block potential online threats before they hit your computer.

Web Isolation Technology: Helps keep sensitive information you enter online secure (like logging into your bank or a gaming account). Using virtualization technology, navigation to the site is done through a Norton server rather than your own computer, giving you extra protection against web-based threats.

Device Security: Real-time protection for 3 devices against ransomware, viruses, spyware, malware and other online threats.

Virus Protection Promise: Our experts are available to help keep your devices virus-free, and if not, you will get your money back.

Systeemeisen

Norton 360 for Gamers is beschikbaar op zowat ieder platform, rekening houdend met volgende vereisten:

Windows
- Microsoft Windows 10 (alle versies)
- Microsoft Windows 8/8.1 (alle versies). Sommige beveiligingsfuncties zijn niet beschikbaar in Windows 8 Start screen browsers.
- Microsoft Windows 7 (32-bit en 64-bit) met Service Pack 1 (SP 1) of nieuwer

Mac
Huidige en vorige twee versies van Mac OS
Norton Family Parental Control, SafeCam en Cloud Backup worden niet ondersteund

Android
Android 6.x of nieuwer
(Google Play app vereist)

iOS
iPhones of iPads met de huidige of vorige twee versies van Apple iOS

Installatie

De installatie is simpel. Je maakt een account aan op de Norton website. Je vult de gekregen productkey in en downloadt het installatiebestand.

De installer is rechttoe rechtaan, de enige optie die je moet kiezen is je installatiepad. Voor mensen die graag zelf willen selecteren welke functies ze willen, is dit natuurlijk wel een gemis.

Gebruiksvriendelijkheid

Als je Norton na de installatie opstart, kom je terecht bij dit overzicht. Van hieruit kan je makkelijk al je functies beheren. Voor de niet-Tweaker is dit simpel, als je "U bent beschermd" ziet staan, regelt Norton alles voor jou in de achtergrond.

Voor een beetje Tweaker is het natuurlijk wel zo leuk dat je zelf het een en ander kunt aanpassen. Dit kan door naar de instellingen te gaan waar je per functie alles kunt beheren. Deze instellingen kun je hieronder zien:

Het enige wat minder is, is dat je soms een paar menu's moet doorploeteren om net die functie te vinden die je wilt aanpassen. Norton kan dus nog wat werk maken van het beter groeperen of indelen van bepaalde functionaliteit.

Prestaties

Ik heb Norton 360 for Gamers getest op mijn desktop PC én op mijn notebook die al wat ouder is. Zo kan ik een goede vergelijking maken van de impact op het systeem.

Wat er uitsprong is dat je haast niet merkt dat er een volledig beveiligingspakket op de achtergrond bezig is terwijl je werkt of gamet op de PC. Ook op de notebook heb ik geen enkele impact gehad op mijn fps in games of ander werk (Photoshop, Office). Wat ook leuk is, Norton merkt op wanneer je een fullscreen applicatie draait (meestal games) en gaat je dan niet bestoken met meldingen.

Norton belast enkel je PC als je zelf een volledige scan initaliseert, dan gebruikt hij al de resources die voorhanden zijn:

Als je alles automatisch laat verlopen, dan doet Norton dit pas als het merkt dat het systeem op dat moment niet gebruikt wordt.
Antivirus & Firewall

Dit is het scherm waar je de beveiligingsstatus kunt zien van je systeem. Zijn je virusdefinities actueel? Hoeveel licenties heb je reeds gebruikt? En wanneer was de laatste scan?

Updaten van de virusdefinities gaat trouwens automatisch, je kunt ook zelf manueel checken voor een update.

Ik heb meerdere scans gedaan de afgelopen weken, zowel manueel als automatisch en Norton kon op mijn systemen geen bedreiging vinden. Dus ofwel ben ik heel veilig bezig, ofwel merkt hij er een aantal niet op.

Naar mijn gevoel ben ik gewoon veilig bezig, maar het is wel leuk om te weten dat er een systeem op de achtergrond draait dat eventuele indringers opmerkt. De firewall geeft een melding als er applicaties verbinding willen maken met het internet, die kun je dan whitelisten of blokkeren.
VPN
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, nee je kunt de VPN functie niet gebruiken om geoblocking te omzeilen.
Ik heb dit geprobeerd met een aantal streamingdiensten, maar zag gewoon de catalogus voor België. Als je naar deze functie op zoek bent, dan is Norton niet het geschikte product.

Qua downloadspeeds scheelt de VPN ook wel wat met mijn normale snelheden. Zie hieronder de vergelijking:

De snelheden zijn natuurlijk relatief en alles blijft goed werkbaar.
Backup
In het abonnement is er 50 GB aan backupruimte inbegrepen. Na de installatie van het pakket zie je de schijf in Windows Explorer. Hier kan je zelf manueel dingen naar uploaden / downloaden of via het pakket een automatische backup laten maken.

Deze functie van het pakket is gebruiksvriendelijk en doet wat het moet doen.

Norton Password Manager
Ik ben een LastPass gebruiker en heb de Norton variant ook even getest. Als je klikt op "Wachtwoordbeheer" in het hoofdscherm wordt je doorgestuurd naar een website waar je een extensie voor Chrome kunt downloaden (in mijn geval aangezien ik Chrome gebruik).

Na installatie van de extensie kun je via Chrome je wachtwoorden beheren. Norton vraagt automatisch om wachtwoorden aan je vault toe te voegen als je inlogt op een website.

Qua functionaliteit is dit zeer gelijklopend aan LastPass, dus als je al een wachtwoordmanager gebruikt, is er niet echt direct een reden om te switchen.
Ouderlijk toezicht
Als je controle wilt houden op wat je kinderen doen op internet, kun je Ouderlijk toezicht inschakelen.
Hiervoor wordt je ook doorgestuurd naar de website van Norton, waar je een profiel aanmaakt voor je kind.

Je kiest het platform van het kind en installeert de bijhorende app. Daar kan je dan de restricties instellen, dit werkt zeer intuïtief.
Ontbrekende functies
In bepaalde landen kun je met dit pakket ook gebruik maken van Darknet Monitoring voor gamertags. Zo scant Norton de obscure websites op zoek naar vermeldingen van je gamertag waaruit zou kunnen blijken dat je account gecompromitteerd is.

Helaas is deze functie bij ons niet beschikbaar.

De prijs van dit product is gelijk aan dat van de Norton 360 Deluxe versie. Het verschil is dat je met de Deluxe versie het product kan installeren op 5 apparaten in plaats van 3 met de Gamers editie.

In die optiek ben je beter af met de Deluxe versie aangezien de Darknet monitoring hier niet werkt.
Alle functies die je hier krijgt, krijg je ook in de Deluxe versie.

Levert Norton met dit pakket de ideale oplossing voor gamers?
Ja en nee.

Ik ben zeer verrast door de kleine footprint op de systeemresources. Je merkt niks van het draaien van Norton in de achtergrond, dit was in het verleden wel anders. De interface is het merendeel van de tijd gebruiksvriendelijk op wat schoonheidsfoutjes na en de functies die worden geadverteerd, doen wat ze zeggen.

Anderzijds zou het met Darknet monitoring & LifeLock zich nog beter onderscheiden van Norton 360 Deluxe.
Zolang die extra functies niet werken in de Benelux kun je beter de Deluxe versie kopen, die quasi dezelfde functies biedt op 2 extra apparaten.

Heb jij ook een Norton 360 for Gamers?