Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs

Specificaties 10,3" • 1920x1200 • 64GB • Android 9.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs Review

MicroWhaleTestpanel 11 november 2020, laatste update op 30 november 2020, 1.006 views Testpanel

Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs

Over de hele linie heb je met deze tablet een solide stuk technologie in de hand. De respons op commando’s is direct, de connectiviteit is betrouwbaar, zware applicaties worden zonder haperen gedraaid en het scherm is helder. Een zeer capabele tablet dus. Zeker voor de huidige prijs (€177)!

Pluspunten

• Accuduur
  • Bouwkwaliteit
  • Gezichtsherkenning
  • Minimale bloatware

Minpunten

• Dolby Atmos / Speakers
  • Camera's niet voor foto's

Doelbewust had ik me ingeschreven om de Lenovo Tab M10 FHD Plus te testen. Ik was op zoek naar een goed alternatief om mee te beeldbellen. Daarnaast lopen mijn kinderen tegenwoordig erg warm voor een tablet. Genoeg reden dus om een kans te wagen. En zie hier het resultaat.

Negen jaar geleden heb ik eens een Galaxy Tab 7 gehad. Die heb ik destijds weggedaan omdat hij ver beneden verwachting presteerde (zelfs in vergelijking met mijn toenmalige telefoon). Nu, tijdens corona, kan ik een tablet goed gebruiken als aanvulling op het thuiswerk. Online vergaderen mag niet op de werklaptop dus een handzaam scherm waarop ik alle aanwezigen (tot 16 personen) of een presentatie goed kan zien is erg welkom.

Ook hebben mijn kinderen beiden een (oude, niet noemenswaardige) tablet waarop ze games spelen en wat schoolwerk doen, dus ik heb ook gekeken hoe zij hem de afgelopen dagen hebben gebruikt.

Algemene beoordeling

Ook is er wat te verbeteren: De camera’s zijn duidelijk niet bedoeld om foto's mee te maken. Zolang je hem daar niet voor wilt gebruiken is het een zeer aantrekkelijk apparaat. Zeker voor de huidige prijs.

Features

De hardware is capabel en biedt de standaard verbindingsmogelijkheden die je op een tablet verwacht. Een korte opsomming:
Extern
- Metalen behuizing
- 5100mAh batterij
- 10,3” FHD scherm (IPS, 1920x1200)
- 2 (stereo) speakers met Dolby Atmos
- 8 MP rear camera / 5 MP front camera
Intern
- MediaTek Helio P22T Tab Octa-core (4 cores @ 1.80Ghz, 4 cores @ 2.30Ghz)
- 4GB werkgeheugen
- Dolby Atmos applicatie
- Gezichtsherkenning
- Kindermodus

Ergonomie/Bouwkwaliteit

De naden zijn goed afgewerkt. De frontcamera steekt ietsje uit ten opzichte van de achterkant. De gehele achterkant lijkt echter ietsje bol, zodat het neerleggen op een vlak oppervlak geen wankel effect geeft. Als je hem vlak op tafel legt buigt het scherm bij hard/enthousiast indrukken in het midden wel wat naar binnen.
In de hand
Bij het unboxen viel het meteen op dat het apparaat vanaf de eerste keer vasthouden goed in de hand ligt. De achterkant is van wat stroef aanvoelend aluminium, waardoor je een goede grip houdt.
De knoppen zitten allemaal op de, voor Android apparaten, logische plaatsen. Ze reageren out-of-the-box ook precies zoals ik zou verwachten. Dat voelt vertrouwd. De knoppen zijn goed te vinden en het scherm reageert ook direct op aanrakingen. De gezichtsherkenning is snel in te stellen en ermee unlocken werkt goed.
De breedte van de bezel is goed voor mijn handen, zodat ik de tablet met mijn vingers kan omklemmen zonder dat daarbij aanrakingen met het scherm ontstaan. Horizontaal vasthouden werkt het beste, omdat de bezel aan de korte kant het breedste is.
Bevindingen tijdens gebruik
Het scherm is glanzend, wat werken in verlichte omgeving soms lastig maakt. Ter nuancering: Het scherm is even glanzend als mijn Galaxy A70. Echter valt het bij de tablet, door het 3x zo grote schermoppervlak, meer op. Dit zal voor andere glanzende tablets hetzelfde zijn. Het helpt in dit soort gevallen om de helderheid van automatisch af te halen en op te schroeven.

Onderstaande is verbeterd. Bij de laatste update heeft de knoppenbalk 3 knoppen gekregen: terug, hoofdvenster en wisselen van applicatie. Daarnaast levert naar boven swipen op het hoofdvenster nu het menu met alle apps op. Dit is meer zoals je van Android devices gewend bent.

