LG XBOOM PL7

€ 99,-
Specificaties Stereo met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

LG XBOOM PL7 Review

MarcspotTestpanel 11 november 2020, laatste update op 12 november 2020, 1.669 views Testpanel

LG XBOOM PL7

De LG Xboom PL7 is een fijne speaker in gebruik. Eenvoudig te koppelen via bluetooth en AUX aansluiting Genoeg features, maar toch simpel in gebruik. Redelijk zwaar en dit voel je wel terug in een rugtas of iets dergelijks, maar daar krijg je wel wat voor terug.

Pluspunten

• Soundboost
  • Eenvoudig in gebruik
  • Eenvoudige app

Minpunten

• Redelijk zwaar
  • Basspeakers lijken fragiel

Muziekweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Mid- en hoogweergave Score: 3

Van tweakers hebben ze mij gevraagd of ik interesse had om eens te kijken naar de LG Xboom PL bluetooth speaker en daar een review over te schrijven. Met 3 kinderen in huis van 11, 13 en 15 heb je tegenwoordig bijna automatisch bluetooth speakers in huis en wij zijn geen uitzondering. Wat begon met 1 klein simpel bluetooth speakertje zijn er nu meerdere in huis, dus ik had een beetje vergelijkingsmateriaal. Ik heb de PL7 de afgelopen 2 weken uitgebreid gebruikt en ik denk dat ik een redelijke oordeel kan geven.

Specificaties

Party Lights: ja
Water/Splashproof: IPx5
Security Lock: ja

Uitpakken

De Xboom PL7 komt in een simpele doos, maar is wel goed verpakt. In de doos vind je naast de bluetooth speaker ook nog een zakje met handleiding en USB-C kabel. Verder zit er niks in de doos dus valt er verder ook niet veel over te vertellen.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving

Bij het uit de doos halen van de PL7 valt direct op dat je met een substantiële speaker te maken heb, want hij weegt maar liefst 1,5 kg en dat is behoorlijk voor het voormaat speaker dat je voor je hebt. De buitenkant van de speaker voelt zacht en goed afgewerkt aan. Er zijn geen scherpe randen en ook geen openstaande naden. De midden en hoge tonen speakers zitten achter een niet verwijderbare grill en de lage tonen speakers zitten achter kapjes met LED licht. Deze kapjes zijn vastgemaakt op de lage tonen speakers en bewegen me met de bass. Aan de bovenkant van de speaker vinden we de knoppen voor:

Aan/uit
Bluetooth
Volume
Play/Pause
Sound boost

Verder vinden we aan de achterkant een klepje dat eenvoudig open te maken is en daarachter zitten de aansluitingen verborgen en nog een aantal bedieningsknoppen

Van links naar rechts:

Multi speaker schakelaar
Dual speaker schakelaar
LED schakelaar
Reset button
USB-C (Voor opladen)
AUX
USB-A (Voor opladen ander device 5V-1,5A)

Over het algemeen is de bouwkwaliteit goed en stevig. Het enige waar ik me zorgen over zou maken is over de lage tonen speakers. Deze zijn gewoon in te drukken en ik weet niet zeker wat daarmee gebeurd op het moment dat je de speaker een keer zou laten vallen of er een keer hard tegenaan zou stoten. Ik kan me voorstellen dat dat niet heel goed zou zijn voor deze speakers.
Verder mag de RGB tegenwoordig natuurlijk niet ontbreken en LG heeft dat bij deze speakers naar mijn mening best mooi opgelost. Op de beide lage tonen speakers zit een LED ring die dan ook mee beweegt met de speakers en dat geeft een mooi effect. Daarnaast kunnen ze reageren op de beat en dat kan best gaaf zijn als je meerdere van deze speakers aan elkaar koppelt. In zijn eentje geeft de PL7 nou niet zoveel licht dat je direct wil gaan dansen.

Featureset

Als we kijken naar de featureset dan voldoet deze prima aan de wensen van een gewone gebruiker. De bluetoothconnectiviteit werkt prima en de bediending werkt goed. Naast de standaard knoppen vind je ook de Sound boost terug en deze versterkt het geluid wat meer dan de normale setting en zoals ook op de website vermeld staat verbreed deze setting ook het geluidsveld en dat is duidelijk te horen, maar meer hierover volgt later in deze review. Verder is er een USB-A aansluiten waarmee je terwijl je muziek speelt ook nog even je telefoon op kan laden, maar als je kijkt naar de batterijcapaciteit van de PL7 die “maar” 3900 mAh is dan kun je je bedenken dat de speaker het dan niet zo lang meer volhoudt. Mijn advies zou eerder zijn een aparte powerbank meenemen als je nog lang van de PL7 wil genieten zonder stopcontact in de buurt. Zonder dat je je telefoon oplaad zou hij het meer dan 24 uur vol moeten houden. Ik heb dat niet zelf getest, want ik denk dat mijn gezin dan niet zo blij meer met mij is.
Andere mooie features zijn de Dual en Multi setting waarmee je meerdere PL7’s aan elkaar kunt koppelen zodat je een grotere ruimte kan vullen met geluid. Met de Dual optie kun je er 2 aan elkaar koppelen en verbinden met een LG televisie en gebruiken als TV audio. Met de Multi setting kun je zelf tot 100 PL7 speakers aan elkaar koppelen. Helaas heb ik deze opties niet kunnen testen aangezien ik er maar 1 te leen heb gekregen.

Geluidsweergave

Ik ben begonnen met luisteren naar de PL7 met de sound boost uitgeschakeld zodat ik een goed verschil kan horen tussen aan en uit. Bij het luisteren naar verschillende soorten muziek is er een redelijk stevige basweergave te horen ten opzichte van de midden en hoge tonen. Wat mij opvalt is dat de midden en hoge tonen enigszins gedempt lijken te vergelijken met een treble die iets terug gedraaid is. Je mist de helderheid in het geluid. Dit werd nog meer duidelijk op het moment dat je de sound boost aan zet. Op dat moment lijken de midden en hoge tonen veel beter tot hun recht te komen en is het geluid veel beter in balans met de lage tonen. Ook merk je dat het geluidsveld breder (als dat de juiste term is) wordt ten opzichte van zonder sound boost. Dit wordt al benoemd op de website van LG, maar het is ook duidelijk terug te horen. Voor mij persoonlijk is de weergave van muziek veel beter met de sound boost aan. Ook bij een lager geluidsvolume en dat geluidsvolume is erg respectabel te noemen voor zo’n kleine speaker. De kwaliteit van het geluid blijft ook verrassend goed bij hogere volumes. Als ik luister naar een speaker van Fresh ’n Rebel van mijn dochter dan begint die echt te vervormen bij hogere volumes, maar er is geen noemenswaardige vervorming te horen bij PL7 op hogere volumes. Ik heb de PL7 om goed te luisteren op 2 plaatsen getest. Ten eerste bij mijn PC recht voor me op ongeveer 75 cm afstand. Dan komt de basweergave heel goed over. Daarna heb ik heb ook nog op mijn TV meubel gezet en ben ik al luisterend door de kamer gelopen en dan merk je toch dat de basweergave minder wordt en niet voldoende in huis heeft om een ruime huiskamer te vullen, maar dat is natuurlijk wel wat te verwachten van dit voormaat speaker.
Verder heb ik de PL7 gebruikt om een deel van een film te bekijken en wat YouTube video’s. Bij de film is de geluidsweergave goed met genoeg lage, midden en hoge tonen, maar je merkt wel dat zelfs met sound boost aan het geluidsveld niet echt breed genoeg is voor een lekkere weergave van een film, maar ook hier is dat wel te verwachten aangezien het geen soundbar is. Ik denk wel dat als je er 2 aan elkaar zou koppelen met een LG televisie dat het al een stuk beter zou worden. Bij YouTube video’s past het geluidsveld wel prima al had ik soms wel wat moeite met de keuze of ik sound boost aan of uit wilde, maar dat kwam hoofdzakelijk door het soort YouTube video wat ik aan het kijken was. Is het hoofdzakelijk redelijk simpele gesproken tekst dan luistert het wat prettiger zonder de sound boost aan.
Wat me over het algemeen opvalt is dat je kunt goed horen dat er door de jaren heen een grote progressie gemaakt is bij dit soort speakers. Ze voelen robuust aan ze produceren zeer goed geluid ten opzichte van de oudere bluetooth speakers in deze prijsklasse.

LG Xboom App

Bij de Xboom speaker lijn van LG heeft LG ook een app ontwikkeld. Deze app heeft op basis van welke Xboom speakers je aansluit een aantal functies. Bij de PL7 zijn er 3 hoofdfuncties snel te benaderen vanuit het hoofdmenu, namelijk geluidsinput wisselen (Bluetooth of AUX), geluidseffect aanpassen en LED verlichting aanpassen.

Verder is het mogelijk om de app te gebruiken om muziek af te spelen en afspeellijsten te maken, maar dat gaat allemaal op basis van muziek dat al op je device opgeslagen staat. Er kan geen gebruik gemaakt worden van streamingdiensten om deze vanuit de Xboom app af te spelen. Voor deze speaker is dat ook totaal geen probleem, want je kunt natuurlijk ook gewoon vanuit bijvoorbeeld Spotify muziek afspelen op deze speaker, maar er zijn Xboom speakers met andere functies waarbij je de app wel echt nodig heb en het waarschijnlijk fijn zou zijn als je ook streamingdiensten zou kunnen gebruiken.
De app is erg eenvoudig in gebruik en er is niet een hele handleiding nodig. Wat me wel opviel was dat je niet automatisch een melding krijgt als er een firmware update beschikbaar is voor je bluetooth speaker. Gisteren kwam ik er ineens achter dat er een firmware update beschikbaar was voor de PL7 en die kon ik via de app installeren. Dit verliep vlekkeloos, maar was niet heel snel. Uiteindelijk kwam er ook een leuke verrassing naar voren. Ik had eerder als de sound boost functie benoemd en er was alleen de mogelijkheid om de speaker te gebruiken met of zonder sound boost. Na de firmware update bleek het ook ineens mogelijk om een custom geluidsprofiel in te stellen. Hiermee kun je nu het profiel redelijk naar wens instellen waarbij je een betere verdeling kan maken van de lage, midden en hoge tonen en dit verbeterde het apparaat een stuk voor mij. Nu waren de midden en hoge tonen tenminste niet zo “dof” meer.

De led verlichting instellen vanuit de app werkt ook zeer eenvoudig en je hebt een aantal standaard profielen en Jellybean. Jellybean is eigenlijk gewoon een andere naam voor de functie waarbij je je eigen kleur een beetje kunt kiezen (6 voorinstellingen). Verder kun je nog bepalen of de LED op de beat mee moeten knipperen of dat je een breathing effect wil waarbij je de keuze hebt tussen langzaam, middelmatig of snel. Maar heb je genoeg van al die kleurtjes dan kunnen ze natuurlijk ook gewoon uit.

Ik moet zeggen dat ik een leuke tijd heb gehad met deze LG Xboom PL7. Al is hij redelijk zwaar vind ik hem redelijk goed mee te nemen en daarnaast klinkt hij ook nog erg goed. Ik heb hem tijdens het thuiswerken heerlijk gebruikt bij mijn PC als speaker en zal hem daarvoor best gaan missen. Ik denk dat het nu maar eens tijd wordt voor een echt paar speaker bij mijn PC.
Verder vind ik de prijs ook prima voor deze speaker. Het grote voordeel zelf vind ik dat hij lekker lang mee gaat zonder dat je hem vaak op hoeft te laden.
Naar mijn idee heb je hier geen verkeerde keuze aan als je hem aan wilt schaffen

#Edit 12-11-2020 - Afbeeldingen toegevoegd#

Heb jij ook een LG XBOOM PL7?

Leuke review. Een paar foto's zouden het net een tikkie interessanter maken om te lezen. :)
Inmiddels heb ik een aantal foto's toegevoegd.
Yo! Dat ging snel, tof! d:)b
Thnx, de foto's moest ik nog plaatsen, maar daar ben ik gisteren niet meer aan toe gekomen. Ik was al sinds 2.45 uur wakker vanwege een upgrade van ons EPD in het ziekenhuis dus ik had me voorgenomen om de foto's vandaag toe te voegen. Dus wordt vervolgt :-)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.