HP Pavilion 15-cw1948nd

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 512GB • AMD Ryzen 5 - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 15-cw1948nd Review

therazo 18 november 2020, 990 views Product gekocht

HP Pavilion 15-cw1948nd

Prima laptop voor lichte bezigheden. Bouwkwaliteit matig, maar voor de prijs is het goed genoeg. Ook

Pluspunten

• Snelle CPU
  • 16Gb Ram
  • SNELLE bootup tijd (enkele seconden)
  • Toetsenbord
  • Lekkere opslag
  • Scherm is prima
  • Batterijduur is ook zeker acceptabel onder lage load
  • Ports

Minpunten

• Luid onder load
  • Oudere Ryzen generatie
  • Trackpad matig
  • Bouwkwaliteit beetje matig
  • Bloatware(!!)
  • Speakers heel matig

In deze review ga ik jullie (kort) een beeld schetsen van de voor- en nadelen van deze laptop.
Deze laptop heb ik aangeschaft voor gebruik op de Universiteit. Aangezien ik voor de studie ook Virtual Machines moet kunnen draaien (om maar iets te noemen) wilde ik sowieso géén ChromeBook. Doordat ik eigenlijk een 15 inch machine wilde met 16gb ram kwam ik al snel bij deze uit voor de prijs.

Wat is er fijn?
De laptop heeft een mooi design. Het is een aluminium-achtig chassis, het heeft een lekker gewichtje en de scharnier van het scherm voelt zeker degelijk aan. Het scherm is ook best mooi, kan zowel helder als dim genoeg voor mijn voorkeur, en het toetsenbord heeft ook 3 instellingen qua verlichting: uit, medium, en maximum. Dikke duim daarvoor, super handig.

Ook vind ik het toetsenbord lekker typen, voor een 'goedkopere' laptop. En: de laptop start HEEL snel op, vaker dan niet is het ding in 4 tot 5 seconden opgestart. Top! Dit komt door de snelle NVME SSD, die met 512GB lekker ruim (en dus rete-snel) is.
De batterijduur is alles behalve speciaal, maar ook niet slecht. Met simpel browsen en/of tekstbewerken kan je er prima lang mee door.

De poorten zijn ook een goeie pro: vooral de Ethernet en de HDMI poort zijn voor mij een goede toevoeging.
Zeker aangezien de laptop dun en licht genoeg is, is hij makkelijk mee te nemen in een rugzak zonder er last van te hebben. Dat is heerlijk!

Wat is er minder fijn?
Helaas is de bouwkaliteit overal wel matig, aangezien bij het intoetsen van toetsen op het toetsenbord er 'deckflex' optreedt. Dit betekend dat niet alleen de ingedrukte toets naar beneden gaat, maar dat de rest van het toetsenbord een beetje meebuigt naar beneden. Ook is op een of andere manier de laptop scheef (?!) gebogen waardoor, als de laptop open is, de rechter hoek van de laptop iets lager uitvalt dan de linker. Vreemd.
De trackpad is niet slecht, maar ook niet geweldig. De tracking is prima accuraat, maar het scrollen werkt een beetje raar, verschillend per applicatie.
Ook is de Ryzen CPU die erin zit helaas nog van de 3000 generatie, terwijl de 4000 serie al uit was. Geen deal-breaker maar wel zonde.
Voor de rest komt de laptop met een hele zak vol met smerige HP bloat/software, die de laptop niet alleen langzamer maakt, maar ook nog eens luider. Het is niet raar om bij het opstarten een minuut lang het apparaat te horen blazen terwijl de CPU naar 50% schiet voor een proces genaamd HP JumpStarts. Heel vervelend. Dit sluit aan op de luidruchtigheid van de laptop. Kudo's naar HP voor het goed koel houden van zo'n chip, maar de fan-curve is veel te agressief vind ik. Heb de die niet warmer gezien dan 67 graden, maar alsnog klinkt het alsof de laptop opstijgt af en toe.

De speakers zijn ook niet om over naar huis te schrijven, er ontbreekt met name helderheid van klanken, en bas. Dit is geen deal-breaker voor mij though; ik gebruik toch altijd een headset of oortjes.

Al met al een prima schoollaptop, doet precies wat hij moet doen en is snel genoeg voor de meeste applicaties, uiteraard op gamen en videobewerken na. Ook is het een prima machine om onderweg een stukje op te tikken of lezen. Voor de prijs is het een hele goede all-round machine, die lastig af te raden is voor iemand die geen 1000 euro aan een laptop uit wil geven, maar ook geen ChromeBook of plastic Pentium laptop wil. Goede sweetspot voor de prijs!

Heb jij ook een HP Pavilion 15-cw1948nd?

Uiteraard is er bloatware! Gelukkig is dit weg na een schone installatie. Goede en duidelijke review. Alleen had ik bloatware niet als een minpuntje opgenoemd, want bijna elk apparaat komt meegeleverd met bloatware van de fabrikant en/of sponsors. Gelukkig is dit in veel gevallen op te lossen door een schone installatie. Helaas kan dit vaak niet op mobiele apparaten en daar is het vermelden zeker waardevol.

Na een schone installatie is deze laptop prachtig voor het geld.
Dom dat ik hier niet eens aan gedacht heb... Ik krijg geen mooie bios flash screen dus het was me nooit te binnen geschoten om gewoon een verse Windows install erop te zetten 8)7 .
De bloatware is namelijk wat de CPU meer belast dan de software die ik draai... Heel jammer dus.
Bedankt voor de tip!
Graag gedaan. Nog een tip. Flash de nieuwste bios versie. Na het flashen van de nieuwste versie werd het opstarten en afsluiten sneller en zonder problemen onder Linux. Daarvoor bleef hij soms hangen onder het afsluiten.
Dankje! Wanneer ik tijd heb (wat dus wel gaat gebeuren helaas) zal ik t proberen!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.