ASUS RT-AX86U

Specificaties WiFi-ax • 5-poorts switch (max 2.5Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS RT-AX86U Review

thekingis13 10 november 2020, 284 views Product gekocht

ASUS RT-AX86U

Een hoognodige upgrade, mist nog wel wat puntjes op de i

Pluspunten

• AX WifI 6!
  • 2.5gb poort
  • Kleine router
  • Fijne app met voldoende opties
  • AiMesh mogelijkheid voor toekomst
  • Dikke processor en voldoende RAM
  • IFTTT ondersteuning
  • Haal nu 10mb meer dan waar ik voor betaal....

Minpunten

• Geen muurmontage, "but why?!"
  • App is incompleet
  • CAT5e kabel, meegeleverd
  • Bereik is zeker een hele upgrade, maar had voor deze prijs op meer gehoopt
  • IFTTT is omslachtig en incompleet

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
De Ziggo router was natuurlijk niet te doen. Ik woon in een klein appartement, en in de slaapkamer haalde ik maar 15mb van de 500.

Deze router aangeschaft voor WiFi 6 om meteen wat goeds in huis te halen. Bereik is vele malen beter, maar als je bijv. een hoekhuis hebt dan hoef je niet te verwachten dat je volle bereik zult hebben op zolder. Wat dan wel geweldig is is dat Asus AiMesh bestaat, je zou dit dus als hoofd router kunnen gebruiken en een wat simpelere Asus router aanschaffen als access point, die dan draadloos kan functioneren. Goud dus

Snelheid en kwaliteit is geweldig, ik haal nu een hogere internetsnelheid, zeker sinds ik de meegeleverde karige CAT5e kabel vervangen had voor een CAT7 kabel. Dat is eigenlijk het enige echte minpuntje. 2.5gb kabel naar mijn computer is ook fijn voor het idee, mocht ik er ooit een NAS oid tussen willen zetten.

Hij is in formaat erg compact, hij is ongeveer even groot als de Ziggo router, wat erg fijn is. Helaas is hij niet aan de muur te monteren. Daar kan ik echt niet bij met mijn hoofd. Ik ben dus van plan een frame te 3D printen, zodat ik hem aan de muur kan hangen. Bij interesse kan ik deze evt voor medetweakers printen :)

Ik heb een Smarthome, IFTTT was dus tof als optie. Je kan dus via bijv. Google Home het gastnetwerk aanzetten, best cool. Helaas is het gastnetwerk weer uitschakelen minder straight forward. Is een feature wat erg verstopt zit in de app, en via IFTTT kreeg ik dat niet snel aan de praat. Leuk idee, maar incompleet en daardoor niet echt fijn gebruikbaar. Dat is voor mij de algemene mening over de app. Op zich fijn om te hebben dat je altijd bij de basis kan, maar de web interface heb je toch echt wel nodig.

Ga je spijt krijgen als je dit apparaat koopt voor zo'n €270,-? Ik denk van niet, prijs kwaliteit is top. Heb hiervoor veel met TP-Link en Netgear routers gewerkt voor werk, en dit is minstens even goed. Vooral met de optie om een eigen Mesh netwerk te creëren met routers die jezelf uitkiest is natuurlijk super voor als je groter gaat wonen of toch nog een deadspot vind. Hele goeie basis en top upgrade, mist echter wel at puntjes op de i :)

Heb jij ook een ASUS RT-AX86U?