LG OLED65CX6LA Zwart

€ 1.859,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65CX6LA Zwart Review

WiesVHTestpanel 11 november 2020, laatste update op 12 november 2020, 3.030 views Testpanel

LG OLED65CX6LA Zwart

De LG CX is een uitstekende allrounder; hij levert een fenomenale kleurnauwkeurigheid, echte zwarttinten en goede schaduwdetails. Dit OLED-model schittert vooral in verduisterde ruimtes waar filmfans getrakteerd worden op een fantastische beeldkwaliteit. In ruimtes met veel lichtinval moet ie wel de duimen leggen aan QLED-tv's omwille van de verhoogde helderheid.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Elegant design
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Verlaagde helderheid
  • Kans op inbranden

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Tijdens mijn testperiode van 2 weken heb ik deze 65 inch LG CX uitgebreid kunnen uitproberen, en ik vertel jullie graag wat meer over mijn bevindingen. Ik ben zelf in het bezit van een Samsung QLED 95T – ook een 65 inch – en maak in deze korte review enkele vergelijkingen tussen deze 2 tv’s met toch wel verschillende beeldtechnieken.

Design en WebOS

De LG CX heeft een strak design met een premium uitstraling, en door de zeer solide standaard kan de tv dicht bij de tafel zitten. De stand zelf is echter erg breed, dus je hebt een grote tafel nodig om hem op te plaatsen. De randen rond het scherm zijn erg dun, net als de totale dikte van de tv zelf.

De bijgeleverde LG Magic Remote ligt door zijn relatief hoge gewicht goed in de hand, maar het gebruikte plastic materiaal voelt wel wat goedkoop aan voor een tv met een adviesprijs van zo’n 3000 euro, zeker in vergelijking met de One Remote van concurrent Samsung, dewelke van metaal is en zo toch wat meer luxe uitstraalt.

Wel is de toevoeging van de ‘pointer’-functie erg handig, zeker als je af en toe enkele trefwoorden wil invoegen via het virtuele toetsenbord op het scherm. Spraakherkenning is ook aanwezig en kan bijvoorbeeld gebruikt worden om Youtube of Spotify searches te doen. De WebOS-interface zelf is soepel en gemakkelijk te gebruiken, ik ondervond geen bugs en apps bleven niet hangen. WebOS ondersteunt zowel Dolby Vision als Dolby Atmos in apps zoals Netflix en Disney+, wat voor een verbeterde beeldkwaliteit zorgt. Een belangrijke limitatie van WebOS ondervond ik wel wanneer ik mijn HDD van Western Digital wou aansluiten om enkele 4K Blu-ray titels af te spelen; er konden namelijk geen bestanden weergegeven worden. Blijkbaar ondersteunt WebOS slechts enkele bestandssystemen en moest de harde schijf eerst geformatteerd worden. Dit is toch wel een minpunt aangezien mijn Samsung QLED wel gewoon alle bestanden kan lezen en afspelen….

Beeldkwaliteit

Bij toch wel het belangrijkste onderdeel van een tv – beeldkwaliteit – scoort de LG OLED tv zeer goed. De CX heeft een ongelooflijk hoog contrast, accurate kleurweergave, een minimum aan ghosting en kan individuele pixels uitschakelen, waardoor het scherm complete zwartwaardes kan produceren. Zeker wanneer je in een verduisterde kamer naar films of series kijkt vallen deze ongelooflijke zwartniveaus op, ongeacht van welke hoek je ernaar kijkt. Dit is toch echt wel een pluspunt t.o.v. tv’s met backlighting technologie zoals de QLED’ tv’s, dewelke af en toe voor blooming kunnen zorgen. Nadeel is natuurlijk wel dat OLED tv’s op de lange termijn last kunnen krijgen van inbranden; LG heeft hiervoor enkel truckjes ingebouwd, zoals ABL of Automatic Brightness Limiter. Dit wil zeggen dat de helderheid van de tv na een bepaalde tijd afneemt om inbranden te beperken, in mijn geval was dat na 10 minuten inactiviteit van de remote. Deze functie kan door de eindgebruiker niet uitgeschakeld worden, en ik heb me hier helaas ENORM aan gestoord; ik vond het vreselijk irritant dat tijdens een avondje tv-kijken de helderheid voortdurend werd verlaagd en verhoogd na gebruik van de afstandsbediening. De CX is ook veel minder helder dan mijn Q95T, en dat heb ik vooral overdag gemerkt wanneer er wat lichtinval was. Ook de minder effectieve anti-reflectie coating draagt hieraan bij.

Geluid

In de meeste opzichten klinkt de CX-tv erg goed, er is echte diepte en zelfs enige hoogte in het geluid. De uitstekende AI Sound Pro-optie van LG optimaliseert het geluid naar de mogelijkheden van de luidsprekers van de tv en het resultaat is een veel dynamischer, luider en impactvoller geluid. Slechts bij enkele filmfragmenten met een zware bas in de soundtrack hoorde ik de luidsprekers kraken. Voor de ultieme beleving van zowel beeld- als geluidskwaliteit is een soundbar dus nog steeds aan te raden.

Samengevat is de LG CX dus een uitstekende allrounder; hij levert een fenomenale kleurnauwkeurigheid, echte zwarttinten en goede schaduwdetails. Dit OLED-model schittert vooral in verduisterde ruimtes waar filmfans getrakteerd worden op een fantastische beeldkwaliteit. Echter, ben je van plan je tv te plaatsen in een vrij verlichte ruimte – zoals een living met enkele ramen in de buurt – dan is een QLED met zijn verhoogde helderheid en betere reflectiecoating ook zeker en vast de moeite om te overwegen!

Heb jij ook een LG OLED65CX6LA Zwart?

Vraag & Aanbod

Vraag,. als je altijd tv kijkt met gewoon lampen aan in de avond.. Zou je dan ook nog verschil maken tussen de lg en Q90T/q95T ! Er van uitgaande dat ik natuurlijk geen lampen in de tv laat reflecteren ?

Ik twijfel tussen oled en de samsung.. Iedereen zegt dat oled gewoon mooier is..
Goh, als je de 2 tv's naast elkaar zet zal je zeker nog wat verschil zien, maar wie doet dat nou? :) Een oled-tv zal altijd diepere zwartwaardes produceren dan een led tv, maar Samsung heeft wel de laatste jaren een enorme inhaalbeweging gemaakt met het verbeteren van hun fald-techniek. De Q95T die ik zelf thuis heb staan kan m.a.w. als beste niet-oled tv de diepste zwartwaardes produceren, en ikzelf heb over het resultaat zeker niet te klagen. Ik zou je sowieso aanraden om bij een professionele winkel (geen MediaMarkt ofzo) de 2 tv's persoonlijk te gaan vergelijken
ABL of Automatic Brightness Limiter:
als je het contrast op <80 zet is wordt de ABL dan hiermee uitgeschakeld?
Volgens een ander post zou dit kunnen werken.

Wil je dit eens testen en laten weten of dit een oplossing is ?
De OLED is helaas ondertussen terug naar het hoofdkwartier van LG... Volgens hen kan de ABL enkel uitgeschakeld worden m.b.v. een service remote waardoor je echt aan de hardware-instellingen van de tv kan sleutelen, maar dit is normaal gezien niet bedoeld voor consumenten zelf.
De Q95T heb ik onlangs na 1 week teruggebracht omdat ik merkte bij voetbal en F1 dat bij snel bewegende beelden er een "waas" en verticale strepen over het scherm verschenen, ook heel irritant. Diverse post gezien waarbij hetzelfde opgemerkt werd en dit ook als niet prettig werd ervaren. Dit heb ik in de winkel op verschillende QT modellen getest en deze hadden daar allemaal last van. De LG niet , dus was ik voornemens om komende week deze aan te schaffen ter vervanging van mijn 7 jaar oude full hd Samsung.

Maar het verhaal over ABL baart mij wel zorgen, ik lees dat je mbv Logitech Remote wel in het service menu terecht kan komen, is daar verder iets over bekend ? Wordt ABL bij elke content na 10 minuten geactiveerd ? Was dat niet te omzeilen door de energy saving setting, oid, uit te zetten?
Klopt, vanuit het service menu kun je ABL uitzetten. Dit wordt natuurlijk sterk ontraden door LG, en zorgt ervoor dat je garantie vervalt.

Maar er schijnt ook een update te zijn geweest waardoor deze ABL setting automatisch weer aan gaat nadat je de tv hebt uitgezet. Dus dan blijf je bezig met ABL uitzetten. 8)7
Ik heb deze TV ook, waar maak jij uit op dat er kans op inbranden is? Ik heb vanwege gaming (hearthstone) hier het een of ander over gelezen, en mijn conclusie was dat, mits je niet 12 uur achter elkaar speelt, dit risico verwaarloosbaar is!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.