Specificaties Socket AM2+ met AMD 790GX chipset - Bekijk alle specificaties

MSI DKA790GX Platinum Review

endemion 21 juli 2010, laatste update op 21 juli 2010, 297 views

MSI DKA790GX Platinum

Pluspunten

• Prijs/prestatie
  • Temp moederbord (max 40 C)
  • Uitgebreide bios features
  • Layout grotendeels goed
  • Aparte look al zie je dit vaak niet meer met dikke cpu cooler

Minpunten

• Breed bord
  • Weinig ruimte inpluggen SATA stekkers
  • Raid performance/ondersteuning niet best.

Layout Score: 3
Korte toelichting gebruikerservaring.

Het is een mooi bordje met hele mooie mogelijkheden. Je kunt zo'n beetje elk denkbaar voltage op je moederbord aanpassen. Leuk voor als je de max wilt zien te bereiken met je onderdelen. Zelf heb ik het bij een aardige eenvoudige OC gehouden. Maar je moet wel even wegwijs worden uit alle mogelijkheden.

Er zit lekker veel ruimte (2 slots) tussen PCI-e x16 sloten. Dus als je CF wilt draaien krijgt de bovenste kaart ook nog wat lucht. Wel jammer dat de onboard gpu vd 3 serie is terwijl op dat moment de 4serie gangbaar was. Zelfde is nu het geval met de 890GX, 4 serie gpu twerwijl 5 serie gangbaar is. Hybrid CF zit er dus over het algemeen niet in.
De SATA poortjes daar ben ik minder over te spreken. Ze zitten gedraaid, net als de PATA poort overigens. Ja dit kan handig zijn met erg grote gpu's in CF. Maar voor mij persoonlijk was het eerder lomp met aansluiten. De SATA kabels heb ik met een tang aan moeten sluiten omdat ik er met de vingers gewoonweg niet goed bij kon.
De knoppen op het moederbord (pwr/reset/clear cmos) zijn wel handig vergeleken met jumpertjes maar ze zijn ook best lastig te bereiken, zeker als je een aantal kabels over de bodem vd kast hebt lopen (fans/sata/front panel).
Wat wel jammer is dat er geen auto recovery is als een OC te hoog gegrepen is. Je moet dan dus op de clear cmos knop gaan drukken. Hierbij zijn ook opgeslagen (OC) profielen weg.

OC prestaties van het bord voor zover zijn prima, heb de pc over het algemeen 24/7 aanstaan zonder stabiliteitsproblemen. Nu kan de OC nog wel wat hoger maar toch.
3HD's hangen in raid0. Dit werk op zich prima maar de snelheden kunnen beter. M'n oude nforce4 raid controller gaf betere snelheden (180-200 vs 200+ MB/s lezen).
Ook het extra raid menu doet er wat lang over om de zaak te initialiseren tijdens het booten vd pc. Wat daarbij ook stoort is dat het initialiseren eerst moet voordat je de optie krijgt om in te loggen in de raid settings. Hierdoor komt er op het eind nog een paar sec bij voordat er doorgestart wordt naar het OS. Nog iets mafs mbt de raid controller is dat de bij het moederbord geleverde backup software niet met een raid setup overweg kan. Ook andere software heeft er problemen mee Norton Ghost bv loopt ontzettend traag net als Acronis. Moet daarom maar gebruik maken van een BartPE cd'tje wat niet echt ideaal is (probleem van het ontbreken goede SB750 raid drivers in de software).

De prijs was wel erg goed voor een Platinum/Pro/Deluxe bord. Dat was als ik me niet vergis 114.

Heb jij ook een MSI DKA790GX Platinum?