Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs

Specificaties 10,3" • 1920x1200 • 64GB • Android 9.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs Review

Waus26Testpanel 9 november 2020, laatste update op 13 november 2020, 609 views Testpanel

Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs

Als je op zoek bent naar een degelijke tablet die je als een makkelijk te pakken scherm op de bank wilt gebruiken, is deze Lenovo tablet zeker een aanrader. Het feit dat ik deze met mijn niet al te grote 'mannenklauwen' met één hand vast kan houden, is erg fijn.

Pluspunten

• Robuust apparaat
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Vast te houden in één hand
  • Gewicht
  • 16x10 schermverhouding

Minpunten

• Geluidsweergave
  • Klein laadblokje meegeleverd
  • (Nog) geen update naar Android 10 (of 11?)
  • Geen automatische donkere modus

Als één van de voor het testpanel geselecteerde Tweakers heb ik de Lenovo tablet mogen testen. Zelf gebruik ik al drieënhalf jaar een iPad Pro 9,7" uit 2016 dus ik ben zeer benieuwd of de Lenovo tablet, die pak 'm beet vier jaar nieuwer is en slechts een fractie van de nieuwprijs van de iPad Pro kost net zoveel waarde voor je geld biedt. Daarnaast heb ik sinds ik de HTC Desire in 2010 omgeruild heb voor een iPhone 4 geen apparaten meer in mijn bezit gehad met Android. Ik ben daarom benieuwd wat, naast de verschillen in hardware, mijn ervaring met Android gaat zijn.

Ik zat helaas niet bij de vier gelukkigen die ook het oplaadstation mag testen. Dit zou een meerwaarde zijn geweest in verband met mijn smarthome apparaten (een Honeywell Lyric T6 thermostaat en een aantal Philips Hue White lampen) en mijn home cinema producten (o.a. een Denon AVR-2113 waar ik regelmatig muziek via Spotify stream over een Airplay verbinding).

Unboxing

De tablet wordt in een mooie, compact doos geleverd met daarop niet zoveel informatie. Wel staat er op de bovenkant een foto van de tablet.

Zodra je het plastic eraf hebt gehaald en de ronde sticker hebt doorgesneden kan de doos open en trek je aan de zijkant om de binnenkant te onthullen. Hier stuit je direct op de tablet zelf, welke keurig beschermd wordt door een stuk plastic.

Wanneer je de tablet uit de doos hebt, zitten daaronder twee keurig verstopte vakken met daarin enerzijds een iets groter vak met een boekje (snelstartgids en veiligheids- en garantievoorschriften) en een pinnetje voor het kunnen openen van het micro SD slot en anderzijds een oplader en USB-C kabel.

https://tweakers.net/i/DijvCdP9zMf-F6me6_CwNznRkVU=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/311023/1KCAlJ2386qCaTGVDdd3f0TZRF6iYijz5zPW1SfGeVxUO2u11J?f=620xauto https://tweakers.net/i/KgvET_cTm-bmBpi_N_1-S3DeFSU=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/311023/1KCAlJ3O7vNGn7a53FClCoDKQfR3VMHMyzGa4GkHcGycLSaNk9?f=620xauto

Zodra je de tablet uit de plastic verpakking hebt gehaald, valt op dat er een aantal stickers op de voor- en achterkant zitten. Voorop een stickertje van Lenovo en een aantal kenmerken van de tablet en achterop zit een sticker met daarop technische informatie, waaronder het serienummer en de productiedatum. De stickers voorop zijn er snel af, de sticker aan de achterkant kost iets meer moeite maar alle drie stickers laten geen resten achter.

https://tweakers.net/i/pES4Wy0Z-z5ErMSy1Uj-p2gZZiM=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/311023/1KCAlJ3xSw298VekWS6kWX4n9HhnQnAOMpeBeGJynf52PKoFWn?f=620xauto https://tweakers.net/i/wY09abqYeh-IdFS6n-6ZAklWUFM=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/311023/1KCAlJ2AJ56TOxBB78zTJnIkOWWUaWqjJQ2Mu8if7tIqkws7hi?f=620xauto https://tweakers.net/i/rv0OHPjABP70F-0fEEK8qvRdM60=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/311023/1KCAlJ3NH9n1mZNWcav1pbEfJnB4SAwDMjZfIGue3wblyevP8m?f=620xauto

Wat mij direct opvalt is de licht uitstekende camera (op het oog ongeveer 1 mm) met een glad oppervlak, die mogelijk zonder het gebruiken van een back cover of tablethoes snel zal kunnen gaan krassen. In vergelijking met de iPad Pro zit daar geen verschil. Ook daar steekt de camera uit. Wat wel opvalt is dat de breedte van de lens enorm verschilt en dat er, in tegenstelling tot de iPad Pro, geen losse flitser aanwezig is

https://tweakers.net/i/c9SolUZfwfBeyq7FvizUqLcfMNA=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/311023/1KCAlJ3NpZy0cBoh6BMyPXE2ecHkHUnwhW18svnScmO8MMRs1G?f=620xauto https://tweakers.net/i/jimOHNe7upKDgmG_fb3tgoQrYU4=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/311023/1KCAlJ2QXtpKsiFac79HaZ3b92jiNhjFJdUyJDPafygnRsItBj?f=620xauto

Als je de Lenovo tablet naast de iPad Pro legt, zijn er een paar verschillen te onderscheiden. De Lenovo is zichtbaar smaller en iets langer. Dit resulteert in een betere scherm tot afmetingen ratio, vanwege het ontbreken van de vingerafdrukscanner / Home knop die wel op de iPad zit. Ook de bezel aan de bovenkant van de iPad is breder. Aan de zijkanten is de het verschil qua bezel kleiner. Tot slot is de Lenovo slechts iets dikker.

Verdere uiterlijke kenmerken en bouwkwaliteit
Wat er verder qua uiterlijk nog opvalt is dat de Lenovo twee speakers heeft waar de iPad Pro is voorzien van vier speakers. Ondanks dat is er volgens de specificaties wel Dolby Atmos aanwezig op de Lenovo, waar de iPad Pro niet verder komt dan Dolby Digital.

Het gebruikte materiaal oogt premium. Net als bij de iPad Pro is de Lenovo voorzien van een solide aluminium behuizing, enkel is de Lenovo achterkant niet volledig van aluminium. Er is aan zowel de boven- als onderkant een plastic rand zichtbaar. Dit is echter niet storend, want het is aan beide zijden hetzelfde en het geeft een rustige uitstraling, omdat de kleur hetzelfde is en beide een matte finish hebben.

Daarnaast ben ik erg benieuwd naar de werking van de gezichtsherkenning op de Lenovo tablet en of dat een meerwaarde is ten opzichte van een vingerafdrukscanner welke ik gewend ben van de iPad Pro en mijn iPhone 8.

Eerste keer gezichtsherkenning

Bij het eerste keer instellen moet je de methode voor schermontgrendeling opgeven. Eerder gaf ik al aan dat ik graag de gezichtsherkenning wilde uittesten. Je moet naast gezichtsherkenning altijd een tweede methode instellen, waarbij je kunt kiezen tussen een patroon, pincode of wachtwoord. Ik heb hier voor een pincode gekozen en aangegeven dat deze altijd moet worden ingevoerd als de tablet uit is geweest.

Bij het herkennen van mijn gezicht kreeg ik echter een foutmelding. Het apparaat kan hier blijkbaar niet goed mee omgaan en hervat de eerste keer instellen met een melding dat de gezichtsherkenning later via het instellingen-menu alsnog in te stellen is.

Ervaringen met gezichtsherkenning
Blijkbaar is het nodig om de tablet ècht stil te houden. Dit had ik na een paar pogingen pas door, maar vervolgens was het binnen no time ingesteld. Het ontgrendelen van de tablet gaat de eerste keren dat ik het getest heb erg snel.

Na meer intensief gebruik valt op dat gezichtsherkenning niet optimaal werkt of fdat de tablet wat meer tijd of pogingen nodig heeft. Ik heb helaas (nog) geen vergelijkingsmateriaal met iOS of Windows Hello maar hoop toch wel dat dat beter werkt. Wellicht is het ook wennen. Je moet echt recht in de camera kijken en zowel de tablet als zelf niet bewegen. Qua snelheid zit er voor mijn gevoel geen merkbaar verschil met Touch ID op iOS. Al met al is gezichtsherkenning een prettige functie om te hebben.

Showdown!

Ik heb de Lenovo tablet en de iPad Pro tegenover elkaar gezet in de Tweakers vergelijker. Vervolgens ben ik per onderdeel gaan testen. Allereerst een dislaimer: Ik ben me ervan bewust dat ik twee tablets vergelijk die qua (introductie)nieuwprijs flink uit elkaar liggen en dat dat een op het eerste gezicht oneerlijk vergelijk geeft vanwege mijn referentiekader.

Scherm
Groot pluspunt van de Lenovo is de 16x10 beeldverhouding. Geen grote zwarte randen boven en onder de video's is toch wel erg prettig ten opzichte van de 4x3 verhouding van de iPad Pro. Daarnaast zorgt die verhouding er ook voor dat ik met mijn relatief kleine handen (geen maatje kolenschop) de Lenovo tablet met één hand vast kan houden in de portretmodus. Dat vind ik vooral voor het lezen van websites en nieuws in apps zoals Nu.nl een groot voordeel ten opzichte van de iPad Pro, die daarvoor net iets te breed is.

De iPad Pro heeft een IPS scherm en maakt gebruik van TrueTone. Daarin merk je een verschil met de Lenovo tablet wanneer ik bijvoorbeeld dezelfde foto bekijk (met beide tablets op 100% helderheid). Als de TrueTone optie uit staat, is het verschil echter minimaal en doet de Lenovo niet onder voor de iPad Pro. Kortom: Een prima scherm!

De foto hieronder heb ik gemaakt met mijn iPhone. Links is de iPad Pro, rechts de Lenovo. Ik heb geprobeerd om het verschil op de foto te zetten, maar dat is niet helemaal goed gelukt. In het echt is er vooral meer detail op de iPad Pro. De foto geeft twee verschillende kleurbeelden, maar dat is in de praktijk niet zo.

Processor en werkgeheugen
Waar de iPad slechts twee cores op 2,16 GHz en 2 GB RAM heeft, heeft de Lenovo liefst acht cores op 2,3 GHz en 4 GB RAM. De optimalisatie van iOS maakt echter veel goed, waardoor de tablets beide snel genoeg aanvoelen, zeker voor mijn gebruik (als scherm voor huis- tuin en keukengebruik/op de bank).

Opslag
Wat mij betreft een gelijkspel. Mijn iPad Pro heeft 128 GB opslagruimte, die ik na drieënhalf jaar gebruik nog steeds niet vol heb (23,3 GB in gebruik). De Lenovo heeft 64 GB, maar is uitbreidbaar met een micro SD kaart. Dat is uiteraard wel een pluspunt mocht je die ruimte nodig hebben. Ik heb voor 99% dezelfde apps geïnstalleerd op beide laptops om goed te kunnen vergelijken en zit momenteel op 16,5 GB dat in gebruik is. Verschil met de iPad Pro is dat daar vooral veel foto's extra op staan vanwege de iCloud Sync met mijn iPhone.

Accu en lader
Ik heb een batterij laadtest gedaan. Na 65 minuten (was even vergeten dat ik na een uur zou kijken wat de stand van zaken was)
Lenovo: 2% naar 34% = +32%
iPad Pro: 10% naar 47% = +37%

Om het een eerlijke test te maken, heb ik voor beide het laadblok van de iPad gebruikt. De meegeleverde stekker bij de Lenovo is namelijk een stuk kleiner en ik merkte dat het opladen daar ook langer mee duurt, wat natuurlijk logisch is. Wel een gemiste kans, bij een tablet verwacht ik een groter laadblok en geen stekker die je bij een smartphone zou krijgen.

Qua praktische invulling maakt het niet zoveel uit in ieder geval, omdat ik een tablet altijd oplaadt tijdens de uren dat ik deze niet gebruik zoals 's nachts of als ik (thuis) aan het werk ben.

Gewicht
Hier kloppen de gegevens in de Tweakers vergelijker niet helemaal. Mijn iPad weegt 477 gram (waar er 437 gram vermeld staat - kanttekening is wel dat ik een screenprotector op het scherm heb zitten, maar die zal geen 40 gram wegen) en de Lenovo weegt 437 gram (460 gram volgens Tweakers). Dit is ironisch, het lijkt wel alsof de gegevens omgedraaid zijn! Al met al zal ik zelf de tablet altijd in een hoesje en met screenprotector gebruiken. Die 30 gram verschil zal ik in de praktijk dus niet zo snel merken, maar als je ze beide vast hebt voel je wel degelijk het verschil in het voordeel van de Lenovo.

Afmetingen en ergonomie
Zoals eerder opgemerkt is de verhouding 16x10 gunstig voor het vasthouden (zonder hoesje). Dit kan ik in het geval van de Lenovo namelijk met één hand waarbij ik ook de tablet nog kan klemmen en/of ondersteunen. Bij de iPad gaat dat door de bijna 1,5 centimeter bredere behuizing minder goed. Daarnaast heb je door de 16x10 verhouding geen zwarte randen boven en onder video's in de landschapsmodus.

Warmte en geluidsproductie
Hier geen verschillen merkbaar. Beide hebben een aluminium achterkant en blijft lekker koel. Daarnaast zijn beide muisstil in het gebruik.

Beeld en geluid
Zoals eerder bij het scherm aangegeven, is de weergave van foto's goed te noemen. De iPad Pro doet het echter net iets beter vanwege IPS en TrueTone.

Daarnaast valt ook op dat het scrollen en schakelen tussen schermen soms wat schokkerig oogt, waar dit bij de iPad Pro echt vloeiend is. Je zou verwachten dat de processor en geheugen dit wel zouden rechttrekken. Zonder vergelijking had ik me hier niet aan gestoord, want op mijn werklaptop is dat niet anders.

Bij een vergelijkende test met dezelfde video op YouTube (de trailer van seizoen 4 van "The man in the high castle" op 1080p) is er in het beeld geen verschil op te merken. Het geluid is wel van een ander niveau op de Lenovo. Dit komt niet echt in uiting in scenes met veel actie en geluideffecten, maar in een dialoog of bij rustigere scenes is het geluid op de iPad Pro een stuk beter.

Dolby Atmos is wat mij betreft een 'lokkertje' op de doos en is een beetje misleidend voor de leek. Dolby Atmos houdt namelijk een geavanceerde weergave van surround geluid in en dat krijg je niet voor elkaar met een twee (stereo) speaker invulling. Nu hoef je dat ook niet te verwachten op een tablet, het is immers geen speaker met een fatsoenlijke klankkast waardoor je een zuivere weergave krijgt.

Naast video kijken/streamen is vooral muziek voor mij een belangrijk onderdeel. Qua muziekweergave in Spotify (ik kan instant wisselen tussen welk apparaat er wordt afgespeeld) merk je grotere verschillen dan bij video. Ondanks de aanpassingen in de instellingen van 'Dolby Atmos' (lees: de equalizer) is het de geluidsweergave op de iPad Pro die vele malen beter is.

Hierbij heb ik meerdere genres beluisterd, maar dat maakt geen verschil. Misschien, dacht ik eerst nog, ligt dit aan Spotify (ondanks dat ik op beide de kwaliteit van streaming ingesteld had op 'zeer hoog'), dus ik heb ook op de website van Soundcloud via Google Chrome een tweetal songs beluisterd. Ook hier doet de iPad Pro het significant beter en is er veel meer detail aanwezig. In de vergelijking klinkt het op de Lenovo vaak wat blikkerig/krakerig en schel.

Besturingssysteem
Hier kan je eigenlijk geen eerlijk vergelijk maken. Het is ook een eeuwenoude discussie die niemand zal winnen. Zowel Android als iOS hebben voor- en nadelen en dat is voor eenieder om zelf af te wegen.

Wat wel opvalt, is dat mijn iPad Pro uit 2016 inmiddels is voorzien van iPadOS 14 en nog steeds updates krijgt. De Lenovo had bij de eerste keer opstarten wel een update, waarbij er na het instellen een versie van Android 9 op de tablet draait. Android 9 is in 2018 uitgekomen, in 2019 is Android 10 beschikbaar gemaakt en afgelopen september is inmiddels ook Android 11 gelanceerd. De tablet is sinds januari 2020 verkrijgbaar, dan zou je minimaal Android 10 verwachten. ik vind het jammer dat in ieder geval Android 10 niet aanwezig is op de tablet, desnoods als update.

Ik hoop dat Lenovo de gebruikers van deze tablet nog wel voorziet in updates naar in ieder geval Android 10. Het grootste gemis voor mij in algemeen gebruik is namelijk het automatisch schakelen tussen de dag- en nachtmodus. Ik heb via de ontwikkelaarsmodus wel iets van een variant erop kunnen activeren, maar dat werkt niet zo vlekkeloos als op mijn iPad Pro (automatisch schakelen bij zonsopkomst en -ondergang).

In de vergelijking verliest de Lenovo het van de iPad Pro 9.7" 2016. Maar dat is niet erg. Het is ook appels met peren vergelijken. De iPad Pro was immers bij release ruim vier keer zo duur is als de Lenovo. Enige minpunt (maar mogelijk verandert dat nog) is dat de Lenovo tablet nog 'maar' op Android 9 draait in plaats van 10 (of inmiddels 11). Ik mis toch wel de automatische donkere modus wanneer ik 's avonds op de bank zit.

De Lenovo tablet is zeker een aanrader voor iemand die een tablet zoekt die fijn in de hand ligt en die je er zo even bij pakt om op de bank bijvoorbeeld even lekker te gaan browsen op internet, een video te kijken/streamen of even het laatste nieuws mee wil pakken zonder je te hoeven storen aan een traag apparaat.

Heb jij ook een Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs?

Fijn te lezen review en goed onderbouwd.

Zit dit nu te typen op een Lenovo tablet Tab M10+ FHD (2de gen) 2GB 32GB maar ben van plan om deze terug te brengen om deze te nemen met meer werkgeheugen.

Dat er Android 9.0 opstaat vind ik zeker niet erg en wil zelfs geen hogere Android versie en dat heeft een reden, heb namelijk de Samsung S7 en de S7+ in mijn bezit gehad met Android 10 maar omdat ik geen voorstander ben van de layout van de huidige Android en ook Samsung, heb ik de Launcher NOVA er op gedaan waar ik letterlijk zowat alles kan veranderen danwel aanpassen wat ik wil.

Alleen en daar komt de aap uit de mouw, Android/Google heeft voor Android 10 en ook al aangekondigd voor Android 11 het systeem niet echt toegankelijk gemaakt voor 3e part Launchers dus ook niet voor NOVA en daarom vind ik het allang best om met Android 9.0 te werken en waarom ook niet, werkt gewoon goed.

Alleen mis ik het toetsenbord van mijn oude en inmiddels overleden Samsung Tab S 10.5 daar had ik een toetsenbord waar ik echte cursertoetsen ophad en dat werkte vele malen lekkerder dan je vinger op de juiste plaats te zetten als je iets wilt veranderen, nu kan ik het om met mijn vinger over de spatiebalk te gaan maar dat werkt niet overal.

Ben het met je eens dat het fijn in de hand ligt dus 1 hand, was overigens ook te doen met de Samsung Tab S7 maar deze is nog smaller en krijg ik minder snel kramp in mijn knuist 😊

Misschien (hoop ik) heb jij een idee/oplossing voor dat toetsenbord voor die cursertoetsen.

Hoi Sander,

Allereerst dank voor je feedback! Bedoel je het on-screen toetsenbord? Ik gebruik daarvoor op al mijn apparaten SwiftKey en ben daar erg tevreden over. Ik heb nul ervaring met Android 10 en 11 trouwens.

Groet Marco
Bedankt voor je reaktie,
Heb SwiftKey even geinstalleerd maar ook die heeft geen cursertoetsen, jammer we gaan gewoon verder zoeken :)

Bedankt voor je reaktie,

Sander...
Ah je bedoelt de pijltjes. Rechtsboven zitten bij SwiftKey (in bijvoorbeeld invulformulieren op het web) wel de pijltjes naar boven en beneden om naar een vorig of volgend vakje te gaan. Maar met een touchscreen zou ik dat niet missen. Je kan evt een (Bluetooth) toetsenbordcover overwegen...
Dank voor de review, helpt mij een keuze maken. M.b.t. de upgrade, even gekeken op de site maar die komt in Okt 2020 [nu november dus wss vertraagd]
Fijn om te horen, dank voor de feedback. Ben benieuwd naar de update, dank voor de informatie!

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite