Sony PlayStation 5 Wit, Zwart Review

AppleFan2007 22 november 2020, laatste update op 25 november 2020, 492 views Product gekocht

Sony PlayStation 5 Wit, Zwart

Na 7 jaar met mijn trouwe PS4 gespeeld te hebben begon die zeer traag te worden, gelukkig lanceerde Sony de PS5. Ik heb er geen minuut, zelf geen seconde over getwijfeld, ik moest hem hebben op launchday.

Pluspunten

• Snelheid SSD
  • bijna geen geluid
  • vernieuwde UI
  • exclusives
  • DualSense

Minpunten

• Design past niet overal
  • Groot
  • Blu-Ray maakt veel geluid
  • Opslag

Multimedia Score: 5
Multiplayer Score: 5
Spelaanbod Score: 5
Randapparatuur Score: 5

PS5 review

Zo gezegd, zo gedaan.
Bij mediamarkt een pre order gezet en gelukkig was ik er nog bij om hem te ontvangen op 19/11.
Ik snap dat vaal van jullie denken dat er te weinig units zijn bij de launch maar hou rekening mee dat ze er al meer hadden dan bij de PS4 launch.
en ja, de pre-order waren een beetje chaotisch. Daar geef ik jullie allemaal gelijk in maar door corona zijn er nu meer mensen die een PS5 willen.
Sony kan er ook niet meer produceren als er te weinig onderdelen zijn.

In deze review ga ik niet alle technische details vertellen omdat u het waarschijnlijk toch al weet.

Design
Wel zullen beginnen met het meest besproken onderwerp van de PS5, het design.
Gelukkig past het design in mijn interieur, mocht ik hem in een andere kamer zetten dan ziet het er ook niet uit.
Het is een gewaagde zet van Sony, zeker door hem groot te maken zal de PS5 nog meer in het oog springen.
In een kast zetten is vaak niet de oplossing door de grote en door de airflow die dan minder is.
laat zeker het deurtje openstaan van je kast als je erop speelt.
De PS5 naast een Apple TV

In de box
In de box zelf vind je een high speed HDMI kabel, een USB naar USB-C voor de controller, een stroomkabel, de Dualsense en natuurlijk de PS5 zelf.
De doos zelf is zeer fraai en niet de meest luxueuze verpakking die ik ooit gezien heb.

Backwards compatible
Sony heeft beloofd dat een zeer groot deel van de PS4 games speelbaar zal zijn op de PS5, PS4 games draaien zeer soepel op de PS5 en zijn ook veel sneller.
Een fout waar niet iedereen last van zal hebben is dat de game plotseling kan verdwijnen van de PS5 en je dan opnieuw moet installeren.
Dit is een fout in de software en zal wel gefixt worden.

Een paar PS4 games zijn niet speelbaar op de PS5, hier een lijstje:
  • We Sing
  • Hitman Go: Definitive Edition
  • Shadwen
  • Joe's Diner
Alle andere games zouden speelbaar zijn op de PS5.
Wel een reminder, als je PS VR games wilt spelen vraag dan zeker eerste de adapter aan en gebruik de PS4 camera en een DualShock 4. Je kan VR games niet spelen met de DualSense. PS5 games kan je ook niet spelen met een DualShock 4.

PS5 games
Games zien er op de PS5 veel beter uit dankzij de betere rekenkracht van de consoles, door de SSD en door de komst van Ray-tracing.
Je ziet mooie reflecties in games en veel meer details door de SSD.
De games die speciaal voor de PS5 is gemaakt zullen er het beste uitzien, games die voor de PS4 gemaakt zijn zullen alleen maar voordelen van de SSD hebben tot ze een patch krijgen.

Sony heeft een lijstje aan exclusies die meteen speelbaar zijn op de nieuwe console
  • Astro's Playroom - (pre-installed op PS5 devices)
  • Demon's Souls
  • Marvel's Spider-Man: Miles Morales - (Ook beschikbaar op PS4)
  • Sackboy: A Big Adventure - (Ook beschikbaar op PS4)
Buiten deze games heb je ook nog andere games van third-party ontwikkelaars.
  • Assassin's Creed Valhalla
  • Borderlands 3
  • Bugsnax - free with PS Plus
  • Dead by Daylight
  • Devil May Cry 5: Special Edition (Digital)
  • Dirt 5
  • Planet Coaster
  • Warhammer: Chaosbane Slayer Edition
  • Watch Dogs Legion
  • WRC 9 FIA World Rally Championship
Als je al een PS+ abonnement hebt of er een gaat kopen (ze staan in de aanbieding), dan kan je ook genieten van oudere games die dan gratis te spelen zijn totdat je je PS+ abonnement opzegt.
  • Bloodborne
  • Mortal Kombat X
  • Persona 5
  • Resident Evil 7 biohazard
Opslag
De beschikbare ruimte bij de PS5 is wel zeer weinig, download de nieuwe call of duty en je hebt al bijna 1/3 van de opslag gebruikt, speel je Red Dead Redemption 2 ook nog en je hebt weer al 110 GB minder.
Momenteel kan je PS5 games alleen installeren op de interne SSD, PS4 games die geen patch hebben gehad kan je op een externe HDD of SSD plaatsten.
Sony laat niet toe dat je je PS5 games even kopieert naar een ander schijf om het later terug te plaatsten om te spelen. Met de downloadsnelheden die de PS5 aankan is het misschien geen probleem voor mensen die een goed internetabonnement hebben maar met 100mbit/s kan het al wat langer duren tegen dat een game is gedownload.
De PS5 ondersteunt ook nog geen M.2 SSD, ondanks dat er wel een slot daarvoor in ingebouwd aan de rechterkant van de console is deze nog niet beschikbaar bij launch.
Een gemiste kans van Sony.

Geluid
Waar de PS4 wel eens kon 'opstijgen' is de PS5 zo goed als geluidloos, je kan als je goed luistert soms een klein gezoem horen.
Dit is niet op alle PS5's, er zijn al gevallen gemeld dat er een brommend geluid is te horen als de PS5 gewoon in het startscherm staat.
Vanaf dat je er een disk insteekt heb je ineens veel meer geluid, op sommige momenten zou je weer denken dat je een Boeing in je huis hebt staan.

Het OS
Voor de PS5 heeft Sony een volledig nieuw OS gemaakt, je kan er soms nog dingen van de PS4 uit afleiden maar het overgrote deel is veranderd.
Persoonlijk vind ik de instellingen overzichtelijker geworden, maar voor een party op te starten is het moeilijker.
Het OS draait in 4K HDR met momenteel 60fps.
De handigste functie aan het OS is naar mijn menig de 'cards' die je kan bereiken door op de PS toets te duwen.
Je kan er zien hoever je staat in die missie en je kan hulp krijgen als je vast zit, sommigen gaan dit minder tof vinden omdat het te makkelijk wordt maar soms is het te moeilijk naar mijn mening.
Grappig detail is dat je bij iedere game een muziekje hoort, speciaal van die game.

Momenteel zijn er veel bugs bij de PS5 bekend, tegen de volgende lading van PS5's zullen deze wel opgelost zijn.

De DualSense
De DualSense is misschien het meest 'next-gen' van deze console generatie. Met de nieuwe adaptieve triggers voelt het alsof er echt een wapen in je handen ligt. Al moet ik wel toegeven dat als je er een uur een game hebt gespeeld zoals Fortnite, het toch wel vervelend wordt.
Ik raad aan om eens Astro's Playroom te spelen, in die game wordt de Dualsense op zijn best gebruikt.

Disk of digital
Ik ga niet beginnen met een discussie welke versie beter is, ieder heeft zijn eigen voordelen en nadelen.
Om te beginnen zit je met een digital vast aan de PS store waar de games toch wel duurder kunnen zijn tegenover een disk. Disks kan je ook verkopen als je de game hebt uitgespeeld.
Langs de andere kant zit je met een digital misschien meer save in de toekomst als de PS6 zou uitkomen.
Mocht Sony die volledig digitaal maken en backwards compatible, dan heb je meer aan digitale games dan een disk.
Je kan er ook het geld niet hebben voor een disk versie, 100 euro is toch wel veel.
Het kan ook gewoon zijn omdat het design beter past in je kast.

Dus kan je een disk kopen, doe het dan omdat:
  • Disk verkopen als je ze uit speelt (waardoor de disk ook voordeliger kan zijn op termijn)
  • De disk vaak goedkoper is
Wil je een digital kopen, doe het dan omdat:
  • Er een prijsverschil is.
  • Je meer zekerheid hebt voor de PS6
Audio
De PS5 gaat vooruit op gebied van audio, dankzij de Tempest Engine kan de PS5 3D geluid berekenen.
Een gewone stereo headset is hier al meer dan genoeg, je hoeft dus niet per sé de 3D Pulse headset te kopen.
Bij ondersteunende games hoor je wel een verschil maar niet zo'n groot verschil.
Je kan verschillende profielen kiezen voor 3D geluid, maar ook daar hoor je niet veel verschil.

Voor de digital edition betaal je 399 euro en voor de disk edition betaal je 499 euro.
Redelijke prijzen als je het mij vraagt, zeker als je bekijkt wat je er allemaal voor in de plaats krijgt.

Mochten er volgens jou dingen ontbreken, laat het gerust achter in de reacties.

Heb jij ook een Sony PlayStation 5 Wit, Zwart?