Canon Pixma MP640 Review

jeroen3 26 december 2010, 1.305 views

Canon Pixma MP640

Pluspunten

• Wifi instellen vanaf USB
  • Voeding intern
  • Uitvoerklep
  • Onderste papierlade

Minpunten

• Crasht als wifi met zefde SSID naar ander type security gaat.

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 4
Printen:
Hij print automatisch dubbelzijdig!
Hij print "snel" of "normaal", snel is erg inktzuinig! En nog steeds leesbaar. (op sommige plaatjes na)
Hij heeft een onderste papierlade voor 100 A4'tjes. En een invoer aan de bovenzijde voor fotopapier.

Scannen:
Scannen kan hij direct naar een USB stick in PDF formaat of JPG.
Of via de bijgeleverde software/windows standaard software direct naar pc.

Drivers:
Loopt niet vast, geen vereiste achtergrondprogramma's die je lastig vallen met updates en "koop hier je inkt" berichten.
(als je die uitzet... Dit allemaal in tegenstelling tot HP printers.)
De driver geeft netjes tijdens het printen zijn voortgang met een balkje, de inktniveaus en mogelijke foutmeldingen. En een annuleer knop.

Incl een cd voor de Apple fanaten.

Vormgeving:
De voeding zit in de printer zelf, dus geen kastje extra.
Er zit een klepje voor de uitvoer (die doet hij vanzelf open) en voor de memorykaart en voor de usb.

Wifi:
Hij kan Wifi instellen vanaf een USB stick die je met Windows kan aanmaken, dus geen gepruts met lange codes!

Meegeleverd:
-Voedingskabel
-2 hele dikke handleidingen, nog echte handleidingen!
-Cd voor Windows + Cd voor Apples.

Nadeel:
Vastgelopen nadat de wifi verbinding van WEP naar WPA ging. (op de router)
Installatie van de software vereist relatief veel van jouw tijd als de printer al instelt is, je moet die vensters allemaal "overslaan".

• WRT320N
  • Windows 7

Heb jij ook een Canon Pixma MP640?

Als je dubbelzijdig zwarte tekst print, is deze dan ook echt zwart en gebruikt ie daarvoor alleen de zwarte cartridge, of wordt deze nog altijd dan gemixt uit de kleurencartridges?

Als de MP640 dubbelzijdig print zal de printer de tekst lichter afdrukken. Of dit bewerkstelligt wordt doordat dit gemengd wordt met andere kleuren of dat het gewoon minder zwarte inkt gebruikt weet ik niet. (Ik denk zelf het laatste.)
Als ik dit van te voren had geweten van het lichter printen had ik deze printer nooit aangeschaft. Het ziet er soms echt niet uit.

Verder heb ik gemerkt dat het soms erg lang kan duren voordat de MP640 functioneel is nadat je hem hebt aangezet. Je hoort de printer dan allerlei dingen doen (ik neem aan schoonmaakdoeleinden) op de achtergrond. Dit is zwaar irritant als je bijv. even heel snel een pagina wilt printen. Volgens mij gebeurt dit alleen als je de printer "even" niet hebt gebruikt. Tenminste dat is de regelmaat dat ik ontdekt hebt. En het woord "even" moet je dan lezen als één dag of een paar dagen (ik weet niet wat de grens precies is).

[Reactie gewijzigd door mm1985 op 26 december 2010 20:37]

Dat dubbelzijdig "zwart" printen doet ie dan dus vanuit de kleurencartridges. Vond ik persoonlijk ook nogal schokkend.... dat is toch typisch iets wat je met TEKST doet. Canon zelf gooit dit op het feit dat een dikke laag zwart te lange droogtijd zou hebben, dat dunne laagjes kleuren sneller zouden drogen.

Maar ook die brief-met-kleurenlogo vind ik vreemd... stel je print veel van die dingen, dan vraag je je af, waarom zijn mijn kleurencartridges toch continu leeg... zelfde verhaal, als een pagina meer dan een bepaald percentage aan kleur bevat (wat schijnbaar al het geval is bij een logo boven een brief), dan wordt de hele pagina vanuit de kleurencartridges geprint.
Kan het scannen ook via 't netwerk bestuurd worden en de scanoutput op een netwerkshare opgeslagen worden?

Dito voor als je bijvoorbeeld een brief print met een gekleurd logo erop, print ie dan de tekst uit zwart, of nog altijd gemixt uit de kleurencartridges?

Jammer dat je het hebt over "Applefanaten", ook Apple-gebruikers zijn normale mensen.
Crasht als wifi met zefde SSID naar ander type security gaat.

De printer crasht niet, maar zal het netwerk alleen niet kunnen vinden.
En dit lijkt mij heel logisch als je een setting wijzigt.
Nee hij reageerde totaal niet meer.

En met dubbelzijdig print hij ietsjes lichter, maar nog niet als "snel".

Scannen naar netwerk heb ik nooit getest eigenlijk.

Ik heb ook geen briefpapier geprint.
Je kan op afstand scannen, iig met Windows 7 wel. :)
1. Het opstarten duurt even. Je moet hem niet uitzetten.
2. Zwart = Zwart, de dpi verschilt.

Een hp die we hadden moest na elke pagina 5 minuten in "onderhoud", dit is veel beter.
Deze printer verslindt inkt. Erger is nog dat de inkt gewoon verdwijnt als de printer een tijd niet gebruikt wordt (verdampt?).
De printer gebruikt duidelijk ook kleuren bij zwartwit-afdrukken.
Er zijn 5 cartridges (officiële prijzen 11-13 euro per stuk). Met de laatste cartridges heb ik misschien 50 pagina's tekst afgedrukt (vrnl. z/w). Ruim 1 euro per print.......
De inkt gaat inderdaad (veel te) snel op.
Maar inkt is ook een grote grijze handel. Kost duizenden euro's per liter.

Met het vinkje "snel" afdrukt gebruikt hij de grote zwart. Anders gebruikt hij de kleine zwart.
Tevens veel minder kleur, en dat is alsnog prima kwaliteit.

Niet voor foto's natuurlijk. Maar die print je op fotopapier enzo, en niet op gewoon A4.

[Reactie gewijzigd door jeroen3 op 4 mei 2013 19:40]