LG OLED55CX6LA Zwart

€ 996,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55CX6LA Zwart Review

jigalvh 25 november 2020, laatste update op 26 februari 2021, 2.171 views Product gekocht

LG OLED55CX6LA Zwart

Uitstekend beeld, redelijk goed geluid en een toch wel handige afstandsbediening gecombineerd met de Black Friday prijzen maken dit een aantrekkelijke tv.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Onopvallend "design"
  • Afstandsbediening

Minpunten

• Spiegelend scherm
  • Menustructuur
  • Handleiding
  • Telefonisch support

De 32" Samsung LED (ja, LCD) tv uit 2015 werd steeds lastiger te lezen op circa vier meter afstand. De ergernissen over diens afstandsbediening en (gebrek aan) gebruiksgemak zorgden er uiteindelijk voor dat we de kasten in de kamer gingen verbouwen om meer ruimte voor een tv te creëren.
Het werd toen een zoektocht naar de juiste grootte en het juiste merk/model tegen een aantrekkelijke prijs.

Montage en bouwkwaliteit

Vanwege de grootte en het erg dunne scherm (aan de bovenzijde) is het een werkje voor twee personen om de tv gebruiksklaar en op z'n plaats te krijgen. De handleiding geeft aardig wat aanwijzingen hiervoor.

De voet is behoorlijk zwaar en steekt naar achteren uit. In mijn geval op de plaats waar hij staat geen enkel probleem. Aan de voorzijde is de voet een soort brede plaat die echter zeer functioneel blijkt om zowel stabiliteit te bieden als om het geluid van de speakers aan de onderzijde richting de kamer te krijgen.

Het beeldscherm voelt nergens plastic aan. De elektronica aan de achterzijde zit in een plastic kast, maar die zie je alleen bij het aanpassen van aansluitingen.
Het beeldscherm is erg glanzend. Als je wat ongunstig zit met lichtinval dan kan dit enorm hinderlijk zijn. Gelukkig staat hij bij mij in een wat donker deel zonder ramen in de buurt.

Van een design kun je eigenlijk niet spreken; het is een grote rechthook met een dun zwart randje. Aan de onderzijde is nog plaats voor een klein logo naast de status LED.

Installatie

De eerste stappen zijn redelijk makkelijk te doorlopen. Bij het afstemmen van de kanalen wordt wel wat technische informatie gevraagd die al juist blijkt te zijn ingevuld door de fabrikant. Omdat we geen interesse hebben in spraakbesturing en allerlei "slimme" suggesties voor content hebben we een aantal gebruikersovereenkomsten niet aangevinkt.
Er wordt een keuze gevraagd tussen normaal geluid een "AI Sound Pro". De laatste klinkt in de installatieprocedure veel beter, maar daar ben ik later op teruggekomen. Helaas ontbreekt daarbij de 'calibratie' op grond van de ruimte die toch wel nodig is als je die optie wilt gebruiken.

Beeld

Tsja, OLED is een verademing vergeleken bij (oudere) LCD schermen. Het echte zwart is heel prettig in donkere scènes en het uitstekende contrast kijkt eigenlijk altijd lekker. De fabrieksinstellingen waren iets aan de kleurige kant, maar gezichten (in alle kleuren) werden opvallend netjes weergegeven. Bij de oude tv heb ik uren besteed aan het bereiken van een compromis tussen de weergave van gezichten en de rest.
Op vele sites zijn wat neutralere instellingen te vinden waarbij ook een hoop "AI" opties uitgeschakeld worden. Deze lijken in theorie handig, maar blijken niet veel positiefs toe te voegen. Alleen de instelling om de algemene helderheid aan te passen aan het lichtniveau in de kamer is voor mij een handige toevoeging.

Omdat het meeste beeldmateriaal nog HD is (en het scherm UHD / 4k) is upscaling toch wel een noodzakelijke feature. Voor grafische elementen lukt dit verbazingwekkend goed. Teksten zijn zeer scherp (mits oorspronkelijk HD resolutie) en andere contrastrijke structuren lukken ook erg goed. Nu is dat op vier meter niet bijzonder goed zichtbaar, maar het draagt wel bij aan de leesbaarheid.

Geluid

Dit is de Achilleshiel van elke platte tv. Het is LG echter gelukt om een aardige hoeveelheid lage tonen uit het kleine kastje te halen. De brede voet zorgt ervoor dat dit geluid ook de kamer in komt in plaats van ergens achter de tv te blijven hangen.
Over AI Sound Pro kunnen we kort zijn: het is niet zo intelligent als je zou willen. Heel vaak wordt stemgeluid onderdrukt en muziek versterkt (niet handig als iemand met een band aan het zingen is) en het geluidsvolume zwabbert alle kanten op.
Op de Standaard modus met wat Equalizer tweaks is een redelijk geluid met wat bassen te halen. Het surround effect zorgt voor een wat ruimtelijker geluid dat wel iets blikkerig klinkt. Even wennen.
Ik ben op zoek naar een betaalbare oplossing die samen met de tv lekker werkt.

Het geluid van de Humax harddiskrecorder was behoorlijk slechter dan wanneer direct op de tv programma's werden gekeken. Gelukkig was dit te corrigeren door op de Humax te kiezen voor Dolby Stereo in plaats van normale stereo.

Instellingen en afstandbediening

De menustructuren van de oude tv waren door een wraaklustig persoon ontworpen. Ook LG kunnen ze hier nog een enorme slag in maken. Lang niet alle instellingen voor beeld zitten onder het menu "Beeld" (hetzelfde geldt voor geluid, etc.). Ook de teksten zijn soms tenenkrommend (zowel in het Nederlands als in het Engels).

De afstandsbediening is daarentegen een verademing. Belangrijke knoppen (volume, kanaalkeuze, aan/uit) zijn door hun vorm op de tast te vinden. De cursortoetsen zijn een handig rondje met de OK-toets in het midden.
Verder functioneert het als een WII-controller, wat bij veel apps erg handig is. In plaats van onhandig gedoe met pijltjestoetsen klikt je de items aan.
De OK-toets bevat ook een scroll wheel wat de bediening nog makkelijker maakt. Alleen voor horizontaal scrollen in apps is nog geen oplossing.
De toetsen voor een aantal on demand services zijn overbodig, maar het schijnt een sponsordeal te zijn, dus begrijpelijk.
De favorietenlijsten hebben een vreemd gedrag: ze houden de nummers van de zenders zoals de kabelboer die instelt. Als je dan op de afstandsbediening "3" intoetst dan krijg je niet de derde zender uit je favorietenlijst (zoals de Humax dat bijvoorbeeld doet), maar krijg je de zender die nummer nummer drie van je kabelboer heeft gekregen.

Smart tv / apps

WebOS was nieuw voor mij en voor de beschikbaarheid van toepassingen leek met Android TV wat handiger. De meeste content prodivers zijn echter vertegenwoordigd en het geheel reageert soepeltjes.
Alleen YouTube en Videoland heb ik getest en die waren stabiel en gaven een prima beeldkwaliteit.

Randapparatuur

Opvallend was dat na het aansluiten van de Humax harddiskrecorder er een paar keuzes verschenen en dat daarna de afstandsbediening van de tv direct bruikbaar was (voor wat basisfuncties) voor dit apparaat.
Hopelijk lukt het om nog iets te vinden voor een betere geluidsweergave dat ook direct met deze afstandsbediening bediend kan worden.

Overige

EPG, opnamemogelijkheden, gamen heb ik allemaal nog niet gebruikt. Het was wel simpel om het beeldscherm van een MacBook te delen op het scherm.

Over inbranden op termijn kan ik me ook nog geen oordeel vormen. Ik heb de opties aan staan om dit zoveel mogelijk te voorkomen en kijk eigenlijk alleen tv of online content op wisselende zenders. Er zal niet een HUD van een game of 24/7 CNN gebruikt worden. Na uitschakelen schijnt de tv zelf refresh routines te starten; hopelijk voorkomt dat het inbranden voldoende.

Het beeld is uitstekend, het geluid is redelijk (na wat tweaken), de bediening prima en met de huidige aanbiedingen kun je 'm eigenlijk niet laten staan.

Heb jij ook een LG OLED55CX6LA Zwart?

Vraag & Aanbod

Heb deze TV ook sinds een week, maar dat erg spiegelen kan ik mij niet in vinden. Neem aan dat je beschermfolie aan de voorzijde hebt verwijderd? Bedekt het hele scherm, niet alleen die kleine energy settings stickers op de linker en rechter onder hoek?
Alle folie (voor- en achterkant) is natuurlijk verwijderd. Er zit geen anti-reflecterende coating op het scherm. Of je reflecties ziet hangt erg af van de lichtinval en je positie ten opzichte van het scherm. In deze tijd van het jaar zal dat allemaal erg meevallen. Maar met nogal donkere beelden en felle lichtbronnen op de juiste (of "verkeerde") plaats viel het spiegelbeeld van die lichtbronnen me wel op.
Gezien de plaats waar ik de tv heb staan zal ik er zelden last van hebben, maar anderen kunnen in andere ruimtes het wellicht als hinderlijk ervaren.
Net deze tv gekocht bij CoolBlue, vanochtend bezorgd en zelf geïnstalleerd. Ben daar niet onervaren mee. Heb Ziggo Ci, digitale HD zenders geprobeerd.
Probleempje: het beeld Is veel minder scherp dan mijn Samsung LED van enkele jaren oud; dit zou juist andersom moeten zijn.
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Alle beeldinstellingen heb ik optimaal ingesteld, goede kwaliteit kabel, etc.

Bij telefonisch contact met Helpdesk wordt de verbinding steeds verbroken voordat het probleem is opgelost. (Lijkt op een technische storing bij hen)

Graag hulp/advies! Ben nu al geneigd hem te retourneren, maar wil het nog eerst een kans geven.
Je vermeldt dat je "alle beeldinstellingen [...] optimaal ingesteld" hebt, maar ik heb geen idee wat je daaronder verstaat. 'k Heb grotendeels de instellingen van de site van de Consumentenbond gebruikt:
Preset: Standard
Helderheid: 59
Scherpte: 25

Kleur temperatuur: C20 (nl: K20)

Tint: 0

Real Cinema: on;
Motion Eye Care: off;
Energiebesparing: uit
OLED schermbeveiliging:
pixel shift inschakelen en logo onderdrukken op sterkste stand.
Algemeen -> AI-service:
AI-helderheidsinstellingen: on;

Zowel via de Humax als met de CI+ module zien de HD-kanalen er prima uit. Het valt me vooral op dat het upscalen bij contrastrijke delen (meestal teksten of grafische elementen/cartoons) zeer goed in staat is om van HD materiaal een 4K resolutie te geven.
Misschien kun je ook even kijken naar wat 4K filmpjes op YouTube hoe goed/slecht dat eruit ziet. Ook de LG demo filmpjes (vaak in witgoedwinkels getoond) zijn daar te vinden.
Ter aanvuling over het spiegelen. Dit is bij ook niet zo geweldig uitgepakt. Is veel meer dan ik had gedacht, overdag met gordijnen dicht. Dit hoefde bij mijn vorige tv overigens niet.
'k Heb net een foto toegevoegd die laatst op een zonnige dag gemaakt is (scherpgesteld op het object dat in de spiegeling te zien is).

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.