Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs

Specificaties 10,3" • 1920x1200 • 64GB • Android 9.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs Review

AiR60Testpanel 17 november 2020, laatste update op 18 november 2020, 6.204 views Testpanel

Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs

Een hele leuke allround tablet met een mooi formaat scherm voor een scherpe prijs!

Pluspunten

• Formaat
  • Display
  • USB-C
  • Algehele snelheid/prestaties
  • Geen bloatware
  • Afwerking
  • Temperatuur

Minpunten

• Netflix (nog?) niet in HD
  • Geen vingerafdrukscanner
  • Geluidskwaliteit
  • Camera's niet geweldig

Nadat ik mij had ingeschreven om de Lenovo Tab M10 FHD Plus te gaan reviewen kreeg ik een berichtje van Tweakers dat ik dat ook daadwerkelijk mocht gaan doen :*)

Dit is hem dan :

Het toeval wilde dat ik op het moment dat ik van Tweakers het bericht kreeg, een videoreview aan het bekijken was over de nieuwe ipad Air 2020. In mijn gedachten zat ik te denken, stel dat m'n huidige iPad Air van 2014 ermee ophoudt, wat dan?

M'n huidige iPad Air van 2014:

De prijzen van de nieuwe iPad Air zijn toch wel even schrikken (€ 669,-) voor een Tablet die je doorgaans voor "erbij" gebruikt.
En ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Een tablet wordt voornamelijk gebruikt op de bank om media te consumeren, beetje webbrowsen, online shopping en voor de kids.

Tja, voor erbij... of voor de kinderen... € 669,- is toch wel een hoop geld! En zo zit ik op het moment ook in de wedstrijd.
Wat zou ik gaan doen als m'n iPad het niet meer doet en ik toch graag iets nieuws wil... op die vraag kan ik nu het antwoord geven!

Laten we beginnen met de prijs van de Lenovo Tab M10 FHD Plus, dit is de versie zonder dock, die is op moment van schrijven € 199,- de versie met dock is "slechts" 2 tientjes duurder € 229,-
Ik zou zelf persoonlijk voor de versie met dock gaan, ik de heb de tab nu de hele tijd op een QI-charger staan omdat ik hem dan kan gebruiken en niet de hele tijd vast hoef te houden. Voor die 2 tientjes extra, heb je een extra laad mogelijkheid en een dock die bij het apparaat hoort!

Maar zo gaat het met deze ook echt prima :)

Hij is afgelopen weken zelfs voor € 179,- te verkrijgen geweest! Dus wellicht dat hij in de toekomst voor een nog betere prijs te krijgen is. Ik hanteer nu de prijs die op dit moment actueel is, en die is € 199,-

Terugkomend op de prijs van € 199,- voor de niet dock en € 229,- voor de versie met dock. Ik vind de prijs echt heel scherp.
De kwaliteit van de Tab verrast mij in alle opzichten.
in mijn beleving ben ik met een tablet bezig waarvan ik zou verwachten dat hij veel duurder zou zijn! Echter, komt deze nette prijs ook wel met een paar concessies, maar daarover later meer.

Algemene beoordeling

Echt een hele fijne tablet! Als ik dit vergelijk met de Samsung Tab A van mijn ouders doet die toch aardig plastic aan.
De Lenovo Tab heeft een aluminium body welke zeer solide aanvoelt en het scherm met dunne bezels geeft een high-end uitstraling.

De prestaties van de Tab zijn in mijn optiek prima. Als voorbeeld is dat de WiFi Snelheid altijd meer dan voldoende is (geen haperingen).
Ook de snelheid met het werken van de Tab is goed. Om voorbeelden te geven, als je door het applicatie menu gaat scrollen is hij goed responsief. Wanneer je op de home-knop drukt, binnen applicaties de nodige acties doet blijft de Tab snel reageren.
Hoewel je dat van een nieuw apparaat verwacht hoeft dat niet altijd het geval te zijn. Applicaties starten over het algemeen vlot op.

Tja, en dan toch de concessies! Veel over gehoord en gelezen en nu ook zelf ervaren : de Camera's!
Die zijn gewoon niet geweldig.
Hoewel de Tab aan de achterzijde een 8MP camera heeft en aan de voorzijde een 5MP is de kwaliteit niet heel denderend.
Ikzelf schaf niet een tablet aan om foto's mee te maken, daar gebruik ik of een echte camera voor, of m'n telefoon.
Voor beeldbellen is de kwaliteit prima, maar niet om in een museum mooie foto's mee te maken.

Android 9... Android 10 is alweer een poosje uit! De Tab is uitgebracht in 2020 en komt nog met een (verouderde) versie van Android. Hoewel de prijsstelling scherp is, zou ik toch wel de nieuwste Android versie verwachten. Maar versie 10 is onderweg! Eigenlijk zou versie 10 al in Oktober uitkomen zijn voor de Tab. Ik heb nieuws gelezen dat deze in Januari uitkomt, maar kreeg ook berichten dat deze versie binnen enkele weken al beschikbaar zou kunnen zijn!
We wachten geduldig af :)

Featureset

Wat heeft de Lenovo Tab M10FHD allemaal te bieden?
Buitenkant
  • Metalen Behuizing
  • 10.3 inch FHD Scherm (WUXGA) met een resolutie van 1920x1200
  • Stereospeakers
  • 8MP Rear Camera / 5MP Front Camera
  • 5100 mAH accu
Binnenkant
  • 64GB Opslag (uitbreidbaar met MicroSD)
  • 4GB Werkgeheugen
  • Mediatek Helio P22T Octacore (4 cpu@1.8GHz, 4 cpu@2.3GHz)
Software
  • Bluetooth 5.0
  • USB-C
  • 3,5 mm Jack t.b.v. koptelefoon

Ergonomie

Het fijne van dunne schermranden is dat het er erg "sleek" uitziet, het heeft wel als nadeel dat je sneller onbedoeld het scherm aanraakt. Dit is me een paar keer overkomen, maar dit vond ik niet storend. Ik vind dunnere bezels toch mooier dus die extra onbedoelde aanraking op scherm neem ik dan wel voor lief :)
Verder zitten wat mij betreft de knoppen prima geplaatst. Het is maar net wat je gewend bent en prettig vind. Ik heb geen nadelen ervaren met de plaatsing van de knoppen.
De aansluiting voor de 3.5mm Jack zit aan de tegenovergestelde zijde als de USB-C aansluitkabel. Als je de tablet in de auto/trein aan het gebruiken bent met een lader en bedrade koptelefoon zou dit misschien wat in de weg zitten / vervelend zijn. Voor mij persoonlijk maakt het niet uit omdat ik gebruik maak van Bluetooth dopjes/koptelefoon. Maar wel fijn dat de aansluiting aanwezig is!
De tablet is van zichzelf vrij dun en houdt makkelijk vast / neemt makkelijk mee.

Gewicht

De Lenovo Tab ligt lekker in de hand, qua gewicht is het persoonlijk, ik vind het fijn dat een tablet wat weegt (460 gram in dit geval), de iPad Air 2 weegt 436 gram, dat voel ik er niet aan af. Wat ik in de regel wel nadelig vind, is dat wanneer er een hoesje aan toegevoegd wordt, de tablet dan (voor mijn persoonlijk) wel te zwaar wordt. Ik haal de tablet dan eigenlijk ook altijd uit de hoes (wat eigenlijk niet de bedoeling is).

Het gewicht vind ik goed gebalanceerd, niet dat de accu b.v. helemaal links of bovenin het apparaat zit waardoor hij daardoor in een soort onbalans terecht komt, hoewel ik dit nog niet eerder bij een apparaat ben tegen gekomen, vind ik het toch de moeite waard te vermelden dat hij qua gewichtverdeling gewoon lekker in de hand ligt.

Prestaties

De prestaties vanuit GeekBench zijn niet over de top.
GeekBench Lenovo Tab:
GeekBench Samsung Galaxy S10:

Zijn deze cijfers erg? Nee, ik ben van mening niet/deels (er valt over te discussieren). Het gaat uiteindelijk toch om de gebruikservaring en de vergelijk is met een high-end telefoon. Dus wellicht is de vergelijking ook niet helemaal gepast.
Wat belangrijker is, is de gebruikerservaring/beleving van de Lenovo Tab en die is in mijn ogen prima!
Opstarttijden
Hoewel ik m'n tablet altijd aan laat staan denk ik dat er genoeg gebruikers zijn die b.v. einde van de dag de tablet volledig uiteschakelen. Hoewel ik dit niet als voordeel zie (buiten dat het de accu natuurlijk wel wat spaart), is het natuurlijk wel interessant om te weten hoe snel je de tablet kan gebruiken als hij koud opstart. En natuurlijk helemaal interessant om te zien hoe snel dit is in vergelijking met de bestaande iPad Air 2.

Op zowel de Lenovo Tab als de iPad Air 2 heb ik een toegangscode staan die ik moet invoeren. Dat kost natuurlijk ook een (beetje) tijd. Bij de Lenovo tab zelfs 2 maal. Maar dit heeft te maken met de beveiliging. Bij de iPad is het enkel om toegang te krijgen tot het begin scherm.
De iPad Air 2 deed er bij mij 51 seconden over.
De Lenovo Tab doet er 64 seconden over.
Dat is voor de 4 jaar oude iPad toch wel heel keurig moet ik eerlijk zeggen.

Is het slecht, en zeker voor het budget van deze Lenovo Tab, absoluut niet! Nogmaals, het is aan een ieder wat je doet met de tablet en hoeveel waarde je hecht aan snel opstarten. Wat misschien nog wel een belangrijkere factor is, is het uit slaapstand komen. Bij beide apparaten is dat genoeg instant.

Wat ik wel heel fijn vind bij de Lenovo Tab is dat bij het optillen van tafel hij uit slaap komt. Evenals het dubbel tikken op het scherm, komt hij ook uit slaap (is wel een instelling, die je nog even moet instellen.)

Maar dat kan hier:
Toegang tot de Lenovo Tab
Er zijn verschillende manieren om toegang te krijgen tot de Lenovo Tab, door middel van een Pincode, Wachtwoord of gezichtsherkenning. Op m'n iPhone en m'n Samsung Galaxy S10 heb ik beide een wachtwoord, en bij de iPhone gebruik ik FaceID primair, en bij de S10 vingerafdruk. Op de Lenovo Tab zit geen vingerafdruk, dus moet je of een pincode, wachtwoord of gezichtsherkenning.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat na 20 keer m'n pincode invoeren ik hier alweer een klein beetje klaar mee ben (zeker omdat ik ingesteld heb dat na 2 minuten het scherm uit gaat, deze stond standaard op 30 seconden) elke keer een pincode invoeren voelt toch wel irritant. Laat staan dat dit een wachtwoord moet zijn.

Helaas is gezichtsherkenning te foppen, echter is mij dat nog niet gelukt. Maar de instelling hiervoor geeft al aan dat niet niet super veilig is.
Ik verwacht dat als de tablet b.v. voor werk wordt, met beveiligde mail e.d. dat deze vorm van beveiliging niet afdoende is.
Als je de tablet puur thuis gebruikt en bijvoorbeeld als tablet voor iedereen in huis om mee te internetten/youtube/netflix e.d. dan is dat niet zo spannend. Misschien zou ik er dan helemaal geen wachtwoord op zetten. Maar kijk dan wel uit met privacy zaken en bijvoorbeeld internet bankieren, mail etc.

Mobiliteit&Accuduur

Ik vind de oplaadtijd reuze meevallen, iets meer dan 3 uur voor een volledige lading (van 5% ~ 100%)
In iets meer dan een uur wat de accu half vol (van 5% ~ 50%).
Dit zijn gewoon prima laadtijden! Ter vergelijking met de iPad, deze laadt van 5% ~ 50% op in een uur en een kwartier en van 5% ~ 100% deed de iPad er iets meer dan 3 uur over. Toch leuk om die cijfers even naast elkaar te leggen.

De tablet gaat gemakkelijk een paar dagen mee bij browsen, bij films kijken gaat hij uiteraard (zeker met helderheid 100%) een stuk minder lang mee, dit is natuurlijk inherent aan het type gebruik. Zonder problemen is een paar uurtjes film kijken / video streamen mogelijk.