Ander puntje is de ‘android knoppenbalk’. Die heeft maar twee (ipv drie) knoppen en ik heb geen mogelijkheid gevonden om de functionaliteit aan te passen. (DM even als je weet hoe :) ) De middelste android-knop heeft namelijk een flink aantal functies:
1. Lang indrukken: Het oproepen van de Google Assistant
2. Vanuit hoofdvenster snel naar boven swipen: wisselen van applicatie
3. Vanuit wisselen van applicatie snel naar boven swipen: apps zoeken
4. Vanuit hoofdvenster langzaam naar boven swipen: apps zoeken (via functie 2)
5. Kort aantikken: Terug naar hoofdvenster
Ik zou zelf graag zien dat deze functies zelf over de drie knoppen verdeeld kunnen worden. Aangezien de rechter ‘knop’ in het Android menu niet gebruikt wordt lijkt dit een gemiste kans.
Gewicht
De eerste indruk was dat het gewicht van 460 gram toch wat zwaar is om constant vast te houden. En na in gebruik name blijk je hem nooit lang vast te houden. Er bleek voor elke manier van gebruik wel een mogelijkheid om hem ergens neer te zetten of leggen.

Prestaties

Geluid (Muziek/Films)
Eerst even wat over het geluid. Het is natuurlijk moeilijk om uit zo’n klein pakketje een fenomenaal geluid te krijgen. Daarnaast heb ik, als hobbymuzikant, kritische oren. Toch was ik verbaasd over het geluid dat uit deze tablet komt. Zeker als dit geoptimaliseerd is voor mobile klinkt het goed. De speakers zijn aan elk van de korte zijdes gepositioneerd, wat betekent dat je hem horizontaal moet houden voor de beste resultaten.
Stereo wordt helder en ruimtelijk weergegeven. Over het algemeen klinken muziek en films te schel. Vrij goed te verklaren, omdat de basweergave letterlijk meer kastruimte nodig heeft om goed tot zijn recht te komen. En die is er in een tablet niet.
Met de meegeleverde “Dolby Atmos”-app kun je de klank van het geluid wat tweaken. Het geluid klinkt zeker ruimtelijk, maar echt Dolby Atmos is het natuurlijk niet. Dat associëer ik sterk met het bioscoopgeluid (geluid rondom en af en toe oorverdovend) en dat heb ik niet ervaren. Mijn positieve associatie met Dolby Atmos wordt hierdoor minder, want in hier lijkt het niet meer dan een Equalizer met een dure naam te zijn.
Vergaderen
Voor online vergaderen wordt vooral het scherm en de netwerkverbinding gebruikt. De beiden zijn volop bezig en dat vergt wat van de batterij. Met twee uur vergaderen is de batterij half leeg. Als de tablet via een laptop opgeladen wordt tijdens het vergaderen, consumeert hij nog steeds meer stroom dan hij binnenkrijgt. Na 2 uur vergaderen heb je dan 6% van de accucapaciteit verbruikt. Als je de hele dag wilt vergaderen, moet je hem dus zeker aan de stroom hangen. De verbinding met WIFI en headset via bluetooth waren constant, goed en stabiel. (onderstaande foto is geblurred vanwege privacy, dus geen feature)

Video kijken: Netflix/Youtube
Youtube en films kijken gaat goed. De helderheid van het scherm is, zeker in een donkerdere omgeving, meer dan voldoende. Ik merkte dat de toepassing van een tablet voor mij niet ligt bij video kijken, omdat ik door het thuiswerken (corona) niet onderweg ben en voor Netflix/Youtube al snel naar de televisie loop of op het computerscherm kijk. Onderweg zou ik hem zeker meenemen naar het hotel om daar Netflix of YouTube te kijken. Voor het geluid tijdens het kijken van films, zie “Geluid (Muziek/Films)”.
Gaming
De kinderen zijn vooral gefocust op spelletjes. En ze zijn zeer te spreken over de prestaties van deze tablet. De spellen die ze spelen (bijv. Asphalt 9) blijven een prima framerate houden en het ziet er erg goed uit. Bij lang gamen wordt hij wel voelbaar warmer aan de achterkant, maar niet heet. Tijdens het gamen is het geluid merkbaar beter en komt er goed geluid uit de speakers. Het voegt echt iets toe aan je gaming ervaring. (Dit komt vanwege optimalisaties door de game maker voor mobile; Als je tijdens het gamen oordopjes of headphones gebruikt, hoor je duidelijk dat de lage tonen zijn weggemixt.)
Camera: bedoeld voor Video?
Bij wijze van test heb ik een paar foto's gemaakt in de achtertuin. Ik toon ze liever niet, omdat ik het idee heb dat dit niet het doel van deze camera's is. Samengevat komen er bij daglicht, onder goede omstandigheden, redelijke foto's uit. Je smartphone maakt betere. Ik denk dat de camera's er vooral op zitten voor beeldbellen. Daar presteren ze namelijk erg goed (minder pixels nodig).

Warmte- en geluidsproductie

De tablet wordt vrijwel niet warm. Alleen bij apps die veel vragen van de hardware wordt de tablet wat warmer. Dat is dan vooral aan de achterkant te merken. De warmte die afgegeven wordt is ‘lekker warm’ te noemen, dus eerder comfortabel dan dat het gaat irriteren.

Beeldkwaliteit

Om de beeldkwaliteit te vergelijken heb ik naar de applicaties gekeken die ik vaak gebruik. Dat zijn vooral vergaderen, YouTube en Gaming. Bij die eerste is de kwaliteit van je beeld afhankelijk van de mensen in je vergadering (hun camera/netwerkverbinding). Zodra de andere kant ook een goede camera/verbinding heeft, is het een genot om met deze tablet te vergaderen.
Qua games speelt ook de processor en refresh rate een rol. Ik heb niet het idee dat ik met de gespeelde spellen de limiet bereikte. De beeldkwaliteit en ook de refresh rate waren prima.
Qua kleurenspectrum lijkt er een ietsje matte kleurenweergave te zijn, waardoor ik er de voorkeur aan geef om de automatische helderheid uit te zetten en de helderheid iets hoger te zetten dan waar de tablet zelf voor kiest. De helderheid in het algemeen is goed. Onderstaand een vergelijking met mijn A70 (amoled). Beide op maximale helderheid. De .

Mobiliteit, accuduur en oplaadsnelheid

Tijdens het gebruik (in huis door mezelf en de kinderen) is het maar een paar keer voorgekomen dat de tablet leeg raakte. Bij spellen en vergaderen duurt het ongeveer 3-4 uur voordat hij leeg was. Bij film kijken heb ik de limiet niet bereikt (want dat doe ik niet zo lang). Niet aan de stekker en gebruik makend van occasioneel browsen en YouTube houdt hij het ongeveer 3-4 dagen vol.
Het opladen gaat sneller dan dat hij leeg raakt. Met 2,5 à 3 uur zit hij bij het gebruik van de bijgeleverde oplader weer vol.
Het docking station zou voor mij qua mobiliteit een zeer welkome toevoeging zijn, omdat hij dan snel goed staat voor videoconferencing, snel opgepakt kan worden en niet vastzit aan een usb-plug. Ook staat hij dan stabiel. Nu heb ik daar (met Lego, zie foto’s :) ) zelf een oplossing voor gemaakt. Zeker de moeite van het overwegen waard als je veel vergadert.

Met de Lenovo Tab M10 FHD Plus haal je, zeker waarvoor die nu in de Pricewatch staat (~177 euro), een zeer capabele tablet in huis. Het gebruik ligt bij mij vooral in online vergaderen, filmpjes kijken en muziek streamen naar mijn stereo en de kinderen hebben er op mogen gamen. Voor al die functies is het een zeer goed apparaat. Het gebruik van een koptelefoon is wel aan te raden, omdat je dan beter geluid krijgt. Bij gebruik voor online vergaderen is het zeker aan te raden om naar de versie met docking te kijken, omdat je dan een goede stand hebt die de tablet direct oplaadt.
Dank
Het was erg leuk om een keer een gesponsorde review te mogen doen voor tweakers. Ik schrijf me alleen in voor dingen waar ik ook echt iets aan denk te hebben, dus het was een aangename verrassing dat ik mee mocht doen. De tablet blijkt ook echt een waardevolle aanvulling te zijn op mijn tweakers-arsenaal. Dank daarom aan Tweakers en Lenovo voor het mogelijk maken hiervan.

Heb jij ook een Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs?

Wij hebben sinds kort twee van deze tablets thuis. Onze ervaringen zijn nagenoeg gelijk aan bovenstaande. Van mij zou de achterkant nog wel iets stroever mogen zijn. Met een siliconen hoesje is dit wel op te lossen maar dan past het tablet niet meer in het dock als je die erbij hebt genomen.
Het is in ieder geval al veel beter dan de P10 die een glazen achterkant heeft. Die is zo glad dat ie zelfs van een tafel oppervlak kan glijden dat niet 100% waterpas staat.

Dit tablet levert ongelovelijk veel waar voor het geld. De (overbodige) Lenovo software moet je dan voor lief nemen maar zit eigenlijk niet echt in de weg.

Oh, en de normale Android taskbar krijg je via settings/display/navigation bar/classic mode
Die werkt voor mij ook veel prettiger. Met het alternatief roep ik veel te vaak ongewild de Google assistant op.
Ik lees op verschillende plekken dat na de automatisch Android 10 update de tablet zeer slecht functioneert. Ben benieuwd naar jou ervaringen hierin.
Hoi @janntempel , de update staat er nu al een tijd op en ik (met zakelijke apps en mijn kinderen met spelletjes) heb geen verschil gemerkt. Alle applicaties werken nog hetzelfde als voor de update. Hiervoor heb ik na de update wel een bult updates van de apps moeten draaien. Dat zie ik echter als normaal na een upgrade van de OS. De problemen die online beschreven worden herken ik dan ook niet.
Bedankt voor de reactie! Ik ga hem bestellen :)