Lenovo Legion 5 15ARH05H (82B1003EMH)

Specificaties 15,6" • 1920x1080 • 1TB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Legion 5 15ARH05H (82B1003EMH) Review

Mamoulian 17 november 2020, laatste update op 4 december 2020, 1.870 views Product gekocht

Lenovo Legion 5 15ARH05H (82B1003EMH)

Ik zocht een goede laptop voor foto- en videobewerking, had een voorkeur voor AMD en het scherm mocht niet kleiner zijn dan 15,6 inch. En dan kom je al snel bij gaming laptops uit natuurlijk. Na maanden twijfelen is het de Legion geworden, de enige die alles wist te combineren.

Pluspunten

• Ryzen 4800H (Intel komt niet in de buurt)
  • Scherm (144Hz, 100% sRGB)
  • Uitbreidbaarheid en poortenselectie
  • Koeling (stil en performant)
  • Snelle SSD
  • Schuifje webcam

Minpunten

• Levensduur batterij
  • Plastic behuizing
  • Voor de Belgen: geen Azerty keyboard

Met de Ryzen 4800H, RTX videokaart en 16 GB RAM heb je een heel krachtige laptop in huis gehaald. Ik gebruik hem niet voor gaming maar voor foto- en videobewerking en daar is hij uitermate geschikt voor. Het scherm heeft een 100% sRGB dekking (en rond de 70% Adobe RGB). De SSD is een OEM variant van de Samsung EVO en dus heel snel. De laptop bezit ruimschoots voldoende poorten (3 gewone USB poorten, 1x USB-C (geen Thunderbolt want AMD), HDMI en Ethernet) en zitten overwegend aan de achterzijde. De koeling lijkt me tot dusver voldoende en is onder normale belasting heel stil. Het toetsenbord is even wennen maar tikt lekker weg. Er is enkel een QWERTY layout beschikbaar maar dat vind ik zelf praktischer en logischer georganiseerd (zeker als je wil coderen). Voor de liefhebbers is er instelbare RGB verlichting. Trackpad is responsief al is heeft het geen glazen oppervlak. Je kan een extra SSD toevoegen of de huidige en het werkgeheugen vervangen. Ik had me wat zorgen gemaakt over de rubberen afwerking van de behuizing maar die blijkt goed mee te vallen. De behuizing zelf is volledig van plastic maar de laptop voelt stevig aan. Het scherm buigt wel veel door maar het scharnier zelf is robuust en weet het scherm stabiel te houden. De echte tegenvaller lijkt me de batterij te zijn, ondanks de 80mWh heb ik er niet meer dan 5-6 uur weten uit te persen. With great power comes great consumption laten we zeggen.
Laten we wel wezen, een Dell XPS15 is voor mijn doeleinden de beter afgewerkte laptop maar minder krachtig voor bijna het dubbele van de prijs (en er is nog de vraag of het probleem met het trackpad nu eindelijk is opgelost).

UPDATE:
Het batterijverbruik schommelt tussen de 4 en 8 uur. Met wat browsen en klein bureauwerk kan je dag doorkomen.

Heb jij ook een Lenovo Legion 5 15ARH05H (82B1003EMH)?

Waar heb je deze variant aangeschaft? Ben er zelf ook naar opzoek :)
Hoi vraagje. Hoe weet je dat je het werkgeheugen uit kan breiden? Ik wil dat zeer graag, maar kan het 1, 2, 3 niet vinden. Ik weet dat je hier wel achter kan komen door een command in te voeren op de laptop omdat te laten zien. Heb je het daar misschien van?

En waarom AMD boven Intel (i7 10750H)? Ik ga de laptoop ook gebruiken voor foto en videobewerking.

Groetjes!
Ik ben al een kleine 6 maand op zoek naar een geschikte laptop en ik heb reeds talloze YouTube en andere reviews bekeken en gelezen. Vandaar dat ik weet hoe de Legion er vanbinnen uitziet. Je kan het bvb hier nalezen. Trouwens van een 15,6' laptop mag je wel verwachten dat je het RAM geheugen kan uitbreiden.
Waarom ik kies voor AMD kan je hier in detail nalezen (een praktijktest van dezelfde laptop maar 1x met Intel en 1x met AMD). Het komt neer op:
- de 4800H veegt de vloer aan met de 10750H op alle benchmarks maar is iets trager in Photoshop
- de 4800H is zuiniger
- de 4800H is ook goedkoper
Vaak blijkt de AMD versie zijn kloksnelheden langer vol te houden dan zijn Intelrivaal.
De RTX2060 is voor mij wel wat overkill maar ik moest die erbij nemen als ik de uitvoering met een 100%RGB scherm, een 1TB SSD en de grotere batterij (80Wh) wou. Het zal in ieder geval geen kwaad kunnen.
Dank voor het delen van je ervaring, dankzij je review ook deze configuratie aangeschaft. Zelf wel vele youtubes en websites bekeken, dat van 6 maanden lang onderzoek doen herken ik wel :p Er zijn een hoop gaming laptops...

Jammer dat dit smaakje niet bij Lenovo zelf te verkrijgen is. In NL zag ik alleen bol, bij andere webwinkels was er geen voorraad. Zelf heb ik em besteld bij amazon, 120 euro goedkoper, maar wel 512 ssd en 60watt accu. Nu nog wachten tot die binnen is.
Heb je misschien een linkje voor me naar de amazon advertentie? Ik ben lang aan het zoeken geweest, maar kan hem nergens vinden.

Cheers
Sure

Let wel, het het een qwertz keyboard, zelf niet opgelet, ik ga em ook weer terugsturen.
Super, bedankt! Ik ben echter ook op zoek naar de qwerty versie. Heeft iemand al een winkel gevonden waar deze beschikbaar is?

Cheers
Ik heb 'm ook een aantal weken geleden aangeschaft bij Bol.com en ook vantevoren gezocht of er meer geheugen in kan. Dat kan volgens verschillende Reddit gebruikers.
Geweldige laptop.
Ik heb er nu een aantal maal MSFS op gespeeld. Werkt vlekkeloos. Alles in ultra.
Toetsenbord werkt lekker. Beter dan mijn 8 jaar oude Y500.
Alleen jammer dat er geen cardreader in zit. Die gebruikte ik wel regelmatig voor o.a. raspberry pi's dus nu moet ik een losse cardreader aanschaffen.

PS in je review zeg je dat deze enkel met azerty leverbaar is maar dat moet qwerty zijn zoals je ook bij de minpunten voor de Belgen noemt.

Ik kreeg na de aanschaf trouwens ook nog een code om Marvel Avengers te downloaden via de Intel Hub site. Beetje vreemd omdat er geen Intel cpu in zit.

[Reactie gewijzigd door fulgore op 1 december 2020 17:17]

Dat moet natuurlijk QWERTY zijn, zal ik meteen even aanpassen. Ik heb overigens vandaag een tweede SSD bijgeprikt. Het openen van de laptop vond ik nog vrij tricky. Ze mochten voor dat geld wel es een M.2 vijs bijgeleverd hebben vind ik. Voor de rest ben ik nog steeds tevreden.
@Mamoulian Hij is blijkbaar sinds vandaag weer te koop bij Bol. Zelf twijfel ik tussen de Skikk / RP-15 met dezelfde specs en deze.
Maar ook na teveel video's van iedereen en zeker die van Jarrod's Tech top Ryzen laptops twijfel ik dan toch hard om de Legion aan te schaffen.

Hij bevalt jou nog steeds tot op heden?
Ja, nog steeds. Ik maakte me wat zorgen over de kwaliteit van de "rubberen" afwerking maar die valt reuzegoed mee. Het toetsenbord bevalt me iedere dag meer en meer. Het enige puntje van kritiek is die van de wat beperkte batterijduur (en het ontbreken van een mount of een M.2 vijs voor een extra SSD). Het hangt er uiteraard vanaf voor wat je 'm wilt gebruiken, voor mij is dat beeld/videobewerking en daar is deze krachtig genoeg voor (vergelijkbaar met een desktop met een Ryzen 3700X heb ik al gehoord). Hij is vrij stil tenzij je 'm echt zwaar belast. Ik heb nog niet gebruikt voor gaming dus ik kan daar weinig over zeggen. Mocht je nog vragen hebben beantwoord ik deze graag.
Thx voor je snelle reactie.

Hij is voor mij bedoeld voor casual gebruik in combinatie met een beetje Adobe werk en wat Casual gaming. (Veel meer tijd heb je toch niet met een gezin en een job :+ )
Van dat missende schroefje is dan een gevalletje "had het net afgemaakt"
Tevens was de ingebouwde SSD volgens mij rap zat vergelijken met vele andere laptops.Heb jij enig idee welk model?
De SSD was de Samsung PM981a dacht ik. Qua snelheid is deze SSD goed genoeg maar ik had meer opslagruimte nodig.
Thx, 1x 1TB SSD zal inderdaad op korte duurt voldoende zijn, maar later na wat games etc misschien wat krap. Maar dan drukken we er gewoon nog 1 bij tegen die tijd. }>
Dank voor de review en het beantwoorden van alle vragen. Ik begin mijn zinnen ook op deze laptop te zetten. Volgens Bol.com kan er geen SSD bijgeplaatst worden. Klopt dat?

EDIT: sorry, ik had eroverheen gelezen dat je dit al hebt beschreven in de review.

[Reactie gewijzigd door Tweepers op 13 december 2020 15:43]

Er zit wel geen M.2 schroef of mount bij dus het wordt een beetje improviseren. Je moet ook opletten bij het verwijderen van de onderkant ter hoogte van de fans. Je moet het plastic wat zijwaarts verbuigen om de sluiting open te krijgen. Het is een spannend momentje maar het lukt wel.
De laptop die ik nu heb begint heel hard te blazen als je als simpels als chrome opstart. Dit is niet ideaal voor op school en eventueel werk. Ook moet coderen maakt die erg veel geluid,

Hoe veel geluid maakt deze laptop met videobewerking ongeveer?
In Performance mode (wat je waarschijnlijk wel wilt gebruiken voor videobewerking en gaming) zijn de fans zeker hoorbaar maar desalniettemin niet erg storend. Ik heb ook nog geen coil whine waargenomen. In gematigd gebruik (zoals wat fotobewerking, browsen of andere minder belastende zaken) is hij erg stil (ik hou 'm dan meestal wel in auto-mode ipv performance mode). Als je het geluid van de fans tot een strikt minimum wilt beperken kan je 'm nog altijd op de "stille stand" zetten. Om wat te browsen of te coderen (tenzij voor compileren of zo) ga je daar geen nadeel van ondervinden.
Hi, ik heb deze laptop ook gekocht en ben eigenlijk overal tevreden over, behalve het scherm! Het zou 100% sRGB moeten zijn, maar ik vind de helderheid echt om te huilen. Als er maar een klein beetje zon schijnt buiten, wordt het binnenshuis al snel te licht om bij te kunnen werken.

Verder heeft mijn scherm veel bleeding aan de onderzijde. Zoveel dat ik een paar keer in een filmpje dacht dat er in de film zelf lichtere plekken in de donkere delen zaten. De grap is, dat als ik aan de onderkant heel licht op het scherm druk, ik de bleeding kan beinvloeden.

Ben benieuwd naar jouw/jullie ervaringen met dit scherm. Misschien heb ik een foutief model?
Dat is een spijtige zaak. Ik heb geen last van (significante) light bleeding maar ik geef toe dat de helderheid net te doen valt (maw voor mijn geval goed maar het zou toch niet veel minder mogen zijn). Wat de sRGB betreft, dit kan ik niet meten maar dit staat los van de helderheid. Het ziet er wel goed uit (maar ik ben omringd door goede schermen dus is het moeilijk om te vergelijken).
Hi, had je reactie gemist, omdat je niet op mijn bericht reageerde, maar een nieuwe schreef ;) Anyway, bedankt :) Ik zal binnenkort eens het scherm laten calibreren met een kitje, op de academie waar ik parttime werk hebben ze zo'n ding. Benieuwd of die ook de precisie van de kleurweergave kan meten.
Ik ben best wel benieuwd naar die meetresultaten dus mocht je me die kunnen doorspelen: alvast bedankt.
Volgens NotebookCheck.net is het kleurbereik als volgt: 95.7% sRGB, 69.7% AdobeRGB, 73.1% DCI P3.