Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5W0128SE) + Smart Charging Station Grijs

Specificaties 10,3" • 1920x1200 • 64GB • Android 9.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5W0128SE) + Smart Charging Station Grijs Review

u00t9s4Testpanel 9 november 2020, laatste update op 15 november 2020, 3.752 views Testpanel

Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5W0128SE) + Smart Charging Station Grijs

Deze tablet is een uitstekende bang-for-buck. Het charging station is een leuke toevoeging waarmee je de tablet in een berichtencentrum verandert terwijl deze oplaad. Ook handig te gebruiken als standaard. Check de uitgebreide review voor mijn volledige ervaring.

Pluspunten

• Schermkwaliteit
  • Accuduur
  • Smart Charging Station
  • Smalle bezels
  • Wifi snelheid
  • Bouwkwaliteit
  • Kid's Mode preinstalled

Minpunten

• Geluidskwaliteit
  • Camera's
  • micro USB voor Smart Charging Station (ipv USB-C)
  • Veiligheid gezichtsherkenning

Vooraf

Dit wordt mijn eerste review voor Tweakers. De Lenovo (Smart) Tab M10 FHD Plus werd leuk verpakt thuisbezorgd met enkele extra’s. Niet alleen was ik zo fortuinlijk ook het Smart Charging Station te mogen ontvangen, in de goodiebag zaten ook enkele leuke extra’s. Een slim vermomde USB-C/Lightning naar USB-A kabel, zaklampje, merchandise pen en papier om alle goede ideeën en testresultaten mee te noteren, en mijn favoriet: een handgeschreven kaartje. Erg leuke persoonlijke touch van het marketingteam van Lenovo.

Als langdurige Apple gebruiker wordt is dit mijn eerste ervaring met team Android in zo’n 10 jaar. Er is veel veranderd sinds die tijd. Deze beperkte gebruikerservaring heeft voor- en nadelen. Als grootste voordeel dat het gemakkelijk als integrale ervaring te beschouwen is. Een belangrijk nadeel is natuurlijk dat bij sommige testpunten het gebruik niet volledig geoptimaliseerd is en onkunde in instellingen de ervaring negatief beïnvloed.

Omdat ik geen referentie heb met andere Android producten en de iPads van Apple zich in een heel ander prijssegment bevinden heb ik deze gebruikersreview niet gebaseerd op vergelijkingen.

Algemene Beoordeling

Overal is dit een prima tablet voor een hele nette prijs, bomvol moderne features. Voor deze nette prijs is wel duidelijk dat concessies gedaan zijn. Niet alle concessies komen op mij over als logisch.
De tablet heeft een luxe uiterlijk en komt met alle benodigde accessoires.
De accuduur is indrukwekkend. De beeldkwaliteit durf ik zelfs erg goed te noemen, maar de geluidskwaliteit laat te wensen over. Ook de camera’s leveren geen bijzondere prestaties.

De smart dock is een leuke toevoeging. Deze is eenvoudig, strak en goed gebalanceerd. Gemiste kans bij deze is echter de micro-USB.
Niet al te zware spellen spelen, FHD video’s, internetten en creativity apps zijn geen probleem voor deze family/entertainment tablet.

Feautureset

Deze Lenovo biedt een brede featureset. Alles wat vandaag de dag zeker in een tablet aanwezig moet zijn is voorzien, en meer. Hier een overzicht van de belangrijkste features:
• MediaTek Helio P22T Tab Octa-core (4 cores @ 1.80Ghz, 4 cores @ 2.30Ghz)
• 4GB LPDDR4X, 32/64/128GB eMMC opslag
• Geheugenuitbreiding met microSD-kaart

• 8 MP rear-facing camera / 5 MP front-facing camera
• 10,3” FHD scherm (IPS, 1920x1200 px, 220 PPI en 330 nits) met vrij smalle bezels en Low Blue Light certificering
• 2 (stereo) speakers met Dolby Atmos
• Metalen behuizing

• Wifi ab/g/n/ac (geen LTE)
• BT 5.0
• 5100mAh batterij
• USB-C (2.0)
• Smart Charging Station

• Android 9
• Google Assistant
• Gezichtsherkenning

Omdat de Smart Tab M10 FHD Plus vermarkt wordt als een entertainment en family tablet, komt deze met een Kid’s Mode voor geïnstalleerd. Met deze app kunnen de kids zich rustig vermaken op de (achter)bank terwijl ze geen ongewenste handelingen kunnen uitvoeren zonder de ingestelde toegangscode. Leuke extra.

