BenQ EX2780Q Grijs

€ 375,20
Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

BenQ EX2780Q Grijs Review

VentasusTestpanel 7 december 2020, laatste update op 7 december 2020, 683 views Testpanel

BenQ EX2780Q Grijs

Het uiterlijk van de scherm ziet er heel goed uit, Schreeuwt niet Gamer. maar wel met alle gamer gemakken! Helaas is de monitor niet in hoogte verstelbaar, De standaard hoogte zeer laag is.

Pluspunten

• Beeld kwaliteit
  • Hoge refresh rate
  • HDRI
  • Stijl volle vormgeving
  • Heldere speakers
  • 1440P en 144hz

Minpunten

• Monitor is niet in hoogte verstelbaar
  • Volume is apart bedienbaar
  • Bij volume 40+ hoor je lichtelijk vervorming

Eind oktober kwam op Tweakers dat er mensen gezocht werden voor het Testfest. Net zoals vele het vaak ook ervaren heb ik me aangemeld met de verwachting niet geselecteerd te worden. Wonderbaarlijk was ik geselcteerd en mag ik de BenQ EX2780Q monitor testen!! _/-\o_

Zelf heb ik al een 1440p monitor van Samsung (C27HG70QQU) die ik als vergelijking heb gebruik, wel in achtneming dat dit een curved monitor is en de BenQ monitor een standaard platte scherm is.

Eerste indruk + Unboxing

Het eerste wat me opviel bij deze monitor dat deze geadverteerd word met ''perfect for Gaming'' terwijl dit meer een uitziet als een (thuis)kantoor monitor. en als je hem ziet staan ziet hij er goed uit zonder dat het Gaming schreeuwt wat je vaak wel bij andere schermen anders ziet. terwijl het scherm van 144Hz en 1440P is voorzien.

De monitor werd in de doos zoals je op de onderstaande foto's ziet geleverd.

Zoals je kan zien word al het benodigde meegeleverd met deze monitor, Alles is goed verpakt zodat het tijdens het verschepen geen beschadigen kan ontstaan.

Het monteren van de monitor stand is zeer gemakkelijk en bijna zonder gereedschap te doen, de onderkant van de standaard zit een mooi ringetje aan de schroef en draait zeer gemakkelijk vast. Om de standaard aan het scherm zelf vast te maken heb je als nog een schroevendraaier (of een muntje) nodig. In de standaard zit ruimte verwerkt om kabels door heen te halen.

Featureset

afstandsbediening is leuk, en denk dat dit superhandig is als je het scherm ook als tv zou gebruiken. Zelf heb ik deze de eerste dagen veel in handen gehad, de laatste week heb ik hem niet meer gezien, en vermoed als de monitor niet terug moest dat ik hij ergens onder alle spullen verdwenen zou zijn.

Tijdens het thuiswerken en muziek luisteren op het scherm heb ik situaties gehad wanneer de muziek stil moest om de telefoon op te nemen, hierbij merk ik dat ik op de afstandsbediening vaak 2 keer moet klikken op de mute knop voordat deze reageert.

De ingebouwde speakers produceren mooi helder geluid, Dialogen zijn goed te horen. En het is beter wat ik gewend ben met inbouw speakers bij een tv ect. Wel ben ik van mening dat je beter een losse speaker kan kopen en er aan hangen, Heb zelf een JBL charge 2 en dat verschil is wel heel groot. Wat ik persoonlijk toch mis bij deze scherm, ook al is het zeer ongebruikelijk is een microfoon, ik gebruik dit scherm ook voor mijn dagelijkse werkzaamheden en de Teams gesprekken klinken zeer helder! ik word alleen gedwongen om een headset op te doen omdat ik geen losse microfoon heb.
De afmetingen van de 2 gaten aan de voorzijde waar het geluid uit komen zijn 35mm bij 12mm.

Het menu van deze monitor is makkelijk te bedienen door de knoppen aan de achterkant, en na korte tijd had ik door.

De kabel management systeem is goed bedacht, wanneer je de kabels vanuit de voet recht naar achteren het bureau af laat lopen zie je deze niet meer. Ben je van plan om alle poorten te benutten dan kan je helaas niet alle kabels er in kwijt. ik had 1 voedingskabel, 1 HDMI en 1 displaypoort in gebruik en dat begon al aardig moeilijk te worden.

Kleurweergave

Kleuren is iets wat voor iedereen anders ervaren kan worden, dit is meetbaar maar helaas beschik ik niet over die meet apparaten.
De kleuren lijken prachtig, de kleuren spatten er af en alles is zeer goed te zien de 1440p video's op YouTube zien hier er geweldig uit.

Contrast & helderheid

Dit scherm heeft een hoge helderheid, en dat is zeker te merken, in het begin heb ik de helderheid op 100% ingesteld staan, maar heb na een paar dagen besloten dit toch maar naar de 80% te brengen. Dit was veel plezieriger voor de ogen in de ochtend.
In game zijn de contrasten zeer duidelijk te zien, en komt dit scherm tot zijn recht met de hoge refresh rate.

Pixeldefecten

Gelukkig heb ik geen pixel defecten gevonden.

Ghosting

Na langdurig testen en zoeken naar ghosting voor deze monitor moet ik zeggen dat ik deze niet kan vinden. In mijn dagelijks werk heb ik vaak donkere achtergrond met felle kleuren er op, Hier kan ik niets op aanmerken. wel zag ik bij de pixel defect test bij de zwarte afbeelding dat in de randen wel wat ghosting, maar met het dagelijks gebruik zie je dit absoluut niet. (ik wou hier een afbeelding van toevoegen maar deze geeft een vertekend beeld ten opzichte van de werkelijkheid)

Bouwkwaliteit en afwerking

Monitor voelt stevig, zelf ben ik geen fan van hoe het plastic is afgewerkt aan de achterkant, maar die kant zal ik nooit zien.
Een groot min punt voor mij is dat helaas de monitor niet in hoogte verstelbaar is, ik merk dat de standaard hoogte zeer laag is. Heb hem zelf maar verhoogd met 9cm met blokken

Vormgeving

Het uiterlijk van de scherm ziet er heel goed uit, Schreeuwt niet GAMER wat ik heel fijn vind gezien in hem ook voor het werk gebruik.

Prijs / Conclusie

Nu de grote vraag, zou ik dit scherm kopen als ik in de markt was voor een nieuwe monitor.
En het antwoord is volmondig JA de prijs die ik gezien heb (op Amazon) voor 344 euro is een goeie prijs voor wat de monitor te bieden heeft. Had ik hem mogen houden dan had mijn Samsung scherm definitief plaats mogen maken voor dit prachtige monitor. Het is makkelijk in gebruik en de ingebouwde speakers gebruik ik toch meer dan gedacht.

En de doos is Cat Approved

Heb jij ook een BenQ EX2780Q Grijs?

Thanks voor de review, ik ga hem aanschaffen! De prijs is nu ook nog lager dan eerst