Warmte en geluidsproductie

Geluidsproductie is bij deze Tablet niet van toepassing ;) Wat wel van toepassing is, is de warmteproductie. Deze vind ik minimaal. Als de tablet zwaar belast wordt, heb ik enkel een aangename warmte van het apparaat gevoeld. Niet meer dan dat. Omdat de gehele achterkant van aluminium is, wordt de geproduceerde warmte ook goed verdeeld en afgevoerd.

Omdat ik nieuwsgierig was naar de warmteontwikkeling en verdeling, heb ik mijn eigen in elkaar gezette warmtebeeld camera erbij gepakt, dit geeft toch een leuke indicatie van de warmteontwikkeling bij stress testen:
Wat je ziet is dat de temperatuur eigenlijk niet boven de 31 graden uitkomt, en de meeste warmte zit bij stress aan de onderkant (bij de USB-C aansluiting) en aan zijkant (op het plaatje is rechts de USB-aansluiting en boven de zijkant)

Beeldkwaliteit

Beeldkwaliteit vind ik echt heel goed. Het scherm (10,3 inch) met een resolutie van 1920x1200 (WUXGA) is gewoon een feest om naar te kijken!
Links iPad Air scherm, rechts Lenovo Tab:
NetFlix kwaliteit SD - Widevine L3
Netflix kwaliteit SD? Widevine L3? Wat is dat?
Voor de lezers die niet weten wat dit is, dit een DRM techniek waarbij codering wordt gebruikt zodat het niet mogelijk is content te kopieren van b.v. NetFlix. Normaal gesproken is dit niet iets waar je direct aan denkt bij het kopen van een Tablet, maar toch kan dit wel een verschil maken.
Over het algemeen wordt gesproken over Widevine L1 & Widevine L3, wat is hier nou het verschil?
Wel, Widevine L3 is in staat om SD Content te decoderen en te streamen op je device (in ons geval de tablet) Widevine L1 is in staat om HD Content te decoderen en te streamen naar je device.
Zoals ik in de titel al aangaf Widevine L3, dit is het maximale wat de Lenovo Tab M10 FHD Plus kan decoderen. Niet qua hardware specificaties maar enkel qua licenties. SD kwaliteit is maximaal 640x480 pixels, terwijl HD kwaliteit het dubbele is 1280x720.
Als je de Tab voornamelijk gebruikt voor NetFlix vind ik dit een gemis! Ik stoor me toch aan de kwaliteit waarbij NetFlix de streams serveert op de Tab.

Dit is een foto van een videoframent van NetFlix:

Dezelfde, maar dan (niet via NetFlix) in HD:

Je ziet toch duidelijk verschil in kwaliteit. (F)HD is toch veel meer "crisp", mooier, meer detail.

Ik heb de vraag bij Lenovo neergelegd en die gaan ernaar kijken! Fingers crossed dat er een update komt voor Widevine L1 voor de Lenovo Tab!
Hoewel dit voor mij een dingetje zou zijn, is het voor de kids op de achterbank in de auto tijdens vakantie natuurlijk geen enkel probleem. Als je Plex gebruikt (of iets anders) in plaats van NetFlix (of een andere streamingsdienst die gebruik maakt van Widevine) dan heb je hier geen last van!

Full HD zelf ziet er echt heel mooi uit op dit scherm, het is geen OLED, maar toch vind ik het beeld prachtig!

Bouwkwaliteit&Robuustheid

Ik vind de bouwkwaliteit erg goed, de naden sluiten allemaal netjes aan, het is gemaakt van een mooi materiaal, hij voelt stevig en solide aan.
Echt een mooi apparaat in deze prijscategorie!
Afwerking :

Geluid

Geluid van de tablet is wat "oppervlakkig", weinig bass, niet heel erg dynamisch. Maar prima voor een tablet in deze prijscategorie. M'n Bose Headset geeft mooier geluid.
Ook het aanpassen met behulp van Dolby Atmos droeg niet bij tot een hele verbetering van de geluidservaring.

Mijn eigen ervaring de afgelopen 2 weken

Natuurlijk heb ik de tablet de afgelopen 2 weken uitvoerig en regelmatig gebruikt en veel zaken uitgeprobeerd. Voor ik tot de conclusie kom vind ik het interessant om te laten weten waar ik de tablet voornamelijk voor heb gebruikt de afgelopen 2 weken:
  • Media consumeren! Youtube, NetFlix, Plex, televisie kijken, de meeste zaken waar ik tegenwoordig een tablet voor gebruik (50% van de tijd)[/li
  • Foto's : vooral foto's bekijken die in m'n google cloud zaten, dus foto's die ik met m'n Samsung Telefoon heb gemaakt (5% van de tijd)
  • [/i]Spelletjes : voor de nodige ontspanning wat spelletjes, CandyCrush, Asphalt, Tower Madness (10% van de tijd)[/i]
  • Camera Monitor : Voor m'n security camera's als monitor gebruiken (10% van de tijd)
  • Web Browsing / Webshopping (25% van de tijd)
Wat ik al eerder beschreef mis ik NetFlix in HD, ik hoop dat dit in de nabije toekomst beschikbaar komt!
Waar ik de tablet echt heel prettig mee vind werken is gewoon internetbrowsing/webshopping. Om een paar voorbeeldjes te geven:

Tweakers leest gewoon erg prettig op deze tablet:

Evenals een webshop waar we kleertjes voor ons zoontje hebben besteld:

Ik vind de Tab echt een aanvulling in huis!

Maar nu komt de vraag: ik heb een iPad Air van 2014, zou dit een echte vervanging kunnen zijn.
Zoals het veelvoorkomend antwoord in de IT, geldt dat hier ook : IT depends..
Het hangt een beetje van de situatie af. Iemand die vol in het ecosysteem van Apple zit en perse gebruik wil maken van de foto's in Apple iCloud en daarnaast gebruik wil maken van de handoff functie van Apple (dus begin op je ene device en ga op je andere verder) zeg ik ja! Kies voor een Apple product.
Als ik de situatie voor mijzelf beschrijf hoe ik de tablet gebruik en daarmee neem ik mee dat ik zelf geen gebruik maak van handoff van Apple (zeer weinig) en weinig doe met foto's van de telefoon naar de tablet, kom ik tot de conclusie dat de Lenovo Tab M10 FHD best een logische vervanger voor mij kan zijn t.o.v. Apple apparaat.
Het enige wat ik wel mis, is een vingerafdrukscanner. De gezichtsherkenning werkt best aardig, maar is niet zo veilig als een vingerafdrukscanner of FaceID. Gezien de prijs en het doel waarvoor ik de tablet gebruik (zie bovenstaande punten) is dit voor mij een prima aanvulling en kan ik best het Apple Ecosysteem in mijn geval loslaten voor een Tablet!

En als ik heel eerlijk ben, als onze kleine de tablet in handen krijgt en per ongeluk kapot gooit, doet dat bij deze tablet minder pijn dan bij een Apple iPad :)

Verkrijgbare accessoires

Waar ik in eerste instantie een beetje bang/huiverig voor was, is de beschikbaarheid van accessoires, en dan de meest gebruikte : screenprotectors en hoesjes. Waarbij je bij Samsung en Apple natuurlijk de wereld hebt, wist ik niet of de verkrijgbaarheid voor een Lenovo Tab ook goed was. Maar dit is gelukkig geen probleem. Ook bij de Chinese vrienden is de verkrijgbaarheid van (goedkope) accessoires uitgebreid.

Ik ben qua apparatuur altijd erg voorzichtig en zuinig op mijn spullen, dus eigenlijk voorzie ik een tablet/telefoon standaard van een screen protector (behalve m'n Apple Watch). Mijn iPhone heeft afgelopen 2 weken al 3(!) keer een nieuwe protector gezien en helaas is de 3e protector ook alweer gesneuveld (vraag me niet wat ik er afgelopen weken mee gedaan heb :) ) Maar een Protector vind ik toch wel een must om bij een dergelijk apparaat te hebben. Ongelukje is zo gebeurt en ons zoontje zal ook niet te voorzichtig zijn :) En een screenprotector van een paar Euro is makkelijker te vervangen dan een beeldscherm!

Wat ik dan weer wel jammer vind, maar dat is denk inherent aan volgens mij alle tablets/telefoons, dat er standaard geen screen protector bijgeleverd zit. Dat zou ik fabrikanten van harte aanbevelen om dit er standaard bij te doen (en misschien af fabriek wel eentje te voorzien).

De Lenovo Tab M10 FHD Plus, is een in mijn ogen een scherp geprijsde middenklasser tablet. Zonder Bloatware poespas die je eigenlijk vanaf begin af aan wil de-installeren van je device.

De 2 nadelen die vond zijn:
  • NetFlix niet in HD ivm ontbreken Widevine L1, hopelijk komt dit nog!
  • Geen vingerafdrukscanner
Afgezien van bovenstaande puntjes heeft de Tab heeft een mooi formaat IPS scherm met hoge resolutie (1920x1200).
Hij is voorzien van voldoende geheugen (zowel werkgeheugen als opslag) en de opslag is uit te breiden met een MicroSD kaart.
Connectiviteit is prima voor elkaar (Wifi & Bluetooth)
De prestaties zijn voor algemeen gebruik echt prima en de accuduur en oplaadtijd is ook prima voor elkaar.
Alles op een rijtje vind ik dit absoluut een aanrader!

Update 18-11: Android 10 is beschikbaar!

Heb jij ook een Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs?

Ten eerste: goeie review. Volledig en duidelijk, met de belangrijkste zaken behandeld voor een tablet. Ik zoek een vervanger voor m'n Pixel C, die inmiddels toch echt op leeftijd is. De Lenovo is eigenlijk wel de nummer 1 op m'n lijst op dit moment. En daarmee kom ik bij punt twee: Netflix in HD.

Ik las dat de Android 10 update ook met Widevine L1 komt, maar ik las ook ergens dat Netflix nog steeds niet in HD streamt. Doet de tablet dit (inmiddels) wel of niet?

Alvast bedankt!
Hi Framoes,

Thanks! Ik vind het overall een hele fijne tablet! Gebruikte materialen erg fijn. Ik heb intussen Android 10 en ook dat gaat prima, echter nog steeds geen Widevine L1, dus Netflix in SD! Ik hoop echt dat ze hier nog wat aan gaan doen! Maar daar heb ik helaas geen info over :(

Ik ga trouwens nu even de tablet herstarten voor de zekerheid! Kom er zo op terug...

Update: ook na een herstart nog steeds l3 en ook geen aanvullende updates...

[Reactie gewijzigd door AiR60 op 24 november 2020 20:15]

Jammer. Maar verder is het dus wel een fijne tablet.

En voor €159 is het natuurlijk wel een koopje.
Ja nu helemaal inderdaad!

Absoluut een hele fijne tablet!
Ik heb de tablet sinds vandaag, met Android 10 en Widevine L1 ondersteuning, maar de Netflix app detecteert L3. Heb screenshots gemaakt van het Netflix afspeelspecificaties scherm en van DRM info en deze naar Netflix gestuurd tijdens een chatsessie met hun support. Ze begrepen het probleem en gaven aan voldoende info zo te hebben om het op te lossen! Ben dus benieuwd. Misschien kunnen anderen dit ook doen om zo een beetje druk er op te zetten ;)
Huh? L1 ondersteuning? Hoe dan?
Hoe heb je dat gezien? Uhhh ja ga ik doen! :)
Je kan de gratis app DRM info downloaden uit de Play store en starten. Dan zie je allerlei informatie over diverse DRM frameworks waaronder Widevine. Daar staat dat de tablet Widevine L1 ondersteund wordt. Daar heb ik een screenshot van gemaakt en verzonden naar Netflix naar de engineer waar ik de chatsessie mee had. En een screenshot van de Netflix app: Meer-> App-instellingen -> Afspeelspecificaties waar staat dat Netflix Widevine L3 ondersteunt. De medewerker erkende dat het probleem bij Netflix leek te liggen en ze gingen er mee aan de slag. Helaas kreeg ik geen ticketnummer om aan te refereren maar ze hebben een notitie in mijn account gemaakt.
Nou je het zegt, volgens mij was ik zelf ook tot de conclusie gekomen dat qua hardware hij het prima aankan maar dat het een licentie kwestie is :) #nogmaarnetwakker :p

Maar goeie om bij Netflix neer te leggen! Ga ik ook doen!
Ja dat is dus het gekke, de tablet heeft de licentie wel (dat bewijst DRM info). Maar Netflix detecteert die licentie niet. Het probleem moet dus ook bij Netflix liggen en ik kreeg ook het idee dat ze dat erkenden. Ze zeiden dat ze genoeg info hadden om met het probleem aan de slag te gaan en wezen dus niet naar Lenovo :)
Ik heb even gekeken,...bij mij zegt hij enkel l3...nu ben ik nieuwsgierig....
Dat is maf.... Hebben we wel dezelfde tablet (hardware) en software?
Bij Instellingen -> Systeem > Over Tablet staat bij mij model: Lenovo TB-X606 en build: TB-X606F_S300007_200923_BMP
Ok heel bizar... Lijkt er op dat jij een nieuwere build hebt.. welke versie heb je? De mijne is 4gb ram, 128gb ROM
Heel gek dit. Ik kan je evt een screenshot sturen van DRM info waarmee je naar Lenovo kan gaan? Stuur me een PB met je mailadres als je dat wil.
Misschien hebben jullie dat al uitgeprobeerd of mogelijk is het geen oplossing voor jullie maar de moeite waard om te proberen mocht het niet zo zijn:

Waarin ze aangeven dat ze een oplossing voor een Oppo telefoon gevonden hebben waarbij de Widevine licentie van L3 naar L1 gaat. Echter de Netflix cach moet wel reset worden voordat de Netflix applicatie de wijziging oppikt.
- I tried also. Now drm Info shows L1. Netflix instead still shows L3. it defititly changed Something. But does not fix the Netflix problem.
- Clear netflix data and cache and retry again.
- I did, and now everything ist fine.
Ik heb dit gisteren inderdaad gedaan, had dezelfde link gevonden. En voor mij werkte het! Ik heb nu Netflix in Full-HD.
Voor @AiR60 werkte het helaas niet, want zijn tablet heeft alleen L3 widevine ondersteuning volgens DRM info. Terwijl AiR60 een nieuwere firmware versie heeft (TB-X606F_S300091_201215_BMP en ik draai TB-X606F_S300007_200923_BMP), en die van mij aangeeft dat er geen nieuwere is. Echt heel apart...
Dat is goed nieuws! Dan ga ik het risico toch lopen om deze aan te schaffen, hij voldoet namelijk perfect aan al mijn andere voorwaarden!

Bedankt voor de terugkoppeling!

Ik zal mijn ervaring hieromtrent hier ook posten als ik hem binnenheb!
Ik heb een forumtopic ervoor aangemaakt! [Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen] Ervaringen & Discussie Misschien beter dan zo'n discussie in een review :)
Dag zjeeraar,

Heb jij inmiddels meer informatie van Netflix? Of zouden ze je geen follow up geven?
Overweeg deze tablet voor mijn moeder te kopen, maar ze zal voornamelijk veel netflixen en YouTuben.
Alvast bedankt!
Hoi, nee ik heb niks van Netflix gehoord, ze zouden als ze nog vragen hebben contact met me opnemen. Ik verwacht er eigenlijk niet teveel van.
Verder is het een prima tablet, YouTube werkt prima, en Netflix uit de Playstore werkt ook goed (maar dus in SD). En voor HD is een gehackte .apk dus een mogelijkheid.
Ik heb sinds de update een probleem met de automatische vergrendeling van het scherm via de hoes, deze werkt niet meer, ervaar jij deze problemen ook?
Ik krijg hopelijk vandaag een hoes binnen! Ga ik gelijk voor je proberen!
Vandaag een systeem update gehad, probleem verholpen.
Ik heb die update ook gehad! Helaas nog geen widevine l1, maar helaas ook nog steeds geen hoesje binnen :( dus nog niet kunnen testen! Goed om te lezen dat het opgelost is :)
+1 voor lenovo voor de ontwikkeling!
Ik lees op verschillende plekken dat na de automatisch Android 10 update de tablet zeer slecht functioneert. Heb jij hier ook last van?
Bedankt voor je reactie

Linkje hier: https://forums.lenovo.com...blems/m-p/5049935?page=18

Op tweakers zelf staat ook een review van iemand die z'n tablet na android 10 nutteloos noemt.

Ik heb overigens een andere reviewer dezelfde vraag gesteld, ook hij had nergens last van. Heb hem inmiddels zelf ook besteld :).
Ik herken het totaal niet, ik heb de nieuwste versie erop staan ;)