Samsung Portable SSD T7 Touch 1TB Zwart

Specificaties 1TB externe SSD met USB 3.2(G2) - Bekijk alle specificaties

Samsung Portable SSD T7 Touch 1TB Zwart Review

joep doeiTestpanel 21 november 2020, 891 views Testpanel

Samsung Portable SSD T7 Touch 1TB Zwart

Dit is een handzame, lichtgewicht portable SSD-harddrive die makkelijk overal mee naar toe te nemen is. Hij is snel. Ook handig is dat je hem niet alleen met Windows en Mac kunt gebruiken, maar ook aan je Android-toestel is aan te sluiten.

Pluspunten

• klein en licht
  • voor Windows, Mac en Android
  • grote opslag van 1 TB

Minpunten

• niet voor Iphone
  • vrij duur
  • geen Nederlandstalige handleiding bijgesloten

Mobiliteit Score: 5

Opslagruimte heb je nooit genoeg. Dus toen ik de gelegenheid kreeg om deze portable SSD van Samsung te testen, greep ik deze kans natuurlijk met beide handen aan. Een draagbare SSD met maar liefst 1 TB aan opslag, dat biedt veel mogelijkheden.

Uitpakken

De SSD werd afgeleverd in een handzame kleine stijlvolle verpakking. Je hebt wel meteen het idee dat je iets moois in handen hebt.
Na het openen blijkt de verpakking voornamelijk lucht te bevatten.
In het doosje treffen we de SSD aan, 2 vrij korte kabeltjes: USB A naar USB C en USB C naar USB C en een boekje met de Quick Start Guide (Engels) , Installation Guide (11 verschillende talen) en Warranty Statement (11 verschillende talen). Nederlands is niet opgenomen in dit begeleidende boekje. Gelukkig is online wel een Nederlandstalige handleiding te vinden: https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/portable/. Jammer dat die niet even geprint en meegeleverd is, of digitaal op de schijf zelf is opgenomen. Ook een verwijzing in het bijgesloten document naar de anderstalige handleiding had al wat zoekwerk gescheeld.
Ik ben onder de indruk van het handzame formaat: 85 x 57 x 8 mm. Het is voor het eerst dat ik zoveel opslag in zo’n klein schijfje zie.

Installatie

Op het schijfje staan een installatiebestand voor Windows en voor Mac. Verder een txt-bestand dat verwijst naar de Android-app.
Omdat ik een Windows 10 laptop heb, start ik het installatieprogramma voor Windows op. Na de verplichte EULA, die ik niet gelezen heb, komt er een cryptische mededeling in het Engels.
Ook krijg ik de vraag of ik inwoner ben van de EU. Als ik ‘ja’ kies dan krijg ik een scherm vol met privacy-praat. Die heb ik ook niet gelezen. Dan kunnen we eindelijk beginnen. Ik kies voor wachtwoord én vingerafdruk.
Het registreren van je vingerafdruk gaat op de manier die we allemaal wel kennen. Er wordt gevraagd om meerdere keren je vinger op te tillen en weer op de sensor te plaatsen, en dan iedere keer op een iets andere manier. De voortgang van de registratie wordt in procenten weergegeven. Na een keer of vijf is de registratie compleet, maar dat hangt natuurlijk wel af van de manier waarop je je vinger plaatst. Als het je lukt om 2x op dezelfde manier de sensor aan te raken, dan zal geen vooruitgang in procenten getoond worden.
Mijn oog valt op de update-knop. De laatste update gebruiken is in het algemeen een goed idee, dus laat ik dat maar doen.
Ojee, dat is niet zo mooi. En dat juist op het moment dat ik een review voor Tweakers aan het schrijven ben. Nou ja, dan gaan we maar verder. Als echte Tweaker duik ik natuurlijk meteen de settings in, want ik weet zelf altijd veel beter dan de fabrikant wat de beste instellingen moeten zijn. Helaas valt er niet heel veel te tweaken.
Er kunnen meerdere vingerafdrukken geregistreerd worden en die kunnen ook allemaal een eigen naam krijgen. Zo zou je bijvoorbeeld ook je huisgenoten of collega’s toegang kunnen geven.

Android app

Op de site die in het txt-bestand op de SSD wordt genoemd, of gewoon rechtstreeks via de Play Store, kan de Android-app geïnstalleerd worden. De installatie gaat vanzelf, input is niet nodig. Als de SSD verbonden wordt met de Android telefoon verschijnt de vraag of de app altijd opgestart moet worden als de Samsung SSD verbonden is. Dat lijkt mij een goed idee dus ik zeg ja.
Nu is het mogelijk om vanuit je favoriete bestandsbeheer app de Samsung SSD te kiezen als locatie om je bestanden op te slaan of te lezen.
Bij mij werkte de Samsung SSD vlekkeloos samen met de Samsung Galaxy S8. Uit de reacties op de Play Store blijkt dat het niet bij iedere telefoon zomaar werkt. Samsung verwijst in een reactie op de PlayStore naar een compatibiliteitslijst op https://goo.gl/5FJG5X. Tijdens het schrijven van deze review was er op deze site geen compatibiliteitslijst aanwezig.

Warmteproductie

Om de warmteproductie te testen heb ik 83.505 bestanden, 69,3 GB, verzonden van de laptop naar de Samsung SSD. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van de USB 3.0 poort. De overdracht duurde ongeveer een half uurtje. Tot mijn verrassing werd de SSD tijdens deze actie toch echt wel warm. Op geen enkel moment werd hij zo heet dat ik hem niet meer vast kon houden maar de schijf werd wel zodanig heet dat het onaangenaam was om hem vast te houden.

Geluidsproductie

Hier kan ik kort over zijn: de SSD maakt geen geluid. In ieder geval niet zodanig dat ik het kan horen bij een omgevingsgeluidsniveau van ca. 40 dB, het niveau dat verwacht wordt in een rustige woonkamer.

Compatibiliteit

Volgens opgave van Samsung is de SSD compatibel met PC, Mac, Android devices en gaming consoles. De handleiding is wat specifieker:
  • Windows OS: Windows 7 of nieuwer
  • Mac OS: Mac OS X 10.10 of nieuwer
  • Android: Android Lollipop of nieuwer
Mijn ervaringen:
Windows 10: Werkt vlekkeloos op USB 2, USB 3.0 en USB-C
Android: Werkt vlekkeloos op Android 9 – USB C.
Ik heb niet de beschikking over een Mac, dus dat kon ik niet testen.

Mobiliteit

Ja kijk, daar is dit ding natuurlijk voor gemaakt. Met de totale afmetingen die ongeveer de helft zijn van een modern mobieltje is het helemaal geen probleem om hem mee te nemen in je broekzak. Voor het gewicht van de 2TB-versie geeft Samsung 58 gram op. Als ik de 1TB versie op de ongekalibreerde keukenweegschaal leg dan lees ik ook 58 gram af. Heb ik nu gewoon mijn keukenweegschaal gekalibreerd? In ieder geval is dit ding lekker licht om mee te nemen.
Verder staat in de specificaties dat het apparaat een val van 2 meter (onder standaardomstandigheden) kan overleven. Die test heb ik niet uitgevoerd, maar een val uit de broekzak zou dus geen enkel probleem moeten zijn.

Featureset

• Draagbaar
  • Snelle bestandsoverdracht door SSD-opslag
  • 1 TB opslag
  • Beveiligd met vingerafdruk en wachtwoord
  • Statusaanduiding met led
  • Android-app
  • Beheersoftware

Gebruikservaringen

In de anderhalve week dat ik deze Samsung SSD heb mogen testen zijn mij wel enkele dingen opgevallen.
Ten eerste, de vingerafdrukscanner is werkt erg goed en snel.
Als ik de SSD aansluit aan de laptop hoor je het bekende Windows-riedeltje dat aangeeft dat een apparaat is aangesloten aan de USB=poort. De beheer-app springt te voorschijn en laat zien dat je de schijf nog moet ontgrendelen. De blauwe ledjes rond de vingerafdruksensor knipperen. Maar de schijf is al wel te zien in de verkenner. Als je vergeet dat de schijf ontgrendeld moet worden en je dus meteen probeert om wat naar de schijf te schrijven, dan krijg je waarschijnlijk de melding dat er te weinig plek is. In eerste instantie vraag je je af waarom de schijf al vol is. Dan besef je dat je alleen de installatiepartitie ziet. Door een vingerafdruk wordt de schijf ontgrendeld. De leds rond de bingerafdrukscanner lichten om de beurt op.
Ook bij het verplaatsen van bestanden lichten de leds om de beurt op. Als de kopieeractie klaar is, lichten alle leds even op. Handig.
GIMP 2.10
Ik heb voor de grap GIMP 2.10 maar eens geïnstalleerd op de SSD. Dat heeft niet zo heel veel praktisch nut, maar ik vond het wel een leuke test. En het werkt prima op deze manier. Dat was natuurlijk wel te verwachten. Als het programma eenmaal geladen is, dan hoeft er niet zo veel informatie meer opgehaald te worden via de USB-poort.

Het is superhandig om zoveel informatie makkelijk met je mee te kunnen dragen. Ook vind ik het erg handig dat hij zowel met Windows als ook met Android te gebruiken is. En door de beveiliging met een vingerafdruk kun je hem ook nog zonder problemen rond laten slingeren.
Als ik de prijs zie in de pricewatch dan is die best hoger dan vergelijkbare opslag die niet uit een SSD-drive bestaat en geen vingerafdrukscanner heeft. Als deze punten belangrijk zijn dan is dit het ultieme apparaat. Heb je alleen maar opslag nodig, dan zijn er goedkopere mogelijkheden.

Heb jij ook een Samsung Portable SSD T7 Touch 1TB Zwart?

Mooie review, het enige dat ik nog mis zijn benchamrks van het ding. Hoe snel werkt het ding in bijv AS SSD en Crystal Disk Mark?
Hardwareinfo resultaten: https://nl.hardware.info/...ack.563965#testresultaten als alternatief

[Reactie gewijzigd door Xfade op 21 november 2020 19:28]

Hoezo “niet voor iPhone” als minpunt? Dat is de schuld van Apple, niet van Samsung.

Verder heb ik prima ervaringen met de T7. Zakelijk kan/mag ik alleen maar met beveiligde memory sticks werken. De T7 is dan een uitstekend alternatief met veel meer opslagruimte en een veel hogere snelheid.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite