Specificaties Rad. HD5830 (825MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Club 3D HD5830 Overclocked Edition Review

MartijnAbel 20 juli 2010, laatste update op 20 juli 2010, 928 views

Club 3D HD5830 Overclocked Edition

Pluspunten

• Stil
  • Koel
  • Ziet er zeer netjes uit!

Minpunten

• Duur in verhouding tot de 5850
  • Koeler voelt wat fragiel aan

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik zal hier even een beknopte review van de Club3D ATI Radeon 5830 1Gb Overclock Edition geven.
Aangezien de kaart weer terug moet voor RMA(DOA) i.v.m artifacts e.d.

Als de kaart weer terug is, een nieuwe, dan zal ik daarna kijken of ik de kaart nog eens netjes kan overclocken e.d. aangezien dat bij deze niet gaat.

Gebruikt systeem:

Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3.2Ghz
Gigabyte GA-EP45-DS4
Kingston ValueRam 2GB DDR2-800 + Dane-Elec 2GB DDR2-800
Club 3D Radeon HD 5830 OC 1GB
Monitor Samsung SyncMaster 205BW - 1680x1050 max reso.

Kaart info:

Videochip Radeon HD5830
Videochip snelheid 825MHz
Geheugengrootte 1GB
Geheugen Snelheid 4,2GHz
Geheugen Bandbreedte 256 bit
Geheugen Type GDDR5

De 5830 zou eigenlijk de vervanger moeten zijn van de 4890, die tot voor kort nog perfect tussende 5770 en de 5850 pastte.
Aangezien die kaart alleen nergens meer te krijgen is/was is ATI met een soort van opvolger gekomen om het gat tussen de 5770 en de 5850 op te vullen.

Ik had verwacht dat de prestatie iets meer richting de 5850 zou gaan, zeker gezien zijn prijs, maar het blijkt uit verscheidene reviews dat de kaart meer richting de 5770 nijgt, maar wel perfect doet wat de 4890 deed, alleen dan met DX11 ondersteuning en een klap zuiniger en frisser :D

Benchmarks:

Ik zal hierbij alleen even gebruik maken van Battlefield Bad Company 2, aangezien dit de enige game is die ik atm op de pc geinstalleerd heb.
hierbij zal ik wel gebruik maken van de meest voorkomende resoluties in de game zelf.

De map die gebruikt is in de singleplayer van BF: BC2 is No One Get's Left Behind

Voor de grafiek van de geteste resoluties verwijs ik jullie naar onderstaande grafiek:

Temperaturen:

De temperaturen van de kaart zijn vrij netjes al zeg ik het zelf.
ben altijd de 4xxx serie gewend geweest(4850 & 4890) en dat is qua temps toch wel een wezenlijk verschil op lage fan speeds.

temperaturen liggen in idle zo rond de 48 graden en op full load zo rond de 65/70 graden, wat naar mijn weten toch netjes is in een kamer van 28 graden.

nog even een plaatje bijgevoegd van de temps onder load:

Geluidsproductie:

Zeer goed! ben dan ook zeer tevreden over de koeler van Club3D.
was de stock koeler gewend van mijn 4850 en de stockkoeler van mijn 4890, wat daar stofzuigers waren, is het bij deze kaart een genot.
zelfs op een fanspeeds van 50% amper hoorbaar!

Overclockbaarheid:

De kaart is reeds voorzien van een minieme overclock door Club3D (wel 25MHz op de core en 200Mhz op het geheugen) maar ik zal zodra de kaart terug is van RMA eens kijken wat ik er uit kan persen.
dit zal ik nu niet doen, aangezien de kaart straks alweer terug moet(vandaag nog ja :P ) ivm RMA/DOA.

Prijs/kwaliteitsverhouding:

prijs/kwaliteitsverhouding is enigzins mager, gezien wat je terugkrijgt voor je geld.
daarentegen vult het wel exact het gat tussen de 5770 en de 5850 op.
de prijs zal nog wel enigzins gaan dalen, en dan word deze kaart zeker aantrekkelijker!

Heb jij ook een Club 3D HD5830 Overclocked Edition?