Gigabyte M27Q Zwart

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 170Hz • SS IPS • 500µs - Bekijk alle specificaties

Gigabyte M27Q Zwart Review

nefius 31 oktober 2020, laatste update op 2 november 2020, 6.721 views Product gekocht

Gigabyte M27Q Zwart

Als een van de eerste de M27Q gekocht voordat er goede reviews waren, dus een gok. Speel zelf veel FPS games, dus zocht een snel IPS scherm (lage repsonstijd, minimale ghosting). Lijkt gelukt te zijn! Lees hieronder de rest van de review...

Pluspunten

• 170Hz (flawless)
  • G-Sync compatible (geen flikkeringen)
  • Freesync Premium
  • 0.5ms mprt respons tijd (marketing, maar toch netjes)
  • KVM switch (gebruik ik zelf overigens niet)
  • Prijs!
  • Bijna alle benodigde kabels, zelfs USB 3.0B

Minpunten

• Kleuren out of the box niet optimaal, dus kalibreren
  • Nog steeds IPS Black Light Bleed, maar niet hinderlijk
  • Helaas geen USB-C kabel bijgevoegd

Als een van de eerste de M27Q monitor gekocht voordat er goede reviews waren, dus een beetje een gok.

Aangezien ik veel first person shooters speel (Warzone, Pubg, Fortnite), was ik met name gefocussed op schermen met een lage responstijd en minimale ghosting.
Zat al weken te twijfelen tussen een LG 27GL850 of een Dell S2721DGF aangezien deze het beste worden beoordeeld rondom de prijs waar ze nu voor te koop staan (+/- 450 euro)

Echter kwam deze ineens op de markt (en de G27Q, ook interessant!) met dusdanig goede specs en een prijs die zo'n 80 a 100 euro lager ligt dan de LG of Dell dat ik toch de gok heb genomen. Het scheelde wel 40 euro met de G27Q (309 euro), echter die heeft geen 170Hz "Gigabyte SuperSpeed" scherm en een "normale "1ms" responstijd.

Het IPS scherm lijkt een Sharp LQ270T1JG06 te zijn die pas sinds Q2 2020 beschikbaar lijkt te zijn, dus hopelijk hebben ze een next step gemaakt qua IPS en bijhorende responstijden, ghosting, inputlag, etc.

Aangezien ik zelf bij aanschaf van dergelijke zaken nogal inhoudelijk ga qua specificaties, reviews etc., heb ik getracht een aantal RTING testen na te bootsen zoals de ufo test en de MPRT test.
Helaas heb ik dit met mijn iphone moeten vastleggen (gebrek aan juiste testapparatuur), maar de resultaten lijken veelbelovend t.o.v. de UFO images die ik heb gezien bij de LG en Dell.
De test heb ik gedaan op de "Balance" Overdrive, de middelste van 3 opties. Er is dus nog een snellere (Speed) overdrive, maar meestal heeft deze overshoot, dus dat laat ik even over aan de echte testsites om te zien of deze overdrive goed is.

De helderheid van het scherm is meer dan voldoende voor mijn wensen en ook in een "donkere" omgeving (hij staat bij mij in de woonkamer waar 's avonds wat schemerlampjes aan zijn.)

Hiervoor had ik een MSI 27" Curved 1080p VA scherm, maar kon daar echt te pixels tellen. 1440p is echt een sweetspot voor een 27" scherm. 1080p is meer een 24" match.

Het scherm heb ik nu 1 dag in bezit en al behoorlijk ingespeeld, maar ik moet zeggen dat ik er enorm blij mee ben.
Enige waar ik nog benieuwd naar ben is of de KVM switch een inputlag heeft op mijn muis en keyboard, aangezien deze natuurlijk tussen de pc en deze devices zit al "doorgeef luik". Maar mijn ervaring tot nu toe is prima.
Je kunt het scherm zelf in hoogte instellen en naar boven of beneden kantelen, maar b.v. niet 90 graden draaien of naar links of rechts draaien op de voet.

Kortom, ik ben zeer benieuwd naar de officiële reviews (met name RTING), maar verwacht dat die prima zullen zijn. Met name als je een snel scherm zoekt voor gaming, zoals ik en voor een zeer interessante prijs!

Aanrader dus!

