Apple Watch SE (44mm) Grijs (Zwart)

Specificaties iOS compatibel en 36,5g - Bekijk alle specificaties

Apple Watch SE (44mm) Grijs (Zwart) Review

mik3Testpanel 28 november 2020, laatste update op 30 november 2020, 2.230 views Testpanel

Apple Watch SE (44mm) Grijs (Zwart)

Tweakers en Yourmacstore hebben een test georganiseerd voor de nieuwe Apple Watch SE. Het is een fijn horloge met veel mogelijkheden. De bouwkwaliteit is bijzonder goed, er zijn veel configuratie opties, de integratie in het Apple eco systeem is fantastisch. Niet te vergeten, het horloge zit confortabel.

Pluspunten

• Integratie Apple ecosysteem
  • UI reageert snel
  • Mooi scherm
  • Configureerbaar

Minpunten

• Niet bruikbaar met Android e.d.

Tweakers en Yourmacstore hebben een testpanel georganiseerd voor de nieuwe Apple Watch SE. Ik ben de gelukkige om de 44mm variant uit te mogen testen 😀

Zelf heb ik nog geen smartwatch, heb er over zitten twijfelen, maar uiteindelijk nooit gekocht. Als ik geen normaal horloge meer gebruik wat is dan de meerwaarde van een smartwatch was mijn gedachte. Ik zit wel redelijk diep in het Apple eco systeem met een iPhone, iPad Air en een MacBook Pro.

Ik heb door de comments gelopen bij de actie en zal proberen zoveel mogelijk vragen mee te nemen in de review.

Algemene beoordeling

Voor mij voegt de Apple Watch waarde toe, dat zit hem vooral in twee dingen. Meer motivatie voor beweging/sporten en minder bezig met de telefoon. Zaken als hartslag, hartritme of valdetectie zijn leuk en kunnen heel nuttig zijn als het je leven redt maar voegen in de dagelijkse gang van zaken niet veel toe voor mij.
Wat ik verrassend handig vindt zijn de kleine dingen zoals de handen was timer en de automatische unlock van de mac.
Al met al, blij mee, als ik deze niet mocht houden had ik er zelf één gekocht.

SE vs 6

De Apple Watch 6 heeft als extra een always on scherm, een zuurstofmeter, een ECG functie, 5Ghz wifi, een snellere processor en is ongeveer 120 euro duurder.
Alles hangt of staat waarom je een Apple Watch koopt natuurlijk maar tenzij je een specifieke behoefte hebt aan zuurstof metingen dan wel ECG filmpjes. Of tijdens het sporten altijd op je smartwatch kijkt….. zit er functioneel niet veel verschil tussen de twee in functie voor het dagelijkse gebruik.

Ergonomie

Het meegeleverde bandje zit lekker aan de pols, het glijdt niet en is comfortabel. Andere bandjes zijn natuurlijk altijd te bestellen dus goed aanpasbaar aan je eigen smaak.
De 44mm case is redelijk groot, op mijn polsen kan het, op mijn vrouw haar polsen is het veel te groot. Het is best een goed idee om het even in de winkel te proberen en niet blind te bestellen.
De knop en crown zijn goed te bedienen en het touchscreen reageert snel.
Ik heb een pincode op de watch zitten en het is erg fijn dat zolang de watch aan je pols zit je die niet hoeft in te geven. Pas als de watch van je pols is gaat de vergrendeling er onverbiddelijk snel op.

Featureset

Voor de volledige featureset zie de Apple site
Instellen
Het uitpakken en instellen is wat ik van Apple gewend ben. Het proces loopt snel en soepel. Zodra het eerste deel van de horloge band er in geklikt wordt start het proces, de telefoon herkent de watch en binnen een paar minuten worden alle applicaties, die je op de telefoon hebt en die geschikt zijn voor de Apple Watch geïnstalleerd. Op de watch krijg je een uitleg waar de knopjes voor zijn e.d. terwijl de synchronisatie in de achtergrond verder gaat. Na in totaal 12 minuten is de Apple Watch klaar voor gebruik.

De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat dit alleen maar werkt als je een iPhone hebt, met andere telefoon heb je niets aan de Apple Watch.

Dan begint het pas. Wat ik al zei, mijn eerste smart watch. Wat een keuze aan horloge schermen en informatie (complications) die je erop kan presenteren. Het is zoveel dat ik nu al weet dat het een mooi leerproces wordt wat wel nuttig is en wat niet. Los daarvan moet je ook nog elke app instellen, zoals bijvoorbeeld de handen was timer optie inschakelen.
Gebruik
Het eerste wat ik merk is dat ik wel heel veel notificaties krijg! Na wat zoeken de instellingen hiervoor gevonden en de hoeveelheid apps die notificaties op het horloge mogen tonen flink terug gesnoeid.
Ik ben iemand die praat met zijn handen, als je horloge dan elke keer oplicht is dat best wel een afleiding 😀
Gelukkig is er een optie om het scherm niet aan te zetten als je pols beweegt. Always on of aan als je er op tikt is wat mij betreft the way to go. Aangezien de SE geen allways on kan is het simpel kiezen.

Een andere handige gimmick is dat je kan instellen dat je Mac automatisch inlogt als je het horloge omhebt, deze en de handen was timer zijn stiekem wel fantastisch. Ze werken feilloos en zijn gewoon leuk.
Apply Pay blijkt nog beter te werken dan met de telefoon, twee keer het knopje aan de zijkant indrukken en betalen maar.

De activiteiten tracker werkt op mijn motivatie merk ik. Zowel qua elk uur wat staan, maar ook om meer te bewegen en dat is zeker niet verkeerd in deze thuiswerktijd! De statistieken worden op een leuke manier gepresenteerd zowel op de wijzerplaat als in de apps.
Voor mij zorgt het voor een uitdaging om de dagelijkse doelen te halen, zeker omdat ik via een complication direct zie hoever ik ben op een dag.

Ik gebruik een aantal third party apps op de Apple Watch en de belangrijkste daarvan zijn toch wel Things en Just record. Deze voegen voor mij echt wat toe. Things op het scherm zorgt ervoor dat ik vooruit kan werken aan mijn todo lijst zonder bewust deze te moeten checken. Just record is erg handig om snel iets op te slaan, zonder dat ik me hoef te irriteren dat de dicteer functie niet helemaal precies werkt.
De dicteer functie werkt overigens beter dan ik had gedacht, het is wel dat het beter werkt met natuurlijk zinnen dan dat je datum en tijd probeert in te geven voor een taak oid.
Watch & Telefoon
Omdat je feitelijk gedwongen wordt na te denken wanneer je een melding wil krijgen op je telefoon komt er een scheiding tussen wat echt belangrijk is en wat kan wachten. Dat zorgt ervoor dat ik minder met mijn telefoon bezig ben. Door die schifting wordt ik ook minder gestoord met inkomende notificaties, een bijkomend voordeel.

Accuduur & Mobiliteit

De officiële accuduur is 18 uur, ik heb eerlijk gezegd geen idee. In het ritme van ’s avonds af doen en dan opladen heb ik nog geen lege batterij gehad. Na een dag dragen (ongeveer 16 uur) is de batterij tussen de 60 en 70 procent vol, en dat is met spelen, want nieuw en glimmend 😏
Als we dat extrapoleren kom ik rond de 40 á 50 uur uit. Let wel dit is dus met het scherm uit tenzij ik erop tik en zonder gebruik te maken van de work-out app.

In bed omhouden vind ik persoonlijk oncomfortabel. Als sleep tracking wel een feature is die je wilt, het horloge geeft een seintje als de batterij de nacht niet zou doorkomen zodat je deze voor je ingestelde bedtijd nog kunt opladen.

Het horloge is dus prima te gebruiken zonder al te veel op te laden, moet je dit toch doen dan geeft een half uur tot een uur aan de lader genoeg energie om weer lang gebruik te kunnen maken.

Beeldkwaliteit

Het scherm is heel goed leesbaar, ik heb de helderheid minimaal gezet en is nu in het winterse weer goed leesbaar. In de kleine momenten van de zon zie je dat het scherm zich aanpast zodat het leesbaar blijft. In de rust periode is het scherm nog verder gedimd en zeker ’s nachts is dat heel prettig.
Het beeld is rustig, zwart is zwart en de resolutie is zonder meer goed te noemen.

Compatibiliteit

Heel goed of heel slecht, net hoe je in de wedstrijd zit.
Zit je al in het Apple eco systeem dan past dit horloge er perfect bij en zorgt voor een complete geïntegreerde ervaring. Heb je andere apparatuur, zoals android of windows computers, dan weet je één ding zeker, dit horloge gaat er niet mee samen werken.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit is wat we gewend zijn van Apple. Het voelt robuust aan, piept niet, kraakt niet en heeft geen last van scherpe randjes. Het maakt niet uit of we het over de knoppen, het bandje of de case hebben, het geheel komt robuust en gepolijst over.

Heb jij ook een Apple Watch SE (44mm) Grijs (Zwart)?

Dank je! Mijn puber wil heel graag voor zijn 16e verjaardag een Apple watch. De twijfel is nog tussen de SE 40mm en de 6 40mm.
Snap ik, het is ook een moeilijke keuze. Vooraf zou ik zelf voor de zes gegaan zijn. Nu ik de SE een tijdje heb meegemaakt mis ik niks 😀
Goede review, dank!
Ik heb ook getwijfeld tussen de 6 of SE moet gaan. Normaal betaal ik liever wat meer zodat ik de meeste opties heb. Maar ik vond nu het aantal opties van de 6 niet de doorslag geven en ben ik gegaan voor een SE 44mm. Ik ben zeer tevreden over de SE.
Goeie review!

Ik zie wel in het plaatje dat de watch eigenlijk precies 180 graden gedraaid hebt t.o.v. standaard (zoals Apple het op de website steeds toont). Je hebt dit niet in de review gezet, maar waarom heb je de digital crown links en het sportbandje deel met de vele gaatjes aan de bovenkant i.p.v onderkant?

Uiteraard is de positie instelbaar (of eigenlijk dus het scherm 180 graden draaibaar), maar ik ben vooral benieuwd naar de reden :).
Onwetenheid :-)
Ik had de bandjes vastgemaakt en niet nagedacht over de positie. Tijdens de review kwam ik er achter dat ik onbewust tegendraads aan het doen was. Na een 2 weken heb ik toch de standaardpositie voor het horloge genomen.
Qua positie van de kroon merk ik dat het voor mij iets makkelijker is qua drukken, maar veel verschil zit er niet in, net wat je gewend bent.
Inderdaad net wat je gewend bent :)
Erg jammer dat hij zo lelijk is, ik zie liever een modelletje zoals de Huawei gt2 pro. De Apple Watch heeft daarentegen wel weer een eigen gezicht.