Ergonomie

Het formaat voelt goed en de M10 ligt lekker in de hand. Zonder hoes ervaar ik wel regelmatig met onbedoelde schermaanrakingen door relatief smalle bezels. Dit kan op den duur vrij irritant worden.
Met slechts 3 beschikbare knoppen (volume en power) die aan één zijde geplaatst zijn kun je ze gemakkelijk met één hand bedienen. Alles bij elkaar is het een prettige ergonomische ervaring.

Gewicht

Met 460g is de tablet niet zwaar. De gewichtsverdeling over het gehele apparaat is keurig verdeeld. Daarmee kan de tablet ook prima overweg met alle gangbare houders en standaards om deze overeind te zetten. Dit geldt natuurlijk ook voor het smart dock.

Oplaadsnelheid

Opladen is mogelijk met bijgeleverde USB-C kabel of met de Smart Charging Dock. De charging dock doet er langer over om de accu op te laden (ruim 4,5 uur met alle connectiviteit uitgeschakeld en zonder gebruik te maken van de tablet). Dit heeft als voordeel dat het beter is voor de levensduur van de accu. Volledig opladen met de USB-C kabel duurt ongeveer 2,75 uur. Opladen tot 50% duurde slechts 1 uur met de USB-C kabel.

Oplaadstation

De smart dock is een handige extra. Plaatsen is eenvoudig en wordt begeleid met magneetjes. Zo weet je wanneer de tablet goed staat. Met gebruikmaking van de smart dock kan de tablet ook als digitale fotolijst, weerstation, filemelder, enzovoort dienen met Google Assistant. In de smart dock staat de tablet slechts enkele graden naar achter geleund.

Toch is het geheel goed in balans en stoot je het niet zomaar per ongeluk om (met schade tot gevolg…). Met de smart dock heeft de tablet ook snel een vaste plek in het huis gevonden, best handig voor een family tablet die door iedereen gebruikt wordt en blijft slingeren.

De USB-kabel van het dock station is helaas niet uitwisselbaar met de oplaadkabel van de tablet. Hier is gekozen voor een micro USB-connector in plaats van USB-C aansluiting. Dit is een gemiste kans in gebruiksgemak.
Wat verder opvalt bij het gebruik in de smart dock is dat de vibratie-feedback bij bijvoorbeeld het gebruik van het toetsenbord niet automatisch wordt uitgeschakeld.

Prestaties

Rekenkracht
Voor single-core taken zijn de CPU prestaties weinig spectaculair. De Geekbench 5 score kwam bij meerdere tests niet boven de 162. In multi-core presteert de M10 een stuk beter met een score van 988. De compute benchmark in OpenCL mocht niet baten, deze bleef net over de 50% crashen.

System Info Droid benchmark score: 24248

Geekbench 5 score

De tablet is duidelijk niet bedoeld voor grafisch veeleisende applicaties als zwaardere games, dan worden haperingen goed merkbaar. Maar met beter gebalanceerde games als World of Tanks/Warships of Asphalt presteert de M10 vrij goed.

Grafische kwaliteit van gebalanceerde game (World of Warships)
Camera
Beiden camera’s leveren ondermaatse kwaliteit vergeleken met wat er vandaag de dag aan betaalbare alternatieven zijn. Met het oog op de marketingpositie als family tablet kan ik hier echter wat vergevingsgezinder in zijn. Voor deze prijsklasse hoef je niet veel bijzonders van de camera’s te verwachten.
Rear facing camera
De 8 MP camera aan de achterzijde maakt bij daglicht bijna acceptabele foto’s, maar zeker niet van voldoende kwaliteit om je memorabele (familie)momenten mee vast te leggen. De autofocus werkt redelijk maar heeft ook bij langzame beweging snel moeite om het punt vast te houden. De effecten die de in te stellen filters aanbrengen zijn niet de moeite waard om mee te experimenteren.

Foto’s maken onder omstandigheden van verminderd licht zijn hopeloos. Het beeld verandert snel in een waas aan pixels waar alle detail verloren gaat. Wat knoeien met de instellingen heeft hier ook weinig geholpen. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik geen camerafiel ben, dus niet bijzonder goed weet wat ik allemaal doe, maar ik merk natuurlijk wel wanneer het beeld beter of minder goed wordt.

Daarmee is ook wel redelijk te verwachten dat video opnamen met deze camera weinig imposant zullen zijn. Met 1080p ligt het wel in het verlengde van de foto-kwaliteit.
Front facing camera
De 5 MP front-facing camera voldoet slechts om een videogesprek te voeren met familie aan de andere kant van de wereld, waar de beeldkwaliteit toch te wensen overlaat. Het beeld is ‘fuzzy’ en de vertraging van het weergegeven beeld ervaar ik als vervelend.

8MP rear facing camera (donker-licht contrast)

8MP rear facing camera (kleuren contrast)

8MP rear facing camera bij berperkt omgevingslicht (geen daglicht; lichtbron: 5x 320lm lampen 2200K, 1,8m recht boven camera)
Accu
De accu heb ik getest door FHD video’s (HEVC/H.265) af te spelen. Met een batterijlading van 95% hield de Lenovo Tab het 3,5 uur vol met de schermhelderheid op 50%. Daarmee ben ik wel onder de indruk van het lage verbruik van het apparaat.
Productiviteit
Voor productiviteitstaken is deze Lenovo niet uitermate geschikt, maar voldoet deze wel bij gebrek aan beter. Bij gebrek aan een laptop is er prima op te werken met programma’s die Microsoft aanbiedt (of whatever floats your boat). Wel is enige hapering af en toe merkbaar wanneer twee applicaties naast elkaar gebruikt worden. Maar als de accu van je laptop het net begeven heeft is dat niet je grootste zorg en kun je zo toch doorwerken.

Een BT keyboard is alles wat je nodig hebt om er productief mee te zijn.
Wifi
Met een snelheidstest is herhaaldelijk een stabiele 160-170 Mbps vastgesteld op speedtest.net. Uploadsnelheden kwamen daarbij beide keren op 50 Mbps. Zeer nette prestaties die ook mijn laptop voorbijgaan.
Veiligheid
De smart tab biedt verschillende methoden voor beveiliging. De gezichtsherkenning is naar mijn weten geen standaard Android optie. Deze werkt vrij goed maar niet heel erg snel. Bovendien is deze niet zo veilig. Het is me in 30 pogingen 2 maal gelukt om deze te unlocken met gebruik van een foto op de ipad. De technologie achter de gezichtsherkenning is mij niet duidelijk, maar daar mag nog wat aan gesleuteld worden.

Warmte- en geluidsproductie

Bij normaal gebruik wordt de tablet niet merkbaar warmer. Tijdens het uitvoeren van benchmark en stresstest verandert hier niet bijzonder veel aan. Aan de achterzijde is lokaal een warmere plek waar te nemen. Deze blijft echter ruim binnen wat acceptabel is voor een tablet.
Bijgeluiden heb ik geheel niet kunnen waarnemen.

Geluid (muziek, films)

De geluidskwaliteit van de M10 matcht niet goed bij de beeldkwaliteit. Aan het volume ligt het niet. Het geluid mist bastonen en klinkt daarmee vrij vlak. Ook Dolby Atmos weet hier niets aan toe te voegen. Een uur prutsen met de Dolby Atmos app heeft geen bevredigend resultaat opgeleverd voor de geluidskwaliteit.

De positionering en richting van de speakers maakt dat het geluid veelal naar de omgeving gestuurd wordt en minder naar de gebruiker. Dit kan prettig zijn als je alleen bent in een ruimte met goede akoestiek, maar in een huishouden met meerdere mensen wordt het al snel als irritant ervaren door anderen.

Beeldkwaliteit

Beeldkwaliteit verrassend goed voor de prijs. Beter dan verwacht. Het FHD-scherm is de meest vooraanstaande feature van de tablet. Het IPS-paneel biedt goede kijkhoeken op zowel de horizontale als verticale as. Daarmee is het prima te doen om met de tablet op tafel het scherm te delen met iemand zonder dat je hiermee op beeldkwaliteit inlevert.

De maximale helderheid is redelijk. Maar naar verwachting zul je op een zonnige dag buiten niet toch veel op het scherm kunnen zien.

Beeldkwaliteit FHD (Plex, H265)

Beeldkwaliteit afbeelding op 1920x1200 kijkhoek net onder horizontaal (+/- -5°)

Beeldkwaliteit onder horizontale kijkhoek van +/- -40°

Beeldkwaliteit onder vertikale kijkhoek van +/- +85°

Mobiliteit en accuduur

Allereerst de accuduur. Deze heeft mij aangenaam verrast. De capaciteit van 5100mAh is voldoende om bij mijn gebruik 2 tot 3 dagen mee te gaan. Bij intensiever gebruik (zoals het testen) lukt het om een volle accu binnen 6 uur leeg te krijgen. Dit is in mijn optiek echter niet representatief voor wat de meeste mensen onder normaal gebruik verstaan.

Bij productief gebruik haalt de accu het einde van de dag gemakkelijk. De intelligente batterijbesparing helpt hierbij aanzienlijk. Wanneer deze uitgeschakeld wordt is de accu nog steeds in staat om het einde van de werkdag zonder problemen te halen.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De aluminium casing voelt aangenaam en stevig genoeg. Er is zeer weinig flex te bekennen en is niet overgevoelig voor krassen. Het scherm is van kunststof en voelt aan alsof het niet veel kan hebben voordat schade zichtbaar wordt. Dit is een concessie die in mijn ogen niet logisch is voor een family tablet. Het idee is tenslotte dat ook de kids de tablet gebruiken.

Een tablet gebruiken zonder beschermhoes voelt voor mij erg onwennig, daarom heb ik deze direct een besteld van Amazon (met de tablet natuurlijk).

Kort voor het schrijven van deze review was de tablet met smart dock in de aanbieding voor € 199,-. Inmiddels staat de prijs weer op € 229,- ten tijde van schrijven. Ondanks dit prijsverschil is het nog steeds veel tablet voor je geld.

Overige ervaringen

Onbedoeld uitschakelen
Gedurende enkele dagen gebruik is het meerdere malen voorgekomen dat de tab zonder enige vorm van waarschuwing zichzelf volledig uitschakelt. Na een update van Android heb ik het probleem niet meer ervaren. Het is nu nog te vroeg om vast te stellen of dit het probleem ook volledig heeft opgelost.
Langzaam opstarten
Een tweede issue waar ik tegenaan ben gelopen is dat op willekeurige momenten de opstartsnelheid vanuit uitgeschakeld tot gebruiksgereed erg langzaam leek. Als onervaren Androidgebruiker kan het zijn dat ik niet door heb gehad dat er updates geïnstalleerd of geconfigureerd moesten worden. Daarom kan ik niet met zekerheid zeggen dat het aan de tablet ligt.

Zonder vertraging doet de tablet er ongeveer 40-45 seconden over om gebruiksgereed te zijn. Bij optredende vertraging ligt dit meer in de range van 2,5-3 minuten. Omdat het incidenteel en onvoorspelbaar lijkt kan dit toch storend werken op de gebruikservaring.

Tot slot

Samengevat denk ik dat de Lenovo Tab M10 FHD Plus (met Smart Charging Station) een prima apparaat is voor het geld. Voor iemand die rond de € 200 wil uitgeven aan een tablet kan ik deze zeker aanbevelen. Ik heb de hoop dat voor toekomstige versies de gemaakte concessies nogmaals heroverwogen worden. Vooral de uitwisselbaarheid van de kabel voor de dock en de matige geluidskwaliteit vind ik jammer. Verder is een screenprotector en case geen overbodige luxe.
Ter afsluiting
Het is een leuke ervaring geweest deze tablet te mogen testen en mijn ervaringen hierover te mogen delen. Ik ben erg benieuwd naar reacties op deze review. Als je nu vindt dat ik iets nagelaten heb te beoordelen, of een feature verkeerd gebruik en beoordeeld heb, stuur me dan even een DM. Zo kan ik er weer wat van leren. Hopelijk mag ik dat meenemen in een volgende review.

Mijn dank aan Tweakers en het marketingteam van Lenovo voor het sponseren van deze review.

Heb jij ook een Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5W0128SE) + Smart Charging Station Grijs?

Wauw, wat een uitgebreide review van toch een budget tablet! Petje af en +3! :)
Dank je wel voor de info. Daar heb ik wat aan!
Fijn om zoveel positieve reacties te ontvangen. Het is goed om eens wat terug te kunnen doen voor de community waar ik zelf al zo veel aan gehad heb!
Hele mooie review!

Hele mooie fles wijn ook...
Fijne, eerlijke review. Dank je! Ik zoek een betaalbare tablet voor aankomend kerst. Heb je review met plezier gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat deze helaas niet aansluit op mijn wensen. Ik zoek iets met meer power en juist minder eye candy of functionaliteit. Enige aanraders? Zelf ben ik Xiaomi (Poco F1 en F2 Pro) gewend, wat bekent staat voor zijn presetatie/prijs verhouding
Balthazaar, dank voor je feedback! Vanwege mijn beperkte ervaring met Android tablet vind ik het moeilijk om je een oprecht advies te geven hierin. Ik hoor goede dingen over de Samsung Galaxy Tab 10,1. Wellicht interessant om die vergelijking zelf eens te maken. (https://tweakers.net/tabl...-3gb-ram_p973824/reviews/)
Wel jammer dat deze tablet, ondanks z´n specs en naamgeving, het ontbreekt aan Widevine L1 ondersteuning waardoor het afspelen van streams van bijvoorbeeld Netflix in (F)HD niet mogelijk is.

Of is dit inmiddels achterhaald?
Ik zou je graag een antwoord geven op die vraag. Omdat ik geen Netflix account heb kan ik je echter niet vertellen wat je graag wilt weten.
Met Plex ervaar ik geen problemen met FHD streams echter. Misschien dat dat helpt in het achterhalen van je antwoord.
Deze app kan jou daar wel antwoord op geven ondanks dat je geen Netflix (of andere provider welke gebruik maakt van Widevine DRM). Even installeren, checken en weer eraf halen...
Omdat het mij niet geheel duidelijk is waar ik naar kijk heb ik een screenshot gemaakt en toegevoegd aan de review. Voldoet dat voor je?
Hey u00t9s4,

Ja, dit bevestigd inderdaad dat het nog steeds niet mogelijk is: Onder Security zie je L3 staan. Oftewel 480p of lager weergave.

Bedankt!
(reactie op voorgaande bericht)

[Reactie gewijzigd door u00t9s4 op 15 november 2020 15:21]

Fijne review.

Zelf heb ik het toestel vorige maand gekocht om "permanent" in de dock te blijven zitten als extra beeldscherm om acloudguru video trainingen mee te volgen en de labo oefeningen dan te kunnen uiitvoeren op het scherm van de laptop.

Positief puntje voor dit gebruik : er zit in de Lenovo Android flavor onder settings/battery een functie "battery protection mode" die bij activatie de tablet nooit meer dan 60% gaat opladen. Prima om de batterij wat langer te laten leven.

Negatief : de cloudguru.com app start altijd in portrait mode en pas als ik de video full screen zet komt de video in landscape mode. Dat fenomeen heb ik op andere tablets nog niet tegengekomen. Lijkt een Lenovo-acloudguru specifiek dingetje.

De Netflix app
toont Widevine L3
version 14.0.0
met maximum playback resolution: SD

Dus geen HD maar best Ok op 50-60 cm afstand.
Bedankt voor de uitgebreide review. Ik zag dat recent Android 10 voor deze tablet is uitgekomen. Heb je daar al ervaring mee? Ik zie op de Lenovo forums wat wisselende ervaringen
Die wisselende ervaringen zijn mij ook opgevallen inderdaad. Dat is de reden dat ik de stap naar Android 10 nog even uitstel. Ik hoop te zien dat deze problemen in latere updates verholpen zijn, dan wil ik het er best op wagen.
Goede review u00t9s4!

Toch nog een vraag: is het mogelijk om het scherm continu aan te houden in de dock en daar de kalender-afspraken op te tonen? Dit kan bij de Google Hub namelijk niet.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite