Netatmo Smart Video Doorbell Review

theuneversTestpanel 16 november 2020, laatste update op 30 november 2020, 1.352 views Testpanel

Netatmo Smart Video Doorbell

Met 300 euro is de Netatmo Slimme Video Deurbel een stevige inverstering. Daar staat tegenover dat alle ‘premium’ features wel gelijk ontgrendeld zijn. De deurbel is heel makkelijk te installeren. De app werkt goed maar mist uitgebreide mogelijkheden.

Pluspunten

• Geen abonnementskosten
  • Eenvoudige installatie
  • Lokaal opgeslagen
  • Sterk design
  • Goede bouwkwaliteit
  • Goede nachtzicht

Minpunten

• (daarintegen) hoge aanschafprijs
  • Geen koppeling met Google Home
  • Geen 1080 resolutie
  • Vertraging (bij oproep / praten)

Kwaliteit Score: 5
Netatmo Slimme Video Deurbel

Al een aantal jaar twijfel ik over de aanschaf van een slimme deurbel. Abonnementen, apparaten die niet volledig met elkaar wilde spelen (Ring (Amazon) laat geen video zien op Nest Home Hub of Chromecast). Daarnaast zie ik voornamelijk een voordeel als een pakketbezorger aan de deur staat en je bent niet thuis dat je kan zeggen: leg het in de schuur, waarbij de schuur via een slot op afstand wordt geopend. Gezien ik die mogelijk niet heb. Heb ik uiteindelijk deze verslimming aan mijn voordeur maar laten varen. Totdat ik de mogelijkheid kreeg om een slimme deurbel via Tweakers en Netatmo te testen.

Oude situatie
Oude situatie 1 https://tweakers.net/i/F1JKvT3w7m0rj2Vti6j_FDFJ-lg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxdKZ5T66wJWxp8sOeZf1oOz.jpg?f=fotoalbum_medium

De doos en inhoud

• Slimme Video Deurbel
  • MicroSD kaart van 16GB
  • Gongmodule (deze zorgt ervoor dat de deurbel voldoende stroom krijgt)
  • Muurmontageplaat
  • Optioneel afdekplaat (100 mm x 190 mm)
  • Optioneel steun met een hoek van 25°
  • Extra zekering
  • Veiligheidsschroef met aangepast gereedschap
  • Schroeven en pluggen
  • Gebruikershandleiding
https://tweakers.net/i/e3Q42wBYr2M3qVe9OEP_v4rYB9Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEXb3Uw8b0eV7u4JODzLe2oa.jpg?f=fotoalbum_medium https://tweakers.net/i/yqS1DQNDXdgtlQJ4y9E_wRwygDI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHb0svAkSWfsZVWMiJfdFvVW.jpg?f=fotoalbum_medium Inhoud dooshttps://tweakers.net/i/TsjUjNR1fURaekPmmfCeZEnWPwk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoBXorJ7kBlV4cfKiscQEt7C.jpg?f=fotoalbum_medium

Setup

De slimme deurbel hangt aan mijn woning die direct aan de straat grenst. De stroom wordt geleverd door de oude deurbel kabel die er waarschijnlijk al sinds de bouw in 1984 ligt. De WiFi wordt verkregen vanuit onze Nest WiFi die zo’n tweeëneenhalve meter achter de voordeur hangt. De app test ik op mijn Pixel 3 en mijn vriend op zijn iPhone. De taal op mijn telefoon staat op het Engels, dus al mijn screenshots zijn in het Engels.

Het ontwerp

Persoonlijk vind ik het ontwerp van de Netatmo deurbel heel sterk. Het onderwerp is duidelijk, drukker onderaan, luidspreker/microfoon in het midden en bovenaan de camera. In de camera module zitten boven de camera de indicatorlampjes. Groene knipperend betekent dat je op de bel hebt gedrukt en rood betekent dat ik naar je kijk.
Oud tegen nieuw

Installatie

Huidige situatie: een domme deurbel met een gong die aangesloten is op een transformator. Er wordt een simpele maar duidelijke handleiding meegeleverd. Netatmo biedt ook een zeer overzichtelijke installatievideo als lezen niet jouw ding is: https://www.youtube.com/watch?v=-PvE3t-SnN0.
Ik ga aan de slag. Eerst haal ik de stroom van mijn deurbel af en ik bevestig de gongmodule aan de bestaande gong. Dit gaat erg makkelijk. Kwestie van schroefje losdraaien, extra kabeltje eronder en weer vast draaien.

Mijn oude deurbel was provisorisch bevestig en met wat wrikken en trekken kwamen de schroeven uit de deurpost. Netatmo levert een handig kartonnen kaartje mee waarmee je makkelijk de gaten aftekent. https://tweakers.net/i/29SDK8gF_iQCOZ4nnHKzaEkoBmo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9nu2cxkorzR4cAnB24P1KOXE.jpg?f=fotoalbum_medium
Vervolgens twee gaatjes in de deurpost geboord (er kwam rook uit, niet goed toch?). Je hebt dan de keuze om de deurbel direct op de muur te monteren of met een steun in een hoek van 25 graden te monteren. Omdat ik verwacht dat de mensen voor de deur staan als ze aanbellen en niet voor de bel heb ervoor gekozen om de extra steun te installeren. Deze schroef je makkelijk in zijn plaats met de meegeleverde schroefjes. Voor de installatie van de muurplaat op de steun zijn 4 kleine schroefjes meegeleverd. Vervolgens prik ik de stroomkabels door de twee gaatjes in het waterdichte membraam. Om vervolgens de muurplaat te bevestigen aan de 25 graden steun. De schroefjes zijn zo klein dat ik heel voorzichtig deze bevestig.
Bevestiging van de 25 graden hoekhttps://tweakers.net/i/rBnbUoSR4QhH7Aq6AJzufvPvG9g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpDXQkmsVMCmpfJcBe5i7XRa.jpg?f=fotoalbum_medium
Vervolgens verbind ik de stroomdraadjes aan een soort speciaal gemaakt kroonsteentje welke ik vervolgens weer aan de muurplaat bevestigd. De volgende stap is het ‘vastklikken’ van de deurbel. Dit heeft mij meer tijd gekost dan ik zou willen. Aangezien het een deurbel is van 300 euro wilde ik niet teveel kracht zetten. Na wat heen en weer gewik lukte het om de deurbel op zijn juiste plek te krijgen.
Met een speciale schroef en een speciale ‘tool’ draai je de deurbel vast op de muurplaat. Dit houdt in dat je slimme deurbel alleen gejat kan worden door andere die ook een slimme deurbel van Netatmo hebben.

Na een halve minuut nadat de stroom er weer op ging maakte de deurbel een krakerig deurbel geluid. Dit betekende dat hij verbonden was. Onze gong begon na het aansluiten direct een vrij goed hoorbaar buzzend geluid te maken. Na enkele dagen was dit geluid verdwenen.

Installatie was succesvol!

Software setup

Na het registreren van mijn e-mail adres en het selecteren van het product mag ik mijn WiFi netwerk opgeven. Vervolgens detecteert de app de deurbel heel snel en na het selecteren wordt verbindt mijn telefoon via WiFi met de slimme deurbel. Vervolgens mag ik naam opgeven voor ons huis. Ik hoop dat ik ondertussen bij elke verslimming wel consistent ben geweest met de naam, naast Netatmo hebben we namelijk ook nog een huis in Philips Hue, TaDo, KASA en Google Home. Vervolgens kies mag ik een naam voor de deurbel invoeren, in de app wordt dit gek genoeg aangeduid als ‘camera’. Vervolgens is de camera deurbel ingesteld.

De app legt mij vervolgens uit wat de functies van de verschillende lampjes zijn en vraagt mij waakzaam te zijn op de privacy van andere. Vervolgens werd de firmware geupdate naar versie 74.

De app

De app heeft een overzichtelijke interface qua instellingen is er niet veel in te stellen. De interface ziet er uit als een tijdlijn waarin alle activiteiten weergegeven worden. Niet alleen wanneer iemand op de deurbel heeft gedrukt of gedetecteerd wordt maar ook firmware-updates en wanneer de deurbel offline is geweest. Om videos van de tijdlijn te verwijderen druk je op de thumbnail van de video en je krijgt de optie om het te verwijderen. Ook krijg je in dit overzicht de optie om aan te geven of een detectie een mens was of iets anders. Een mogelijkheid om de SD kaart direct te beheren en eventueel bulk te verwijderen ben ik nog niet tegengekomen. Ook is er geen informatie te vinden over de status van de SD kaart, hoeveel procent is staat al vol?

Update Netatmo: wanneer de opslag vol dreigt te raken zal de deurbel zelf de oudste filmpjes verwijderen.

Je hebt de optie om ‘gasten’ toe te voegen, die dan ook toegang kunnen krijgen tot de deurbel nadat ze hun eigen Netatmo account hebben aangemaakt. In de app kan je detectie zones instellen. Dit kan handig zijn als je een grote voortuin hebt en niet wilt dat de camera activeert op wat er op straat gebeurd.

Wanneer iemand aanbelt krijg je live een preview te zien op je lock screen. Je kan vervolgens bepalen of je ‘op neemt’ of niet. Vervolgens kan je communiceren met de persoon die voor de deur staat. Ik heb wel een aantal keer gemerkt dat er een vertraging zat tussen de gong en de notifcatie op mijn telefoon.

Beeldkwaliteit

De videobeelden zijn meer dan voldoende om te kunnen verifiëren wie er voor je deur staat. De deurbel filmt in portrait mode (140 graden) en dat vind ik persoonlijk erg fijn, daar dat de meeste mensen langer zijn dan dat ze breed zijn. Echter wanneer je een filmpje terugkijkt en pauzeert zie je toch flinke vertekeningen in het beeld.

(ik had mijn haar maar moeten doen voordat ik ging testen..)
Nachtmodus
De nachtmodus geeft erg scherp beeld. Ik kan als ik inzoom met de 5x digitale zoom met de nachtmodus gelukkig niet de huisnummers van de overburen lezen. Gezien ik in een smalle straat woon heeft de zoom functie voor mij geen toegevoegde waarde.

5x ingezoomd
1080?
Op de website prijkt 1080 kwaliteit. Op het moment dat ik de filmpjes download naar mijn telefoon geeft deze aan dat het niet hoger komt dan 720.

Update Netatmo: de ondersteuning voor 1080 wordt binnenkort beschikbaar gesteld doormiddel van een firmware upgrade.

Geluid

Het geluid is goed en helder, echter zit er wel een kleine vertraging op tussen het moment van spreken en dat het uit luidspreker komt.

Detectie van personen

De camera van de deurbel springt aan wanneer iemand in beeld loopt. Voor mij is dit niet een heel handige functie aangezien mijn voordeur direct aan de stoep grenst. Leuk was wel te zien hoe iemand veel moeite deed om een foldertje in de bus te stoppen.

Ook merk ik dat de camera pas laat aan gaat. Soms krijg de notificatie ‘person detected’ en dan zie ik vervolgens in het opgeslagen filmpje iemand alleen nog maar weglopen.

Tijdens een hevige regenbui viel er een druppel op de deurbel de software dacht dat dit ook een persoon was.

Smart Home ondersteuning

De deurbel kan gekoppeld worden aan Apple’s Homekit. Je kan dan aan Siri vragen om de feed van je deurbel te tonen. Wat de overige functies zijn voor Homekit heb ik niet kunnen ontdekken. Ik maak geen gebruik van het ecosysteem van Apple en om er dan een oordeel over te fellen lijkt mij niet terecht.
Geen Google Home ondersteuning
Een groot minpunt voor mij is dat deze slimme deurbel van Netatmo geen ondersteuning biedt voor Google Home. Zou toch mooi zijn dat wanneer iemand aan de deur staat dit dan direct getoont wordt op mijn Nest Hub of Chromecast?
Kijkend op de website van de fabrikant leert mij dat hun eerste product uit 2011 ook alleen Homekit van Apple ondersteund. Of er ondersteuning gaat komen voor Google Home betwijfel ik daardoor sterk. Vreemd genoeg heeft Netatmo wel een uitgebreide pagina (https://www.netatmo.com/nl-nl/woordenlijst/google-assistant) op haar website staan met informatie over de Google Assistant.

In mijn Google Home app heb ik de mogelijkheid om te kiezen voor Netatmo om te koppelen. Nadat ik mijn account heb gekoppeld gebeurd er vervolgens niks. Dit zal waarschijnlijk voor één van de andere producten zijn.

Update: Netatmo heeft aangegeven dat ze op dit moment Google en Amazon niet ondersteunen maar ze overwegen de 'compatibilities'

Met 300 euro is de prijs van de Netatmo Slimme Video Deurbel aan de hoge kant maar daar in tegen heeft Netatmo geen abonnementen waarbij je extra opslag of meer functies krijgt. Ik heb een kleine vergelijking gemaakt met Nest Hello en Amazon Ring (prijzen Pricewatch 16/11/2020) en wat de totale kosten zijn na 3 jaar. Ik kijk hierbij Waarbij de feature ‘terugkijken video’ als eigenschap moet worden aangeboden.

Amazon Ring 3 Plus
Aanschaf: 159 euro, 3 jaar abonnement 90 euro (classic) totaal 249 euro

Nest Hello
Aanschaf: 224, 3 jaar abonnement 180 euro, totaal 404 euro

Netatmo Slimme Video deurbel
Aanschaf: 299, 3 jaar abonnement 0 euro, totaal 299 euro

Na 3 jaar blijkt de Netatmo een stuk goedkoper te zijn dan de Nest en 50 euro duurder dan de Amazon Ring 3 Plus. *Ik ben in de vergelijking van mijn situatie uitgegaan, dus geen extra camera's of andere dingen waardoor het de prijs zou kunnen beïnvloeden.

Privacy

De camera filmt niet constant. Alleen wanneer je de app opent en je naar ‘live’ gaat de camera aan. De opnames starten alleen wanneer iemand gedetecteerd wordt of wanneer iemand op de deurbel drukt. De filmpjes verlaten de deurbel niet, deze worden opgeslagen op de SD-kaart op de deurbel. Welke je eventueel kan downloaden naar je telefoon.

Dit is dan ook gelijk een belangrijk pluspunt voor deze camera. Hoewel mijn hele huis vol staat met Google/Nest Mini’s en zelfs Nest WiFi kiezen de mensen die aan mijn deur komen er niet voor om opgeslagen te worden op een server van één of andere fabrikant. Nadeel hiervan is natuurlijk dat wanneer iemand de deurbel van mijn deurpost zou trekken ik niet meer terug kan kijken wie de dader was.
Persoonlijk bezwaar
Nadat ik de deurbel heb opgehangen begon het bij mijzelf toch wel een beetje te knagen. Waar ben ik mee bezig? Een smalle straat en daar dan een camera ophangen. Hoewel die niet continue aan het filmen is. Wat vinden de buren daarvan? En dan nog de wet. Ik mag niet filmen op de openbare straat. Maar door de camera kijken is weer gelijk als door een spion kijken.

Met 300 euro is de Netatmo Slimme Video Deurbel een stevige inverstering. Daar staat tegenover dat alle ‘premium’ features wel gelijk ontgrendeld zijn en je dus geen abonnement hoeft af te sluiten. Ik had graag een integratie met mijn Google Home gezien. En het is voor mij ook een stevig minpunt. De videokwaliteit en geluidskwaliteit is voldoende. Het is wel gek dat mijn gedownloade clips geen resolutie van 1080 maar 720 heeft.

De detectie van personen gaat goed maar springt pas op een laat moment aan. Van de mensen die langs lopen zie ik vaak alleen de rug nog net en dat 20 seconden een lege straat. De installatie van de deurbel is gemakkelijk en je wordt er goed doorheen geholpen door de beschikbare handleiding. De app instellen gaat net zo soepel. De app is ook zeer overzichtelijk in gebruik maar mist ook nog wel een aantal instellingen.

Qua privacy is deze deurbel een sterke. Videos worden niet naar een externe server gestuurd. Deze blijven allemaal op de meegeleverde SD kaart staan. Indien gewenst kan de video wel gedownload worden naar je mobiel. Filmen doet de camera alleen wanneer er iemand gedetecteerd wordt, er wordt aangebeld of je opent de videoverbinding op afstand.

Update: de deurbel hangt nu twee weken en er komen wat problemen aan het licht.

Instabiele verbinding
Verbinding was op een gegeven moment weg. Ik zag het toevallig, de app gaf het niet aan. Toen ik dat app opende werd mij verzocht de deurbel opnieuw met WiFi te configuren. Op het moment dat ik de deurbel controleerde of het statuslampje wit brande (dat deed hij) kreeg ik een notificatie dat er een persoon was gezien. Heel charmant heel groot mijn hoofd in beeld. Achteraf viel het mij op dat twee postbezorgers niet gedetecteerd waren en dat de deurbel dus al langere tijd ‘offline’ was.

Detectie werkt niet altijd
Ik heb het gevoel dat de detectie af en toe niet werkt. Er lopen regelmatig mensen voor ons huis langs en opeens op één dag waren er geen detecties meer.

