Muto E-bike Review

lud70 9 november 2020, laatste update op 9 november 2020, 10.700 views Product gekocht

Muto E-bike

Deze Muto e-bike zit vol vernieuwingen: gelijmd aluminium frame, belt drive (in plaats van gesmeerde ketting), hydraulische schijfremmen, plus modulair bagage systeem. Design is prachtig, geschikt voor mannen en vrouwen, en wordt ook geleverd in hemelsblauw. Goed betaalbare elektrische stadsfiets. Zie link hieronder voor mijn video review.

Pluspunten

• Mooi + functioneel ontwerp: 'hufterproof' en geschikt voor mannen en vrouwen
  • Goede prijs voor deze features: fiets (zonder dragers) kost 1699 euro
  • Innovatie: modulair bagegesysteem, gelijmd frame etc.

Minpunten

• Vermogen accu: geschikt voor stad, reken niet op meer dan 40 km op vol vermogen
  • Voorwielmotor maakt wat geluid
  • Geen standaard fiets, dus voor aantal onderdelen afhankelijk van Muto

Op Youtube plaatste ik mijn minireview: https://youtu.be/b4PzIRSqMgo

De Muto is te bestellen op de website van muto.bike, en ze hebben een winkel in Amsterdam. De fiets wordt thuis afgeleverd in een grote box, in een van de kleuren zwart, grijs en blauw. En voordat je hem in gebruik kunt nemen zul je een paar dingen zelf moeten doen.

Zelf afmonteren
Voornamelijk het stuur recht zetten en op hoogte instellen, en de trappers monteren. Dat is goed te doen, met de bijgeleverde set imbussleutels. Let er bij de linker trapper op, dat de schroefdraad net de andere kant op vastdraait, zoals bij elke fiets.

Dochterbedrijf van Stella
Muto is een dochterbedrijf van het Nederlandse Stella. Stella staat vooral bekend om degelijke (misschien wat saaie) elektrische fietsen.
Met Muto slaan ze een andere weg in. Daaraan is van alles opnieuw ontworpen en uitgevonden. Naast de belt drive, en de hydraulische schijfremmen voor en achter, hebben ze bijvoorbeeld de accu mooi weggewerkt in het frame. Je kunt hem er makkelijk uit halen om op te laden. Althans, als je de sleutel hebt.

Modulair bagagedrager systeem
Ook handig is het modulaire bagegedrager systeem. Op de Muto website kun je verschillende dragers bestellen, voor aan de voor en achterkant van de fiets. Zelf heb ik 3 soorten besteld. De kleine Kangeroo tas met draagbeugel, voor 49 euro, de medium Chameleon drager voor 49 euro, en de grote Chameleon draager voor 69 euro. Met een aparte sleutel kun je ze wisselen. Op die manier kun je je fiets (desgewenst dagelijks) aanpassen aan je verschillende bagagewensen. Er zijn ook dragers voor een kinderzitje en losse fietstassen.

City bike
De Muto e-Bike is bedoeld als stadsfiets. Dat zie je aan een aantal dingen.
  • De fiets heeft een actieve zit. Je zit voorovergebogen. Daar moet je van houden. Voor langere ritten is de fiets wat Spartaans, onder andere door die zit, en het wat harde zadel. Ik kan er OK een uur op fietsen, maar mijn vrouw vindt na zoveel tijd het zadel wel erg hard.
  • Geen fancy lcd display. Simpele controller, met alleen essentiële functies, waardoor deze een stuk minder kwetsbaar is.
  • Slot geintegreerd in fiets, met uitbreid mogelijkheid om een ketting aan te sluiten. Die moet je wel bij Muto kopen voor een kleine 40 euro.
  • Ook de lichten zijn mooi weggewerkt, zodat de fiets tegen een stootje kan. Achterlicht weggewerkt in spatbord. Lijkt klein, maar geeft veel licht. Ook voor.
  • Beperkte capaciteit accu, daardoor wel makkelijk draagbaar, en ook makkelijk uitneembaar. Wordt dan minder snel gestolen.
Actieradius
Door de kleine accu wel een kleinere actieradius, zo’n kleine 40 km. Vanuit Leiden, op vol vermogen trapondersteuning heen en weer naar Voorburg centrum, of naar Den Haag centrum heen en weer vanuit Leiden op 1 accu redt hij net. De accu indicator lichten waren toen wel leeg, maar hij leverde nog wel volle ondersteuning.
Omdat een accu jaarlijks circa 10 procent van zijn vermogen verliest, wordt dat in de toekomst lastig.
Nou is er ook zonder accu helemaal prima op te fietsen. Veel beter dan op andere e-bikes met een lege accu. Je merkt dan natuurlijk wel, hoe verwend je bent met ondersteuning.
Ik zou natuurlijk de oplader mee kunnen nemen, zodat ik die op mijn werk op kan laden. Een ander alternatief is een extra accu kopen, maar die kost wel 250 euro.

