AVM Fritz!Mesh Set 7590+2400 (Duitse versie) Review

beebie121Testpanel 21 november 2020, laatste update op 21 november 2020, 290 views Testpanel

AVM Fritz!Mesh Set 7590+2400 (Duitse versie)

Fritz!box 7590 met repeater 2400 is een goede Mesh set. Als je een ISDN telefoonlijn gebruikt is het volgens mij de meest complete meshset die je kan kopen.

Pluspunten

• Goede Wifi
  • Makkeljke setup
  • Extra ISDN mogelijkheden

Minpunten

• Duitse handleiding 7590 Box
  • De repeater moet rechtstreeks in stopcontact
  • App is niet heel utgebreid

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
Voor het Tweakers Testfest mocht ik de Fritz!box 7590 + 2400 repeater testen. Hartelijk dank Tweakers en AVM
Een mesh router met WiFii repeater van AVM.

Wat is een mesh Wifisysteem?

Een mesh netwerk is een netwerk waarin onderlinge routers (of knooppunten) met elkaar verbonden zijn. Elk knooppunt zoekt de meest efficiënte draadloze verbinding.
Hierdoor krijg je een beter draadloos netwerk in en om het huis.
Er zijn een aantal voordelen aan een mesh netwerk o.a.:
• Het is echt draadloos, geen kabels trekken/verbergen
• Makkelijk te installeren (geen kabels nodig)
• Makkelijk uit te breiden waardoor het bereik groter wordt
• Betrouwbaarder netwerk omdat altijd de meest efficiënte verbinding wordt gemaakt

Fritz!box 7590 + 2400 repeater

Zoals ik al vermeldde mocht ik van AVM een Fritz!box 7590 en een 2400 repeater ontvangen.
De 7590 is een router en een telefooncentrale in 1. Mits je ISDN hebt.
Ik heb een Ziggo telefoonabonnement en kon hierdoor de telefooncentrale niet testen.

Unboxing

De 7590 komt in een doos waarop de specificaties staan.
In de doos zitten de volgende onderdelen:
• De router
• Een installatiegids (in het Duits), een notitieblaadje waar je info op kan zetten zoals wachtwoord,
MAC- adres of ip-adres. (alles staat in het Duits), en een uitgebreide installatiegids (Duits)
• Een netwerkkabel (1.5m)
• Stroomkabel
• DSL kabel (4m)
• Telefoonadapter

De 2400 repeater komt in een klein doosje waarop de specificaties staan.
In de doos zitten de volgende onderdelen:
• De repeater
• Een netwerkkabel (why?)
• Een handleiding (ook in het Nederlands!!!)

Specificaties volgens de site:

Ik zet hier de specificaties neer die het meest bruikbaar zijn voor het mesh netwerk gedeelte.
Voor de volledige specificaties waaronder de uitgebreide telefoonmogelijkheden verwijs ik graag naar de website:

Internet
• Voor VDSL- of ADSL-aansluiting
• Analoog of ISDN-vast net conform 1TR112/U-R2
• Compatibel met Annex J-aansluitingen
• 4 x gigabit-ethernet (10/100/1000 Base-T)
• 1 x gigabit-WAN voor aansluiting op kabel-/DSL-/glasvezelmodem of netwerk
• WiFi access point IEEE 802.11ac, n, g, b, a
• 2 x USB 3.0 voor opslagmedia en printers
• DECT-basis voor tot 6 handtoestellen
• Interne S0-bus om ISDN-telefoons of -telefooncentrales ook op de IP-gebaseerde aansluiting te gebruiken
• 2 a/b-poorten voor aansluiting van analoge telefoons, antwoordapparaat en fax
Wi-Fi
• 4 x 4 WiFi AC + N met Multi-User MIMO
• WiFi AC (tot 1.733 Mbit/s bruto, 5 GHz) en N (tot 800 Mbit/s bruto, 2,4 GHz)
• Breid het thuisnetwerk uit met Mesh WiFi door meerdere WiFi-toegangspunten gemakkelijk samen te voegen tot een intelligent systeem (vanaf FRITZ!OS 6.90). Meer informatie: nl.avm.de/mesh
• Compatibel met WiFi 802.11g, b en a
• Af fabriek veilig met geactiveerde WPA2-versleuteling
• AVM Stick & Surf: automatisch veilig en draadloos surfen
• WiFi kan via een knop en ook via aangesloten telefoons worden in- en uitgeschakeld
• Wi-Fi Protected Setup (WPS)
• WiFi-toegang voor gasten: veilig surfen voor vrienden en bezoekers
• Uitbreiding van de reikwijdte van het draadloze WiFi-netwerk door middel van de repeaterfunctie
• WiFi-autokanaal: automatisch zoeken naar een storingvrij WiFi-radiokanaal
• WLAN-Eco voor een optimale prestatie met minimaal stroomverbruik

Comfort voor het thuisnetwerk
• Mediaserver maakt muziek, foto's en video's beschikbaar voor apparaten in het thuisnetwerk (DLNA, UPnP AV)
• MyFRITZ! – veilig op afstand toegang krijgen tot de eigen FRITZ!Box
• FRITZ!NAS - een gemeenschappelijk geheugen voor alle gegevens in het thuisnetwerk
• Netwerktoepassingen zoals IPTV, video on demand en mediastreaming dankzij krachtige dual-core processor
• Kinderslot, push service, cloud-contacten, online geheugen
• WiFi-toegang voor gasten – veilig surfen voor vrienden en klanten
• Wake on LAN via internet
• Ondersteunt DLNA-compatibele apparaten
• Smart Home-functies voor meten en schakelen in de gebruikersinterface geïntegreerd
• Leds handmatig of afhankelijk van het omgevingslicht dimbaar

Specifiicaties van de 2400 repeater:

Dit zijn de specificaties volgens de website:
Kenmerken
• Krachtige Mesh WiFi-repeater voor grote reikwijdte en hoge gegevensoverdracht in de WiFi
• Met Mesh WiFi kunnen meerdere WiFi-toegangspunten eenvoudig worden samengevat tot een intelligent systeem (vanaf FRITZ!OS 6.90). Meer informatie: avm.de/mesh
• 2 WiFi-zendeenheden: 1733 Mbit/s (5 GHz) + 600 Mbit/s (2,4 GHz) voor de optimale voorziening van veel WiFi-apparaten
• 1 x Gigabit-LAN-aansluiting: aangesloten apparaten (computers, printers, audio-video-spelers e.a.) krijgen WiFi-functie
• Kan alternatief per kabelverbinding worden aangesloten op een router (LAN-brug)
• Versleuteling met WPA2 (802.11i), bijkomend WPA3 Transition Mode (in modus LAN-brug)
• Compatibel met alle gangbare WiFi-routers
• Eenvoudige en veilige inrichting met een druk op de knop (WPS-procedé)
• Weergave voor verbindingskwaliteit en status
• Ondersteunt het internetprotocol IPv6

Eenvoudige installatie
• Perfect afgestemd op alle FRITZ!Box-modellen
• Installatie met een druk op de knop via WPS (Wi-Fi Protected Setup)
• Comfortabele bediening via browsergebaseerde gebruikersinterface (http://fritz.repeater)

Aansluitingen en interfaces
• Aansluiting op het stroomnet via 230 V, 50 Hz
• WiFi-access point: 802.11ac (1733 Mbit/s), 802.11n (600 Mbit/s)
• WiFi: 5 GHz, 2,4 GHz
• 1 x Gigabit-netwerkaansluiting (10/100/1000 Mbit/s)

Installatie

De installatie van de 7590 was voor mij niet heel moeilijk. En ik ben absoluut geen technisch wonder. Wat echt een nadeel is, is dat de handleiding van de 7590 volledig in het Duits is.
Dit is absoluut een verbeterpunt om her in ieder geval een Engelse handleiding bij te doen en nog beter om deze ook in het Nederlands te doen uiteraard.
Maar ik kan een beetje Duits en uiteraard sluiten we de box aan op onze router van onze internet provider en we sluiten hem aan op het stroom.
Op onze telefoon vinden we direct de 7590 als nieuwe Wifi punt. We klikken hierop en krijgen dan via internet op de mobiel de site van de fritzbox te zien.
Dit is dus ook volledig in het Duits. Ik kan niet alles begrijpen wat er staat maar uiteindelijk moet ik eerst een code intypen wat achterop het modem staat. En dan moet ik nog een woord intypen wat ook achterop het modem staat.
Tadaa, we hebben al een wifiverbinding. Toch moet ik vermelden dat door het Duits dit allemaal langere tijd in beslag nam dan dat ik met mijn eigen mesh netwerk heb ervaren.

De installatie van de repeater was super simpel. Je doet hem in het stopcontact, gaat pairen met de 7590 en het bereik is versterkt. Vermeldenswaardig is dat in de handleiding van de repeater wel Nederlands staat. Wat iik persoonlijk een nadeel vind van de 2400 t.o.v. mijn Deco units is dat je de
2400 rechtstreeks in het sopcontact doet en de m9 unit via een draadje in het stopcontact kan. Hierdoor is de 2400 wat minder flexibel op te hangen/bergen. Ook vind ik dat de 2400 er (veel) minder mooi uit ziet dan de Deco units. Maar dit is volledig subjectief.

Prestaties:
Ik gebruik zelf een meshrouter van TP-link, de Deco M9 plus (3 stuks). De prestaties van de Fritz!box zet ik af tegen de M9 en kijk of ik hier verschillen in zie.
Verder gebruik ik voor de test de volgende dingen:
• Ik test de Wifi op mijn iPhone XS Max
• Ik heb elke verbinding 3x getest en neem daarvan het gemiddelde
• Elke test heb ik op exact dezelfde plek gedaan in een verder leeg huis (geen andere mensen die apparaten gebruiken)
• Mijn internetverbinding is een Ziggo 500/50 verbinding

RuimteAfstand tot aan routerGem M9+Gem 7590
Woonkamer3m422/40.7437/40.6
slaapkamer3m309/40.1335/38.9
Tuin14m102/28.8104/39.5
Zolder z repeater14m34/8.323/7.9
Zolder met repeater14m255/40.3241/39.9

De resultaten verschillen niet zo heel veel van elkaar. Zoals je kan zien zijn de resultaten op zolder, waar bijvoorbeeld een werkkamer of game kamer kan worden ingericht heel erg verbeterd als je een repeater gebruikt.
Uiteraard is alles afhankelijk van plaats van de router, bouwmaterialen van het huis etc.
Maar door de repeater te gebruiken werden de prestaties van onwerkbaar naar zeer goed opgeschroefd.

Ook heb ik terwijl ik door het huis liep, en daardoor een connectie maakte met zowel de 7590 als de 2400 geen enkele vertraging gemerkt of iets gemerkt van het schakelen tussen de knooppunten.
Youtube filmpjes liepen zonder uitzondering goed door zonder buffering o.i.d.

App:
Voor de Fritz!box is een app beschikbaar voor zowel Android als Apple toestellen.
Hierin heb je een overzicht van de devices die aangesloten zijn, op welk knooppunt ze zitten en wat het verbruik is.
Het is best overzichtelijk allemaal maar toch mis ik wel een aantal opties die ik wel heb in de Deco app.
Zo kan ik in de Deco app hetzelfde zien als in de Fritz!app maar kan ik daar ook makkelijk een profiel instellen voor mijn kind dat zijn devices tussen een bepaalde tijd niet mag verbinden, kan ik makkelijk een blacklist maken voor devices en heb je nog meer mogelijkheden.
Als ik het vergelijk vind ik de Deco app de iets betere app voor het gebruik. De Fritz!app is verder prima en dit zou voor mij absoluut geen dealbreaker zijn.

Prijs:
De Fritz!box 7590 + repeater staat vanaf 250 euro te koop als combi set. Echter zou ik los de 7590 kopen voor een prijs vanaf 169 euro en koop er een 2400 repeater bij voor 65 euro. Dan heb je voor een totaal bedrag van 234 euro een uitstekende meshrouter voor een goed wifinetwerk.
Als je een beetje huis hebt zou ik zelf wel aanraden om 2 (of nog meer) repeaters aan te schaffen. Op deze manier heb je altijd en overal een zeer goed en betrouwbaar netwerk.
Ik heb zelf de Deco M9+ genomen met 2 extra units. Deze setup heb je voor een bedrag vanaf 289 euro. Qua prijs zit er weinig verschil tussen deze meshrouters.

Conclusie:
De Fritz!box 7590 + 2400 repeater is een uitstekende meshrouter met zeer goede prestaties. Als je ook nog ISDN telefonie gebruikt, waardoor je alle aspecten van de 7590 kan gebruiken, is dit volgens mij een echte no-brainer.
Qua prestaties is deze meshrouter erg goed, stabiel en betrouwbaar.
Als ze nu ook de handleiding nog in het Nederlands en/of Engels erbij doen is het allemaal helemaal een makkie om alles te installeren en werkend te krijgen.
Ik zou hem aan iedere (ISDN) gebruiker aanraden.

Heb jij ook een AVM Fritz!Mesh Set 7590+2400 (Duitse versie)?

Ik vermoed dat je Voip i.p.v. ISDN bedoeld?
Voip is telefoneren over internet, ISDN is volgens mij dood.

Ik heb de 7590 van xs4all gehad, vanwege continue problemen met de oude 7581.
Verbinden voip viel weg, modem restarts, wekelijks, soms dagelijks.
Nu maand na vervangen door 7950 en nooit meer probleem gehad !
Isdn apparatuur kan je nog werkend krijgen dmv deze s0 bus. ook met voip(dect) toestellen.

[Reactie gewijzigd door FireSheep op 22 november 2020 02:11]

Voip via adsl idd maar ook voor de oude isdn lijn.
Ben wel blij @SCS2 dat je nu een goed product hebt! Ik was ook onder de indruk van de prestaties!
Volgens mij heeft deze Fritz ISDN en analoge telefoon in. Je kan hem daarmee ook voor je Ziggo telefoonnummer gebruiken als centrale. Helemaal als je ook een Voip nummer koppelt. Leuk speelgoed en snel.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite