QNAP TS-419P Turbo Nas Review

DutchParadoxNewbie 20 juli 2010, laatste update op 20 juli 2010, 2.352 views

QNAP TS-419P Turbo Nas

Pluspunten

• iscsi zeer snel,
  • DNLA en upnp zeer goed ( Twonky server en e-donkey pre installed )
  • 2 Gb ehternet poorten welke met XOS zeer goed te trunken zijn.
  • Linux shell toegang om zelf linux apps de installeren.
  • JAVA, PHP, Python.

Minpunten

• De disken kun je op slot zetten in de NAS. Deze slotjes zijn een beetje gammel.

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik heb nu een aantal maanden deze qnap 419P. En ik kan enkel zeggen dat ik hier heel erg blij mee ben.

De installatie van dit apparaat is een eitje. Het toevoegen van de disken in de hotswappable slots gaat heel makkelijk. De vier disken zaten er dan ook zo in. Deze NAS slikt zowel 2,5 als 3,5 inch disken.

Bij de initiŽle installatie na het aanzetten van de box via de bijgeleverde software en webinterface heeft deze NAS een paar uurtjes nodig om die disken in een raid5 configuratie te formatteren. Eigenlijk, een kind kan de was doen.

Snelheden liggen bij zo rond de 40 mb per seconde via GB ethernet. i-SCSI disken zijn beduidend snellen, maar dat komt vanwege de caching die hij daar voor gebruikt.

Alle bij komende applicatie die je kunt installeren in de vorm van packetjes is een uitkomst. overigens, is het zelf installeren van software op de linux core via telnet heel goed mogelijk. Python, java, php is allemaal makkelijk te installeren waardoor heel veel gewoon linux applicaties goed te installeren zijn buiten de standaard packets om.

UPNP en DNLA zijn voortreffelijk. Een klein issue heb ik wel gehad i.c.m. met mijn PS3. Na de upgrade van de microcode van de PS3 kon in niet goed mijn photo's meet streamen vanaf de qnap. Qnap heeft daarop een nieuwe firmware uitgebracht, en na installtie van deze firmware ( wat overigens ook eitje is) was dit probleem ook weer verholpen.

Al met al, een zeer goede box.

Heb jij ook een QNAP TS-419P Turbo Nas?

Ik wil er ook een kopen en heb een paar vraagjes:

Hoe werkt de DNLA/UPNP met HD video streams?

Ik heb een heleboel HD MKVeetjes hier die niet ondersteund worden door de PS3, lukt het die live te streamen naar de PS3 zonder problemen?

Doe je dat dat wireless of bedraad?

Heb je de nas ook via E-SATA aan je PC gehangen, ben benieuwd hoe snel dat is.

Thanks!
Is het mogelijk om op deze een nzb aplicatie te runnen?
*nvm* heb het al gevonden.

[Reactie gewijzigd door boombes op 20 juli 2010 13:05]

Handig als je gelijk het antwoord erbij zet weten merdere mensen het antwoord ;).