--UPDATE--
Inmiddels weer een paar dagen verder en heb besloten om het scherm ook echt te houden.
Gisteren specifiek Warzone gespeeld op de "Speed" overdrive (de snelste) en dat voelde goed. Als ik echter een webpagina met tekst heb en dan naar beneden en naar boven scroll, dan lijkt deze setting echter iets overshoot/ghosting te hebben. Lastig te bepalen wat dat nu is of dat mijn ogen mij bedriegen. Hiervoor zou ik zelf de "balance" modus gebruiken.
In Warzone heb ik hier echter geen last van en heb ik een gevoel dat mijn trefzekerheid tov mijn 1080p 144Hz zeker is verbeterd. (ook mede door 1440p natuurlijk).

Daarnaast nog even een klein testje met de KVM switch gedaan door middels USB-C mijn macbook aan te sluiten. Hierbij de kanttekening dat ik geen dedicated USB-C naar USB-C kabel heb en dus met een USB-C naar USB kabel + verloopstukje naar USB-C heb gewerkt.
Hierbij werkte de muis en toetsenbord naar behoren, maar kreeg ik geen beeld op mijn scherm (dus alleen op de laptop zelf). Waarschijnlijk dat het video-signaal vanwege de USB naar USB-C verloop verloren gaat.

Qua aansluitingen bevat de monitor 2x HDMI, 1x Displayport, 2x USB (muis & toetsenbord), 1x USB 3.0B (naar PC), 1x USB-C, 3.5" jack en voeding.

Het scherm kan overigens ook 10 bits (8 + FRC) weergeven op 120Hz, maar als je op 170 zit, is alleen de 8 bit optie mogelijk in Nvideo control panel.

De eerder genoemde Back Light Bleed is overigens niet de juiste benaming (kwam ik achter), want in geval van een IPS paneel noemen we dit IPS Glow en is alleen in de hoeken iets te zien.

Tot nu toe dus nog steeds blij met het scherm en hij blijft dan ook lekker staan.

Heb jij ook een Gigabyte M27Q Zwart?

Volgens mij heb je het zien langskomen maar hardware unboxed heeft een review geplaatst.

Bij hem is de beste overdrive setting de Picture Quality mode dat kan misschien verklaren waarom je een beetje overshoot zag als je ging scrollen? Ik zou hem gewoon op Picture Quality zetten is ook gelijk het beste in balance met eigenlijk geen overshoot.
Ik heb hem net binnen en heb toch wel erg veel last van de IPS glow. Het is zo erg dat ik me afvraag of het geen backlight bleed is en ik het scherm moet terugsturen.
Het schijnt dat je de panel loterij moet winnen, want er zitten blijkbaar ook schermen tussen met o.a. dode pixels of veel IPS glow.
Ik heb ook IPS Glow, maar het is voor mij gelukkig niet teveel om hem terug te sturen.
Hou er rekening mee dat met de meeste IPS schermen, je altijd IPS glow gaat hebben, maar ik kan niet beoordelen of die van jou normaal is of teveel.
Na wat onderzoek zie ik dat de meeste van dezelfde IPS-glow last hebben als ik. Veel foto's gezien op reddit van gebruikers die twee van deze hebben besteld en beide dezelfde glow hebben. Ik denk dus niet dat het veel zin heeft om te vragen om een ander model. Ik merk dat het al helpt als ik het scherm verticaal wat lager zet, omdat ik de onderste hoeken dan van een bepaalde hoek bekijk. Ik heb hem nu vrij hoog aan een monitorarm hangen.

Wat ik ook heb geleerd is dat IPS glow dus blijkbaar juistr erger is met higher end schermen waarbij het contrast en de refresh rate wat beter is. Ook een bijzonder feit... Dus tja, als je het probleem ook op andere schermen hebt, moet ik er maar vrede mee hebben.
Is de IPS glow hinderlijk tijdens het kijken van films tijdens donkere scenes?
Zie je het ook bij normaal gebruik bij bijvoorbeeld games of het kijken van webpagina's?

Ik heb namelijk net dit scherm besteld en zag toen deze reactie wat me wel een beetje zorgen maakt.
Dit scherm moet je niet halen voor films. Bij het kijken v n films zal dit zeker hinderlijk zijn naar mijn mening.

Bij gamen heb ik er geen last van. Alleen in hele donkere scenes. Het helpt overigens enorm als je de brightness wat omlaag gooit (kan prima want de default is echt SUPERvel, en het scherm verticaal wat lager zet. Het helpt voor mij ook als ik dichter bij het scherm zit waardoor de onderste hoeken meer vanuit een hoek bekeken worden.

Maak je niet al te veel zorgen. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd.

Ik denk dat ik het scherm wel houd, ik heb er steeds minder last van. Ook lees ik online dat bij sommigen de IPS-glow na verloop van tijd (1.5week) verminderde. Ik zal over een week opnieuw een reactie plaatsen en misschien wel een review.
Scherm is ondertussen binnen en valt gelukkig reuze mee qua glow. Ik heb het een klein beetje in de onderste hoeken, maar ik heb de brightness nu op 15% staan (heb snel last van hoofdpijn bij fel licht).
Ik moet er nu echt naar zoeken en fims kijken heeft me nog niet terleurgesteld.

Waar ik nu meer aan moet wennen is dat mijn tweede scherm nu veel groter is. Ik kwam van een 19" 4:3 naar een 24" 16:9 :P .
Na een paar dagen kan ik al zeggen dat de glow wat minder is geworden. 15/100 brightness is wel erg laag haha. Ik heb hem op 40 staan dat bevalt prima en dat is ook ongeveer waar hardware unboxed hem op heeft gezet.

Waarschijnlijk heeft ook jouw model een groene/blauwige/rodige gloed op grijze achtergronden. Ik heb bij mijn RGB waardes B op 98 gezet en R en G op 99.
Hardware unboxed had R op 98, G op 100 en B op 98

Haha dat is inderdaad een enorm verschil in schermgrootte!

[Reactie gewijzigd door Zakaria89 op 11 december 2020 20:33]

Geen zorgen maken, is nooit goed :)
Maar zoals Zakaria al zegt, bij gamen zul je het waarschijnlijk niet eens merken (net als ik).
Veel plezier met je scherm!
Ha Nefius,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Zou je ons een voorbeeld kunnen geven hoe jij je kleuren gekalibreerd hebt? Ik heb hetzelfde probleem maar vind het lastig om de kleuren optimaal uit te laten komen zonder dat ik mijn brightness te hoog heb (heel de kamer wordt nu verlicht..)
Ik heb de kleuren in Windows zelf gekalibreerd (Color Calibration) naar gevoel en t.o.v. mijn Macbook Pro.
Helaas geen uitgebreide tools en apparatuur om het helemaal goed te doen.
Als je nog tips hiervoor hebt qua goede tools, ik hoor het graag!

[Reactie gewijzigd door nefius op 2 november 2020 20:45]

Kun je niet gewoon meerdere profielen maken voor je scherm waardoor je met een klik op een knop kunt schakelen van 144hz naar 170hz want dan kun je optimaal genieten van je games, maar toch lezen wat er op je scherm staat?
Zou kunnen, maar ik heb er niet echt last van. Het valt op als je heel snel scrolt, maar anders valt het wel mee.
Tnx voor het meedenken.
Bedankt voor je review! :9

Ik heb één korte vraag:

Je hebt tot nu toe geen dode (sub-)pixels waargenomen? :)

Greetz,
John :Y)
Gelukkig niet, maar ga het zeker in de gaten houden de komende tijd.
Nog steeds tevreden van na enkele weekjes? Ik zoek deze volgende week te kopen
Hallo,

Jazekers, nog steeds erg tevreden. Ook als ik op newegg en reddit kijk, zie ik dat de ervaringen erg goed zijn. Zag ook al de eerste "officiele" review op youtube voorbij komen (sinds een paar dagen online), die kun je ook nog even checken.

Kortom, sta nog steeds achter mijn review en ik ben er erg blij mee!
Goed om te horen, ik wacht nog even tot vrijdag om te kijken of er toevallig nog een black friday deal voor het scherm is te vinden en anders bestel ik hem gewoon :)
Zo lang kon ik niet wachten, maar dat was initieel ook mijn idee. Ik verwacht overigens niet echt dat ie flink zal zakken qua prijs (als er uberhaubt een deal voorbij komt). Maar elk tientje is er 1!
Top, dankjewel zie je volgende week ergens mijn review verschijnen
Heeft de monitor een BGR of RGB pixel layout? Ik lees namelijk veel reviews van mensen die problemen hebben met ClearType en andere sub-pixel technologien voor text scherpte.
Goeie vraag, want dat had ik ook al gelezen. Ik heb hem nu op BGR ingesteld, dus aanpassingen op Windows zelf mbt ClearType.
Ja dat lost het over het algemeen wel op, alleen vervelend als je twee monitors hebt met verschillende pixel layouts. Hoe ziet tekst er uit buiten windows? Adobe programma's, browser, discord ect?
Kun je dit niet toewijzen aan elke monitor apart?
Niets wat me opvalt in negatieve zin. Dus prima.