Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 4 16GB Zwart Review

martyblock 22 juli 2010, laatste update op 17 november 2015, 11.449 views

Apple iPhone 4 16GB Zwart

Pluspunten

• betere camera, met een app voor 5 dollar kun je gewoon video bewerken in HD!!
  • beter scherm, veel beter dan zijn voorgangers
  • erg snel door de A4 processor
  • mooi ontwerp
  • ios 4 is gemaakt voor deze snelheid!
  • past in een 3g autohouder
  • volledig compatible met eerdere modellen (connectors etc)
  • Je kunt, indien je IOS4 hebt draaien op je 3G of 3GS deze via itunes terugzetten op de Iphone 4. dan ben je helemaal niets aan data kwijt.

Minpunten

• weinig vernieuwend t.o.v. de 3gs (op IOS4) als je niet van de nieuwste features gebruik maakt. Ze werken beide prima.
  • prijs, beschikbaarheid
  • Antenne? Heb ik nog niet als probleem ervaren, ook zonder bumpercase niet.

Sinds kort heb ik de iphone 4, simlock vrij een exemplaar uit frankrijk. De iphone 4 is volgens apple een revolutie. Een geheel nieuwe ervaring door o.a. facetime, het hebben van 2 camera’s. Zie het filmpje van apple op youtube, nu moet ik zeggen dat die filmpjes wel goed gemaakt zijn qua marketing.

De 4 is op vele fronten beter dan zijn voorgangers. Geheugen,scherm, processor, videocamera, front camera en gewicht / dimensies zijn allen flink verbeterd. Maar boven alles is het Apple gelukt de hype nog groter te maken, dit zal mede komen door het doorslaand succes van de IPAD.

Gebruik
In het dagelijks gebruik is de 5mp camera een goede vooruitgang. Het bellen en het werken met de iphone is gelijk. Je kunt dus zeggen dat de revolutie beperkt is. Als je een iphone gewend bent, en je hebt ios4 al draaien, dan kun je zeggen dat de 3gs nog prima voldoet, de 3g ook. De iphone 2 is nog prima voor bellen, even mail checken, en gebruik als ipod. Op zich ook nog steeds niet onverdienstelijk. Mijn iphone 2g, heeft nog een prima accu, belt ook nog goed, en dient als een goede backup iphone. Waarom dan toch een nieuwe iphone nemen? Zou ik het uberhaupt wel aanraden om dat te doen?
Toch wel. Maar je moet het er wel voor over hebben. De machientjes zijn voor de hoofdprijs verkrijgbaar, en met een abbo nog niet of binnenkort niet al te makkelijk. Via Amerika kopen, in de apple store is geen optie, dan zit er een simlock op voor at&t en moet je hem met een dataplan afnemen. Even heen en weer vliegen naar Engeland dan? Daar zijn ze ook uitverkocht en op bestelling leverbaar. Het is Apple gelukt een zeer gewilde telefoon te maken, dat wel.

De formfactor
Hij ziet er weer anders uit. Geen rondingen meer bij de achterkant, maar harde hoeken. De hoeken boven en onder zijn wel rond. Rondom zit er metaal, dat hem goed laat aanvoelen. De volumeknoppen zijn nu echt 2 knoppen. De Iphone 4 is platter en best flink wat platter. Voelt allemaal prima aan. De gehele uitstaling is meer solide, strakker en moderner. Het wat goedkope plastic-achtige gevoel is verdwenen. Veel mensen vonden de overgang naar een plastic achterkant, van de 2 naar de 3 geen verbetering.

Microsim
Net als de Ipad(3g) maakt de iphone 4 gebruik van een microsim. Dit is een kleinere simkaart. Dit bespaart ruimte en dat is voor apple de reden geweest om dit formaat te kiezen. De meeste providers kunnen een microsim leveren, maar het is eenvoudig een microsim te maken van je eigen simkaart. Teken de microsim uit, op de achterkant van je eigen simkaart, knip hem op maat en je bent zo klaar. Een kwestie van een paar minuten. Met de converter kun je de microsim nog gewoon gebruiken in full-sim toestellen.

Het scherm
Het scherm heeft nu 80% van het aantal pixels dat een ipad heeft. Alleen is de iphone ‘iets’ kleiner!

Dit resulteert in werkelijk haarscherp beeld, en een genot om naar te kijken. Ook is de kleurtint weer terug naar die van de iphone 3, en niet de 3gs. De tint is wat warmer. Al met al een genot om naar te kijken!

De processor
Wat me ook opvalt bij het gebruik is dat hij bliksem snel is. De a4 processor van apple is echt een powerhouse, ook in de ipad al. Dit, in combinatie met meer geheugen resulteert in de mogelijkheid om HD video op te nemen, en zelfs te bewerken met een imovie app. Gewoon knippen, overgangen, muziek eronder, allemaal op de iphone. Dat kan dus alleen op de 4g en niet op eerdere modellen. Dit belooft voor toekomstige applicaties veel. Hiermee laat Apple gewoon zien dat het kan, en dat je dus onderhand echt een Core2Quad PC in je broekzak hebt. Gamen idem. De kwaliteit en de beeldopbouw bij 3d games komt akelig in de buurt van een PSP bijvoorbeeld. Zonder meer TOP. Uit de eerste benchmarks blijkt dat de iPhone 4 31 procent sneller is dan zijn voorganger, de iPhone 3GS.

De camera
Het maken van foto’s met een flitser is nu ook voor de apple fans een feit. Een 5mp camera, met fliters, auto white, digitale zoom laten hem prima meekomen met de andere smartphones. En het aanwezig zijn van een VGA camera voorop, stelt gebruikers in staat facetime te gebruiken. Maar dan moet de ander ook een Iphone 4 hebben. Via wifi beeldbellen, snel switchen van voor naar achter zonder de camera om te draaien, maar gewoon in het scherm te flippen is echt geweldig. De kwaliteit van de afbeeldingen is zondermeer goed te noemen.

Facetime
Door de camera aan de voorkant, is het mogelijk te beeldbellen, zoals al eerder besproken. Deze feature heet facetime. Apple heeft de ontwikkelomgeving vrijgegeven voor developers. Dit houdt in dat er op korte termijn leuke apps komen die hier gebruik van kunnen gaan maken. We kennen natuurlijk al skype, maar daar was voorheen een hele pc/laptop voor nodig.
Binnenkort dus niet meer. Na het opbouwen van de facetime verbinding gaat de kwaliteit van het geluid meteen omhoog. Van telefoongeluid naar hd geluid, het gaat dan immers over WIFI, dat is wel een vereiste. Apple zegt hiermee de manier waarop we interactie zoeken met elkaar te revolutionaliseren. Mogelijk maar het moet nog maar blijken. Beeldbellen is immers niet nieuw.

Antenneproblemen
De antenneproblemen zijn ook op deze iphone van toepassing. Bij een flinke grip, maar die moet ik zelfs forceren, dan loopt de antenne terug. Of het bereik hierdoor wordt aangetast heb ik niet kunnen vaststellen. Apple zelf zegt ook dat het een probleem van de software is. Ik heb een bumpercase voor de iphone, maar ik vind hem mooier zonder. En daarbij komt dat ik niet linkshandig ben dus hem niet vaak op die manier beetpak. Maar dit is dus wel een punt van aandacht.

Niet zo vernieuwend als verwacht, desalniettemin zeer de moeite waard. Apple was slim geweest IOS 4 alleen voor de iphone 4 te houden, en niet beschikbaar te stellen voor eerdere versies.

Dat de 4 beter is als zijn voorganger is een feit, ook Apple leert van gebruikers.

Een 3g of 3GS kan nog prima mee, maar het veel betere scherm, hogere snelheid en betere camera maken de 4g toch wel een winnaar. Je wilt al snel niet meer anders!!

Heb jij ook een Apple iPhone 4 16GB Zwart?

Meer advertenties

ik weet niet hoe tweakers dit doet, maar overall is hij helemaal goed, de twee 3 sterren hebben met de prijs te maken, maar dat weet je als je en early adaptor bent, en de antenne problemen, die ik zelf nog niet echt heb ervaren als een probleem. Vandaar enig voorbehoud.
De overall zou een optelsom moeten zijn van alle punten waar je sterren voor hebt gegeven. wat neer zou komen op 4.2 sterren in jouw beoordeling.
De algemene score mag je ook gewoon zelf kiezen. Als je het gemiddelde zou nemen, zou je dus aannemen dat de weging voor alle andere scores gelijk is. Dit verschilt natuurlijk voor iedereen. Dan zou je óf bij alle scores ook een weging in moeten laten vullen óf de algemene score ook zelf kunnen laten invullen. Tweakers heeft voor dat tweede gekozen.

Blijkbaar vind deze reviewer de prijs en het bereik dus niet belangrijk, en geeft hij daarom nog steeds een algemene score van 5 sterren.
Deze tweaker is het daar mee eens. maar ik vind ze minder belangrijk, niet geheel niet belangrijk!
Behalve als je de prijs niet interesseert, of het design of wat dan ook. Kan heel goed want voor de een zullen bepaalde zaken zwaarder tellen dan voor de ander...
Misschien wou die wel voor een of meerdere aspecten meer sterren geven maar kon dat niet? Als je alles 6 sterren geef dan kom je wel ongeveer op 6 uit niet? :)
wat heb je er nu voor betaald?
sja, te veel. Willens en wetens. zit in de 4 cijfers.
en dat vind ik een groot nadeel van de iPhone...
Verder ziet hij er wel (net als alle Apple producten) gelikt uit, alleen jammer van alle antenneproblemen enz.
ook een redelijke review 3 sterren van mij.
Voor dat geld had je nog goedkoper zelf naar London heen en weer kunnen vliegen ;).
ja. maar ook niet op voorraad daar....
Leuke review, beetje eentonig. Overigens: maak je kopjes vetgedrukt.
kopjes vet! dank voor je comment.
Je geeft aan dat je geen probleem met de antenne hebt, maar beoordeelt het bereik met 3 sterren zonder daar in je review op in te gaan. Wellicht handig om daar nog een toelichting bij te schrijven.
Het zou leuk zijn moest je ook een foto kunnen plaatsen die met de camera is getrokken. Superkwaliteit is relatief natuurlijk :)
Goede review, mooie plaatjes ook :)
Nette review, en mooie foto's erbij.
Ik heb een 3G en ben toch weer verleid om de iPhone 4 te bestellen..
ik heb de 3gs en deze dus. sja, ik heb hem en ik heb er geen spijt van. maar dat is mijn mening!!
Je geeft diverse 3 sterren beoordelingen, maar toch is de overall beoordeling een 5. Dat kan toch niet kloppen.
Tis een apple product he? Dat is de fanboy factor.
Maarten, je zegt dat hij in de 3G autohouder past. Is dat toevallig de tomtom carkit?
die gebruik ik nu met de 2G en zou mooi zijn, als die blijft werken... Ik lees op internet verschillende verhalen, vandaar de vraag... :?
nee, ik heb een passieve houder, en daar past hij in, wel met wat ruimte, maar in ieder geval hoef ik hem niet te vervangen.
Top review! Geeft mij een beetje inzicht van iPhone 4 tegenover 3Gs en 3G.

Bedankt. _/-\o_