Intel D865PERLK, i865PE (Lan, Sound, Sata, Raid) Review

Droge Kaakjes 19 april 2005, 372 views

Intel D865PERLK, i865PE (Lan, Sound, Sata, Raid)

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Features
  • Kwaliteit componenten

Minpunten

• Qua performce wellicht een paar procent onder zijn non-Intel equivalenten

Layout Score: 4
Introductie
Ik gebruik deze plank al anderhalf jaar als basis voor mijn workstation / gamebak. De keuze viel op stabiliteit en een uitgebreide featureset in plaats van een echte overclockers-plank. De benodigde snelheidswinst komt nu eens niet van een 30 of 40 procent overclockvan de cpu, maar van andere componenten als een Ultra320 15Krpm RAID0-setje en een fatsoenlijke videokaart.

Layout
De layout van het board is uitstekend te noemen. Alle connectors zitten op de juiste plaats, met één uitzondering: als je een flinke videokaart installeert, zoals de Radeon 9800Pro of de GeForce 6800Ultra, zitten twee van de release-lipjes van de geheugenbanken bijna tegen de achterkant van de PCB. Er is ook zat ruimte voor een flinke CPU-koeler (in dit geval een Zalman CNPS7000B-Cu).

Features
Je treft verder alles aan wat je van een plank in die prijscategorie mag verwachten: gigabit ethernet, Serial ATA-RAID, 4 dimmsloten, SoundMAX 4 XL geluidskaart, 5 pci-sloten en 8 USB2.0 poorten.

Gebruik
Ondanks een uitgebreide reeks acties die ongetwijfeld de garantie hebben doen vervallen, heeft dit werkpaard me nog nooit in de steek gelaten. Te strakke geheugen timings en meer van dat soort minder wenselijke situaties worden zonder uitzondering uit zichzelf door de bios netjes gecorrigeerd. Wat betreft stabiliteit dus een dik verdiende tien.

De enige reden dat ik op afzienbare termijn aan een andere plank zou gaan denken, zou PCI-X kunnen zijn.

Heb jij ook een Intel D865PERLK, i865PE (Lan, Sound, Sata, Raid)?