Logitech Squeezebox Receiver Review

xoun 20 juli 2010, 5.838 views

Logitech Squeezebox Receiver

Pluspunten

• Functionaliteit webbrowser en in Android apps
  • Geluidskwaliteit prima in orde
  • prijs/kwaliteit

Minpunten

• installatie lastig
  • langzame interface (zowel app als browser)

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik zocht al tijden naar een betaalbare oplossing om audio te streamen op een eenvoudige manier Ik heb een receiver met digitale ingangen, maar ik had geen zin om mijn PC aan te moeten zetten voor muziek.
Daarnaast staat al mijn muziek op een NAS. Ook had ik geen trek in een extra afstandbediening.
Nadat Sonos was afgevallen op prijs (ik ben ook niet echt een audiofiel), heb ik maar besloten voor de squeezebox oplossing te gaan.

De Touch vond ik wat prijzig en niet echt handig (ik ben niet zo vaak in de buurt van mijn stereo) en de Duet wel geinig, maar aangezien ik geen extra afstandbediening wilde, was dit ook niet de oplossing.
Ik ben uiteindelijk voor de receiver gegaan omdat deze via een Android App ook te bedienen was.

De Receiver is niet bedoeld voor stand alone gebruik en dat is te merken. Configuratie kan officieel alleen via een controller. Dit is duidelijk een pesterijtje want waarom niet standaard een ip adres via DHCP wordt ingesteld is mij anders een raadsel. Gelukkig is er op Internet software te vinden waarmee je de configuratie wel kunt uitvoeren. En dan is het ook zo gebeurd. Naast de receiver moet je server software installaren op een PC. Gelukkig is er voor de Synology NAS reeks een server package en de installatie daarvan voorloopt voorspoedig.

Al met al werkt de receiver nu prima. Aan en uit te zetten via browser of App. Ik mis de afstandbediening helemaal niet. een display zou nog mooi zijn, maar het is de meerwaarde voor een Squeezebox Touch niet waard.

• Cambridge Audio Azur 540 Receiver
  • Synology DS207+ NAS

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Receiver?

Zit veel waardevolle informatie in, maar wel kort.
Had ook graag nog wat over de snelheid gehoord van het streamen.
Hoe het geluid bevalt (al ligt dit ook aan je reciever).

Hoe de installatie is gelopen?? Monkeyproof of....
Sorry was wat kort inderdaad, maar ik heb het apparaatje ook pas een week.

De installatie is niet monkeyproof, maar als je niet terugschrikt voor wat DOS-achtige commando's en je kent de IP nummers van je netwerk, dan is het prima te doen. De handleidingen op internet bieden voldoende houvast. En je kunt het volgens mij amper helemaal om zeep helpen. Je kunt altijd bij de configuratie om die weer aan te passen.

Geluid is boven mijn verwachting. Een stuk beter dan een audiokabeltje van/naar je PC. Er zit duidelijk een goede DAC in.

Het enige nadeel is dat de muziek wat traag reageert op acties. Met het volume valt het wel mee en ook 1 nummer verder gaat ook wel, alleen als je snel 3 nummers wilt skippen, dan wil het nog wel eens misgaan zodat je er minder of meer overslaat. Ook het aanpassen van je playlist of snel even een nummer, artiest of album zoeken kan nog wel eens wat traag verlopen, zeker bij een groter collectie. Er zit gewoon een kleine vervelende vertraging in. Zeker niet onoverkomelijk, maar irritant als je snel even wat wilt doen. Ik weet niet of dat door de squeezebox receiver, de Server software of mijn NAS komt (ik vermoed dan het één van de laatste twee is).
Weet vrij zeker dat het door je NAS komt. Die heeft maar relatief weinig processor power en die moet hij ook nog delen met je andere apps.

Heb een dedicated P4 servertje staan met torrents, samba file sharen en de squeezebox server. Geen enkel probleem hier!
Bedankt voor de review!
Ik wil precies hetzelfde gaan doen met een willekeurige nas en een computer die toch altijd aan staat, maar zou je dan nog even aan willen geven waar je het progje hebt gevonden:
"Gelukkig is er op Internet software te vinden waarmee je de configuratie wel kunt uitvoeren"

Alvast bedankt!
@Jixle

Nu dus ruim een half jaar in gebruik. De app op mijn telefoon kan alles bedienen: muziek zoeken, selecteren, favorieten aanmaken, volume, playlists etc. Je hebt voor de dagelijkse bediening echt niks anders nodig. Het enige wat ik wel eens via een browser op de laptop doe is playlists aanmaken. Dat gaat via de webportal gewoon een stik makkelijker.

Nadeel van een mediastreamer is dat je die altijd via de TV of (als je geluk hebt) via een browser moet bedienen. Met dit heb je alleen je (Android/IOS) telefoon nodig die je toch altijd in de buurt hebt.

Ik heb van mijn NAS ook een app, maar die gebruik ik weer om te streamen naar mijn telefoon ipv mijn stereo. Die is dus vooral voor onderweg.
Kun je ook sporify streamen met de Squeezebox Receiver? Daar zoek ik een oplossing voor. Geen pc in de buurt en Sonos is mooi maar veels te duur....
@ The-Force: De Squeezebox Receiver communiceert met een SBS, een SqueezeBox Server. Dat is software voor op je PC, of voor op je NAS (in feite is een NAS een lichte Server met storage). Dus helemaal stand alone werkt de Squeezebox Receiver niet. Een mogelijke oplossing zou een goedkope Android Tablet kunnen zijn waar je de prima Spotify App op draait.
@canocookie de geluidskwaliteit is beter, maar dat is voor mij niet het belangrijkste.
Als ik audio luister wil ik niet eerst allerlei apparatuur aanzetten. Mijn versterker aanzetten of op het juiste kanaal vind ik meer dan genoeg. Ik wil niet ook nog eens de TV moeten aanzetten om een playlist te maken of een internetradiostation op te zoeken.
Met XBMC kan dat tegenwoordig ook met de XBMC Remote App, maar ik weet niet of AC Ryan HD2 of de prodigy een gebruikersvriendelijke App of browserinterface hebben.
@eenanderenaam http://projects.robinbowe.../trac/wiki/GettingStarted

Ik gebruik mijn squeezebox nu ruim een maand en ben er zeer tevreden mee. Een aanrader!
Bedankt voor de review.
Ik ben zelf ook al heel lang aan het kijken wat de beste oplossing is voor mijn situatie.
Ik heb nog een vraag over het gebruik.

Hoe werkt het muziek luisteren, is de app via de telefoon genoeg om muziek te selecteren?
Of kan het muziek luisteren net zo goed gaan via een mediastreamer die op je nas is aangesloten?

Bedankt voor de antwoord alvast.