Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Spacegrijs

Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Spacegrijs Review

Rayban89 26 november 2020, laatste update op 26 november 2020, 26.650 views Product gekocht

Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Spacegrijs

Naar mijn mening zet Apple een nieuwe standaard voor ultrabooks. Geweldige prestaties in een compacte vorm die (voor apple) redelijk geprijsd is en ook top batterijduur heeft. Wel afhankelijk van je eisen of je hiermee volledig uit de voeten kunt.

Pluspunten

• Super bouwkwaliteit
  • Trackpad/toetsenbord/scherm subliem
  • Passief gekoeld - geheel stil
  • Prestaties ongekend in deze form factor
  • Voor Apple begrippen redelijk geprijsd
  • Snelle SSD's
  • Zelfde processor als de MacBook Pro

Minpunten

• Slechte webcam kwaliteit
  • Kleine software issues
  • Geen upgrade mogelijkheden na aankoop
  • Geen VM's of Bootcamp meer
  • Instapmodel 256GB is beperkt
  • Schermranden ogen in 2020 verouderd
  • Thunderbolt poorten alleen links

Gebruikt in combinatie met: Incase Hardshell Woolenex voor MacBook Air 13" USB-C - Graphite

Macbook air M1 Late 2020 13” 8GB 8Core GPU 512GB review

Introductie

Blij als een kip kocht ik in mei dit jaar de MacBook Pro 13” met 16GB ram geheugen, een i5 processor van de 8e Intel Core generatie en 256gb SSD opslag. Het ‘early 2020 base model’ dus, met een ram upgrade naar 16gb.
Deze kocht ik voordat er een aankondiging was geweest vanuit Apple dat men ging overstappen naar eigen processoren in de Macbooks. Ik was mij ook niet bewust van de geruchten daaromheen.
Ik liep al snel met toch wel een nare smaak rond, toen ik de laptop enkele weken in gebruik had bij het thuiswerken. De laptop had €1644 gekost (een rib dus) en dan krijg je:
-Een ietwat verouderde processor
-Een laptop die veel warmte produceert en dus ook;
-Veel ventilator geblaas
-Daarnaast een redelijke batterijduur, maar zeker niet schokkend goed.
Natuurlijk was het wel een mooie laptop en ik was er wel blij mee, maar toch knaagde het ergens en was ik niet helemaal tevreden met mijn aankoop.
Toen was daar WWDC 2020. Apple kondigt aan eigen processoren te gaan plaatsen in haar MacBooks, net als het al jaren doet in de iPhone en iPads en Apple Watch.
Hierna ben ik mij gaan verdiepen in de gevolgen hiervan en steeds meer kwam ik tot de conclusie dat deze laptop inderdaad een ander brein nodig had. Eentje die veel efficiënter was en daarnaast meer rekenkracht. De intel chip produceerde nu eenmaal teveel warmte voor dit chassis en was daarnaast niet zuinig te noemen.
Ik besloot dus mijn MacBook Pro weer te verpatsen (thanks tweakers vraag en aanbod!) voor 1300 euro en nam de gok dat ik voor hetzelfde bedrag een nieuwe Apple Silicon Mac kon kopen. De geruchten waren namelijk dat deze goedkoper zouden worden. Maar goed, dat bleef een gok, bij apple weet je het immers nooit.

Unboxing
Zo geschiedde en na de aankondiging van Tim Apple Cook op het november event kwam daar plots de bezorger van UPS al om de hoek. In zijn handen trof ik (vers van de productielijn) een Macbook Air 13” Late 2020 met 8gb unified ram geheugen, 512gb SSD opslag en een 8 core CPU en 8 core GPU Apple M1 processor ter waarde van €1315 (Met onderwijskorting) in Space Gray.
De doos is niet anders dan anders, je treft de MacBook geseald aan in een milieu vriendelijke wrap. Deze verwijder je, opent de Macbook Air en voilà hij start al op.
In de doos vind je verder nog 2 spacegrijze apple stickers en wat papiertjes en een 30 watt usb-c lader met kabel in de kleur knetterwit.
Na het instellen van je wifi, het 3x roepen van HEY SIRI! En wat andere instellingen mag je aan de slag met de nieuwe kleurtjes van MacOS Big Sur. Maar wat voor laptop had ik nou eigenlijk gekocht?

Bouwkwaliteit
Na de ietwat vage claims van Apple over de prestaties, heb ik toch de gok genomen en direct een nieuwe Air besteld (passief gekoeld! Jawel) zonder eerst de reviews af te wachten. Dit was een grote gok, want we weten nu wel dat de Air van begin 2020 een waardeloze semi-passieve koeling had met een ventilator die niets anders deed dan geluid produceren. Daarnaast had ik eerst een Pro en moest ik het nu doen met een Air. Dat voelde toch als een downgrade, maar nu ik deze in gebruik heb (spoiler) ben ik er eigenlijk alleen maar meer content mee.
De bouwkwaliteit van de body is uiteraard fantastisch. Geen enkel naadje is te groot of scheef, niks rammelt, beweegt of kraakt en bovenal het toetsenbord en trackpad zijn subliem.
Hier geen Touch Bar op de Air, maar die mis ik niet, ik gebruik de functietoetsen met plezier. Wel een kleine aanpassing qua functietoetsen: De knopjes voor de toetsenbord verlichting zijn weg, deze zitten nu in het OS verwerkt en kun je enkel aanpassen in de software. Daarnaast is de Launchpad knop (app scherm openen) ook verdwenen, deze kun je nu enkel openen via de Dock. De 3 fysieke knoppen die overblijven worden nu gebruikt voor spotlight search, dicteren/microfoon en sleep mode/do not disturb modus. Het nut hiervan is mij eerlijk gezegd ontgaan, want deze drie nieuwe knoppen gebruik ik nooit. Iedereen gebruikt toch command-spatiebalk?
Het scherm is nog wat verbeterd. Het kan nog steeds ‘maar’ tot 400 Nits helderheid produceren (pro kan tot 500), maar het LCD scherm heeft wel meer kleurbereik (P3). Dit is nu gelijk aan de pro modellen. Voor fotoshop werk kun je dus nu ook een air kiezen! Gezien Lightroom een van mijn gebruikte apps is vind ik dat toch wel prettig.
De Air heeft meer dan voldoende volume in de speakers zitten en daarbij een redelijke bas. Ik ervaar het helemaal niet als een step-down vanaf de MacBook Pro qua audio, ik ben meer dan tevreden met zowel de microfoon kwaliteit als de audio kwaliteit uit de speakers.
Dan is er de webcam. Deze is nog steeds 720p resolutie, maar beschikt nu over betere neurale berekeningen vanuit de M1 processor, hierdoor kan de chip filters toepassen en jouw babyface beter op beeld toveren dan voorheen. Ik vind het nog steeds waardeloos, maar ik zit er aan de andere kant ook niet op te wachten dat mijn collega’s mijn rimpels kunnen bekijken in 4k tijdens een meeting. Ik ervaar dit dan ook niet als een groot minpunt. Het zit er op en het voldoet voor normaal gebruik.
De poorten op de MacBook Air blijven nagenoeg onveranderd. Je krijgt 2 stuks Thunderbolt 3 (met nu ook USB 4 ondersteuning) USB-C poorten, maar deze zitten beide nog steeds links op de laptop. Toch jammer. Ik heb m’n hele bureau inmiddels opnieuw ingedeeld qua kabels, zodat ik nu alles links van de laptop heb zitten. Kom je ergens waar je de kabels rechts hebt hangen op het bureau dan dien je deze ongemakkelijk naar de linkerkant van je MacBook te trekken of je zitpositie aan te passen. Niet ideaal dus. Zou fijn zijn als apple dit aan past en bijvoorbeeld 1 poort aan beide kanten plaatst. Ik kan me echter voorstellen dat dit pas op een model gaat gebeuren welke een nieuw design krijgt. Houd er wel rekening mee dat je maar 1 extern scherm kunt aansluiten. Dit is voor mij ook verder geen issue, ik gebruik één 21:9 breedbeeld monitor in combinatie met de MacBook.

Ervaringen en praktijkgebruik
Dan nu het belangrijkste punt van deze MacBook, hoe presteert de nieuwe chip in de praktijk en krijg je waar voor je geld?
Qua software ondersteuning kan ik allereerst niet klagen. Rosetta 2 (Intel naar ARM vertaal software) werkt prima en veel apps zijn al omgezet, zodat ze volledig werken met de nieuwe ARM chipset. Na verloop van tijd zullen er steeds meer apps aangepast worden, tot die tijd voldoet rosetta 2 en is de MacBook (zoals straks blijkt) nog steeds sneller dan veel eerdere intel modellen. Als je gebruik maakt van niet-native ARM apps dan zul je merken dat de prestatie en de batterijduur minder goed zijn dan mogelijk, maar dat is eerlijk gezegd niet heel erg merkbaar in de praktijk. Tenzij je echt pro apps gebruikt (adobe suite bijvoorbeeld) zie ik geen reden om te wachten met de overstap naar ARM.
Voor mijn werk als Account Manager maak ik veel gebruik van de webcam, mail ik veel en moet ik kunnen browsen met meer dan 30 Chrome tabs open. Op de oude MacBook Pro was vooral het gebruik van Chrome problematisch. De laptop trok het wel, maar de temperatuur liep op tot 90 graden en de ventilatoren stonden vaak op volle toeren. Wat een verschil nu met een passief gekoelde air. Je hoort simpelweg niets en de laptop body en toetsenbord voel je niet warm worden. Dat is pas lekker werken! Daarnaast gaat de batterij de hele dag mee, ik heb zelfs de batterijindicator verwijderd uit de taakbalk.
In mijn vrije tijd doe ik wat veeleisender werk. Zo speel ik graag een potje league of Legends en Hearthstone. Ik bewerk foto’s met de foto’s app en met Adobe Lightroom, ik kijk graag 1440p video’s via YouTube in Safari en maak graag gebruik van de mogelijkheden van MacOS en de integratie met mijn telefoon. Dit werkt allemaal vlekkeloos. Ook kun je nu apps draaien vanaf iOS op je Mac, maar eerlijk gezegd is dit niet nuttig totdat er een Mac is met touchscreen. Naast het feit dat veel app ontwikkelaars hun app niet laten zien op de MacOS app store. (o.a. Google en Facebook brengen hun apps niet naar MacOS)
Enkele hobbels ben ik inmiddels wel tegen gekomen. Zo heb ik mijn monitor aangesloten via een hdmi dongle. Toen ik tegelijkertijd mijn iPad als draadloze externe monitor gebruikte sprong het beeld op de monitor geheel op blauw. Ik kon niets meer met de monitor. Ik heb deze meermaals uitgetrokken totdat hij het weer deed. Het aan/uitzetten van de iPad als extern display voor de MacBook bleek dit probleem te veroorzaken. Lijkt me op te lossen met OS updates en het treed niet altijd op.
Ook heb ik eenmaal een crash gehad tijdens het testen van een game. De laptop bevroor en deed niets meer, terwijl het ingame geluid van Diablo 3 nog wel te horen was. Erg vreemd. Een reboot later was het opgelost en heeft dit zich niet meer voorgedaan.
In de praktijk merk je dus niets van de overstap naar ARM processoren. Alles werkt, tot zover ik heb kunnen testen. De batterijduur is mega en de serene rust van een passief gekoelde laptop is echt een groot pluspunt. Ik ben er erg blij mee!

Benchmarks en prestaties
Ik vergelijk deze M1 Air met mijn 2020 base model 13” intel i5 pro t.w.v 1644 euro. Deze had de volgende scores in Geekbench 5.
Single core 908

Multi core 3747

Metal 6957

De MacBook Air M1 t.w.v. 1315 euro doet het dan ‘ietsje’ beter met deze scores:

Single core 1735 (+91%)

Multi core 7593 (+102%)

Metal 20.251 (+191%)

Als je dan verder kijkt naar diverse andere reviewers die Cinebench R23 draaien als vergelijking tussen de M1 Pro en de M1 Air (passief t.o.v. actieve koeling) merk je dat de Air de processor pas begint terug te klokken na 10 minuten lang volledige 100% cpu load. Heb je toepassingen waarbij dat vaak het geval is (denk aan video’s renderen, ander zwaar renderwerk etc.) dan kun je beter een pro nemen. Met mijn gebruik is dit totaal niet nodig en werk ik prima op de air.
In de praktijk blijkt dat de M1 Air zo’n 15% lager scoort bij langere cpu en/of gpu belasting. Dit heb ik echter niet zelf kunnen testen, ik heb alleen de air. Ik ga dus uit van andere reviewers.
Mijn eerdere MacBook Pro beschikte over 16gb ram geheugen, ik heb in de praktijk echter nog niks ervaren waarbij ik de 8gb ram overschreden heb in de MacBook Air, ook niet tijdens gamen.

-Games

1920x1080 Medium quality 50-60 fps

Call of duty Black Ops 3

1920x1080 medium settings 35-60 fps

Call of duty mobile

Ik heb deze iOS game kunnen installeren, ondanks dat hij niet in de App Store staat via een omweg vanuit de iPhone. De app draait prima, geen frame drops etc, maar de besturing is uiteraard op touchscreens gebaseerd en heeft geen controller ondersteuning. Het was dus in de praktijk onspeelbaar, maar draaide wel prima.

Apple Arcade (Samurai Jack)

1920x1080 High quality stabiel 60fps

SSD prestaties
Schrijfsnelheid: 2190 MB/s
Leessnelheid: 2675 MB/s

Temperaturen
Deze zijn nog niet te meten, er is nog geen software welke de cpu/gpu temperaturen kan uitlezen (gratis, wel betaald) ik kan enkel een gevoel aangeven.
De laptop wordt ‘lauwwarm’, alsof je de kraan op lekker warm water hebt staan, maar niet heet. De MacBook Pro die ik had voelde warm aan op de polssteunen naast het trackpad tijdens gebruik. Deze voelt koel aan op dezelfde plekken. Ga je aan de onderkant voelen waar de cpu zit dan merk je dat daar de hot spot zit, maar totaal niet extreem warm. Ik maak mij geen zorgen hierover.

Batterijduur
is ook prima te noemen. Ik kan een hele werkdag hiermee werken vanaf 9 uur 100% tot een uur of 5 zonder lader en dan raakt ie op 5% of zelfs leeg. Ik moet dan wel geen extreem gekke dingen doen qua helderheid van het scherm en enkel gebruik maken van safari, maar dan haal ik het. Als ik Chrome gebruik (native) dan gaat deze toch een uurtje of 2 minder mee.

Eindconclusie
Wat een verademing! een passief gekoelde laptop die twee keer zo snel is dan de vorige die ik had en gevoelsmatig twee keer zo lang mee gaat op één batterijlading. Dit allemaal zonder warmte en ventilatorgeruis. Ik heb 15 euro bij moeten leggen voor het model dat ik gekocht heb en ik ben echt mega blij dat ik nog 1300 euro heb teruggekregen voor de oude MacBook. Dat is nu voor mij echt een miskoop geweest.
Deze air stelt een nieuwe standaard voor andere merken en ik verwacht echt een mega verandering op laptop gebied de komende jaren.
De concurrentie (AMD en Intel) moeten aan de bak. AMD doet het nog redelijk qua prestaties en overstijgt wellicht de M1 op multi core gebied, maar doet dit met 45 watt piek vermogen, terwijl apple werkt op 10 watt vermogen in deze air. Intel moet zowel qua prestaties in de multi core en de graphics en vooral de prijs aan de bak.
Ik kan oprecht echt iedereen de Air aanraden, naar mijn mening is de Pro de prijs niet waard. Ben je echt een pro-user, wacht dan op de MacBook 16” refresh of de 13” met 4 poorten, deze zal een aparte GPU hebben of een nog betere 12 core CPU/GPU. Dan koop je voor je geld een laptop waar je meer mee kunt als veeleisende gebruiker. Voor elke basisgebruiker en office gebruiker kun je hiermee prima uit de voeten en is de MacBook Pro M1 totaal overbodig. Koop dan liever de Air en neem een upgrade van geheugen en/of opslag.
Dank voor het lezen van mijn review, wat zijn jullie ervaringen met de M1 Macbooks en heb je er eentje op het oog en wil je nog vragen stellen dan hoor ik het graag!

Heb jij ook een Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 8-core GPU, 512GB ssd, Spacegrijs?

Mooie review, let wel dat je statement dat je maar 1 extern scherm kan aansluiten eigenlijk niet klopt. Er zijn adapters waarmee je veel meer schermen kan aansturen. Ik heb al reviews gezien van personen die 4 extra schermen aansturen met de nieuwe Air, en alles blijft vloeiend zonder haperingen.
Klopt Oscar,

Wat ik wel kan aangeven is dat ik het persoonlijk getest heb met 2 usb-c dongles met hdmi op de laptop naar 2 schermen en dan werkt het niet. Krijg maar op 1 monitor beeld. Hoop dat er duidelijkheid komt zodat mensen die hier behoefte aan hebben wel kunnen werken met meerdere schermen.
Heb je een linkje van die test? Ben benieuwd!
Het gaat om DisplayLink adapters: https://youtu.be/Kq_FyjcAULA

Dus geen USB Alt-mode, wat direct(er) aan de grafische kaart uitgang hangt. Maar iets dat met software een scherm simuleert en dat streamt naar het echte scherm over USB.
Waar je volgens mij naar verwijst is DisplayLink. Hier heb je een 'driver' en een actieve adapter voor nodig. De adapter is typisch wel wat prijziger dan een USB C->HDMI adapter o.i.d.. Door compressietechniek is deze niet geschikt voor gaming of werk met hogere refreshrates. Videos kijken kan goed maar heel af en toe zal de oplettende kijken bij snelle scenes een artefactje kunnen zien zien, zo ook bij scrollen. Displaylink is vooral geschikt voor kantoorwerk wat mij betreft maar het doonder iet echt n vergelijking met 2 normale aansluitingen (HDMI, DP). Dankzij die compressie werkt DisplayLink ook via USB 2. Zelf heb ik ook een Displaylink adapter die ik altijd gebruik, behalven als ik game (doe ik bijna nooit).
Mooie uitgebreide review!

Ik heb wel wat opmerkingen mbt jouw minpunten:
  • Slechte webcam kwaliteit: klopt, voor een kwartje meer had Apple een full HD of betere camera mee kunnen leveren
  • Kleine software issues: gezien de megagrote verandering vallen ze erg mee
  • Geen upgrade mogelijkheden na aankoop: was van tevoren bekend, was eerder ook al zo, en MS doet er ook aan mee, het is ongeveer een iPad qua upgrademogelijkheden
  • Geen VM's of Bootcamp meer: was van tevoren bekend, ik ga het niet missen, waarschijnlijk hoofdzakelijk wat tweakers
  • Instapmodel 256GB is beperkt: anno 2020 is dit het minimum
  • Schermranden ogen in 2020 verouderd: eens
  • 2021 komt er een redesign: heb jij een glazen bol?
Hi Gadget Freak,

Zo te zien zijn we het eens, fijn dat je de review kan waarderen!

VM's en Bootcamp maak ik zelf ook geen gebruik van, maar veel ontwikkelaars wel. Vandaar toch aangestipt als minpunt. Met de minpunten die ik aangeef kan ik overigens prima leven, vandaar alsnog 5 sterren. Ben je echter een andere gebruiker dan heb je wellicht andere eisen.

2021 redesign is geen glazen bol :) ik ga hierbij uit van geruchten: https://www.macrumors.com...d-apple-silicon-macbooks/
Parallels komt op zekere termijn toch met een compatible VM. ism Apple zijn ze er druk mee bezig. Link
Ik merk dat veel negatieve comments vanuit ontwikkelaar perspectief komen maar dit zijn de "budget modellen" van Apple. Als ontwikkelaar moet je sws ergens anders kijken tenzij je misschien een klein budget hebt. Het is duidelijk dat in 2021 de krachtigere modellen zullen komen, geschikt voor ontwikkelaars en tegen die tijd zal er ook veel geoptimaliseerd zijn.
Maarja ik snap dat door de uitstekende prestaties, deze goedkopere modellen ook opeens interessant worden voor ontwikkelaars.

De bezels vallen mij wel mee eerlijk gezegd. Op mobiele telefoons irriteer ik mij er sneller aan. En ja als ik een Dell scherm zie dan denk ik wel even wow maar de bezels van de macbook zijn nou ook niet zodanig dik dat het mij opvalt.

M1 air is mijn eerste macbook, voorheen altijd windows geweest. Tot nu toe zeer tevreden mee.

[Reactie gewijzigd door Valinor op 21 december 2020 00:35]

Wat de VM's of Bootcamp betreft is het wel belangrijk als je specifieke Windows-only software nodig hebt voor je werk. Bepaalde software voor wetenschappelijk onderzoek is bijvoorbeeld Windows-only.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 26 november 2020 09:54]

@Gadget Freak
Of 256GB het absolute minimum is hangt heel erg van je gebruik af. In een tijd waarin bijna alles online gebeurt is het voor mij in ieder geval meer dan genoeg voor wat excel bestanden en software broncode.

[Reactie gewijzigd door addictive_rhymz op 28 november 2020 09:40]

Dat klopt. Maar ik merk hier thuis, met scholieren die voornamelijk met MS Office werken, maar soms ook met iMovie, is 128GB een beperking, voordat er met iMovie kan worden gewerkt, moet er eerst worden opgeschoond.

Anno 2020 mag je minimaal 256GB opslag verwachten, niet alles gaat (direct) naar de cloud.
Zijn punten zijn scherp, maar zeker niet vreemd in mijn ogen.

-Webcam is gewoon meuk punt. Dan hoef je nog niet eens te kijken in wat voor laptop het zit, anno 2020 kan dit gewoon niet.
-Software issues zijn zeker aanwezig, ga maar eens lezen op de forums.
-Upgrade opties worden steeds minder en dit is zeker een minpunt, want je moet direct extra geld uitgeven wil je toch in de toekomst nog wat aan je device hebben.
-Bootcamp/VM's. Wellicht dat hier nog een fix voor komt. Hier ben ik niet zo bang voor.
-256GB is niet zo vreemd. OS neemt niet veel ruimte in beslag en ik geloof dat het voor veel mensen prima is.
-Schermranden. Tja niet zo mooi als een XPS, maar goed niet heel storend in mijn ogen. Dikke randen is ook weer iets anders.
-Dat er 2021 een redesign komt is aannemelijk, want er komen een aantal Mac updates uit, waar wellicht de air zijn eerste makeover krijgt.
Een opslag van 256GB is voor de meeste mensen prima, maar niet extreem veel, het is anno 2020 het minimum. 128GB is te weinig.
Daar ben ik het zeker mee eens.
Eens, voor de meeste mensen zijn een browser en een paar andere kleine apps wel genoeg om mee te leven. Ook is er dan voor wat foto's en andere documenten nog wat plek. Ik heb zelf ook een laptop met een 128GB SSD maar dit is toch wel aan de krappe kant.
software issues ben ik nog niet tegen gekomen.
De camera vind ik eigenlijk ook meer dan genoeg als je hem gebruikt waar hij voor bedoeld is, online vergaderen enz enz werkt perfect. Maar als je ieder baard haar en pukkeltje en of je mascara wilt zien... nee dan voldoet hij niet. Maar daar is hij ook niet voor. Schermranden zoals de xps13.. oké de resolutie van de Dell is hoger maar het scherm van de air doet er zeker niet voor onder, die scharnieren van de Dell komt nu zoveel speling op dat als je het touch screen wilt gebruiken dat je met je andere hand het scherm moet vast houden. En voor extreem veel opslag heb je online en of een NAS wel meer dan voldoende aan.
M.A.W de Air M1 is eigenlijk wel erg goed voor zijn prijs
Ik zie overal hele positieve verhalen over deze nieuwe generatie! zelf ben ik een beetje huiverig om het 8 GB model te halen, maar benchmarks laten nu vooral zien dat het niet echt nodig is.
Ik hink op dezelfde twee benen, is het nodig of niet om 230,- extra neer te leggen voor 8GB extra. Lastige keuze, want er is geen weg terug. :)
Ik heb 'm besteld met 16 GB, heb nu een Macbook Air uit 2013 met een i7 en 8 GB die mijn inziens mede dankzij het ruimere geheugen nog prima mee kan. Benieuwd of deze M1 net zo'n lang leven beschoren is.
Heb ik ook gedaan gisteren, 16GB / 256GB i.p.v. 8GB. Ook omdat ik een aantal reviews gelezen had dat het niet zozeer de performance beinvloed, maar wel het swappen van de pagefile verminderd. En daardoor de levensduur van de SSD vergroot.

Ik ben benieuwd! Het is wel een aderlating...
Ja en nee, ik zat eerder dit jaar te kijken naar een Macbook Pro 13" en dan kwam je toch al snel boven de EUR 2.000 uit. Ik denk dat dit model een goede value-for-money zal blijken te zijn. Als het applicatielandschap (binnen nu en een jaar) verder geoptimaliseerd is zal de prijs van M2 Macs verder omhoog gaan want je krijgt relatief veel meer performance voor je geld.

Deze modellen met een M1 chip hebben bewust hun oude design behouden zodat ze meekunnen in de prijsverhoging na het nieuwe design en de M2 chip. Vandaar mijn vermoeden dat deze M1 machines een goeie deal zullen zijn.
Ik ben voor het 8gb model gegaan. 200 euro alleen voor wat ram vond ik net teveel van het goede.
Met korting 1019 betaald. Zag weinig prestatieverschil en dankzij de "lage prijs" voelt het als een superaankoop. Daarnaast doe ik er geen extreme dingen mee.
Ook omdat het de 1e generatie is en we nog grote stappen in design en prestaties kunnen verwachten, heb ik het gevoel dat ik al binnen een paar jaar verleid kan worden door Apple om wederom te upgraden :9
Ik vind het erg vreemd dat je iets over een toekomstig gerucht als minpunt voor dit product ziet.
Redenatie hierachter is dat je dan met een 'verouderd design' zit t.o.v. volgend jaar, zou voor mij een reden zijn om de aankoop een jaar uit te stellen. Maar ik kan er goed mee leven met dit design en de schermranden irriteren mij persoonlijk niet - wellicht anderen wel.
Met die redenatie kun je toch ook klagen over de soc die volgend jaar weer langzaam is?
Klopt inderdaad, ik neem het terug ;)
Mooie review, alleen zou ik nog even naar de layout kijken. Er staan een aantal vreemde tekens in (wss opmaak tags?).

Maar toch een +3! :)
Tnx Freggel! Vreemde tekens zijn waarschijnlijk inderdaad opmaak tags vanuit de Pages app, maar ik zie deze niet meer terug in de review. Waar zie je deze staan?
NP, verdiend imo. :) En ik zie ze onder andere staan bij de game benchmarks. Zoals dit:
1920x1080 - High quality - 30 fps

Hoe kom je aan het idee dat VM niet meer mogelijk is?
256 als INSTAPMODEL te beperkt? Serieus?
Schermranden verouderd? Als minpunt?
Dat zijn een hoop minpunten voor een perfecte score.
Lag de bal niet bij Microsoft voor VMware? Zou toch misschien nog mogelijk moeten zijn.
Ik wil graag deze laptop voor mijn volgende studie maar heb daar perse VM's voor nodig
Ik zie niet in welke rol Microsoft zou spelen bij de ondersteuning van een stuk software van VMware op een stuk hardware van Apple.

Wat je denk ik bedoelt, is dat Microsoft een arm-versie van Windows beschikbaar zou kunnen maken, die vervolgens gevirtualiseerd zou kunnen draaien. Zo'n versie bestaat al, maar is niet los te koop.
Ik weet niet wanneer je hem dan nodig hebt, maar als je afhankelijk bent van x86-virtualisatie, zou ik zeer zeker voor een laptop met x86-hardware gaan. Op elk ander platform (zoals M1) is x86 per definitie geen virtualisatie meer, maar emulatie, en de kans op problemen en/of performance-issues is gewoon groter.
Waar heb je nu een full HD of 4K webcam voor nodig? Ik vergader sind corona regelmatig online en vaak zetten we de cameras uit, omdat de geluidskwaliteit dan duidelijke beter is en er geen lag is. Je maakt er geen fotos of videos mee. Komt mij een beetje over als de auto reviews bij een commercieele zender waar geklaagd wordt dat de asbakken wat klein zijn of dat er achterin maar 2 cupholders zijn
Maar wellicht ben ik abuis, en kunnen mensen me uitleggen waarom te een full HD Webcam nodig hebben, of zelfs een 4K.
Daarbij is alleen Microsoft volgens mij die full HD webcams levert op zijn laptops. Eerder een pluspunt voor die dan een minpunt voor alle andere merken en modellen.
HD is voldoende, niet meer niet minder. :P
Waar ik nieuwsgierig naar ben, heeft er al iemand eens een RAM disk gemaakt op de M1 en die met de Diskspeed tool van Black Magic design eens op snelheid getest? Dit vergeleken met hoe klassiek op het moederbord geprikte RAM disk snelheid? Het gaat daarbij niet zozeer erom dat je een RAMdisk wilt gebruiken maar om te kijken hoe snel het is. Op mijn 2019 iMac (i9, Vega48, 128GB RAM) is de snelheid van een RAMdisk
Schrijven: 6647 MB/sec
Lezen: 7276 MB/sec
Mijn Benchmarktool zegt me dat RAM snelheid (dat meet dus wat anders dan een RAM disk, daar zit meer overhead bij) 27GB/sec is, op de M1 zou dat wat ik zo lees 60GB/sec zijn, meer dan dubbel zo snel.