Netatmo Smart Video Doorbell Review

FransertTestpanel 26 november 2020, laatste update op 26 november 2020, 810 views Testpanel

Netatmo Smart Video Doorbell

Al met al tevreden met de Netatmo Slimme Video Deurbel, de prijs van €299,- is te verantwoorden zeker ook omdat er geen verdere abonnementskosten benodigd zijn. De grootste nadelen zitten ook niet in de hardware maar zijn vooral ontbrekende functies welke in de toekomst via updates nog verholpen kunnen worden.

Pluspunten

• Stevig
  • HomeKit integratie
  • Duidelijk beeld (ook in het donker)
  • Geen abonnementskosten

Minpunten

• Functies in app mager
  • Beeldverhouding van 9:16
  • Installatie (als het anders is dan standaard)

Kwaliteit Score: 5

Toen wij 2 jaar geleden onze huidige woning kochten ben ik begonnen met het plannen van slimme features. Bij een verbouwing waar alles gestript werd uit het huis is gelijk nagedacht over het integreren van domotica. Zo zijn er onder andere aparte zones voor de verwarming, is alle verlichting voorzien van een z-wave schakelaar/dimmer en is het zonnescherm automatisch te openen en sluiten. Om ook de ruimte rond het huis te kunnen monitoren ben ik gebruik gaan maken van de Netatmo Presence, een combinatie van een buitenlamp en camera.
Toen ik vervolgens bij Tweakers de mogelijkheid zag om mee te doen aan een review van de nieuwe Netatmo Slimme Video Deurbel heb ik mijzelf direct ingeschreven.

Inhoud verpakking

Netatmo levert de deurbel in een simpele maar stevige kartonnen verpakking.
De inhoud is als volgt:
bovenste rij v.l.n.r, de deurbel, afdekplaat, handleiding, 24/7 video surveillance sticker, gongmodule
onderste rij v.l.n.r, 25° montageplaat, muurmontageplaat, installatie materiaal, boormal, Netatmo informatie folder.
Mijn eerste indruk van de deurbel is dat het product een solide uitstraling heeft. In mijn ogen een mooi ontwerp, passend binnen de lijn van andere producten. De montageplaten zien er ook goed uit al had het plastic wel iets dikker/steviger uitgevoerd mogen worden.

Huidige situatie en fysieke installatie

Bij de verbouwing 2 jaar geleden heb ik een slimme deurbel van Nest aangeschaft, deze werd door de monteur (van 50five) samen met de daarvoor benodigde trafo en gong geïnstalleerd. De gong is een draadloos model van Honeywell en betreft de DCP917S.

Doordat de originele deurbel niet door mijzelf was aangesloten moest ik eerst de huidige installatie nalopen om te zien hoe de kabeltjes en aansluitingen liepen. Na wat onderzoek en het raadplegen van de handleidingen kwam ik tot de juiste aansluiting voor de Netatmo Slimme Deurbel. Helaas geeft Netatmo alleen de installatie instructies mee voor het direct vervangen van een “domme” deurbel, er zijn geen instructies meegeleverd voor andere scenario’s (zoals helemaal geen deurbel aanwezig of het vervangen van een andere slimme deurbel). Na het aansluiten van de trafo en de gong module in de meterkast kunnen we door naar de installatie van de deurbel op het kozijn.

De Netatmo is iets groter dan de Nest Hello, hierdoor vielen eerder geboorde gaatjes in het kunststof kozijn weg achter de nieuw te boren gaten. De huidige bedrading naar de deurbel kan ik blijven gebruiken.

De installatie op het kozijn is zo gebeurd. Gebruik de mal en een waterpas om de gaatjes op de juiste hoogte te boren en schroef vervolgens de muurmontageplaat op het kozijn (ik heb geen gebruik gemaakt van de 25° montageplaat of de afdekplaat).

Na het vast zetten van de muurmontageplaat kunnen de kabels in een klein handigheidje worden geschroefd. In de handleiding noemt Netatmo het een 1 draadconnector. Dit zorgt er voor dat de bedrading niet direct in de deurbel wordt vastgezet maar via een klem en connector op de montageplaat.

Hierna kan de deurbel op de montageplaat worden bevestigd en worden vastgezet met wederom een handigheidje een veiligheidsschroef (een schroef met aangepast gereedschap waardoor de deurbel niet zomaar van de montageplaat losgeschroefd kan worden). Na de installatie op het kozijn en het inschakelen van de stroom zijn er in sommige gevallen nog aanpassingen nodig op de gong module, dit was bij mijn installatie niet van toepassing. Het geheel van montageplaat en deurbel voelt stevig aan en lijkt “hufterproof” te zijn. Hiermee is de fysieke installatie afgerond.

De installatie van de deurbel kostte mij in totaal 2,5 uur, waarbij het uitzoeken van de bedrading mij ongeveer 2 uur kostte en de installatie op het kozijn met 30 minuten gedaan was. Netatmo geeft aan dat de installatie 30-60 minuten tijd kost. Bij het vervangen van een “domme” deurbel volgens de handleiding kan ik me dat prima voorstellen, bij andere situatie zal het wat meer tijd kosten.

Verbinden met WiFi en app

Na de fysieke installatie dient de deurbel verbonden te worden met het wifi netwerk. Download hiervoor de Netatmo Security app vanaf Google Play of de App store. De app leidt je vervolgens door de te nemen stappen, binnen 5 minuten is de installatie in de app afgerond en kan het beeld van de camera bekeken worden.

Ik installeerde de deurbel op een iOS apparaat waardoor de camera ook direct aan HomeKit toegevoegd kan worden vanuit de app. Ook dit is snel geregeld waardoor de deurbel gebruikt kan worden met de Apple Woning app samen met andere domotica toepassingen. In de verpakking is een kaart met QR-code toegevoegd waardoor de deurbel ook buiten de Netatmo app om toegevoegd kan worden aan HomeKit.

Dagelijks gebruik

Zoals gezegd wordt de deurbel in 2 verschillende apps geïnstalleerd en na de installatie krijg je dus ook van 2 apps meldingen bij het aanbellen of als er beweging wordt gedetecteerd. Om de apps met elkaar te vergelijken heb ik beide een aantal dagen uitgeprobeerd.
Netatmo app
Omdat ik naast de deurbel nog 2 andere camera’s van Netatmo gebruik krijg ik die allemaal in dezelfde app te zien. Helaas is dat wel naast elkaar waardoor je dus moet swipen om verschillende camera’s te zien. Ik had graag een dashboard gezien met alle camera’s in beeld. Verder geeft de app een tijdlijn onder het beeld weer met de gebeurtennissen van de afgelopen periode. Deze gebeurtennissen zijn na een bepaalde tijd automatisch te verwijderen, dit is in de app in te stellen op 1 week, 1 maand, 1 jaar of nooit, bij nooit worden de beelden zolang mogelijk bewaard totdat er geen ruimte meer is op de micro-sd kaart.

Er is de mogelijkheid om de beelden te downloaden naar het toestel maar meer opties dan dat zijn er niet. De gedownloade beelden zijn 720x1280 en hebben een mono geluidstrack, het is mij nog niet gelukt om de beelden te downloaden op originele 1080p resolutie. Verder is het in de app helaas niet te zien hoe veel er van de lokale opslag in gebruik is.

De Netatmo buiten camera’s hebben op het gebied van herkenning wat meer functies dan de deurbel. Zo kan de Netatmo Presence onderscheid maken tussen mensen, auto’s, dieren en andere bewegingen en is er de mogelijkheid om een stilte periode voor de meldingen in te stellen. De deurbel heeft alleen de optie om mensen te herkennen en geen mogelijkheden om een stilte periode in te lassen (iets wat misschien nog makkelijk met een update is toe te voegen door Netatmo).

Verder zijn er in de app nog wat instellingen te veranderen m.b.t. het gebruikte wifi netwerk en Alert-Zones. Alert-Zones doet eigenlijk wat de naam al doet vermoeden, er zijn verschillende zones in te stellen waarvan vervolgens wel of geen meldingen van ontvangen worden. Handig als de camera meer waarneemt dan alleen de eigen voordeur. Geen valse meldingen van personen die alleen maar langs lopen.

Als laatste valt er ook nog een back-up locatie in te stellen van de lokale opslag. Zo worden de beelden van mijn camera’s automatisch weggeschreven naar een FTP server.
HomeKit/Apple Woning app
Ook de Woning app had ik al voor de installatie van de deurbel in gebruik. Naast de Netatmo camera’s heb ik hier een koppeling met mijn Home Assistant domotica systeem. De app zorgt ervoor dat mijn vriendin makkelijk alle verlichting kan schakelen en de verwarming kan aansturen zonder hiervoor de Home Assistant app te moeten gebruiken.

Gebruik met de Woning app is alleen voor de deurbel vrij beperkt. Er komt een melding binnen bij het aanbelden of bij beweging (standaard staat alleen aanbellen aan). Wel kan er in de Woning app een stilte periode worden ingesteld in tegenstelling tot de standaard Netatmo app. Verder zijn er standaard geen opties of mogelijkheden aanwezig.

Mocht de Woning app ook aangesloten zijn op een HomeKit hub dan is het mogelijk om ook automatiseringen in te stellen (bijvoorbeeld licht in de gang schakelen wanneer er aangebeld wordt).

Helaas heb ik nog geen gebruik kunnen maken van HomeKit Secure Video, deze optie om de beelden via het iCloud abonnement in de cloud op te kunnen slaan klinkt veelbelovend. Er is echter een vaste HomeKit hub (Apple TV, een HomePod of een iPad) benodigd + een iCloud abonnement met 200 GB voor max. 1 camera of een 2TB voor max. 5 camera’s. Hiermee is het ook mogelijk om geschiedenis terug te kijken in de Woning app.

In beide apps is er dus de mogelijkheid om meldingen te ontvangen of juist uit te zetten. De camera van de deurbel geeft in beide apps ook hetzelfde beeld. Het is helder en binnen 3 meter is zeker alles duidelijk te zien. In het donker zijn de beelden ook duidelijk al zijn er natuurlijk wat minder details zichtbaar. Wat wel direct opvalt is het verschil in bereik als het wordt vergeleken met de Nest Hello. De Netatmo heeft een beeldverhouding van 9:16 wat vooral de ruimte vlak voor de deurbel goed in beeld brengt, de Nest Hello daarentegen heeft een 4:3 beeldverhouding waardoor meer van de gehele voortuin wordt meegenomen.

Verder is de camera ook prettig snel, iets wat met de vele pakketbezorgingen van tegenwoordig geen overbodige luxe is. De melding wordt snel op het toestel weergegeven en ook het opbouwen van de video/audio verbinding gaat bijvoorbeeld sneller dan beide de Nest Hello.

De Netatmo Slimme Video Deurbel is een stevige en goed vormgegeven deurbel. De installatie is zo gepiept en de kwaliteit van de camera is prima, ook in het donker. Kleine handigheidjes zoals de connector en de (anti-diefstal) veiligheidsschroef geven mij het idee dat er over de hardware goed is nagedacht. Grote voordelen zijn verder de lokale opslag, de HomeKit integratie en het feit dat er geen abonnement nodig is om alle functies te kunnen gebruiken.

Minpunten zijn er natuurlijk ook. Ondanks dat er 2 verschillende apps beschikbaar zijn is het qua functies mager. Ook had ik liever een andere beeldverhouding gezien dan de gebruikte 9:16. De installatie is makkelijk uit te voeren tenzij er afgeweken wordt van het standaard scenario. Helaas is er ook nog geen koppeling mogelijk met Home Assistant.

Al met al ben ik zeer tevreden met de Netatmo Slimme Video Deurbel, de prijs van €299,- is te verantwoorden zeker ook omdat er geen verdere abonnementskosten zijn. De grootste nadelen zitten ook niet in de hardware maar zijn vooral ontbrekende functies welke in de toekomst via updates nog verholpen kunnen worden.

Getest i.c.m.:
- iPhone XR, iOS v. 14.2
- Honeywell DCP917S, draadloze gong
- EMAT Beltrafo 8V-12V-24V
- Ubiquiti UAP-Pro, draadloos accespoint, afstand +/- 2 meter

Heb jij ook een Netatmo Smart Video Doorbell?