Vernieuwend design
Er is veel aandacht besteed aan het design van de fiets. Ik vind het mooi, helemaal in combinatie met de blauwe kleur van het frame. Maar het is ook functioneel. Er zijn e-bikes met veel meer features, zoals de Van Moof, maar dat zijn allemaal een soort van herenmodellen. Op de Muto zit geen stang in de weg.

Voordrager zit vast aan frame ipv stuur
Wat voor mij wat vreemd voelde, is het middenmaatje drager, wanneer je dat aan de voorkant bevestigt.
Voordrager zit aan frame ipv. aan stuur, waardoor hij recht lijft in een bocht. Dat is zeer stabiel, en handig bij zware bagege, maar mijn hersenen moesten er wel aan wennen, want in het begin leek het alsof het frame flexibel meeboog. Dat was natuurlijk gezichtsbedrog. Misschien omdat ik jarenlang op een fiets met een voordrager heb gereden, die met het stuur meeboog.

Geluid voorwielmotor
Verder hoor je de voorwielmotor. Schijnt te maken te hebben met het ontwerp, omdat de motor ook zonder ondersteuning, op spierkracht soepel moet kunnen draaien. En dat doet hij. Handig als de accu op is. Het geluid van de voorwielmotor is niet storend: in het stadsverkeer hoor je het alleen als je erop let. Maar het is er wel.

Gekocht in september 2020 bij muto.bike voor 1.699 euro https://muto.bike/nl

Uitgebreid via diezelfde webshop met de kangaroo minicase, voor 49,95 https://muto.bike/nl/shop/kangaroo

De zwarte Chameleon M bagagedrager, voor 49,95 https://muto.bike/nl/shop/chameleon-m

De zwarte grotere Chameleon L bagagedrager, voor 59,95 https://muto.bike/nl/shop/chameleon-l

En het kettingslot Octopus, voor 39,95 https://muto.bike/nl/shop/octopus

Bij elkaar dus voor de fiets ('kaal' 1.699 euro) met deze accessoires zoals hierboven, een kleine 1.899 euro.

Alles bij elkaar genomen, ben ik blij met de aanschaf. Van de mogelijkheid om de fiets na 31 dagen gebruik weer in te leveren, heb ik dan ook geen gebruik hoeven maken.

Instructievideo's vind je hier:

Meer Nederlandstalige video's over de Muto bike:

Review consumentenbond:

Review van David Lemereis van Bright:

Heb jij ook een Muto E-bike?

Vraag & Aanbod

Met al die extra opties toch nog een hoge prijs. En smaken verschillen wel makkelijk terugvinden in de stalling, en een voorwiel motor die ook nog geluid maakt... Dat kan beter! Kijk eens naar de testen. Met name de Cowboy (Europees fabrikaat) en de Van Moof 3 (Taiwan meen ik) komen er beter uit.
Ha MOizo, heb naar testen gekeken, maar dat waren telkens losse testen en geen vergelijkingstesten. Heb jij een link naar een vergelijkingstest? Verder loopt de prijs op met opties, maar dat geldt ook voor de VanMoof S3 en Cowboy waar standaard ook geen dragers op zitten, of een ketting bij wordt geleverd. Voor
mij was het ontbreken van een stang ook nog belangrijk. Maar zoals je zegt: iedereen zijn eigen smaak en behoeftes. En ik heb ook nog even getwijfeld hoor... :)
Als je zoekt op YouTube staat het bol van de testen. vanmoof 3 scoort goed maar daar heb je een voorwielaandrijving en zwakke versnellingen en ook heel belangrijk, geen uitneembare accu, en ook een grote tekortkoming GEEN rotatie sensor + trapkracht sensor heel belangrijk voor soepel rijden. Persoonlijk rijd ik met 71 jaar nog steeds op mijn Kalkhoff toerfiets zonder hulpmiddelen eigenlijk het beste (zolang het nog kan) maar ik volg met belangstelling de ontwikkelingen. bij mij staat de Cowboy op nr 1. Hier een goede test er zijn er nog meer.. https://youtu.be/EPUkicF-R-I
en deze in NL s ook een goede https://youtu.be/OiG0D8b6CIM

[Reactie gewijzigd door MOizo op 11 november 2020 10:04]

Dank voor de links. Die Duitse had ik nog niet gezien. En inderdaad: spierkracht is het gezondst. Ik heb hem gekocht om vaker onbezweet naar mn werk in Den Haag te fietsen (20km), maar merk nu dat ik ook vaak naar de Muto grijp voor veel kortere ritjes. OK wanneer ik anders met auto was gegaan, maar ongezonder als vervanger van mijn gewone fiets...
Ja voor 20 km woon-werk verdien je echt een goede e-Bike :) https://youtu.be/hsBGkl90wV4
De fiets is inmiddels behoorlijk in prijs omhoog en daardoor zeker niet meer concurerend. Ze willen er nu kaal 1999 voor hebben en hebben dan een begin van het jaar actie 1879 kaal. Voor dat geld kan ik wat anders kopen.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.