Energiebesparingsmodus?
Dit gebeurde nadat de deurbel binnen één minuut in en uit energiebesparingsmodus ging. Waarvan ik niet bewust was dat die bestond.
Een dag later drukte ik toch maar op mijn eigen deurbel en die werkte nog gewoon. In het uur daarna begon de deurbel weer beweging te detecteren.

https://tweakers.net/i/X5BcS0ju8Hhm0gVuvF_S1lgURWU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xDXdCSMLbRY75wXgzlaxtWth.png?f=fotoalbum_medium https://tweakers.net/i/Ls1WkmUHRGLe3dXvSvXMut90YOE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/SjVwpjfdvEF5S10y1oVjjKdS.png?f=fotoalbum_medium https://tweakers.net/i/fjBOtdHcDhQnXK70X9u_u0hQdoE=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/V2mHoVueOuORrCwncJzQ5OOM.png?f=fotoalbum_medium

Ding dong -> pas later op telefoon
De app reageert echt heel traag op de deurbel. Ik hoor de fysieke deurbel gaan en pas na 5 a 10 seconden krijg ik een notificatie op mijn telefoon. Klinkt niet lang, maar het geluid van de deurbel zet mij normaal gesproken gelijk in actie.

Rommelig bij notificaties
De detectie van gebruiker en het daadwerkelijke aanbellen van iemand gebeurd regelmatig gelijktijdig. Wanneer de deurbel op mijn telefoon gaat is het erg moeilijk en omslachtig om deze op te nemen.

Geluid ondermaats
Geluid heeft erg veel last van digitale verstoring. Het geluid is zeer zacht, volume smartphone moet omhoog naar 100% als je het terug wilt luisteren. Ook neemt de deurbel niet jouw eigen geluid op als je naar buiten praat.

Wist ik niet!
Webapp! Via https://my.netatmo.com/app/camera heb via afstand toegang tot de opgenomen clips die opgeslagen staan op je deurbel. Live kijken is via het web niet mogelijk. Ik kwam hier toevallig op terecht toen ik naar aanleiding van een vraag of de Netatmo RTSP of Onvif ondersteund (wat ze niet doen).

Update maar nog geen Full HD
De deurbel heeft een update gekregen van versie 74 naar 80. Helaas is full HD nog niet beschikbaar en kan ik niet zien welke veranderingen aangebracht zijn. Wellicht in versie 86?
https://tweakers.net/i/F-AK7T4-nN5pU_6VeBoRMQ1eMQs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/cwSnSrCh6y1Hc5GPi6Ld28ql.png?f=fotoalbum_medium https://tweakers.net/i/u03YasC1_iiIWWh0bSeUAkfeoAw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2lvSVzFfri79ALVDmeUmjJcO.png?f=fotoalbum_medium

Heb jij ook een Netatmo Smart Video Doorbell?

Nette review! Goed dat je ook ondervonden hebt dat het nu enkel 720p is, en nog niet 1080p. :)
Dank!
Ik vraag mij wel af of de beeldkwaliteit wel gaat verbeteren of dat er alleen meer pixels zijn.
Mijn eerste T.net review. Feedback hoor ik graag.
Uitstekende review, persoonlijke tint inclusief je overwegingen maken het prettig om te lezen.

Ben benieuwd hoe je ervaringen zijn met een aantal weken. Keep us posted! :)
Bedankt voor het compliment!

Grote vraag: blijft de deurbel de 4 sterren vasthouden? Twee bezorgers werden niet herkend door de deurbel en in sommige videos is ernstige ghosting te zien.
Prima review. Persoonlijk vind ik 300 euro een idioot bedrag voor een simpele ip camera vermomd als deurbel. Productiekosten in China hooguit een paar tientjes.

Ik hou het lekker bij mijn deurspion. Kost slechts een paar euro voor een luxe rvs versie.
Er belt een kat aan, geweldig.
Je mag 'm wel beveiligen. Zou bang zijn dat die gejat wordt.
Je hebt een speciale Netatmo schroevendraaier nodig om de bel los te draaien. Daarnaast denk en hoop ik dat het feit dat er een camera op je gericht staat ze niet proberen het los te halen..
Ik hoop het voor je. Zou jammer zijn als die foetsie is.
Is de video stream van deze deurbel los te bekijken via RTSP of Onvif bijvoorbeeld?
Het is mij niet gelukt om de videostream los van de app te benaderen. Ik heb poging gedaan door rtsp://local.ip/live.sdp te streamen maar dat lukte niet. Blijkbaar staan er 4 poorten open: 80, 5001, 10009 en 10007.
Na wat gegoogle lijkt het er op dat Netatmo dit sowieso niet standaard ondersteund. Volgens deze Tweet van Netatmo uit 2018 ondersteunen hun IP camera's het ook niet: https://twitter.com/netatmo/status/1004015791212285953

[Reactie gewijzigd door theunevers op 1 december 2020 08:30]

Goede update, erg waardevol!

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite