AMD Radeon RX 6800 XT Review

Tweakriez 25 november 2020, laatste update op 14 februari 2021, 2.885 views Product gekocht

AMD Radeon RX 6800 XT

Prachtig product van AMD! Voor MSRP is dit een zeer mooi product. Qua grafische power kan hij de RTX3080 matchen of evenaren, Raytracing is minder maar voor mij totaal niet boeiend. Stil, compact, zuinig, gebouwd als een tank. Software stabiel en modern. Nvidia heeft weer serieuze concurrentie!

Pluspunten

• Enorme stap vooruit voor AMD reference design
  • Stevig, robuust, uitpakken geeft echt een premium ervaring
  • Temps en geluidsniveau prima
  • Reference prijs/kwaliteit verhouding
  • R van Riez Keycap meegeleverd
  • Logo uit te zetten of van kleur te veranderen na nieuwe update
  • Drivers + software interface

Minpunten

• Schaars
  • Nog geen DLSS equivalent
  • Geen games meegeleverd

Drivers en compatibiliteit Score: 5

Lucky bastard

Op dit moment ben ik een van de happy few die een 6800xt heeft weten te bemachtigen. Helaas zitten we in een periode van schaarste en een zeer scheve verhouding tussen vraag en aanbod. Ik heb puur per toeval het geluk gehad dat ik op launch day de amd website aan het checken was om te kijken of zij überhaupt net als Nvidia zelf kaarten aanbieden op de eigen website. Enigszins verbaasd zag ik de kaart op voorraad en voor ik het wist had ik hem besteld. Na een spannende periode mbt de levertijd kwam er na een week plots een verzendbevestiging in de avond. De volgende dag mocht ik de kaart al in ontvangst nemen.

Eerste indrukken

Wow! Wat een zware doos! Bij het opendoen hiervan kreeg in gelijk de indruk dat AMD trots was op dit product. Mooi afgewerkte doos met een welkomstboodschap beginnend met "welcome to the red team"

Onder het stevige deksel met een afbeelding van de kaart ligt het pronkstuk zelf. Verder vind men een klein boekje met daaronder een keycap met een "R" in radeon stijl, leuk!

Snel inbouwen dan maar!

De kaart neemt 2,5 slots in beslag en past mooi in mijn Phanteks P600s met front mounted radiator.

2x 8 pins er in en draaien maar! Wel had ik eerst middels DDU alle voorgaande drivers in safe mode verwijderd en alvast de Radeon software gedownload. In eerste instantie duurde het even voor ik reaxtinkreef, waarschijnlijk omdat Windows op de achtergrond nog wat drivers probeerde te installeren. Na een aantal minuten kreeg ik dan toch beeld en heb ik een korte test van timespy gedraaid op standaard settings.

RGB FTW!

Na de meest recente Adrenaline update en installatie van de rgb tool is het nu mogelijk het logo van een andere kleur te voorzien alsmede effecten als breathing maar ook morse code. Er is ook gedacht aan de mensen die juist geen kleur willen om zo de kaart te matchen bij hun emo-lifestyle.

Undervolt
Ik heb een undervolt van -100 toegepast waardoor ik deze resultaten kreeg.
Huidige max score

Dit is met een -100 undervolt 2150 memory en power target op +15%
Voor een referentie model vind ik de temperatuur prima, alsmede het geluid. De kaart hoor ik nauwelijks in mijn case. Tijdens het draaien van timespy heb ik mijn window even open gedaan en kon ik heel dicht bij de gpu een zeer lichte coilwhine horen, niks bijzonders imo. Zeker met het raampje weer dicht is het weer gewoon genieten van mijn red light district.

Ben ik tevreden? Zeker! Ik heb 668,- betaald inclusief verzendkosten en voor dat geld heb ik niks te klagen! Voor de achterlijke scalp prijzen die gevraagd worden van 1000,- of meer had ik mijn portemonnee niet getrokken. Dit geld overigens net zo voor de Nvidia kaarten.

Tot slot nog een picture van mijn setup

Mijn huidige setup

1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.970,67

Heb jij ook een AMD Radeon RX 6800 XT?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Goedkope videokaart voor 0 euro :+
Zonder dollen goede review ;)
0 euro? O wacht, nu zie ik het haha, lol ja de pricewatch pakt hem nog niet, was hij maar 0,- :+

[Reactie gewijzigd door Tweakriez op 25 november 2020 22:59]

Wat heb je voor de videokaart betaald? O-)

[Reactie gewijzigd door Zwolseboys op 7 januari 2021 13:41]

Nu nog benieuwd naar de eventuele overclock mogelijkheden. I know, voor nu niet nodig maar wel interessant tegenover de AIB kaarten straks, mochten daar andere clock snelheden uit komen.

Geniet er van!
Idd. Ik ben niet heel erg thuis in het overclocken maar wellicht dat ik daar later even naar ga kijken. :)
mooiste reference card ever made, alleen klein beetje jammr dat t geen argb heeft. Mag ik vragen rond hoelaat je hem hebt kunnen bestellen..?
Dat was iets na 15:00 op launch day.
Heel mooi grijs/rood/zwart systeem!
Hallelujah _/-\o_ _/-\o_
Thx! In de eerste foto lijkt de Phanteks kast overigens een grijs exemplaar maar dat is niet goed op de foto gekomen. Het is de zwarte versie van de kast.
Het is muggenziften of mierenneuken.
Bedankt voor deze waardevolle informatie.
Mooie review! Ik ben zelf nu aan het wachten op de 6700xt :D.

Kleine tip (en sorry als ik irritant overkom): voor de prestaties en levensduur van je waterkoeler (AIO), zou je beter de radiator kunnen omdraaien. Dus zodat potentiële luchtbubbels niet vormen in de AIO CPU block zelf (slecht), maar bovenaan in de radiator (goed).
Hallo!

Bedankt voor je reactie! Voor zover ik weet is dit juist de ideale manier van plaatsen. Lucht gaat naar boven en de slangen pakken nu altijd water IPV eventueel lucht. De pomp zelf moet niet boven de radiadiator uitkomen wat nu ook niet het geval is.