Apple iPad Wi-Fi 32GB Zwart Review

martyblock 19 juli 2010, laatste update op 24 juli 2010, 5.268 views

Apple iPad Wi-Fi 32GB Zwart

Pluspunten

• scherm
  • voelt aan als een vertrouwde iphone
  • groot maar toch lekker klein tov een laptop
  • appstore
  • interface

Minpunten

• geen flash
  • geen USB
  • geen camera
  • geen verwisselbare accu
  • geen extra memory slot.
  • voor sommigen, de aanschafprijs

Het is apple gelukt een device te maken dat echt tussen de iphone en de laptop in zit. Hij voelt stevig, is niet zwaar en heeft een mooi groot scherm. Ik heb ook een iphone, en als je met de ipad gewerkt hebt en dan de iphone pakt is het een klein ding. Echt, je gaat ineens anders naar die machtig mooie iphone kijken. De ipad is gewoon mooier. Je kunt er niet mee bellen, geen foto’s maken, maar verder wel alles doen wat je met de iphone doet. Dus echt alle apps draaien. In de us store is er al een + teken bij veel apps, die dan geschikt zijn gemaakt voor de ipad. Maar alle apps die je op je iphone hebt, werken ook op de ipad. ( waar je geen 3g, of compass voor nodig hebt) Wat hij dan doet is de grootte van je iphone scherm weergeven in op he ipad, met de optie tot 2xzoom. De app is dan exact gelijk aan die van de iphone, alleen lekker groot!

Het OS van de ipad lijkt echt heel veel op die van de iphone, maar het scherm is groter, dus het gemak is vele malen groter. Je kunt bijvoorbeeld tot 6 apps in de tray onderaan zetten, ipv 4 bij de iphone. Je kunt je eigen wallpaper instellen, wat de iphone (de niet gekraakte versie) niet heeft (tot os3). Gewoon een wallpaper downloaden, en die instellen. Dit kan bij de iphone vanaf os4 ook trouwens.

Wifi is lekker snel. Het vinden van een netwerk en het connecten gaat als vanzelf, gelijk als dat van de Iphone. Bluetooth heb ik nog niet geprobeerd, maar het aansluiten van een BT toetsenbord zou kinderlijk eenvoudig zijn. Maar dat heb je niet nodig, je kunt bij een kleine kanteling van de ipad, prima typen op de ipad.

Ipad heeft nog geen 3g functionaliteit, maar voor onderweg heb je de iphone om je mail mee te checken. Op je locatie kun je via een wifi zo online gaan en al je werkzaamheden uitvoeren. Met 802.11 A/B/G/N heb je altijd snel een wifi netwerk bij de hand.

(Ge´ntegreerde IEEE 802.11n-2009 (802.11a/b/g/n) en Bluetooth 2.1+ EDR)

3G internet: 7.2 Mbps HSDPA, gebruikt een micro-SIM card tray

Het beeldscherm is echt heel mooi. Hoe ze het voor elkaar krijgen om zo een accuduur met dit scherm te combineren is mij een raadsel. Bij laptops is dit de grote stroomverter. De multitouch interface werkt echt gelijk aan die van de iphone. Er is geen lag, of vertraging en het in en uitzoomen, sliden en klikken gaat intuitief en bijzonder snel en eenvoudig.

Veel knoppen zijn er niet. De knop midden op het scherm is de enige knop die iets doet met de software. de rest gaat via het touchscreen. Het virtuele toetsenbord is helemaal niet slecht. met 2 vingers typen gaat snel, met 10 vergt enige oefening maar gaat ook redelijk.
Verder is er boven op de aan/uit knop, en de koptelefoonaansluiting. Aan de zijkant zit de volumeknop en een knop waarme je het automatisch tilten van het beeldscherm uit kunt zetten.

De ipad weegt meer dan je denkt als je hem ziet liggen, maar ook vind ik hem kleiner in het echt. Ik bedoel, van plaatjes heb je een beeld, maar als je hem dan echt in je handen hebt is hij best klein. En zeer divers in gebruik.

Apps zijn er al te over. Er gaat de komende tijd een ware revolutie plaatsvinden in het e-reader segment van hardware. Apple gaat hier gewoon hard in meedoen en hebben een goede troef in handen. Immes het is een kind of kindle, maar je hebt gewoon veel meer. Je hebt games, internet en de appstore.

Daarnaast zijn via de appstore ook films te kopen, die er bijzonder mooi uitzien op dit scherm. Zo ook games natuurlijk. En dan zijn er nog tal van grafische apps, die het tekenen, bewerken van afbeeldingen allemaal zeer goed gebruik laten maken van het grote scherm.

Is het allemaal rozegeur en maneschijn? Nou, nee. Er is een aantal dingen dat ontbreekt op de ipad. Marketingtechnisch ongetwijfeld, maar toch jammer.

Camera
Er zit geen camera in. Niet aan de voorkant, niet aan de achterkant. Skypen via vido kan dus NIET. Foto's maken en die meteen bewerken kan dus ook niet. met het grote scherm is dat best jammer, hoewel je je kunt afvragen of je een 10 inch fotocamera wilt hebben.

Toetsenbord
Net zoals de iphone, geen fysiek toetsenbord. Kun je erbij kopen maar dat zal alleen maar extra bagage geven als je hem mee wilt nemen. Het touchscreen toetsenbord functioneert overigens na enige gewenning prima. Maar geeft geen trilletje terug bij het intikken.

USB
Ook geen USB aanwezig. De enige connectiviteit is dus door de lucht via BT of WIFI en via de aansluiting met je PC, gelijk aan de iphone.

Geen memorycard slot
Extra geheugen kan je er niet in zetten. je hebt de versie die je hebt, 16/32/64gb en that's it.

Geen verwisselbare accu
Ook dat is niet aanwezig. Ik heb bij de iphone dit nooit als een probleem gezien. Ze hebben het bij apple qua accu's prima voor elkaar naar mijn mening.

Geen flash
Nop. youtube werkt wel, via de youtube interface, die ook HD toelaat, echt heel fraai, maar een website met flash zal niet laden. zo ook niet op de Iphone. Ondanks herhaalde verzoeken van Adobe, weigert Apple ondersteuning voor Adobe Flash te bieden, omdat Apple meent dat het zeer nadelige effecten zal hebben op de prestaties van de iPhone, iPod touch en de iPad. Daarnaast biedt een groeiend aantal websites toegang tot materiaal zonder gebruik te maken van Adobe Flash, door bijvoorbeeld gebruik te maken van video in HTML5, speciale Apps aan te bieden in de App Store of een speciale variant van hun website te ontwikkelen voor gebruik met iPhone of iPad. De meest gebruikte player op het internet de JW player komt ook in HTML 5 uit, dus dat is al weer eens stap richting Apple.

Wifi valt soms weg?
Door je wifi-router in te stellen op WPA ipv WEP heb ik dit probleem, dat ik onderving, maar een kennis met zijn ipad totaal niet, kunnen ondervangen.

Met de ipad heeft apple een goed produkt gepositioneerd tussen de pc en de iphone in. Waarom ik denk dat anderen het niet gaat lukken en apple wel is dat ze bij het iphone concept zijn gebleven. dat geven ze ook toe. Het is dus niet een afgeleide van een laptop / topdown / maar een afgeleide van de iphone / bottom up. Ik denk zelf dat dit het grote verschil maakt in de positionering tov windows tablets.

Door het grote scherm en de innovaties die dit met zich meebrengt, wordt het naar mijn mening een pittige concurrent voor de ebook readers, en de smartphones en de UMPC's en de kleine netbooks.

Er komt straks een tablet met een hele appstore. De apps laten zich zonder problemen installeren en opstartijden zijn er niet. Ik heb hem een paar dagen en zou al niet meer zonder willen. Het is een leuk apparaat, dat een goede aanvulling vormt in het gebruik van iedere dag.

Een dezer dagen komt mijn 3g variant, dus dan ga ik dat ook eens goed testen.

Heb jij ook een Apple iPad Wi-Fi 32GB Zwart?

Sorry hoor, maar er is een camera dock voor de iPad, kan je gewoon een SD-kaart op je iPad aansluiten :) http://store.apple.com/de/product/MC531ZM/A
Juist en daarom is het een nadeel. Omdat het niet gewoon rechtstreeks in de iPad kan.
hij boelt daar volgens mij mee dat je zon sd kaartje erin kan stoppe met je vers gemaakte fotos en die rechtstreks kan bekijken op de ipad

ps ik heb hem zelf ook maar bij nadelen mag tog ook wel de hoge aanschaf prijs
Apple is een meester in functionaliteit icm accu duur. Altijd perfect uitgebalanceerd. Veel features op een device worden door velen nimmer gebruikt en vreten stroom of maken hem lelijk en kwetsbaar. Apple heeft een eigen filosofie en dat brengt mooi functionele producten.
Voor je geheugen zou je kunnen denken aan een wifi HD. Neemt die HD ook geen stroom af van je Ipad.
Cheers happy Macbook gebruiker en waarschijnlijk binnenkort Ipad gebruiker.
een vraag je waarom zou je bij 32 GB een extra memory slot nodig hebben??

heb je aan 32 GB niet genoeg??
een vraag je waarom zou je bij 32 GB een extra memory slot nodig hebben??

heb je aan 32 GB niet genoeg??
Er zijn ook mensen die graag foto's van hun camera willen afhalen. ;)
Nee ik bedoel dat je aan 32 GB toch wel genoeg hebt of niet??

Dat is mijn vraag ik heb zelf een 8 GB microSD kaartje in mn HTC Tattoo zitten.
( Staat al wel helemaal vol met muziek 8)7 ;) )
Iemand zei ooit ook eens dat 640kB genoeg was en dat je nooooit meer zou gaan gebruiken. Nu ging dat over werkgeheugen, maar de analogie lijkt me duidelijk. Het maakt niet uit hoeveel je hebt ... het komt toch wel vol.
Altijd bizar, dingen die van te voren bekend zijn (zoals geen camera, memory slot) nog steeds opschrijven als minpunt.

Ik ga toch ook geen losse speakers kopen om vervolgens te klagen dat er geen ingebouwde versterker in zit terwijl ik dat al wist voordat ik ze kocht?
Het kan toch zijn dat een product prima is, maar met een camera en memory slot nog beter zou zijn geweest? Dan is het toch een verbeterpunt of 'overnadenkpunt' van het apparaat, dat het er niet over beschikt. Mensen die de review lezen horen hier wel over ge´nformeerd te kunnen worden, juist omdat vanuit het gebruikersoogpunt een memory slot juist heel handig blijkt te zijn.

En ook al is de iPad wellicht een machtig apparaat, op het moment dat het geen flash ondersteunt neemt toch een deel van de functionaliteit af, en dat is jammer. Bedoel, ik ga niet lopen piepen dat mijn 5870 geen 5890 is ;), maar ik kan het wel jammer vinden dat er maar 1 HDMI poort opzit ipv 2.
hoe is de connectivity met PC? En met bijv. een NAS (synology, etc.). Kan de ipad HD films afspelen (streaming over je WiFi n) en kun je bijv. 5ghz connecten op Wifi?

thanks.
hiervoor kun je een app downloaden en dan via je netwerk streamen. ik heb foto's getest, video's nog niet. maar het moet kunnen.
De iPhone kan al een tijdje Wallpapers instellen sedert iOS4.
er is een app, om via je iphone foto's te maken en die naar de ipad te sturen. is een omweg, maar wel een oplossing.

@hcgamer, sja, ik mis hem niet maar standaard zitten ze overal in tegenwoordig, vandaar

@mr.dj95 de hoge aanschafrpijs, ja, vond ik geen nadeel, ik heb hem liever voor nix, maar je bent er zelf bij als je hem koopt.
@ Met een appstore met daarin vele duizenden boeken, en veel gratis boeken, is het downloaden van een boek en het lezen hiervan met dit geweldige scherm een genot.

Dat kan niet via de appstore, maar zoets heet de ibookstore
Misschien nog (na een week ofzo) even aangeven of de iPad ook in het dagelijks gebruik nuttig/handig is.. Voor mezelf is dat mijn enige twijfel nog eigenlijk..
Trust me.. hij is nuttig & handig, ook na 2 maanden gebruik, wat bij mij het geval is.
i second that, maw. helemaal goed, ik kan niet meer zonder.