Samsung Portable SSD T7 Touch 1TB Zwart

Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Samsung Portable SSD T7 Touch 1TB Zwart Review

TournatakaTestpanel 26 november 2020, laatste update op 26 november 2020, 1.229 views Testpanel

Samsung Portable SSD T7 Touch 1TB Zwart

Prima functionerende SSD Drive welke met behulp van de extra beveiligingsopties uitstekend te gebruiken is.

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Klein
  • Snel
  • Prima beveiliging

Minpunten

• Prijs?
  • Software update lijkt niet mogelijk

Mobiliteit Score: 4
Algemeen
De algemene eerste indruk van deze drive is uitstekend. De disk wordt geleverd in een nette verpakking waar wat korte uitleg op te vinden is. Na het openen van het doosje wordt de drive zelf al snel tentoongesteld.
Het lichtgewicht apparaat is eenvoudig in zijn soort. Het logo boven op de drive wordt bijgestaan door de touch sensor waar de vingerafdruk gescand kan worden.

https://tweakers.net/i/NXbpKAzp6XrO1eUvhNc-YRDrHc4=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/174955/1KI40R3Cd2aV5ENMqVML5ihmtCVG4q1k73XKSCoQxh9nPU9FTa?f=620xauto https://tweakers.net/i/5GHko3qR4dmAg2n8cBDbnd_373I=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/174955/1KI40R3Rom6dveLBjCNjWV96LLn9FB9iI9Itnkb73YD4iJ5BkY?f=620xauto

Een van de zijdes van de drive huisvesten de USB-C connectie, dit is dan ook de enige poort die er te vinden is op de drive.

Aan de andere zijde is er wat algemene info te vinden (grootte van de drive en het CE keurmerk)

Verder zijn er nog een aantal andere zaken te vinden in de verpakking. Wanneer het witte doosje verder wordt uitgepakt komen er al snel een 2-tal kabels te voorschijn. Een USB-A -> USB-C en een USB-C -> USB-C kabel.
Het totaal wordt bijgestaan door een handleiding welke in verschillende talen is uitgewerkt.

Featureset
De drive is met behulp van een aantal verschillende beveiligingsniveau’s te gebruiken. Zo kan er gekozen worden voor geen vergrendeling, vergrendeling doormiddel van een password en vergrendeling doormiddel van password en de vingerafdruk.
Met name die laatste is natuurlijk wel redelijk uniek in zijn soort. NIet veel drives zijn tegenwoordig vergrendeld doormiddel van een vingerafdruk. Hier hebben we dan ook eens wat beter naar gekeken.
Wanneer de drive voor het eerst geconnect wordt, kan er middels de Samsung software gekozen worden voor het beveiligingsniveau.
Het instellen van het password spreekt voor zich, waar ook het instellen van de fingerprint niet voor moeilijkheden zou moeten zorgen. De manier van instellen is erg vergelijkbaar als we tegenwoordig gewend zijn met de meeste smartphones.
https://tweakers.net/i/LZItwQQpARpj6s7ecpxKSYbvLW4=/620x/filters:strip_exif()/m/174955/1KI40RmhFW6HXF5L4N4A1a4aqWtEdQCFbKvJffHBCuvQC3tHyU?f=620xauto https://tweakers.net/i/CIo_fVDhBKZmuoI5lk2H4hs0eeA=/620x/filters:strip_exif()/m/174955/1KI40R20DaDouEaBU05tiSVKHMbdzxwLK2lWfChC31U95rVKb1?f=620xauto

De installatie van deze software is niet echt uitzonderlijk, even het standaard installatieprogramma doorlopen waar wat standaard zaken gewijzigd kunnen worden en men kan starten met het wijzigen van de instellingen.
Klein puntje is echter wel dat een update niet mogelijk lijkt. Wanneer er gecheckt wordt voor een update komt de software terug met een foutmelding. Wellicht een foutje bij Samsung?

De software is echter enkel benodigd voor het instellen van de drive. Nadat dit gebeurt is kan de drive eenvoudig gebruikt worden zonder de software

Het unlocken van de drive doormiddel van de fingerprint gaat eenvoudig. De snelheid waarmee het lezen van de fingerprint gebeurd is uitstekend qua functioneren komt het gevoelsmatig overeen met de fingerprint reader van een Huawei P30 Pro.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Een aantal tests zijn uitgevoerd op een aantal verschillende devices om zo een indruk te krijgen van de performance van de drive. Met behulp van het stukje software Cross Platform Disk Test (CPDT) is er geprobeerd de performance van de drive in beeld te brengen.

Volgens specificaties zou de drive een leessnelheid 1050MB/s en een schrijfsnelheid van 1000MB/s.
Wanneer de drive aan een MacBook Pro uit 2011 met MacOS HIgh Sierra gehangen wordt, komen we tot onderstaande resultaten. Vanwege het ontbreken van een USB 3.0 poort of een USB-C poort wordt hij aan een USB-A 2.0 poort gekoppeld, hetgeen dat dan ook de oorzaak is voor de lagere snelheid.

Dankzij de bijgeleverde USB-C -> USB-C kabel is het mogelijk de drive aan een tablet of smartphone te koppelen. Er is dan ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de drive te koppelen aan een Huawei P30 Pro, de P30 Pro wordt momenteel bestuurd door Android 10.

https://tweakers.net/i/D8YSkRWBwKk-a3P6zUpa58xaE6I=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/174955/1KI40RtoMK8T4aXBNWWt5YmjIXgpunEJrcJDGbQNmApS5hTXMM?f=620xauto https://tweakers.net/i/dtNqOMImBcqWHd8X9tEO--9iCFg=/620x/filters:strip_exif()/m/174955/1KI4jv384TqpK7AcmxGY9OsynGA2abyniAdpyd3RJ1zFYfAroF?f=620xauto
Qua performance valt het niks tegen. Dit moet meer dan voldoende zijn voor de functie die ik me zou kunnen beelden voor een dergelijke drive. Stukje opslag van films, foto’s of muziek.

Dankzij de beschikking over een Windows 10 machine met daarin een USB-A 3.0 poort is er ook de mogelijkheid geweest om eens te kijken wat de disk doet op een dergelijke poort. Om de metingen consistent te houden is ook hier weer gekozen voor de tests met CPDT.

De resultaten vallen niet tegen, wat wel opvallend is zijn de dipjes tijdens de read tests.
Het geheugen op de drive wordt opgeslagen met behulp van TLC techniek. De toekomst zal uit moeten wijzen of we bij deze drive de nadelen van TLC gaan ondervinden.

Compatibiliteit
Tijdens de test is er geprobeerd om de drive te testen op al de door de fabrikant ondersteunde platforms. Zoals verwacht zijn er dan ook geen issues gevonden, zelfs niet op de wat verouderde MacOS versie.
Echter komt hier wel de vraag naar boven hoelang de compatibiliteit van de ondersteunende software zo blijft. Gezien het momenteel niet mogelijk lijkt de software te updaten.

Mobiliteit
Het toestel zelf heeft een gewicht van slechts 58 gram, hierdoor merk je nauwelijks dat je hem bij je draagt. Ook het formaat van de drive (85 x 57 x 8 mm) draagt hier zeker aan bij. De drive is eenvoudig op te bergen in verschillende handige vakjes in de gemiddelde laptoptas.
Wel moet er niet vergeten worden een passende kabel bij je te dragen. Gezien de standaard voor de gemiddelde smartphone tegenwoordig ook op USB-C ligt zal dit echter ook geen grote problemen veroorzaken.

Geluidsproductie
Gezien de drive geen draaiende onderdelen heeft kunnen we hier vrij kort over zijn; er wordt geen geluid direct door de drive veroorzaakt.

Warmteproductie
Qua warmteproductie kunnen we ook vrij kort zijn. Tijdens de Read/Write tests is er wel iets van temperatuur waargenomen maar ook niet noemenswaardig.
De oudere HDD drive’s produceerde vele malen meer temperatuur tijdens het testen.

Wanneer we de Samsung T7 Touch vergelijken met de "normale” T7 dan kunnen we daar kort over zijn, deze prijs is momenteel exact hetzelfde.

Persoonlijk zie ik dan ook geen rede om niet voor de Touch te gaan, hij bied immers enkel maar extra functionaliteit.

Vergelijken we de drive met andere 1TB SSD drive’s dan zijn er echter nog wel goedkopere. Vaak leveren we dan echter wel in op snelheid. De meeste drives die echter onder de 0,120 euro/GB duiken presteren dan vaak weer op max 550MB/s waar de T7 richting de 1000MB/s zou moeten kunnen.

Op plaatsen waar er redelijk internet beschikbaar is heb je al snel meer functionaliteit met een NAS of een cloud gerelateerde optie. Kom je echter vaak op locaties waar er geen redelijk internet beschikbaar is dan is een dergelijke drive zeker handig!

Heb jij ook een Samsung Portable SSD T7 Touch 1TB Zwart?

>> "Of we persoonlijk een dergelijk bedrag uit zullen geven aan een portable drive; hier komt dan ook de twijfel naar boven. Op plaatsen waar er redelijk internet beschikbaar is heb je al snel meer functionaliteit met een NAS of een cloud gerelateerde optie"

Voor mij zijn dit soort schrijven heel waardevol. Ik doe aan videografie en SSD ruimte op mijn Mac is beperkt. Werkbestanden op een NAS voldoen niet, die is te langzaam tijdens het bewerken dus dit soort drives zijn ideaal. Er is geen merkbaar verschil tussen de interne en externe SSD. Je kan per project een andere drive pakken en dan heb je alles bij elkaar.
Ander voorbeeld van zinvol gebruik is bij Mac's die enkel een harddisk bevatten. Als je hier zo'n schijf aan hangt en het OS er op zet, kan je er van booten en is de Mac weer bij de tijd zonder een grote investering.

Dus ook thuis met super internet bieden externe SSD's meerwaarde!
Thnx voor je reactie!

Voor dat soort toepassingen is een dergelijke SSD inderdaad waardevol! Persoonlijk zit ik meer in de fotografie, een buffer op de interne ssd en vervolgens een storage op de Nas werkt voor mijzelf best prettig. Tijdens shoots in het buiten gebied/vakantie is een dergelijke externe ssd perfect uiteraard!