1 review

Asus ROG Zephyrus G14 GA401IU-HE103T

Specificaties 14" • 1920x1080 • 1TB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Zephyrus G14 GA401IU-HE103T Review

teun-v 16 november 2020, laatste update op 16 november 2020, 449 views Product gekocht

Asus ROG Zephyrus G14 GA401IU-HE103T

Deze laptop is met recht een wolf in schaapskleren te noemen, een gaming laptop die er wat meer als een normale laptop uit ziet en dat alles in een behuizing van 14". Dit is precies wat mij in deze laptop aanspreekt, een krachtige 8 cpu met een dedicated grafische kaart.

Pluspunten

• Stevig
  • Snel
  • Accuduur
  • Kleurweergave
  • Totsenbord
  • No nonsense uiterlijk

Minpunten

• Reactie tijd scherm
  • Temperatuur bij zware belasting
  • Backlight toetsenbord
  • Animatrix niet perfect

Deze machine is prima in staat om ook de wat zwaardere games te draaien met redelijke framerates. Doe je dit op de accu dan is die net zoals andere gaming laptop in minder dan 2 uur leeg te trekken. Bij lichte taken als een beetje web-browsen, Netflix en tekstverwerken heb ik tijden gezien van over de 9 uur. Al met al valt dat niks tegen.

Bij het zwaarder belasten van deze machine wordt deze wel aardig warm, gamen of zware taken op schoot doen is dan ook erg oncomfortabele. Wat dit punt betreft kun je merken dat met deze machine de grenzen van de 14" behuizing zijn opgezocht. Een 90 graden cpu temperatuur zijn bij zware taken dan ook geen uitzondering. Ondanks dit blijf de cpu toch boven de base clock van 2.9 GHz draaien

Het toetsenbord slaat lekker aan en geeft duidelijke feedback, het tikt plezierig en dek flex is nauwelijks aanwezig. De toetsenbord backlicht is oneven maar voldoet op dit grijze model prima. Het trackpad is wat klein te noemen maar reageert precies op aanrakingen en mijn vingers glijden er prima over.

Het scherm heeft een mooie kleurweergave en ziet er uniform uit. Deze laptop heeft een 120Hz paneel maar verwacht hier niet te veel van, de reactietijd licht wat aan de hoge kant. Voor dagelijkse werkzaamheden is dit voor mij zeker geen probleem. Voor de geoefende gamer kan dit een tegenvaller zijn. Er zit verder geen webcam in deze laptop.

Dit model bevat ook animatrix led licht scherm in de cover van het display, een echt gimmick die niet geheel feilloos is: Vooral aan het einde van animaties blijft het even 'hangen', wat af doet aan het effect. Van mij had deze feature dan ook niet in de laptop hoeven zitten, als het feilloos was geweest was het leuk geweest. Het staat bij mij dan ook uit.

Het gewilde geluid wat deze laptop produceert is helde en gedefinieerd voor een laptop. Verwacht geen wonderen mar het klinkt zeker niet verkeerd wat uit de 4 speakers komt.

Windows Hello is aanwezig in deze laptop in de vorm van een vingerafdrukscanner die is ingebouwd in power knop. Als je de laptop aanzet wordt de afdruk onthouden tot je op het inlog scherm bent waarna je direct wordt ingelogd. In z'n 90% van de gevallen gaat dit in één keer goed.

De hoeveelheid bloadware waarmee deze machine geleverd wordt valt ook enom mee, buiten McAfee en wat Asus software is er niet veel te vinden. Dat ben ik wel ander gewend.

Al met al ben ik meer dan tevreden met deze machine.

Heb jij ook een Asus ROG Zephyrus G14 GA401IU-HE103T?