Specificaties 17,3" (1600x900), 1,28TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion DV7-3190ED (WG615EA) Review

Timo002 21 juli 2010, laatste update op 22 juli 2010, 1.623 views

HP Pavilion DV7-3190ED (WG615EA)

Pluspunten

• Goed design
  • Netjes afgewerkt
  • Grote interne harde schijf
  • Goede specificaties

Minpunten

• Veel onzinnige HP software meegeïnstalleerd
  • Ergonomie toetsenbord
  • Grote adapter

Aangezien mijn 4 jaar oude Dell Inspiron 6400 overmatig lawaai begint te maken (harde schijf en koeling) ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe laptop. Graag wil het het neusje van de zalm, maar daar heb ik helaas geen geld voor over. € 1000,= vind ik wel maximaal voor een laptop en zocht dan ook binnen dat budget. In de Tweakers.net pricewatch staat deze laptop momenteel voor € 1295,= te koop. Ik heb de laptop echter in de aanbieding gekocht bij MediaMarkt voor € 999,=.
Wat prestaties betreft zal ik regelmatig vergelijken met mijn Dell, dit is immers mijn vergelijksmateriaal. Daarom hier de specificaties van de Dell Inspiron.
  • Intel Core Duo processor @ 1.66GHz
  • 15,4” WXGA (1280x800) TFT
  • 2GB 533Mhz DDR2 SDRAM (na upgrade, standaard 1GB)
  • 80GB 7200rpm hd
  • 9-cell, 85Wh accu
  • 256MB ATI Mobility Radeon X1400 graphics (128MB werkelijk)
  • Windows 7 Ultimate
De doos
De laptop wordt in een compacte doos geleverd. Het lijkt erop de HP “groen” bezig wil zijn, want er zit geen piepschuim in, enkel papier. De laptop, adapter e.d. zijn wel in plastic verpakt. De rest is allemaal bleek vrij papier. Dit voegt natuurlijk niets aan de laptop toe, maar wel aan hoe HP bezig is.
Als je de doos opent ligt er direct een A3 uitvouw formaat startup manual bij. Hierin staat eigenlijk dat je de accu moet plaatsten, netstroom adapter aansluiten en op de power knop moet klikken.

1e opstart
Bij de eerste opstart moet het een en ander geconfigureerd worden, eigenlijk stelt dit niets voor en komt het meer neer op het instellen van de taal, internet en de updates. Dit hele proces duurt eigenlijk best wel lang naar mijn idee, maar uiteindelijk heb je een werkende Windows 7 Home premium.
  • Gebruikte RAM geheugen na opstart: +/- 1,7GB
  • Windows 7 Score: 5,6
Naar mijn mening veel te veel in het RAM geheugen gepompt, mijn Dell laptop heeft na opstart ongeveer 700MB RAM in gebruik.

Bloatware
HP installeert helaas een ontzettend veel bloatware mee, naar mijn idee zelfs extreem veel. Er stonden minstens 25 programma’s op waar ik zelf persoonlijk niets mee doe of wel een (betere) vervanger voor heb of zelfs niet eens nodig heb. Onder die 25 programma’s zijn er denk ik 15 van HP, de rest is van Norton, proefversie van Office 2007 en een een of ander desktop programma.
Een voorbeeld van een onzinnig HP programma vond ik HP Wireless Assistant. Het enigste wat dit programma volgens mij doet is Wifi en Bleutooth beheren, maar Windows heeft dat zelf al in zich, waarom heb ik daar nog eens een extra programma voor nodig. Totaal overbodig dus als je het mij vraagt. Ik heb dan ook zoveel mogelijk van die onzin verwijderd.
  • Gebruikte RAM geheugen na opstart: +/- 1,2GB
  • Windows 7 Score: 5,8
Het RAM geheugen heb ik hiermee dus wel terug gebracht, maar naar mijn idee nog steeds veel en veel teveel.

Featureset: goed
Deze is volgens mij wel goed te noemen. Alle aansluitingen die ik nodig heb zitten er wel op. Processor, Core i7 720QM is een van de betere op het moment en 6GB RAM valt ook niet over te klagen. Daarnaast nog eens 1,2TB Harde schijf, dat is voor een laptop best wel veel. Engiste nadeel is dat deze op 5400rpm draait. Ik had liever 600GB gezien op 7200 rpm. Daarnaast beschikt de laptop over Wifi-N en Bluetooth 2.1. Ook wordt er een afstand bediening bijgeleverd welke je in het Expresscard 54 slot kunt verbergen. In combinatie met Windows Media Center kan dit handig zijn, maar betwijfel of ik het echt ga gebruiken.
De volume regeling, vorige volgende track, pauze, stop en mute zijn allemaal via een soort touch knoppen. Als je eroverheen wrijft bedien je ze al. Echter, de “wifi / bluetooth” knop werkt ook zo, dus als je daar een keer met je vingers overheen glijd zet je die ook direct uit...
Aan de onderkant zit ook nog een soort van bass box. Niet dat hier nou direct zwaar geluid uit komt, maar het maakt het geluid wel iets voller. Als de laptop op de de tafel hebt staan en het geluid wat harder zet voel je de bas wel terug in de tafel.
Het touchpad kent een soort van multitouch. Ik heb dit allemaal nog niet ontdenkt, maar ik weet in ieder geval dat als je twee vingers op de touchpad zet en dan naar links/rechts of omhoog/omlaag schuift je hiermee de scroll activeert. Aan de rechterkant van de touchpad zit sowieso al een scroll bar.

Prestaties: goed
Gezien de specificaties had ik eigenlijk iets meer verwacht. Ik kan nou niet echt zeggen dat de laptop veel sneller is dan mijn Dell, welke toch behoorlijk ondersneeuwt qua specs. Dit komt misschien ook wel door alle bloatware en andere meuk die HP mee installeert. Ik overweeg dan ook sterk om een schone Windows 7 installatie te doen. Uiteraard wordt deze niet meegeleverd dus moet ik ergens een Windows 7 installatie zie te verkrijgen. Mocht ik dit binnenkort doen, dan zal ik deze review updaten.
De 5400rpm schijf gooit ook enig roet in het eten, samen met de videokaart geven deze ook het laagste cijfer in de Windows score.
Het ontvangts van Wifi is minder dan mij mijn Dell. Waar mijn dell nog het volle ontvangst aangeeft gaat deze al na 1 streepje minder. Wel is het Wifi sneller omdat deze met de Wifi-N techniek werkt.

Windows 7 score
Windows geeft de laptop naam mijn idee een lage score, eindcijfer is een 5,8. Ik weet niet wat voor een bruut systeem Windows verwacht voordat het een 7,9 geeft. Alleen het RAM geheugen komt er goed vanaf, de rest eigenlijk allemaal wat matig. Misschien dat een clean install hier nog goed aan doet?

Beeldkwaliteit: zeer goed
De beeldkwaliteit vind ik “gewoon”, zie eigenlijk geen verschil met mijn Dell. Echter heeft deze wel een glanzend scherm en dat is toch wel even wennen. Een mat scherm lijkt mij veel fijner, vooral omdat ik mezelf dan iets minder vaak zie! Maar het is misschien wennen en wil ik straks wel nooit meer terug.
Het scherm is 17,3 inch groot en heeft een resolutie van 1600x900 pixels. Omdat ik deze laptop vooral als desktop vervanger gebruik ben ik eigenlijk best wel weg van het grote scherm, ook hoge resolutie is dan best wel fijn. Alhoewel het ook wel full HD had kunnen zijn.

Edit: Aangezien ik een paar dagen over deze review gedaan heb werk ik ondertussen al enige tijd met de laptop. Stap ik nu terug naar mijn oude Dell laptop met een mat scherm, dan zie ik toch echt wel duidelijk dat dit beeld scherper en duidelijker is. Ik heb daarom deze rating dan ook geüpdate naar “zeer goed”.

Bouwkwaliteit en robuustheid: goed
De laptop is netjes afgewerkt. De schanier punten van het scherm zien er goed en stivig uit. Ook blijft de behuizing netjes “op z’n plek” zitten als je het scherm open of dicht goed. Hiermee bedoel ik dat de boel niet meebuigt.
Rondom de laptop zit een soort metalen rand. Alhoewel ik niet zeker weet of dit metaal is. Het kan ook blik zijn maar ook plastic. Het ziet er in iedergeval goed en stevig uit.

Ergonomie: voldoende
Hier een iets lagere rating. Dat voornamelijk omdat ik vind dat het toetsenbord niet geweldig ingedeeld is. Vooral de pijltjes toetsen zijn erg klein, de helft van een normale toets. Ik kan me voorstellen dat je met wat grote vingers twee knoppen tegelijk indrukt.
De toetsaanslag voelt anders dan bij mijn Dell, het lijkt wat slapper / plastic aan te voelen.

Warmte- en geluidsproductie: laag
Deze HP maakt duidelijk meer lawaai dan mijn oude Dell. De fan staat volgens mij ook continue vol aan, alhoewel ik niet weet of dit op volle toeren is. Want dan is de geluidsproductie wel weer laag. Als je muziek op zet hoor je eigenlijk al niets meer.
De warmte productie lijkt mee te vallen. Alleen aan de linker kant wordt de laptop warm. Ik ben van mijn Dell gewend dat die knetterheet wordt, dat valt bij deze HP erg mee. Rechts is de laptop zelfs gewoon koud! Links bij de ventilator zit dus echt een hotspot.

Edit:
Ik heb core temp even gedraaid om de temperaturen te controleren. Hier zie ik echter toch wel hoge temperaturen naar mijn idee. Omgevingstemperatuur is 29°C

Mobilieteit en accuduur: voldoende
Ik gebruik de laptop eigenlijk niet om mee te nemen, voor mij is het een dekstop vervanger. Maar omdat ik geen ruimte heb voor een vaste PC heb ik een laptop. Kan ik hem ook nog eens meenemen als ik wil. Toch heb ik een een voldoende rating gegeven. Ik kan me voorstellen dat als je de laptop dagelijks mee wilt nemen deze iets minder mobiel is. Vooral ook omdat er een imense adapter meegeleverd wordt. Ik schrok er van toen ik die uit de doos haalde. De adapter is ook nog een flink aan het gewicht.
De accuduur zit denk ik rond 2 a 2,5 uur. Voor mij niet echt interessant eigenlijk. Als ik langduurig werk haal ik de accu eruit en werk ik rechtstreeks op de adapter. De accu haal ik eruit omdat ik hiermee hoop de accu te sparen. Maar de accuduur van 2 a 2,5 vind ik niet echt geweldig. Echter, er zit wel een beetje hardware in en dat vraag natuurlijk ook wat, naast een 17,3 inch scherm.
HP had volgens mij wel wat energie kunnen besparen op lampjes. Op de deksel zit een HP logo welke verlicht is, compleet onzin naar mijn idee. Ook de “knoppen” voor volume, vorige en volgende enz zijn allemaal verlicht. Dit had ook anders gekunt door ze bv al een kleur te geven.

Prijs: zeer goed
De prijs waarvoor ik de laptop heb gekocht, € 999,= vind ik zeer goed te noemen. Ik zit al lange tijd te zoeken naar een laptop met dergelijk specificaties maar nog niet echt onder de € 1000,= gevonden. Voor de huidige prijs op Tweakers € 1295,= had ik de laptop nooit gekocht, dat vind ik weer erg duur.

Tot slot
Al met al ben ik aardig tevreden met de laptop, daarom ook een algemene beoordeling als goed. Zeer goed is niet op zijn plaats omdat er toch wat minpunten aan zitten (voor mij). Deze staan hieronder als negatieve punten opgenoemd.

Tips voor verbetering zijn altijd welkom. Als iemand goede benchmarks weet die ik kan draaien dan verneem ik dat ook graag.

Ik heb geen afbeeldingen van de laptop toegevoegd, dit vind ik zelf een beetje onzinnig. Op het internet zijn genoeg afbeeldingen te vinden en zie het nut er niet van in als ik hier nog zelfgemaakte afbeeldingen aan toevoeg. Maar ook hier, wil je ergens afbeeldingen van zien, laat horen!

Update history
  • 21-07-2010: Afbeelding CPUID Hardware monitor toegevoegd.

Heb jij ook een HP Pavilion DV7-3190ED (WG615EA)?

Links bij de ventilator zit dus echt een hotspot.

CPU

Als dat zo is zou ik ook minder helder beeld moeten hebben op die plek, omdat er toch ligt weg valt door het logo. Tenminste, dat denk ik dan.

Dit logo wordt via een apart kabeltje gevoedt (loopt via de LCD kabel) en heeft z'n eigen verlichtingscircuit..

En probeer dit eens.

Daarmee kan je zien hoeveel capaciteit je accu nog over heeft. Als deze te laag is kan je 'em met je garantie omwisselen.

[Reactie gewijzigd door YVG op 21 juli 2010 21:21]

Ik heb een afbeelding van CPUID toegevoegd. Deze geeft iets meer detail wat betreft de temperaturen. Maar wat is nu "fout" wat betreft capaciteit accu?

Zie ik het nu trouwens ook goed dat er twee fysieke hardeschijven in zitten???
Er is geen laptop met een enkele schijf die 1,28TB aan capaciteit heeft.
Als het goed is heeft jouw laptop aan de linker- en rechteronderkant allebei een 640gb hdd.
Je hebt inderdaad gelijk, onderop zitten twee deksel die eraf geschroeft kunnen worden.
Dat HP logo wordt waarschijnlijk verlicht door je backlight... dus dat hoeft nog niet direct een groot effect te hebben.