Specificaties 64GB 2.5" (SATA-300) @ 250/170MB/s - Bekijk alle specificaties

WD SiliconEdge Blue 64GB Review

djunicron 22 juli 2010, laatste update op 22 juli 2010, 2.706 views

WD SiliconEdge Blue 64GB

Pluspunten

• Snel voor z'n prijsklasse
  • Goede garantievoorwaarden
  • Lichtgewicht en energie zuinig
  • Mild geprijsd
  • Vooraf gecontroleerd door WD

Minpunten

• Wordt geleverd zonder extra's in een antistatisch zakje.
  • JMicron controler met lagere minimale snelheden dan met b.v. de indilinx controller.

Afgelopen week een nieuwe SSD besteld voor in een notebook met een versleten HDD. Na wat reviews te hebben gelezen besloot ik de nieuwe WD eens te proberen.

Hiervoor heb ik een OCZ Vertex 60GB (ook hier beperkt gereviewed) gebruikt (OS schijf in mijn X58 systeem) en heb ik eerder een 30GB OCZ Vertex LE onder Ubuntu 10.4 ingebouwd en een de welbekende Intel X25M 80GB (G2 consumer class) 80GB in Raid 1 op een AMD AM2 phenom II 920 aangesloten voor het verzamelen van metingen onder Win Vista, naast een Kingston 40GB V-series in een netbook te hebben gestopt.

Ik verwachte na het lezen van de reviews over deze WD een schijf die zich tussen de Kingston V-series en de Vertexen zou scharen.
De Jmicron 612 controler die hij gebruikt, ondersteund TRIM voor windows 7 en leverd redelijk goede max read-write snelheden, maar ook net als de Kingston V-series, wat ongelukkige minima. De Vertex met indilinx chipsets geven t.o.v. Jmicron setjes toch altijd wat gunstigere minimale snelheden, maar ook gemiddeldes in non-sequential werk die wat verder naar het midden tussen min en max liggen.

Na het openen van het pakketje, bleek dat WD géén doosje om de SSD doet. Geen handleiding, geen schroefjes of adapter railtjes. Jammer, maar de prijs is er ook wel naar.

De behuizing van WD glimt mooi en voel stevig aan. Helaas is het geen hard metaal wat WD gebruikt heeft; het voelt aan als de HD racks van notebooks van oa. Fujitsu, Asus en HP / Compaq. In notebooks wordt dit gebruikt als zowel warmte geleider als schokabsorberend materiaal wat waarschijnlijk ook de reden is dat WD hiervoor gekozen heeft. Het ziet er wat donkerder uit als op de product foto's. Helaas geen foto: De laptop moest weer snel in gebruik worden genomen. De behuizig geeft toch een minder stevig gevoel als de plastic behuizingen van OCZ of Intel, maar is ook iets lichter van gewicht.

Dan natuurlijk waar men in geïnteresseerd is: Hoe presteert deze schijf?

Tot op heden heb ik alleen Crystalmark3 (X64) gedraaid en één ronde HD tune kort na installatie. Let hierbij op dat dit is in een Asus Z53Sc notebook:
Intel T5550, 2GB DDR2 667mhz Intel 965GM met Nvidia 8400M G 128mb.

Crystalmark 3.0.0e

seq: 177.2mb/s
512k: 168.9mb/s
4k: 14.4mb/s
4k32qd: 9.8mb/s

Let wel, de 4k QD32 read en writes wissellen nogal tussen de benches, ik heb hier een laag gemiddelde gegeven.

HD Tune geeft dezelfde maximale waardes met een 6% variantie. De minima zijn helaas, ondanks dat de SSD nog nieuw dus iets sneller is minder leuk, de drive geeft bij write aan minimaal ~1mb/s te kunnen doen. De drive heeft ondanks dat wel een aardig aantal operations; zo'n 500, hoewel dit sterk gelimiteerd is door de notebook waar hij in zit!

Vergeleken met de HDD die erin zat, een seagate sata1 8mb cache 160GB 5400rpm drive, is de machine iets netter en zuiniger.

Clean install Windows + Symantec endpoint 11 + Office 2007 UK + proprietary data collectie tools:

Boot time:
SSD: 29 sec (Win 7 x64, incl 7 sec post)
Seagate 160GB: 96 sec (Win Vista x64, incl 7 sec post)
Seagate: 160GB: 92 sec (Win 7 x64, incl 7 sec post)

Tijd na invoeren wachtwoord tot applicaties gestart zijn (Win 7 x64 + wifi connect + antivirus / firewall + data software):
SSD: 1~2 sec
Seagate 160GB: 19 sec.

Batterij gebruik: Volle lading, zelfde instellingen:

SSD: ~2 uur 20 min (tussen de 1:50 en 2:30)
Seagate 160GB: ~2 uur (tussen de 1:40 en 2:10)

Dit zijn schattingen, niet reproduceerbare "objectieve" metingen. Let wel: Bij het gebruik van de SSD is de batterij ouder en presteert dus naar verwachting normaliter slechter.

De installatie van het OS duurde 21 minuten, inclusief reboots, vanaf een Kingston Hyper-X 4GB drive. (30~35mb/s read)

Conclusie:

De WD Silicon Edge 64GB geeft veel performance voor een lage prijs. Ik heb deze aangeschaft voor ¤137.- wat deze SSD zeker waard is. Voor een 30 euro meer dan de Kingston 64GB V-series krijg je dan ook een stuk prettiger presterende drive, maar geen extra's.

Vergeleken met de OCZ Vertex 60GB, liggen de maxima hoger en de minima lager. Deze SSD ligt tegenwoordig op dezelfde prijs. Voor een 35 euro meer is er de Vertex 2, welke ten alle tijden (flink) sneller is.

Ondanks de lage minima, is de schijf in dagelijks gebruik nergens traag. In combinatie met deze hardware is de schijf echter nergens zo snel als een OCZ vertex in een X58 systeem.

WD geeft drie jaar garantie op de SSD, via het gebruikelijke RMA programma. Wat mij op viel is dat de SSD niet "maagdelijk" werd geleverd. WD test van te voren hun SSD's om vroege uitval op te sporen.

Dit betekend dat de schijf prestaties al niet meer "maximaal" zijn zoals bij een nieuwe werkelijk nog nooit aangesloten SSD.

Er zijn nog een nieuwe firmware updates uitgebracht. De huidige firmware heeft ook geen problemen overigens, maar het ontbreken van een pagina waar ze aangeboden worden is wel zorgelijk, maar geen echt probleem.

*** Op verzoek kunnen er nog gegevens/testen worden toegevoegd.

Heb jij ook een WD SiliconEdge Blue 64GB?

Ik ben benieuwd naar de degradatie cijfers. Het zou mooi zijn als je na bv een maand gebruik nog eens opnieuw de benchmark draait!
Die cijfers blijven oke na 3 maanden en nieuwe installatie onder windows6 64 bit.
Hele goed schijf van Western Digital.
Qua prestaties niet meer maximaal zijn: Dan doe je toch gewoon een reformat? Dat zou toch alle eventuele degradaties moeten verhelpen.
Verder erg nette review.
Ik had begrepen dat het reformateren slecht is voor een ssd? niet helemaal zeker naar types etc.
Na een OCZ Vertex 60gb, Samsung PM800 60gb ook maar eens een WD genomen.

Voornamelijk om de prijs, de goede naam van WD en om te kijken of de performance OK is. Hij bevalt prima, valt me niets tegen van een JMicron controller.
De prijs is wel erg toegenomen. Toen deze schijf net uit was heb ik hier €119 voor betaald. Nu is de prijs €199:s