BenQ EX2510 Grijs

Niet beschikbaar
Specificaties 24,5" • 1920x1080 (Full HD) • 144Hz • IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

BenQ EX2510 Grijs Review

Ducktape7Testpanel 20 november 2020, laatste update op 27 november 2020, 748 views Testpanel

BenQ EX2510 Grijs

Kwaliteitsvolle monitor met hoge refreshrate voor de budget gamer. Een 1920*1080 resolutie op 24,5" is echter net wat te laag voor gewoon gebruik, want tekst is net iets te onscherp voor productiviteit.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Verstelbaar
  • 144Hz refresh rate

Minpunten

• 'Gewoon' 1920x1080
  • Tekst net te onscherp
  • Vervelende lichtsensor
  • Weinig toevoegende HDR modes
  • Hoge refresrate incompatibel met dockingstations of KVM switches
  • Stille speakers met matige kwaliteit

Op de valreep kon ik nog net meedoen met het tweakers testfest, en ik kreeg een monitor om te testen. Mijn 4e monitor, mijn derde monitor review. Telkens review ik de monitor tegen mijn originele LG monitor, 25" ultrawide 2560*1080, die ik al even geleden als student kocht wegens de goede prijs-prestatie verhouding.

De monitor die ik nu mag reviewen is deze BenQ EX2510. Op het eerste zicht niet zo bijzonder, een 25" 1920*1080 16:9 scherm, redelijk standaard. De monitor komt uit een prijsklasse net boven de basisklasse (€259), dus er is iets beter dan wat je kan verwachten van iedere monitor: deze monitor heeft een hoge verversingssnelheid, namelijk 144Hz, en doet dat met een IPS paneel.
Mijn LG monitor van zoveel jaren geleden kwam uit een zelfde prijsklasse: daar was de ene speciale feature de ultrawide verhouding. Benieuwd welke feature ik verkies? Lees dan snel verder!

Links: LG25UB55-B, rechts: BenQ EX2510

Verpakking

Kudo's aan BenQ voor de verpakking: de beste verpakking die ik al gezien heb voor een monitor. Nu denk je, wat kan er bijzonder zijn aan een verpakking? Wel, deze monitor zit net zoals elke monitor gesandwitched tussen 2 harde piepschuim vormen, maar bij deze monitor haken deze vormen netjes in elkaar, waar het geheel er in één keer uitkomt, zonder kans om uit elkaar te vallen. Een fijn detail.

Verstelbaarheid

Elke monitor die ik zou kopen moet goed verstelbaar zijn. Dit is zo belangrijk, maar toch vaak een feature die minder in de aandacht staat. Over deze BenQ ben ik heel positief. De monitor zet zich vlot in elkaar, met een toolless afneembare stand, en aparte voet. De voet en vooral stand zijn erg degelijk gebouwd, wat ik toch wel belangrijk vind. De monitor is ook goed en vlot verstelbaar. Je kan hem ongeveer 15 cm verstellen in de hoogte (hét belangrijkste!) en is zowel horizontaal als verticaal kantelbaar. In vergelijking met mijn LG monitor is de stand en voet veel steviger, en gaat het verstellen soepeler. De BenQ is niet 90 graden roteerbaar (wel 1 à 2 graden, als je bureau niet waterpas zou staan), maar dat gebruikte ik toch niet echt (een ultrawide op z'n zij is nogal gek, enkel nuttig voor héél erg lange documenten, zoals een thesis :+ ) Ook draait de BenQ terwijl de voet blijft staan, bij de LG draait de voet mee. Dit zorgt voor een voet die netjes recht blijft staan op je bureau, maar beperkt bij deze monitor wel hoever je hem kan draaien: maximum zo'n 20 graden, wat ik net te weinig vind als ik 2 of 3 monitoren naast elkaar zou zetten. Het verticaal kantelen is voor mij ruim genoeg.

Monteren toolless stand

Maximale draaihoek

Bouwkwaliteit en uiterlijk

De bouwkwaliteit is keurig. Het plastiek is mooi mat grijs, en erg stevig. Nergens laat de behuizing zich plooien, induwen, of kraken. Dit is hoe het moet, in tegenstelling tot alle vorige monitoren die ik al had laat deze monitor nergens een steekje vallen op dit gebied. Over het uiterlijk valt dan weer te twisten, maar ik ben blij dat de monitor in het echt er minder "GAMER" uitziet dan op de productafbeeldingen. De rode streep aan de voet mag van mij nog weg, en dan ziet deze monitor er helemaal niet verkeerd uit.

Beeldkwaliteit

Over de beeldkwaliteit ben ik niet helemaal te spreken. Het is een IPS paneel, dus met kijkhoeken zit het wel goed, en normaal gesproken met de kleurweergave ook.

Nou zijn er een heleboel modes die ook nog eens aanpasbaar zijn in het on-display menu, maar ik vind het eigenlijk meer verwarrend dan dat ik blij ben met de keuze. Gelukkig is er een sRGB mode, en een standaardmode die er goed uitzien, want alle andere modes zijn zó verschillend van kleurweergave dat ik er maar niet aan kan wennen. Ook zijn er een aantal HDR-modes. Deze monitor claimt namelijk een helderheid van 400nits te hebben, wat genoeg is voor de HDR-400 spec. In windows kan je de monitor op HDR-mode zetten (enkel mogelijk op mijn desktop), waarna er in het on-display menu enkel de HDR modes verschijnen. Staat de HDR-mode in windows uit (op mijn laptop de enige keuze), dan zijn alle opties beschikbaar in het on-display menu. Ook de HDR-modes, die dan HDR 'emuleren'. Dit ziet er niet uit, dus op mijn laptop zet ik deze mode snel af. Op mijn desktop twijfel ik. De gewone HDR mode vind ik de beste (de iHDR opties wijken te ver af van kleur), maar toch blijft er een soort grijze waas hangen op het scherm. Liever geen HDR dan. Standaard gebruiken de iHDR modes ook de ingebouwde lichtsensor in de kin om de helderheid dynamisch aan te passen. Vreselijk dat je monitor op eigen houtje de helderheid gaat aanpassen, ik vond dat zeer afleidend.

De resolutie is merkbaar te laag. In games is dit geen enkel probleem, daar wil je liefst niet een te hoge resolutie zodat je vlot met je budget kaart toch kunt gamen met hoge fps. Maar voor al het andere werk blijkt al snel dat tekst een stuk minder scherp is. Hieronder vindt je een vergelijkende foto tussen mijn LG (2560*1080 25" 21:9) en deze BenQ (1920*1080 25" 16:9). Ik verkies heel duidelijk de LG voor alles waar je veel tekst moet lezen.

Toch wel wat backlight bleed aanwezig, of is dit nou IPS glow?

[i]De lage resolutie op de BenQ maakt tekst niet heel scherp

De LG monitor is toch een stuk scherper, al lijkt het misschien door de afstand en de compressie van Tweakers niet zo te zijn

Die uitstekende 'kin' is een lichtsensor

Navigatieknoppen aan de achterkant

Verversingsnelheid

De verversingsnelheid van 144 Hz is de unieke feature van deze monitor. Ik moet zeggen, het is een fijne feature. de hele computer voelt vlotter aan, zelfs bij productiviteitstaken. Scrollen op Tweakers.net is nu nog leuker! Bij gamen valt het me niet altijd hard op. Ik heb Apex legends, Titanfall 2, Rocket league, Trackmania en nog een paar andere games getest, op medium instellingen op mijn RX580, zodat ik hogere framerates kon halen. Het speelde vloeiend, maar wat me vooral opviel was de variable refreshrate, die veranderingen in fps heel goed kan opvangen, en minder stuttering toont dan met een vaste verversingsnelheid. Een 60Hz monitor speelt voor mijn gevoel ook redelijk vloeiend, net iets minder, maar maakte voor mijn gevoel niet altijd veel verschil. Op de meeste momenten verkoos ik dan ook om de grafische instellingen van mijn games iets te verhogen ipv te focussen op de hoogste framerates. Ik ben dan ook lang geen competitieve gamer, maar ik had net iets meer verwacht van 144Hz. Leuk ja, cruciaal? Zeker niet.

In testen ontworpen om het verschil te zien is het wel heel duidelijk te merken. Ik heb een paar ufotests proberen filmen met mijn smartphone op 240fps 1080p. De camera doet het er een stuk waziger uit zien (de pixel response times), maar het geeft wel een idee van de vloeiendheid van de monitor.

[Video: https://photos.app.goo.gl/QLWvGgrxhp8SnoJBA]
[Video: https://photos.app.goo.gl/JYLKyzavrTESX3LPA]

Ook heeft de monitor merkbaar een lagere inputlag dan mijn LG monitor. althans merkbaar bij het scrollen, zoals je kan zien bij het filmpje, bij gamen heb ik niet direct een verschil gemerkt.

[Video: https://photos.app.goo.gl/8AUty1xmXfG3JaYj7]
links: LG met l60Hz en hoge inputlag, rechts: BenQ op 144Hz

Connectiviteit en issues

Je kan de monitor aansluiten met Displayport 1.2 of 2x HDMI 2.0. Er is enkel een HDMI-kabel megeleverd. Weet dat HDMI 2.0 nodig is om de volledige verversingsnelheid te gebruiken. Mijn laptop heeft een HDMI 1.4 poort, en daar is de framerate beperkt tot 120Hz - wat overigens nog steeds erg vloeiend is. Via een usb-c dockingstation kan ik ook een HDMI monitor aansluiten, en daar werkt de 144Hz wel, net zoals op mijn desktop.

Wat ik echter jammer vond om te ontdekken is dat mijn KVM switch deze monitor niet ondersteunt. Inderdaad, ik krijg helemaal geen beeld als ik deze monitor aansluit via een KVM switch, zowel bij mijn desktop als bij mijn laptop. Ik krijg hooguit een melding op het scherm "out-of-range" - wat waarschijnlijk doelt op het signaal, maar duidelijk is deze melding helemaal niet. Ik vind mijn KVM switch wel zo handig om te schakelen tussen desktop en laptop, zeker in deze thuiswerktijden. Dit zal waarschijnlijk niet helemaal aan de monitor liggen, maar eerder aan de switch en aan de verversingssnelheid, maar het vernoemen waard.

Geluid

De monitor heeft ook een headphonejack. Het geluid van de ingebouwde speakers is bagger en heel laag in volume, veel slechter dan mijn LG monitor. Niet veel goeds over te zeggen, maar dit is voor veel mensen ook niet zo belangrijk.

De BenQ EX2510 is een degelijke monitor, met een hoge refreshrate én een IPS paneel voor een relatief beperkt budget (€ 259). Ben je een gamer met een beperkt budget en een pc gericht op full HD gamen, dan is dit een hele goede keuze, al zijn er goedkopere opties. Wil je met deze monitor niet enkel gamen maar ook productief zijn, zou ik toch kiezen voor een hogere resolutie of andere beeldverhouding, want tekst is net niet scherp genoeg, en een ultrawide verhouding is ook erg fijn tijdens gamen.

Heb jij ook een BenQ EX2510 Grijs?

De opmaak van foto’s en filmpjes wordt nog aan gewerkt :X
Ik ben ook van plan deze te kopen voor de ps5.
Denk je dat het zonde is om 1080p te spelen als de ps5 zelf 4k kwaliteit aankan?
Nee, volgens mij kan je op 1080p dan juist spelen op hogere refreshrates, wat plezieriger zal zijn dan 4K op lage refreshrate. Dus een goede keuze. Of dit scherm een goede match is met de ps5 weet ik niet, ben even vergeten of HDMI 2.1 noodzakelijk is voor de ps5
Hdmi 2.1 is alleen nodig voor 4k 120hz.
Anders is het 1080p/120hz(nu nog weinig games). Of 4k 60hz.

Ik zit me echt op te vreten of ik 1080p moet doen of 4k haha kan geen keuze maken.

Dit model van jou ziet er wel fresh uit! En kort geleden uitgebracht
Dan zou ik gaan voor een 1080p 120Hz. Je kan goedkoper dan dit model, maar het is geen slechte keuze zoals ik aangeef in mijn review. tenzij je je scherm ook wilt gebruiken voor een pc om op te werken, dan zou ik gaan voor 4k60Hz (zie best buy guide voor een goede keuze)