1 review

QNAP TS-251D (2GB ram)

Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-251D (2GB ram) Review

EdwinPD 16 november 2020, 2.089 views Product gekocht

QNAP TS-251D (2GB ram)

Pluspunten

• NAS is vrij stil in gebruik
  • RAM geheigen uitbreidbaar naar 8GB
  • HDMI output
  • Groot assortiment aan apps
  • De TS-251D gemakkelijk om te installeren.

Minpunten

• HDD’s niet meegeleverd
  • HDMI kabel niet meegeleverd
  • OS is af en toe wat traag
  • Meegeleverde 2GB RAM is niet voldoende voor HDMI aansluiting

QNAP TS-251D

In mijn eerste review behandel ik de QNAP 2-Bay TS-251D, samen met 2x Western Digital Red 2TB harde schijven. Hoe gemakkelijk is het om de TS-251D te installeren zonder enige ervaring? Ook kijk ik naar de snelheid van bestandsoverdrachten en sluit ik door middel van een HDMI kabel de TS-251D aan de televisie.

Specificaties

Om te beginnen zal ik eerst de specificatie benoemen van de TS-251D.

CPU - Intel® Celeron® J4025/J4005 dual-core 2.0 GHz processor
CPU-architectuur - 64-bit x86
Grafische processoren - Intel® HD Graphics 600
Floating Point Unit - Ja
Encryptie-engine - Ja (AES-NI)
Hardware-versnelde transcodering - Ja
Systeem Geheugen - 2 GB SO-DIMM DDR4 (1 x 2 GB)
Maximale hoeveelheid geheugen - 8 GB (2 x 4 GB)
Geheugenslot - 2 x SO-DIMM DDR4 Voor dual-DIMM-configuratie moet u een paar identieke DDR4-modules gebruiken.
Flash-geheugen - 4 GB (Dual boot OS-bescherming)
Schijfslot - 2 x 3.5-inch SATA 6Gb/s, 3Gb/s
Schijf compatibiliteit - 3,5 inch SATA harde schijven, 2,5 inch SATA harde schijven, 2,5 inch SATA solid state-schijven.
Hot swappable - Ja
M.2 SSD Slot - Optioneel via een QM2 PCIe adapter
Ondersteuning SSD cache versnelling - Ja
Gigabit Ethernet poort (RJ45) - 1 (Uitbreidbaar met een optionele PCIe-adapter)
5 Gigabit Ethernet poort (5G/2.5G/1G/100M) - Uitbreidbaar met een optionele PCIe-adapter
10 Gigabit Ethernet poort - Uitbreidbaar met een optionele PCIe-adapter
Jumbo Frame - Ja
PCIe slot - 1
USB 2.0 - 3
USB 3.2 Gen 1-poort - 2
USB 3.2 Gen 2 (10Gbps) poort - Optioneel via een PCIe uitbreidingskaart
Infrarood Sensor - Ja (Optionele QNAP RM-IR004 afstandsbediening)
HDMI uitgang - 1, HDMI 2.0
Vorm - Toren
LED-indicatoren - Voeding/Status, LAN, USB, HDD1-2
Knoppen - Voeding, USB copy en Reset
Gewicht - 1.48 kg
Bedrijfstemperatuur - 0 - 40 Celsius
Relatieve vochtigheid - 5-95% RH niet-condenserend, natte bol: 27 ˚C (80,6 ˚F)
Voeding - Externe voedingsadapter, 65 W, 100-240V
Stroomverbruik - 15,25 Watt
Ventilatoren - 1 x 70mm
Geluidsniveau - 16,7 db(A)
Systeemwaarschuwing - Zoemer
Kensington beveiligingsslot - Ja
Maximaal aantal gelijktijdige verbindingen - 800

Uitpakken

Tijd om de TS-251D uit te pakken. Als je de doos opent, zie je de TS-251D zelf (in het schuimrubber) en een doos met accessoires. Dit is redelijk standaard (één groot nadeel hiervan is dat je huis vervolgens ook vol ligt met dat spul…). Verder kan je niet zien of je niets anders nodig hebt voor de eerste installatie afgezien van uiteraard HDD's.

Meegeleverde accessoires:
- Cat5e ethernet kabel
- 65W voeding met stroom kabel
- Schroeven de de 2.5-Inch HDD’s (8x)
- Schroeven de de 3.5-Inch HDD’s (8x)
- Quick installation guide

De behuizing van de Qnap TS-251D bestaat uit een combinatie van de kunststof buitenbehuizing en metalen binnenwerk. De matte witte kleur met het parel blauwe accent aan de voorkant ziet er goed uit. Echter ben ik geen fan van de ronde afwerking aan de randen, maar goed smaken verschillen nu eenmaal. Bij andere merken zie je vaak zwarte kasten, waar dit toch wel wat rustiger oogt.

Aan de voorzijde zien we aan de rechterkant (van boven naar beneden) de aan en uit knop, verschillende LED indicatoren, USB 3.2 aansluiting en een copy-knop waarmee je indien een aangesloten schijf direct een backup kan maken naar de TS-251D.

Aan de achterzijde zien we een 70 mm ventilator die de NAS koel houdt, links daarvan een HDMI Output welke aangesloten kan worden op je televisie, reset knop, 1x 3.2 USB-aansluiting, 3x 2.0 USB aansluiting, een RJ45 ethernet aansluiting en de stroomtoevoer.

De TS-251D is d.m.v. een kensington slot vast te maken zodat deze niet gemakkelijk mee kan worden genomen

Gebruiksklaar maken

Heel fijn is dat je niet de hele NAS uit elkaar hoeft te halen, door middel van 2 krachtige magneten zit de frontplate op de TS-251D vast. Deze halen we er zonder enige moeite vanaf en zijn de bays zichtbaar.

Vervolgens haal je de bays eruit en kan je de schijven vastmaken.

Nu de bays eruit zijn gehaald nemen we een kijkje aan de binnenkant van de TS-251D. Wat opvalt is dat je gemakkelijk extra ram kan toevoegen aan de TS-251D rechts onder op de foto is te zien dat er nog een lege DDR4 slot is. Ook de al geïnstalleerde DDR4 (rechts op de foto) is makkelijk te vervangen. Standaard heeft de NAS 2GB, echter is deze wel uit te breiden naar naar 2x 2GB(4GB) of zelfs 2X 4GB(8GB). Handig als je bepaalde apps wilt gaan draaien die veel geheugen vragen.

Schijven vastschroeven en klaar (let op: schroevendraaier is helaas niet meegeleverd dus zorg dat je deze al in bezit hebt) Maar, ik ken weinig mensen die geen schroevendraaier in huis hebben liggen. Vervolgens schuif je de schijven weer gemakkelijk terug de NAS in, klik en klaar. Als laatste zetten we de frontplate op de NAS.

Wat ook wel handig is om te vertellen is dat er ook nog een failsafe ingebouwd op de TS-251D voor de frontplate door middel van een schuif-lock. Heel handig als je kinderen hebt die overal aanzitten.

Plaats de TS-251D naar vrije keuze in huis, let wel op dat je deze niet in de buurt van een geluidsinstallatie zoals een home cinema neerzet. De trillingen van de subwoofer kunnen (mogelijk) de HDD’s beschadigen. Ook kleine afgesloten ruimtes (zoals een meterkast) worden afgeraden dit i.v.m. het verkoelen van de NAS. Mocht de meegeleverde UTP kabel te kort zijn kan deze vervangen worden met een langere kabel.

Installatie

Zoals ik in de inleiding al had aangegeven had ik geen ervaring met het installeren van een NAS, tot nu.

Met de wizard kom je probleemloos door de installatie heen. Ik zal mijn uiterste best doen om te laten zien hoe de installatie in zijn werk gaat. Ook laat de beknopte handleiding zien welke stappen je moet doorlopen om de TS-251D werkend te krijgen.

Zodra de TS-251D is aangesloten op het 220V netwerk en de modem/router, schakel je de NAS in met de aan/uit knop. De TS-251D start nu op, tijdens het opstarten zal je wat piepjes horen. als onervaren NAS gebruiker liep het zweet van mijn voorhoofd, in gedachten dacht ik “die piepjes kunnen nooit wat goeds betekenen’’, gelukkig zat ik fout en was het zweet al snel verdwenen.

Na ongeveer 15 minuten gaat het dan echt gebeuren het systeem heeft zich genesteld in het netwerk en gaat het echte werk gebeuren. Kan ik mij gaan scharen tussen de talloze installatie experts of val ik gigantisch hard op mijn op achterhoofd?

Na het installeren van Qfinder in windows is het tijd om de smart-installation guide te starten via je browser.

Stap 1. Het kiezen van een naam en wachtwoord, aangezien ik groot fan ben van een nasi loempia was de keuze snel gemaakt, ik zie je denken “haha typfout”. Daar kwam ik ook achter in al mijn euforie heb ik een typfout gemaakt, geen zorgen de naam is inmiddels aangepast naar NASiloempia.

Stap 2. Datum en tijd, spreekt voor zich. Als je aangesloten bent op het netwerk staat dit automatisch goed.

Stap 3. Netwerk, hier werd het spannend, vinkje op ‘Obtain an IP-Address automatically (DHCP)’ en klaar

Stap 4. Services, dit vraagt op welke besturingssystemen je de bestandsoverdracht wilt gaan uitvoeren. Ik heb gekozen voor Windows dit is het enige wat ik thuis heb staan.

Stap 5. De samenvatting om te zien of je alles goed hebt ingesteld. Zo ja kan je op apply klikken

Daar gaat ze dan. Dit proces kan 10 tot 20 minuten in beslag nemen. Tijd om een loempia te bestellen!.

En klaar, Qnap feliciteert mij met het behalen van de expert status. Vuurwerk mag daarbij natuurlijk niet ontbreken.

Na het inloggen krijg je nog een privacyverklaring lees deze even door en druk vervolgens op doorgaan..

Vervolgens kom je op een pagina terecht waar je een opslagpool kan maken

Vervolgens kun je de schijven selecteren ik heb gekozen voor een Raid 1 opstelling. Raid 1 is spiegelen van je data. Houd je 2TB van je data over in plaats van de 4TB.
Raid 0 is beide schijven samen, maar bij 1 uitval is je data weg. Kortom, Raid 1 is fijn (heb je een complete backup schijf).
Mocht je te weinig ruimte hebben - koop je grotere schijven.. hehe.

Dan kom je uit bij en configureren ik heb hier de standaard instellingen laten staan en op volgende geklikt.

Uiteraard weer een samenvatting om te kijken of je alles juist hebt uitgevoerd. vervolgens klik je op maken en het systeem doet de rest. kind kan de was doen.

NASiloempia is nu klaar voor gebruik.

Snelheid

Als ik mag toegeven ben ik een verwend fan van drones, daar ik opneem met 4k 60fps zijn de opnamen bestanden nogal groot. Een NAS komt nu wel van pas. Alle beelden die ik in het verleden heb opgenomen kan ik met een sleepbeweging verplaatsen van mijn PC naar de TS-251D. Snelheid daarbij is cruciaal in mijn optiek. Met een gemiddelde snelheid van
110MB/s mag er niet geklaagd worden

Qmanager

Qnap biedt ook een mobiele app aan genaamd Qmanager hierop kun je alle informatie zien met betrekking tot de TS-251D. Op de homepagina zie je onder andere de systeemstatus, HDD status, resource monitor, opslag en hardware informatie. Ook is er de mogelijkheid om via de Qmanager app direct apps vanuit de AppCenter te installeren op de TS-251D.

Via de app zijn ook de apps in de App Center te beheren. Zo kunnen de huidige geïnstalleerde apps worden beheerd. Daarnaast is er ook een mogelijkheid via de App extra apps te installeren.

Via de verbindingslogs kan je in iedere geval in de gaten houden wie er zoal op de NAS inlogt.

De resource monitor geeft info weer over temperaturen, gebruik van het systeem e.d.
Onderin zijn er verschillende tabs waarbij CPU, RAM, opslag, bandbreedte, processen en gebruikers kan worden bekeken en beheerd.
Zo worden bijvoorbeeld onder het tabje processen alle lopende processen weergegeven. En onder de tab gebruikers worden de gebruikers getoond die met de NAS zijn verbonden.

AppCenter

QNAP heeft een breedt assortiment aan apps welke te downloaden zijn via de AppCenter. Hieronder staat een overzicht van de apps de te installeren zijn op de TS-251D.

TS-251D aan de TV

Met een HDMI kabel (die helaas niet wordt meegeleverd) sluit ik de TS-251D aan op de TV. Helaas werkt dit met de standaard 2GB geheugen niet naar behoren. ik kreeg constant de melding dat er niet genoeg geheugen vrij was en het systeem liep zelfs meerdere malen vast. Na wat research op het internet blijkt dit bekend te zijn onder de gebruikers van de TS-251D, er wordt dan ook aangeraden om te upgraden naar minimaal 4GB werkgeheugen.

De Qnap TS-251D is een prima NAS om mee te beginnen. Desondanks dat er een hoop fabrikanten op de markt zijn - waar ik ook nog niet mee heb mogen spelen - merk ik wel dat de QNAP best solide is. Voor een mooie prijs heb je een prima NAS waar je nog een langere tijd mee door kan gaan. De software heeft zo zijn voor én nadelen. Ook het installatie gemak van de schijven is een voordeel, zonder na te denken weet je waar ze horen waardoor de beknopte handleiding in die zin ietsjes overbodig is.

De installatie wizard op de computer is ook zeker een pluspunt. Door middel van het doorlopen van alle stappen ben je ook zonder ervaring binnen 30 minuten klaar en kun je verder gaan met het toewijzen van de schijven. In welke opstelling je deze ook wilt hebben.

Na het aansluiten op de televisie schrok ik behoorlijk van het geheugengebruik van de NAS met de 2GB standaard geheugen kom je niet ver, het systeem loopt constant vast. dit is dan ook zeker een minpunt! Ik raadt hier dan ook aan om bij aanschaf van de TS-251D 2x4GB DDR4 RAM te kopen om de TS-251D direct te upgraden.

De snelheid van de bestandsoverdrachten is top. Toch kan de NAS sneller met een extra uitbreidingskaart denk hierbij aan de snelheden van 2,5/5/10GBe.

Alles bij elkaar krijgt de TS-251D van mij 4 uit de 5 sterren. Had het gebruik van de TS-251D in combinatie met de televisie vriendelijker geweest had de nas zeker 5 sterren gekregen.

Heb jij ook een QNAP TS-251D (2GB ram)?

Probeerde nog een plus 4 te geven maar die stond er niet bij
Helaas volgende keer beter hehe
Super review! Klasse, dank voor de hoeveelheid informatie. _O_
Blij dat ik mijn steentje kan bijdragen, bedankt Jolke! :)
Die NAS is in het zonnetje gezet!

Goeie review ;)
Zeer interessante review, ik overweeg ook om deze te kopen.

Ik heb nog een vraagje over de ram upgrade die je uitgevoerd hebt.
Heb je ram van QNAP gebruikt of van een leverancier zoals Crucial of Kingston?

Ik las dat er vroeger soms problemen waren met de HDMI-poort bij het gebruik van ram-geheugen dat niet afkomstig was van QNAP. Maar ik weet niet of dit nu nog zo is.
Hi RLL,
Bedankt voor je reactie goede vraag!. Zelf heb ik mijn RAM geheugen niet geüpgraded, Ook na het doorspitten van het Qnap forum ben ik niet veel wijzer geworden. 1 thread geeft aan dat het mogelijk is maar dan wel met kaarten van 2400Mhz.
2400 will work fine, but when you run multiple DIMMS the memory speed drops anyway, so if 2133mhz dimms are cheaper go with those.
Bedankt om te laten weten!
Door uw review weet ik nu zeker dat ik voor de 4GB ram ga.
Het prijsverschil is dan niet zo groot. Achteraf officieel QNAP ram bijkomen is wel vrij duur.

Ondertussen zag ik ook dat Kingston expliciet aangeeft dat ze ram hebben dat compatibel zou moeten zijn met de TS-251d. Bij Crucial wordt enkel gesproken over "TS-251". Het ram geheugen dat Crucial voorstelt is DDR3 terwijl de TS-251d DDR4 heeft.
Mooie review! Ben wel benieuwd waarom je je nas überhaupt op een tv wil aansluiten? Gebruik je hem dan als mediaspeler, zodat tv niet hoeft te decoden? Of puur als scherm om in de configuratie te kijken?
Verder een tip: geef je nas een statisch ip en geen dhcp. Als je hem een keer uit zet (of stroom valt uit), werken gemaakte snelkoppelingen niet meer van bijvoorbeeld je verkenner op de pc.
Ik wilde de nas inderdaad gaan gebruiken als mediaspeler. Bedankt voor de tip omtrent het ip adres dit ga ik zeker instellen :)
Mooie review ! Ik heb de TS-251, en heb een redelijk oude firmware gehouden, omdat ik bij nieuwere firmware versies geen app zag om nzb bestanden te kunnen verwerken ( nieuwsgroepen om bestanden te downloaden ). De app was Sabnzb+, welke ik in jou rijtje niet zag staan.
Heb jij de mogelijkheid om een app te installeren zodat je uit de nieuwsgroepen kan downloaden ?

Het schijnt tegenwoordig in “ docker “ te zitten. Geen ervaring daarmee, vandaar dat ik dus niet de firmware meer geüpgraded heb.
Ben benieuwd of jij iets kan zien om NZB files te kunnen verwerken en dus uit de nieuwsgroepen kan downloaden. Mvg Teun.
Het schijnt wel mogelijk te zijn, via verschillende reviews zie ik dat het via verschillende download cliënten zou moeten werken.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite